Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag trodde att diskussionen om framhjulsdrift eller bakhjulsdrift skulle dö ut någon gång.

På 60-70 talet kan man ju förstå att det fanns missinformerade individer som tvingades hävda att bakhjulsdrift var bäst i insändarna i ViBilägare och TeknikensVärld, då dom körde Volvo.

Man spänner inte hästarna bakom vagnen för att skjuta på.

Men sen kom elbilarna och då backade man utvecklingen 70 år för att det var billigare
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Nu var det ganska länge sen hans karriär var aktuell och efter det har utvecklingen inte avstannat. Ganska snart efter det fanns Ascona och Manta samt Lancia 037. Den senare av dem har viss relevans för tråden tack vare viktfördelningen då den visar att det ger påverkan på framkomligheten.

För att en bil ska upplevas som stabil ska vikten finnas väl fördelad över hjulen. När man accelererar eller åker i en uppförsbacke förskjuts vikten bakåt. Om det då driver fram minskar greppnivån i takt med kraften och/eller lutningen. I en avgasbil har man ofta motorn framtill vilket kompenserar för förskjutningen. För maximal drivförmåga är det förstås bäst att ha motorn vid drivande bakhjul så att vikten inte försvinner från drivningen när den behövs som mest.

I en elbil väger motorn mycket mindre än i en avgasbil. Det gör att den påverkar krafterna i chassiet mindre och därför kan placeras fritt. Nu går det att blidka ekonomerna att acceptera drivning bak eftersom man inte behöver knyta ihop ändarna av bilen med en kardanaxel och man påverkar inte bagageutrymmet som man hade gjort med svansmotor med rökproduktion.

Till och med Volvo kommer ju med bakhjulsdrift på elbilar nu.

Jag trodde att diskussionen om framhjulsdrift eller bakhjulsdrift skulle dö ut någon gång.

På 60-70 talet kan man ju förstå att det fanns missinformerade individer som tvingades hävda att bakhjulsdrift var bäst i insändarna i ViBilägare och TeknikensVärld, då dom körde Volvo.

Man spänner inte hästarna bakom vagnen för att skjuta på.

Men sen kom elbilarna och då backade man utvecklingen 70 år för att det var billigare
Aha, det är därför, pengarna! Borde fattat. Inte har de lyktspolare heller elbilarna. Pengarna.

Betalar hellre mer för att få framhjulsdrift. Det är det värt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag trodde att diskussionen om framhjulsdrift eller bakhjulsdrift skulle dö ut någon gång.

På 60-70 talet kan man ju förstå att det fanns missinformerade individer som tvingades hävda att bakhjulsdrift var bäst i insändarna i ViBilägare och TeknikensVärld, då dom körde Volvo.

Man spänner inte hästarna bakom vagnen för att skjuta på.

Men sen kom elbilarna och då backade man utvecklingen 70 år för att det var billigare
Ptjaa, jag gillar Ditt inlägg men är personligen lite analytisk när det gäller drivning. En faktor som förändrats med elbilar är de facto viktfördelningen, numera verkar de flesta hamna ungefär 50/50 mellan axlarna oaktat elmotorer fram eller bak. När det gäller fossilmatade tvåhjulsdrivna bilar låg ju vanligtvis den större andelen vikt över framhjulen.

Säkerhetsmässigt bör framhjulsdriften fortfarande äga, styr dit Du vill och gasa så kommer fordonet så småningom att krafsa sig till den riktningen. Hur det funkar fartmässigt har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av, bakhjulsdrivna mittmotorbilar har ju i fossilvärlden trots allt visat sig hyfsat potenta...

Spontant skulle jag föredra framhjulsdrift, alla antispinnsystem i världen kan liksom inte trygga min livskamrat. Men jag har idag inga siffror eller egna erfarenheter att underbygga den uppfattningen med. Det vore skoj att köra en framhjuls- respektive bakhjulsdriven elbil med liknande prestanda på en isbana bara för att jämföra.

Min fyrkrafsade PS2 (med lyktspolare) har ju permanent drift på alla fyra hjul, jag skulle närmast jämföra dess beteende med en ur-quattro med rätt kraftig övervikt. Understyrd till att börja med men fegar föraren inte ur svänger den med kontrollerad sladd dit man vill. Rätt effektivt också. Så länge dubben i däcken är bra skulle jag nästan tro att den är snabbare än betydligt lättare bilar, friktion är som bekant inte alltid linjär och särskilt inte med dubb inblandade i ekvationen. Vad som är lite kul är att den sladdar kontrollerat även i standardläget. Med sportläge aktiverat tillåter ingenjörerna ett stort mått av individuell frihet och att retursladda av vägen borde inte vara något som helst bekymmer ;)

Nöjet med elbil - den omedelbara responsen av ett tryck på accpedalen! Vår gamla V90 med haldex ska tänka efter, spoola upp turbos och mickla med växlarna innan effekten når drivhjulen, här är elbilen så mycket mer responsiv och effekten omedelbar. Skillnaden är så pass stor att det tog en måttligt begåvad förare som mig själv en halv säsong att begripa varför jag alltid ville få retursladd med elbilen - mina små grå var inte van vid omedelbar leverans av effekt.

