Plast
Småvild
Dom var också dåliga, men inte lika som moderna vag. Du hade tur helt enkelt.
Dom var också dåliga, men inte lika som moderna vag. Du hade tur helt enkelt.
Jag har även alltid pratat illa om VAG, men ibland funderar jag om deras rykte är lite väl överdrivet dåligt? Har en polare som nu har kört 380 000km med sin 3liters Audi diesel. Alltid som en biltjuv, full gas med iskall motor oavsett årstid, longlife olja och service intervallerna som vaga rekommendationer. Lite hjullager och en hög bromsar är allt som varit sönder på den kärran.Dom var också dåliga, men inte lika som moderna vag. Du hade tur helt enkelt.
Det är just 2.0liters dieseln som är dålig. Samt fsi motorerna som har kamkedjor gjorda av lödtenn, samt att dom sotar igen värre än en diesel.Jag har även alltid pratat illa om VAG, men ibland funderar jag om deras rykte är lite väl överdrivet dåligt? Har en polare som nu har kört 380 000km med sin 3liters Audi diesel. Alltid som en biltjuv, full gas med iskall motor oavsett årstid, longlife olja och service intervallerna som vaga rekommendationer. Lite hjullager och en hög bromsar är allt som varit sönder på den kärran.
Har haft:Dom var också dåliga, men inte lika som moderna vag. Du hade tur helt enkelt.
Sett i ”ljuset” så finns det nog ett par framhjulsdrivna med mer under bältet i så fall..Nu skojar du?
Totalseger i Tour de Corse 1987, fransk mästare 1990, Irländska asfaltsmästerskapet och massor av historiska rallysegrar de senaste 30 åren.
Audi är svinbra som sagt. Gav mig en hygglig ekonomisk grund att laga åt andra. Inte svårt att få kunder heller då märkesverkstäderna hade som regel ett besök av var kund innan kunden blev surHar haft:
en 80 2,6 -93
en A4 1,9 TDI -04
en Q2 1,5 -17
en A1 1,4 -15
Utöver -08:an och det enda som behövt repareras är drivknutarna på 2,6:an efter ca 20k mil. Annars bara service.
Jag håller som du kanske förstår inte med dig.
Jag har även alltid pratat illa om VAG, men ibland funderar jag om deras rykte är lite väl överdrivet dåligt? Har en polare som nu har kört 380 000km med sin 3liters Audi diesel. Alltid som en biltjuv, full gas med iskall motor oavsett årstid, longlife olja och service intervallerna som vaga rekommendationer. Lite hjullager och en hög bromsar är allt som varit sönder på den kärran.
Min erfarenhet, 110.000 milJag tror att de flesta som verkligen har en modern elbil är nöjd med hur det fungerar i verkligheten. Självklart får man räkna med kortare räckvidd men det gäller precis alla bilar. Min förra Insignia Country Tourer körde jag sommartid på 0,55 landsväg. När det var -35 grader drog den 0,9 i samma hastighet. Dieselvärmaren gick för fullt och automaten slirade för att få upp värmen på oljan.
Det är bara det att skillnaden blir märkbar på ett annat sätt när man börjar med 45 mils räckvidd istället för 110 mil. Hälften av 110 är 55 mil, mer än tillräckligt. Hälften av 45 blir 22,5 och då börjar det kännas läskigt, särskilt när man är ovan.
Det du skriver påminner om en Tabloid som citerar.Samma förbrukning sommar som vinter med bensin- eller dieselbil då har du antingen inte mätt eller så har du inte vinter.
Världsunikt!
Ja det är uppvärmningen på vintern som kostar extra bränsle, så ska man långt är det liten skillnad mot sommar.Det du skriver påminner om en Tabloid som citerar.
jag skrev inte samma, utan ungefär lika.
Det har skiljt sig ungefär +0,5 dl per mil cirka, vid barmark. Det är så lite skillnad att det är ungefär lika. Gäller för varm motor. Jag förvärmer med motorvärmare.
