Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Startade med bilen parkerad ute i -7, inte inkopplad och ingen förvärmning.. Körde sedan stad och landsväg(80-100), 2,7mil. 21gr i kupé, tre sätesvärmare på.. säger inte att det är bra men inte direkt dåligt heller. Vägrar använda min bil på annat sätt än ”vanligt bekvämt”. Så ska det funka annars kvittar det faktiskt. 2D38B3D7-7F85-4D5F-AAC6-21028C10C870.jpeg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kompisen i Bureå som kör enyak för andra vintern säger att det skiljer nästan inte något/väldigt lite på vinter/sommar förbrukning, - 20 o över funkar kanon bra med värme i kupén.

Han är skit nöjd med enyaken fortfarande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kompisen i Bureå som kör enyak för andra vintern säger att det skiljer nästan inte något/väldigt lite på vinter/sommar förbrukning, - 20 o över funkar kanon bra med värme i kupén.

Han är skit nöjd med enyaken fortfarande.
Jag tror att de flesta som verkligen har en modern elbil är nöjd med hur det fungerar i verkligheten. Självklart får man räkna med kortare räckvidd men det gäller precis alla bilar. Min förra Insignia Country Tourer körde jag sommartid på 0,55 landsväg. När det var -35 grader drog den 0,9 i samma hastighet. Dieselvärmaren gick för fullt och automaten slirade för att få upp värmen på oljan.

Det är bara det att skillnaden blir märkbar på ett annat sätt när man börjar med 45 mils räckvidd istället för 110 mil. Hälften av 110 är 55 mil, mer än tillräckligt. Hälften av 45 blir 22,5 och då börjar det kännas läskigt, särskilt när man är ovan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den här elbilen... JAg villhöver den.

Men fan vet om jag villhöver den USD300000. :rofl
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Har varit med om något märkligt.

I början av veckan var det väldigt halt i området där jag bor.
När jag kom hem var det en knappt ett tiotal Teslor och VW iD4 som var udda "parkerade" längs med gatorna strax innan området. Märkligt!

Med min framhjulsdrivna bil med halvslitna dubbfria vinterdäck. tog jag mig efter lite småbesvär som vanligt till min uppfart där jag parkerade.

Efter lite pratande med grannar fick jag reda på att Tesla och ID4 är bakhjulsdrivna. Gick bort och kikade. Några av dom hade dubbdäck till och med.

Framkomligheten är totalt kass för bakhjulsdrivna bilar, även med antispinn och ESP samt dubbdäck. Har provat själv. Aldrig mer, på vintern iaf.

Går utvecklingen bakåt? En bil för miljonen som inte kan ta sig fram i ett vanligt villaområde på vintern.
Varför är inte elbilarna framhjulsdrivna?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har varit med om något märkligt.

I början av veckan var det väldigt halt i området där jag bor.
När jag kom hem var det en knappt ett tiotal Teslor och VW iD4 som var udda "parkerade" längs med gatorna strax innan området. Märkligt!

Med min framhjulsdrivna bil med halvslitna dubbfria vinterdäck. tog jag mig efter lite småbesvär som vanligt till min uppfart där jag parkerade.

Efter lite pratande med grannar fick jag reda på att Tesla och ID4 är bakhjulsdrivna. Gick bort och kikade. Några av dom hade dubbdäck till och med.

Framkomligheten är totalt kass för bakhjulsdrivna bilar, även med antispinn och ESP samt dubbdäck. Har provat själv. Aldrig mer, på vintern iaf.

Går utvecklingen bakåt? En bil för miljonen som inte kan ta sig fram i ett vanligt villaområde på vintern.
Varför är inte elbilarna framhjulsdrivna?
Gick bra förr med bakhjulsdrivna bilar. Då tyckte jag framhjulsdrivna var kassa i snö
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har varit med om något märkligt.

I början av veckan var det väldigt halt i området där jag bor.
När jag kom hem var det en knappt ett tiotal Teslor och VW iD4 som var udda "parkerade" längs med gatorna strax innan området. Märkligt!

Med min framhjulsdrivna bil med halvslitna dubbfria vinterdäck. tog jag mig efter lite småbesvär som vanligt till min uppfart där jag parkerade.

Efter lite pratande med grannar fick jag reda på att Tesla och ID4 är bakhjulsdrivna. Gick bort och kikade. Några av dom hade dubbdäck till och med.

Framkomligheten är totalt kass för bakhjulsdrivna bilar, även med antispinn och ESP samt dubbdäck. Har provat själv. Aldrig mer, på vintern iaf.