Men som sagt - det vore guld värt att prova fram- respektive bakhjulsdriven elbil på isbana. Dit har jag tyvärr inte riktigt kommit än.

God Jul förresten :) /R
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Värt att tänka på är att med bakhjulsdrift på elbilar så kan man inte använda bromskraftåtervinning lika effektivt.

Det bästa på en elbil är såklart 4-hjulsdrift med en motor i varje nav.
Näst bäst en framhjulsdriven med konventionell motorplacering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
God Jul förresten :) /R

Viktfördelningen på elbilar bestäms ju av tillverkaren, det har aldrig funnits bilar där det har varit enklare att flytta vikt, då batterierna fullständigt skiter i var dom är placerade.
Därför har vi fått en massa bilar som envist strävat efter 50/50 viktfördelning.
Det är ju helt optimalt....
Tills man lastar bilen med passagerare och bagage.
Frunkar i all ära, men där lastar folk sällan tunga saker, utan allt tungt hamnar bak.

Därför anser jag att det är bättre att ta bort frunken, klämma in lite batterier där istället och få bilen lite framtung, och då funkar framhjulsdriften utomordentligt.

Det värsta som finns för gemene man är en bil som växlar beteende, och bygger man viktfördelningen för strikt 50/50 så gör den det.

(brorsan hade en Audi av något slag med en helt hopplös fyrhjulsdrift, den växlade beteende varje gång man tog samma kurva med saamma mängd attack, ena gången hängde den ut baken och drog fint, nästa gång kasade den över framhjulen och en tredje gång snurrade man, tur att jag hade plogat isbanan bred)

God hjul! :tomten
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Värt att tänka på är att med bakhjulsdrift på elbilar så kan man inte använda bromskraftåtervinning lika effektivt.

Det bästa på en elbil är såklart 4-hjulsdrift med en motor i varje nav.
Näst bäst en framhjulsdriven med konventionell motorplacering.

Fyrhjulsdrift är alltid bäst, men kostar lite pengar, vikt, utrymmen och räckvidd.
Men just eldrivna bilar är ju oerhört tacksamma att göra fyrhjulsdrivna
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ptjaa, jag gillar Ditt inlägg men är personligen lite analytisk när det gäller drivning. En faktor som förändrats med elbilar är de facto viktfördelningen, numera verkar de flesta hamna ungefär 50/50 mellan axlarna oaktat elmotorer fram eller bak. När det gäller fossilmatade tvåhjulsdrivna bilar låg ju vanligtvis den större andelen vikt över framhjulen.

Säkerhetsmässigt bör framhjulsdriften fortfarande äga, styr dit Du vill och gasa så kommer fordonet så småningom att krafsa sig till den riktningen. Hur det funkar fartmässigt har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av, bakhjulsdrivna mittmotorbilar har ju i fossilvärlden trots allt visat sig hyfsat potenta...

Spontant skulle jag föredra framhjulsdrift, alla antispinnsystem i världen kan liksom inte trygga min livskamrat. Men jag har idag inga siffror eller egna erfarenheter att underbygga den uppfattningen med. Det vore skoj att köra en framhjuls- respektive bakhjulsdriven elbil med liknande prestanda på en isbana bara för att jämföra.

Min fyrkrafsade PS2 (med lyktspolare) har ju permanent drift på alla fyra hjul, jag skulle närmast jämföra dess beteende med en ur-quattro med rätt kraftig övervikt. Understyrd till att börja med men fegar föraren inte ur svänger den med kontrollerad sladd dit man vill. Rätt effektivt också. Så länge dubben i däcken är bra skulle jag nästan tro att den är snabbare än betydligt lättare bilar, friktion är som bekant inte alltid linjär och särskilt inte med dubb inblandade i ekvationen. Vad som är lite kul är att den sladdar kontrollerat även i standardläget. Med sportläge aktiverat tillåter ingenjörerna ett stort mått av individuell frihet och att retursladda av vägen borde inte vara något som helst bekymmer ;)

Nöjet med elbil - den omedelbara responsen av ett tryck på accpedalen! Vår gamla V90 med haldex ska tänka efter, spoola upp turbos och mickla med växlarna innan effekten når drivhjulen, här är elbilen så mycket mer responsiv och effekten omedelbar. Skillnaden är så pass stor att det tog en måttligt begåvad förare som mig själv en halv säsong att begripa varför jag alltid ville få retursladd med elbilen - mina små grå var inte van vid omedelbar leverans av effekt.