Om det är snö på marken bromsar snön lite och då skiljer det mer. Om det är snömodd på vägen skiljer det än mer.
Har skrivit körjournaler och skrivit upp när jag tankat nästan hela tiden. Privat ägda bilar körda i jobbet och privat.
Något annat som jag noterat är att slitna däck gör att förbrukningen ökar lite och med nya däck minskar den, samma fabrikat. Riktigt slitna däck, olagliga ger en större skillnad i förbrukningen. Varför vet jag inte? Vet någon?
Stämmer. Har alltid haft elektrisk motorvärmare 1 timme innan start. Några kr i kostnad.Ja det är uppvärmningen på vintern som kostar extra bränsle, så ska man långt är det liten skillnad mot sommar.
Åker man dock korta sträckor, stor skillnad då bilen inte kommit upp i motor/transmissions-temp o drar mer.
Stämmer, är motorn varm är det väldigt liten skillnad i förbrukning sommar jämfört med vinter -20 C. Min erfarenhet.Inte bara uppvärmingen utan motstånd också. En bränsledriven bil värmer kupén med överskottsvärme så det drar inte mycket mer. Men jag har fört körjournal på alla bilar sedan jag tog körkort och jag har rest i jobbet en del och jag noterat över åren att man vid kyla får ökad förbrukning med alla bilar, alldeles särskilt vid kortare sträckor. Redan varm bil på landsväg där spelar temperaturen inte så stor roll så länge det inte blir riktigt kallt.
Så jämför du kortkörning med elbil med random långsträcka med redan varm bensinbil blir skillnaden stor. Men fysiken gäller likadant oavsett framdrivningssätt.
Vet inte om jag håller med. Är det en större bensinmotor?Kollade nu, ett exempel (MB E-klass 2019)
Kallstart -3 grader vs. snitt på 700mil
Allt stadskörning och pendling tor jobb ca 40min genom Göteborg centrum (medelfart 41km/h)
Sjukt snål bil !
Ok du jämför kallstart och pendling i stan som ger jättelåg medelhastighet, med långkörning - relevant anser du?Vet inte om jag håller med. Är det en större bensinmotor?
Min SAAB bensin 2005 drar 0,61 enligt färddatorn och 0,63 mätt på GPS, landsväg och blandat 2-3 pers med packning.
Min bror har en E-klass 220D från 2017 med automat. Den förbrukar blandad körning 0,46 l/mil. Går att komma under 0,4 l/mil långkörningar landsväg.
Vet inte riktigt för jag förvärmer motorn med el innan. Har för dåligt med statistik för rena kallstarter ofta. Sällan är det jag har ren kallstart på vintern. Men visst förvärmer man inte så springer det iväg, särskilt för dieselmotorer.Ok du jämför kallstart och pendling i stan som ger jättelåg medelhastighet, med långkörning - relevant anser du?
min E-klass är som din bror, och på långfärd är den så snål som du skrev…men nu var det KORTA sträckor vi snackade om.
Alla MB E-klass W213 (2017-) har vad jag vet aut.Vet inte riktigt för jag förvärmer motorn med el innan. Har för dåligt med statistik för rena kallstarter ofta. Sällan är det jag har ren kallstart på vintern. Men visst förvärmer man inte så springer det iväg, särskilt för dieselmotorer.
Stadskörning och blandat. Tycker inte stad påverkar så mycket som du skriver. Med manuell är det lättare att påverka förbrukningen nedåt, frirullar, högre växel, utnyttjar medlut, start på 2:an. Vet att det inte är möjligt för automat.
Det är enligt mig inte lämpligt att ha dieselbil för så korta pendlingar som du gör. Hög bränsleförbrukning, sliter onödigt på motorn, vevhusventilationen hinner inte ventilera av kondensen så motoroljan kan bli för fuktig. Hinner inte få upp värmen.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |