Elbil eller inte?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Dom var också dåliga, men inte lika som moderna vag. Du hade tur helt enkelt.
Jag har även alltid pratat illa om VAG, men ibland funderar jag om deras rykte är lite väl överdrivet dåligt? Har en polare som nu har kört 380 000km med sin 3liters Audi diesel. Alltid som en biltjuv, full gas med iskall motor oavsett årstid, longlife olja och service intervallerna som vaga rekommendationer. Lite hjullager och en hög bromsar är allt som varit sönder på den kärran.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har även alltid pratat illa om VAG, men ibland funderar jag om deras rykte är lite väl överdrivet dåligt? Har en polare som nu har kört 380 000km med sin 3liters Audi diesel. Alltid som en biltjuv, full gas med iskall motor oavsett årstid, longlife olja och service intervallerna som vaga rekommendationer. Lite hjullager och en hög bromsar är allt som varit sönder på den kärran.
Det är just 2.0liters dieseln som är dålig. Samt fsi motorerna som har kamkedjor gjorda av lödtenn, samt att dom sotar igen värre än en diesel.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Dom var också dåliga, men inte lika som moderna vag. Du hade tur helt enkelt.
Har haft:
en 80 2,6 -93
en A4 1,9 TDI -04
en Q2 1,5 -17
en A1 1,4 -15
Utöver -08:an och det enda som behövt repareras är drivknutarna på 2,6:an efter ca 20k mil. Annars bara service.
Jag håller som du kanske förstår inte med dig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har haft:
en 80 2,6 -93
en A4 1,9 TDI -04
en Q2 1,5 -17
en A1 1,4 -15
Utöver -08:an och det enda som behövt repareras är drivknutarna på 2,6:an efter ca 20k mil. Annars bara service.
Jag håller som du kanske förstår inte med dig.
Audi är svinbra som sagt. Gav mig en hygglig ekonomisk grund att laga åt andra. Inte svårt att få kunder heller då märkesverkstäderna hade som regel ett besök av var kund innan kunden blev sur :hihi

Har en S8 D2 i garaget. Bra byggd. Så byggs inget längre (möjligen Toyota Land Cruiser, fortfarande). Underhållet är enkelt. Utöver skräp till LCD-displayer så finns inget bättre byggt efter 2003.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har även alltid pratat illa om VAG, men ibland funderar jag om deras rykte är lite väl överdrivet dåligt? Har en polare som nu har kört 380 000km med sin 3liters Audi diesel. Alltid som en biltjuv, full gas med iskall motor oavsett årstid, longlife olja och service intervallerna som vaga rekommendationer. Lite hjullager och en hög bromsar är allt som varit sönder på den kärran.

Jag känner flera som har haft VAG 1.8 bensinare, och samtliga har dragit kopiösa mängder olja redan som nya.

Det har dock inte hindrat motorerna från att hålla över 25000 mil.

Här är nog motståndet mot VAG delvis grundat på återförsäljaren/verkstaden.

Dom har väl inte alltid varit speciellt kundvänliga vid garantiärenden, utan mera försökt minska kostnaderna för biltillverkaren

(Jag har hört flera säga att VAG är bilvärldens svar på KTM, men jag har ingen erfarenhet av KTM och hur dom behandlar sina kunder vid garantiärenden, men uppenbarligen dåligt?)
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Jag tror att de flesta som verkligen har en modern elbil är nöjd med hur det fungerar i verkligheten. Självklart får man räkna med kortare räckvidd men det gäller precis alla bilar. Min förra Insignia Country Tourer körde jag sommartid på 0,55 landsväg. När det var -35 grader drog den 0,9 i samma hastighet. Dieselvärmaren gick för fullt och automaten slirade för att få upp värmen på oljan.

Det är bara det att skillnaden blir märkbar på ett annat sätt när man börjar med 45 mils räckvidd istället för 110 mil. Hälften av 110 är 55 mil, mer än tillräckligt. Hälften av 45 blir 22,5 och då börjar det kännas läskigt, särskilt när man är ovan.
Min erfarenhet, 110.000 mil

Alla bensinbilar som jag haft (cirka 10 st) har förbrukat ungefär lika på sommaren och vinter (kanske 0,5 dl/mil extra vid mkt kallt ute) förutom kallstart de första 3-5 km innan värmen kommer upp. Har man motorvärmare så eliminerar man det.

Dieselbilar (cirka 7-8 st.) jag haft förbrukade betydligt extra vid kallstart eftersom det kunde ta 3 mil innan värmen kom upp. Med motorvärmare minskar man den förbrukningen. När dieselmotorn var uppe i temp var det ingen skillnad knappt om det var sommar eller vinter.

Ovan gäller barmark.
Om snö eller slask på vägen så förbrukade bilarna mer eftersom snön bromsar bilen.
Kört alltid på dubbfritt. Dubbdäck har jag provat en gång och då förbrukade den bilen mer än 1 dl mer per mil. Dubbdäcken väsnades och slets ut snabbt. Dubbdäck är enligt mig inte bra på barmark på vintern för dubben kan slira på vägbanan i kurvor och undanmanövrar, inte bra på väl plogade vägar, inte bra vid körning i snö, snömodd och över snösträngar. Däremot är de bättre på blankis om det är är varmare än -10 C. Det är mycket sällan det är de förhållanden med blankis. De få gånger det är blankis får man köra mkt försiktigt eller strunta i det. Men med framhjulsdrift kommer man iaf fram, inte med bakhjulsdrift. Då fastnar man i uppförsbackar. Speciellt BMW och MB fastnar då. Har hjälpt massor att komma loss i t.ex. Grönklittsbacken när jag hade jobb där en vinter. Men gamla bakhjulsdrivna Volvo fastnade inte lika lätt, men de fastnade också ibland. Vet inte varför? Vad jag minns fastnade aldrig en framhjulsdriven bil i backen.