Men som sagt - det vore guld värt att prova fram- respektive bakhjulsdriven elbil på isbana. Dit har jag tyvärr inte riktigt kommit än.

God Jul förresten :) /R

På förra Teslan kunde jag i Track Mode fördela drift steglöst mellan fram- eller bakhjulsdrift. Provade en gång men bilen blev närmast okörbar på grusväg då effekt/friktion inte blev särskilt gynnsamt. Avsett för asfalt… :)

Många mil i både fram- och bakhjulsdrivna bilar samt förstås fyrhjulsdrivna säger mig att så fort underlaget blir lite löst så är bakhjulsdrift ohjälpligt underlägset oavsett viktfördelning.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nej, jag besvarade en fråga… men har å andra sidan lite koll på trådämnet iaf.
Och du?
Du är lustig du.
Det du svarade mig vad inget svar på något jag frågat.
Jag ställde heller ingen fråga. Isåfall hade det slutat med ett frågetecken.

för info, det jag skrev handlade om att jämföra två bilars egenskaper (Tesla vs Audi) där Audin verkar vara premium (ljudnivå mm) om jämför med Tesla, så kan det vara på sin plats att påtala att det är den rakt inte.

Och hur var det nu du skrev i en annan tråd??
Hur man argumenterar beror endast på en själv, inte på andra.

Personangrepp och tillmälen hör helt enkelt inte hemma i diskussioner, oavsett om de är digitala eller IRL. Tycker någon att en annan har fel/säger fel saker/är jättedum så kan ingen hindra denne någon från att tycka det, men det ger inte alls några frikort till ansvarslöst beteende och personangrepp. Vare sig digitalt eller IRL.

Så enkelt är det faktiskt. :)

Och så skriver du nu...
men har å andra sidan lite koll på trådämnet iaf. Och du?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad hade det med elbilar att göra? :va

Pjemium är något man helt kan bortse ifrån, det stämmer aldrig.


Edit: Aha du är grälsjuk. Det får du vara på egen hand. God jul.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
För att lätta upp julstämningen i elbilstråden så kan jag meddela att jag fick nytt batteri i min hybridbil på garanti förra veckan! Batteriet hade inget fel annat än att kapaciteten hade sjunkit under 70% vilket ledde till bytet.
Det intressanta var att bilen hade gått ~ 100 000 km på el, med ett batteri på 12kWh. Åker man lika mycket med en helelbil så innebär det ju en sträcka på dryga ~800 000km innan batteriets kapacitet har minskat med 30%. Då ska man ännu ta till beaktande att sättet en plugin hybrids batteri laddas och urladdas på är långt ifrån lika optimalt som en helelbils.

Batteriernas livslängd är inget att oroa sig för!

God Jul på er alla!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
I just denna fråga känner jag tillfredsställelsen över ett kunskapsöverläge. Fråga vilken rallyförare som helst vad som går fortast, framhjulsdrift eller bakhjulsdrift… och om man inte provat kurvig väg med Citroën GS eller Alfasud så vet man inte.

Tillbaka till elbilar. Fick idag tillfälle att jämföra en Audi Q5 med min Tesla Y då jag körde till Umeå tor på em/kväll och sålunda samma sträcka med bägge bilarna (fast åt olika håll).

Fördel Audi:
Fjädringskomfort
Räckvidd
Ljudnivå (dock dubbfria vinterdäck)

Fördel Tesla:
Allt annat

Audin en miljard knappar, instrumentskärmen bra, mittskärmen ett skämt. Uselt ljud. Stolarna bra utdragbart lårstöd, resten hårt och gav stöd på fel ställen. Manuell reglering på en bil för nästan 700’? Långsam värme. Matrixljus är i sig bra men själva ljusflödet mycket sämre än Teslans när man är ensam på vägen. Alla blinkade på mig trots synbarligen korrekt inställda ljus. Torkarautomatiken fungerade värdelöst.

Vindrutespolare gör av med mycket vätska men det mesta åker åt sidan, bättre att ha munstyckena ute i bladen som Tesla.
Vinglig på vägen, kan vara luftfjädringen kombinerat med snorhalt och dubbfritt.
Farthållaren klarar inte av att hålla en jämn hastighet utan pendlade mellan 82 och 75 på 80-vägen mellan Skellefteå och Umeå. Filassistans fungerade inte alls pga snö på vägen, Teslans Autopilot inga problem.
Prestanda ett skämt. 190 hk my ass.
Gedigen känsla i dörrar, ratt och reglage, Audis starka sida. Infällbara dragkrokens elstyrning redan trasig. Varnade för oljebrist (!) trots mindre än 1000 mil sedan service. Vanligt VAG-fel… Ganska trång också i jämförelse, särskilt baksäte och bagageutrymme.