Går utvecklingen bakåt? En bil för miljonen som inte kan ta sig fram i ett vanligt villaområde på vintern.
Varför är inte elbilarna framhjulsdrivna?

Kolla någon minut så avslutar de med en bakhjulsdriven Tesla... det har inte jättemycket med det att göra så länge det inte är alltför djup snö.

De allra flesta Teslor och ID4 är fyrhjulsdrivna, så parkeringen beror snarare på faktor 40...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gick bra förr med bakhjulsdrivna bilar. Då tyckte jag framhjulsdrivna var kassa i snö

Förr i tiden lät man bilarna sladda lite och förarna redde upp det.
Nuförtiden får dom elektroniska systemen panik och tycker att det är bäst att stå stilla, och det är tur det för förarna skulle inte reda upp en sladd.

Varför man inte gör elbilarna framhjulsdriva?
Det är billigare att göra dom bakhjulsdrivna och dom elektroniska systemen låter dom ändå inte sladda....

Sen är det inte så kul när en framhjulsdriven bil börjar kasa över framhjulen heller, och svårare att lösa med elektronik.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framhjulsdrift är ett otyg uppfunnet av ekonomer som inte förstår fordonsdynamik.
Det är aldrig bra att svänga med drivaxlar inblandade.

Det är alltid bra att svänga med dom drivande hjulen, bara man får drivknutarna att hålla.

ÅAS har alla moderna bilar drivknutar oavsett om dom driver bak.

Stela bakaxlar skulle ha dött ut med hästvagnarna
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Framhjulsdrift är ett otyg uppfunnet av ekonomer som inte förstår fordonsdynamik.
Det är aldrig bra att svänga med drivaxlar inblandade.
Nu finns det ingenjörer som konstruerat framhjulsdrift enligt fordonsdynamiska principer också. Exempelvis André Lefébvre... Så visst går det att svänga med framhjulsdrift, men det kräver lite mer än det billigaste.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är alltid bra att svänga med dom drivande hjulen, bara man får drivknutarna att hålla.

ÅAS har alla moderna bilar drivknutar oavsett om dom driver bak.

Stela bakaxlar skulle ha dött ut med hästvagnarna
Nä, det gör att man får fördela friktionen mellan två mål, driva eller styra.
Det är skillnad på hur stor rörelse man har i knutarna. Ingen vill ha samma svängradie som en Saab 900.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu finns det ingenjörer som konstruerat framhjulsdrift enligt fordonsdynamiska principer också. Exempelvis André Lefébvre... Så visst går det att svänga med framhjulsdrift, men det kräver lite mer än det billigaste.
Det går att göra mycket om man inte behöver göra det bra.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000

Kolla någon minut så avslutar de med en bakhjulsdriven Tesla... det har inte jättemycket med det att göra så länge det inte är alltför djup snö.

De allra flesta Teslor och ID4 är fyrhjulsdrivna, så parkeringen beror snarare på faktor 40...


Sökte och hittade att ID4 kom år 2020 och är bakhjulsdriven. Den fyrhjulsdrivna kom först som 2022 års modell. Så det borde finnas fler som är bakhjulsdrivna.

Tesla sålde sista bakhjulsdrivna bilen i Sverige år 2018. Då det finns kanske nästan lika många av varje?

Utvecklingen går framåt lite. Men framhjulsdrift hade väl varit smidigast? billigare att köpa och mindre elförbrukning. ID4 bakhjulsdriven förbrukar 22% mindre el än den fyrhjulsdrivna och har längre räckvidd.

Men kanske som några påpekar är det körglädjen man vill åt när man köpte bakhjulsdrift? Har sjölv provat några gånger, men tröttnade på att fastna i uppförsbackar och på hala parkeringar. Min SAAB framhjulsdriven tar sig fram i princip överallt. Har hjälpt att dra loss många BMW och MB bilar att genom åren.

Smaken är som baken.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I just denna fråga känner jag tillfredsställelsen över ett kunskapsöverläge. Fråga vilken rallyförare som helst vad som går fortast, framhjulsdrift eller bakhjulsdrift… och om man inte provat kurvig väg med Citroën GS eller Alfasud så vet man inte.

Tillbaka till elbilar. Fick idag tillfälle att jämföra en Audi Q5 med min Tesla Y då jag körde till Umeå tor på em/kväll och sålunda samma sträcka med bägge bilarna (fast åt olika håll).

