Ptjaa, jag gillar Ditt inlägg men är personligen lite analytisk när det gäller drivning. En faktor som förändrats med elbilar är de facto viktfördelningen, numera verkar de flesta hamna ungefär 50/50 mellan axlarna oaktat elmotorer fram eller bak. När det gäller fossilmatade tvåhjulsdrivna bilar låg ju vanligtvis den större andelen vikt över framhjulen.
Säkerhetsmässigt bör framhjulsdriften fortfarande äga, styr dit Du vill och gasa så kommer fordonet så småningom att krafsa sig till den riktningen. Hur det funkar fartmässigt har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av, bakhjulsdrivna mittmotorbilar har ju i fossilvärlden trots allt visat sig hyfsat potenta...
Spontant skulle jag föredra framhjulsdrift, alla antispinnsystem i världen kan liksom inte trygga min livskamrat. Men jag har idag inga siffror eller egna erfarenheter att underbygga den uppfattningen med. Det vore skoj att köra en framhjuls- respektive bakhjulsdriven elbil med liknande prestanda på en isbana bara för att jämföra.
Min fyrkrafsade PS2 (med lyktspolare) har ju permanent drift på alla fyra hjul, jag skulle närmast jämföra dess beteende med en ur-quattro med rätt kraftig övervikt. Understyrd till att börja med men fegar föraren inte ur svänger den med kontrollerad sladd dit man vill. Rätt effektivt också. Så länge dubben i däcken är bra skulle jag nästan tro att den är snabbare än betydligt lättare bilar, friktion är som bekant inte alltid linjär och särskilt inte med dubb inblandade i ekvationen. Vad som är lite kul är att den sladdar kontrollerat även i standardläget. Med sportläge aktiverat tillåter ingenjörerna ett stort mått av individuell frihet och att retursladda av vägen borde inte vara något som helst bekymmer
Nöjet med elbil - den omedelbara responsen av ett tryck på accpedalen! Vår gamla V90 med haldex ska tänka efter, spoola upp turbos och mickla med växlarna innan effekten når drivhjulen, här är elbilen så mycket mer responsiv och effekten omedelbar. Skillnaden är så pass stor att det tog en måttligt begåvad förare som mig själv en halv säsong att begripa varför jag alltid ville få retursladd med elbilen - mina små grå var inte van vid omedelbar leverans av effekt.
Men som sagt - det vore guld värt att prova fram- respektive bakhjulsdriven elbil på isbana. Dit har jag tyvärr inte riktigt kommit än.
God Jul förresten
/R