Priset skiljer kanske 100’ om man nu inte utrustar upp den med alla paket, då blir den dyrare men har förstås saker som Tesla inte har. Å andra sidan har Tesla sådant som Audi saknar.
Gissningsvis hamnar man på dubbla milkostnaden på sista raden (om inget går sönder) , detta för en trängre bil som är eoner mycket slöare och känns som en bil från 1900-talet.
Å andra sidan är det skönt med +100 mils räckvidd på långresa om man tex kör med släp. Bilen drog 0,66 l/mil på farthållare/fartgräns enligt färddatorn.

Kul att jämföra rakt av på samma dag. Har motsvarande för XC60 också med ungefär samma utfall men den var törstigare och hade bättre ljus.
Vag koncernens ”moderna ” 2.0litersdieslar är tyvärr ett jävla skämt. Sen är ju Audi över lag ett skräpmärke. Iaf på svenssonmodellerna.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
För att lätta upp julstämningen i elbilstråden så kan jag meddela att jag fick nytt batteri i min hybridbil på garanti förra veckan! Batteriet hade inget fel annat än att kapaciteten hade sjunkit under 70% vilket ledde till bytet.
Det intressanta var att bilen hade gått ~ 100 000 km på el, med ett batteri på 12kWh. Åker man lika mycket med en helelbil så innebär det ju en sträcka på dryga ~800 000km innan batteriets kapacitet har minskat med 30%. Då ska man ännu ta till beaktande att sättet en plugin hybrids batteri laddas och urladdas på är långt ifrån lika optimalt som en helelbils.

Batteriernas livslängd är inget att oroa sig för!

God Jul på er alla!
Fast det enda rimliga är att räkna på den tillämpning som råder.
Så nytt batteri på 10k mil rent av jättedåligt.
Prius brukar vara superhållbara, antar att det var en annan bil.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Fast det enda rimliga är att räkna på den tillämpning som råder.
Så nytt batteri på 10k mil rent av jättedåligt.
Prius brukar vara superhållbara, antar att det var en annan bil.
Alltså bilen en Mitsubishi Outlander phev är körd 160 000km och det gamla utbytta fungerade helt bra, däremot så skulle det vara väldigt dumt rent ekonomiskt av mig att inte byta ut det när jag fick det gratis! (Ekologisk sätt så skulle det ju givetvis varit bättre att fortsätta köra med det gamla)

Man kan ju även se det på det viset att du måste köra 800 000km med en bev före du har kommit upp till samma ekologiska nytta som bilen med detta batteri... ?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vag koncernens ”moderna ” 2.0litersdieslar är tyvärr ett jävla skämt. Sen är ju Audi över lag ett skräpmärke. Iaf på svenssonmodellerna.
Hrmmm.
Det lär vara tämligen objektivt, senaste A4:an åkte vi 28000 mil med. Reparationer under alla milen blev :
byte av nivågivare till halvljusregleringen.
2.0 TDI 140 hk.

Helt överlägset den bästa bilen jag haft.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hrmmm.
Det lär vara tämligen objektivt, senaste A4:an åkte vi 28000 mil med. Reparationer under alla milen blev :
byte av nivågivare till halvljusregleringen.
2.0 TDI 140 hk.

Helt överlägset den bästa bilen jag haft.
Årsmodell?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det bästa på en elbil är såklart 4-hjulsdrift med en motor i varje nav.
Nej! Motorer ska inte vara ofjädrade. Det ger sämre kontakt med vägbanan eftersom stötdämparna får mindre skillnad mellan fjädrade och ofjädrade delar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej! Motorer ska inte vara ofjädrade. Det ger sämre kontakt med vägbanan eftersom stötdämparna får mindre skillnad mellan fjädrade och ofjädrade delar.

Absolut, gärna en motor per hjul, men inte i naven.

En motor per hjul ger ju (med elektronikens hjälp) en massa kul möjligheter, men redan med en motor per axel har man en massa praktiska möjligheter.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Alltså bilen en Mitsubishi Outlander phev är körd 160 000km och det gamla utbytta fungerade helt bra, däremot så skulle det vara väldigt dumt rent ekonomiskt av mig att inte byta ut det när jag fick det gratis! (Ekologisk sätt så skulle det ju givetvis varit bättre att fortsätta köra med det gamla)

Man kan ju även se det på det viset att du måste köra 800 000km med en bev före du har kommit upp till samma ekologiska nytta som bilen med detta batteri... ?
Jepp
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Absolut, gärna en motor per hjul, men inte i naven.

En motor per hjul ger ju (med elektronikens hjälp) en massa kul möjligheter, men redan med en motor per axel har man en massa praktiska möjligheter.
...och så slipper man transmissionsaxlar, diffar mm med motorer som styr resp hjul. Inte dums alls.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top