Fördel Audi:
Fjädringskomfort
Räckvidd
Ljudnivå (dock dubbfria vinterdäck)

Fördel Tesla:
Allt annat

Audin en miljard knappar, instrumentskärmen bra, mittskärmen ett skämt. Uselt ljud. Stolarna bra utdragbart lårstöd, resten hårt och gav stöd på fel ställen. Manuell reglering på en bil för nästan 700’? Långsam värme. Matrixljus är i sig bra men själva ljusflödet mycket sämre än Teslans när man är ensam på vägen. Alla blinkade på mig trots synbarligen korrekt inställda ljus. Torkarautomatiken fungerade värdelöst.

Vindrutespolare gör av med mycket vätska men det mesta åker åt sidan, bättre att ha munstyckena ute i bladen som Tesla.
Vinglig på vägen, kan vara luftfjädringen kombinerat med snorhalt och dubbfritt.
Farthållaren klarar inte av att hålla en jämn hastighet utan pendlade mellan 82 och 75 på 80-vägen mellan Skellefteå och Umeå. Filassistans fungerade inte alls pga snö på vägen, Teslans Autopilot inga problem.
Prestanda ett skämt. 190 hk my ass.
Gedigen känsla i dörrar, ratt och reglage, Audis starka sida. Infällbara dragkrokens elstyrning redan trasig. Varnade för oljebrist (!) trots mindre än 1000 mil sedan service. Vanligt VAG-fel… Ganska trång också i jämförelse, särskilt baksäte och bagageutrymme.

Priset skiljer kanske 100’ om man nu inte utrustar upp den med alla paket, då blir den dyrare men har förstås saker som Tesla inte har. Å andra sidan har Tesla sådant som Audi saknar.
Gissningsvis hamnar man på dubbla milkostnaden på sista raden (om inget går sönder) , detta för en trängre bil som är eoner mycket slöare och känns som en bil från 1900-talet.
Å andra sidan är det skönt med +100 mils räckvidd på långresa om man tex kör med släp. Bilen drog 0,66 l/mil på farthållare/fartgräns enligt färddatorn.

Kul att jämföra rakt av på samma dag. Har motsvarande för XC60 också med ungefär samma utfall men den var törstigare och hade bättre ljus.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
I norra Sverige och kanske hela Sverige är det nog bäst med standardbilar? Fast det finns nog mest begagnade att köpa idag.

Jag körde en ny hyr Audi i jobbet vid Gävle vintern 2022 tidigt i år. Minns inte vilken modell. Det snöade och bilen larmade och tjöt om att massa elektronik inte fungerade, ljusen fungerade inte heller riktigt. Lyckades stänga av automatiken, för det fastnade snö och is på sensorer. Dagen efter tinade det och när jag öppnade dörren rasade det in ett stort tjok med blötsnö från taket rakt ned på förarsätet.
Saknade strålkastarspolare också, så det var bara att gå ut och torka av lyktorna då och då. Bakljusen tinade inte av p g.a. kallt LED ljus som inte smälter undan snön. Fick gå ut och torka av de också.

Men visst bilen var bekväm och snabb.

Perfekt bil för sydeuropa.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Har varit med om något märkligt.

I början av veckan var det väldigt halt i området där jag bor.
När jag kom hem var det en knappt ett tiotal Teslor och VW iD4 som var udda "parkerade" längs med gatorna strax innan området. Märkligt!

Med min framhjulsdrivna bil med halvslitna dubbfria vinterdäck. tog jag mig efter lite småbesvär som vanligt till min uppfart där jag parkerade.

Efter lite pratande med grannar fick jag reda på att Tesla och ID4 är bakhjulsdrivna. Gick bort och kikade. Några av dom hade dubbdäck till och med.

Framkomligheten är totalt kass för bakhjulsdrivna bilar, även med antispinn och ESP samt dubbdäck. Har provat själv. Aldrig mer, på vintern iaf.

Går utvecklingen bakåt? En bil för miljonen som inte kan ta sig fram i ett vanligt villaområde på vintern.
Varför är inte elbilarna framhjulsdrivna?
Känns som en fördom som kickar in?

Killgissar att majoriteten elbilsförare är tämligen obekväma när bilen inte går som en spårvagn…
Det gäller nog tyvärr ännu fler om man tittar på de med relativt nytaget körkort.
Har man fått bilresan via 140/240/740 eller annat bakhjulsdrivet alternativ tror jag man är bättre rustad för bilars beteende vid tveksamt väglag.
Moderna bilar är absolut säkrare med alla sina säkerhetssystem men det sker på bekostnad av förarnas utveckling.
Det är väl som det mesta, för att bli bättre måste man missa ibland.
Det är ingen tillfällighet att rallycrossbilarna till nästa år kommer att vara bakhjulsdrivna.-med elmotor…eller var det redan detta året, osäker inte min sport riktigt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top