Strongliquid
Gudomlig sporthojare
Ja servobroms. Brukar väl stå ”PB,PW, PS” på Amerika-åk i annonser.
Ja servobroms. Brukar väl stå ”PB,PW, PS” på Amerika-åk i annonser.
Jag tror att de flesta som verkligen har en modern elbil är nöjd med hur det fungerar i verkligheten. Självklart får man räkna med kortare räckvidd men det gäller precis alla bilar. Min förra Insignia Country Tourer körde jag sommartid på 0,55 landsväg. När det var -35 grader drog den 0,9 i samma hastighet. Dieselvärmaren gick för fullt och automaten slirade för att få upp värmen på oljan.Kompisen i Bureå som kör enyak för andra vintern säger att det skiljer nästan inte något/väldigt lite på vinter/sommar förbrukning, - 20 o över funkar kanon bra med värme i kupén.
Han är skit nöjd med enyaken fortfarande.
Gick bra förr med bakhjulsdrivna bilar. Då tyckte jag framhjulsdrivna var kassa i snöHar varit med om något märkligt.
I början av veckan var det väldigt halt i området där jag bor.
När jag kom hem var det en knappt ett tiotal Teslor och VW iD4 som var udda "parkerade" längs med gatorna strax innan området. Märkligt!
Med min framhjulsdrivna bil med halvslitna dubbfria vinterdäck. tog jag mig efter lite småbesvär som vanligt till min uppfart där jag parkerade.
Efter lite pratande med grannar fick jag reda på att Tesla och ID4 är bakhjulsdrivna. Gick bort och kikade. Några av dom hade dubbdäck till och med.
Framkomligheten är totalt kass för bakhjulsdrivna bilar, även med antispinn och ESP samt dubbdäck. Har provat själv. Aldrig mer, på vintern iaf.
Går utvecklingen bakåt? En bil för miljonen som inte kan ta sig fram i ett vanligt villaområde på vintern.
Varför är inte elbilarna framhjulsdrivna?
Har varit med om något märkligt.
När jag kom hem var det en knappt ett tiotal Teslor och VW iD4 som var udda "parkerade" längs med gatorna strax innan området. Märkligt!
Med min framhjulsdrivna bil med halvslitna dubbfria vinterdäck. tog jag mig efter lite småbesvär som vanligt till min uppfart där jag parkerade.
Efter lite pratande med grannar fick jag reda på att Tesla och ID4 är bakhjulsdrivna. Gick bort och kikade. Några av dom hade dubbdäck till och med.
Framkomligheten är totalt kass för bakhjulsdrivna bilar, även med antispinn och ESP samt dubbdäck. Har provat själv. Aldrig mer, på vintern iaf.
Går utvecklingen bakåt? En bil för miljonen som inte kan ta sig fram i ett vanligt villaområde på vintern.
Gick bra förr med bakhjulsdrivna bilar. Då tyckte jag framhjulsdrivna var kassa i snö
Framhjulsdrift är ett otyg uppfunnet av ekonomer som inte förstår fordonsdynamik.
Det är aldrig bra att svänga med drivaxlar inblandade.
Nu finns det ingenjörer som konstruerat framhjulsdrift enligt fordonsdynamiska principer också. Exempelvis André Lefébvre... Så visst går det att svänga med framhjulsdrift, men det kräver lite mer än det billigaste.Framhjulsdrift är ett otyg uppfunnet av ekonomer som inte förstår fordonsdynamik.
Nä, det gör att man får fördela friktionen mellan två mål, driva eller styra.Det är alltid bra att svänga med dom drivande hjulen, bara man får drivknutarna att hålla.
ÅAS har alla moderna bilar drivknutar oavsett om dom driver bak.
Stela bakaxlar skulle ha dött ut med hästvagnarna
Det går att göra mycket om man inte behöver göra det bra.Nu finns det ingenjörer som konstruerat framhjulsdrift enligt fordonsdynamiska principer också. Exempelvis André Lefébvre... Så visst går det att svänga med framhjulsdrift, men det kräver lite mer än det billigaste.
Framhjulsdrift är ett otyg uppfunnet av ekonomer som inte förstår fordonsdynamik.
Kolla någon minut så avslutar de med en bakhjulsdriven Tesla... det har inte jättemycket med det att göra så länge det inte är alltför djup snö.
De allra flesta Teslor och ID4 är fyrhjulsdrivna, så parkeringen beror snarare på faktor 40...
Känns som en fördom som kickar in?Har varit med om något märkligt.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|