Alla mina bilar manuellt växlade.

Har aldrig haft fyrhjulsdrift. Men har provat någon gång. Vet att det är bäst, men jag tycker jag klarar mig bra med framhjulsdrivet. Vill inte betala för extra bränsleförbrukning året runt och dyrare inköp.

Har haft automat en gång, en Audi A6 men sålde den bilen efter några månader eftersom jag tyckte att jag hade sämre kontroll på bilen när det var snö eller halt ute. Sämre kontaktkänsla med vägen. De växlar också ibland när jag inte vill växla och så vill jag inte ha det.

Som nämnt har jag haft elbil i ett år och elförbrukningen var mycket högre på vintern. Dessutom var den automatväxlad. Det var noll kontaktkänsla med vägen. På sommarväg spelade det ingen roll, men på vinterväg var det nästan otäckt ibland. Man var tvungen att vara oerhört försiktig ibland.

Behöver väl skaffa mig ett lager med bättre beg.bilar snart, för framtiden.

Eller så får jag ändå köpa elbil med automat i framtiden och vänja mig vid en körmässigt sämre bil med sämre kontroll på.

Honda hade faktiskt en manuellt växlad elhybrid. Men säkert att glömma i framtiden.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Samma förbrukning sommar som vinter med bensin- eller dieselbil då har du antingen inte mätt eller så har du inte vinter. :)

Världsunikt!
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Samma förbrukning sommar som vinter med bensin- eller dieselbil då har du antingen inte mätt eller så har du inte vinter. :)

Världsunikt!
Det du skriver påminner om en Tabloid som citerar.

jag skrev inte samma, utan ungefär lika.
Det har skiljt sig ungefär +0,5 dl per mil cirka, vid barmark. Det är så lite skillnad att det är ungefär lika. Gäller för varm motor. Jag förvärmer med motorvärmare.

Om det är snö på marken bromsar snön lite och då skiljer det mer. Om det är snömodd på vägen skiljer det än mer.

Har skrivit körjournaler och skrivit upp när jag tankat nästan hela tiden. Privat ägda bilar körda i jobbet och privat.

Något annat som jag noterat är att slitna däck gör att förbrukningen ökar lite och med nya däck minskar den, samma fabrikat. Riktigt slitna däck, olagliga ger en större skillnad i förbrukningen. Varför vet jag inte? Vet någon?
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det du skriver påminner om en Tabloid som citerar.

jag skrev inte samma, utan ungefär lika.
Det har skiljt sig ungefär +0,5 dl per mil cirka, vid barmark. Det är så lite skillnad att det är ungefär lika. Gäller för varm motor. Jag förvärmer med motorvärmare.

Om det är snö på marken bromsar snön lite och då skiljer det mer. Om det är snömodd på vägen skiljer det än mer.

Har skrivit körjournaler och skrivit upp när jag tankat nästan hela tiden. Privat ägda bilar körda i jobbet och privat.

Något annat som jag noterat är att slitna däck gör att förbrukningen ökar lite och med nya däck minskar den, samma fabrikat. Riktigt slitna däck, olagliga ger en större skillnad i förbrukningen. Varför vet jag inte? Vet någon?
Ja det är uppvärmningen på vintern som kostar extra bränsle, så ska man långt är det liten skillnad mot sommar.
Åker man dock korta sträckor, stor skillnad då bilen inte kommit upp i motor/transmissions-temp o drar mer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte bara uppvärmingen utan motstånd också. En bränsledriven bil värmer kupén med överskottsvärme så det drar inte mycket mer. Men jag har fört körjournal på alla bilar sedan jag tog körkort och jag har rest i jobbet en del och jag noterat över åren att man vid kyla får ökad förbrukning med alla bilar, alldeles särskilt vid kortare sträckor. Redan varm bil på landsväg där spelar temperaturen inte så stor roll så länge det inte blir riktigt kallt.
Så jämför du kortkörning med elbil med random långsträcka med redan varm bensinbil blir skillnaden stor. Men fysiken gäller likadant oavsett framdrivningssätt. :)
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Ja det är uppvärmningen på vintern som kostar extra bränsle, så ska man långt är det liten skillnad mot sommar.
Åker man dock korta sträckor, stor skillnad då bilen inte kommit upp i motor/transmissions-temp o drar mer.
Stämmer. Har alltid haft elektrisk motorvärmare 1 timme innan start. Några kr i kostnad.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Inte bara uppvärmingen utan motstånd också. En bränsledriven bil värmer kupén med överskottsvärme så det drar inte mycket mer. Men jag har fört körjournal på alla bilar sedan jag tog körkort och jag har rest i jobbet en del och jag noterat över åren att man vid kyla får ökad förbrukning med alla bilar, alldeles särskilt vid kortare sträckor. Redan varm bil på landsväg där spelar temperaturen inte så stor roll så länge det inte blir riktigt kallt.
Så jämför du kortkörning med elbil med random långsträcka med redan varm bensinbil blir skillnaden stor. Men fysiken gäller likadant oavsett framdrivningssätt. :)
Stämmer, är motorn varm är det väldigt liten skillnad i förbrukning sommar jämfört med vinter -20 C. Min erfarenhet.
Gäller vid barmark, dubbfria däck och manuell växellåda. Bensinmotor max +0,5 dl mer per mil. Dieselmotor mindre skillnad än så.

Elektrisk motorvärmare är en förutsättning. Bränslevärmare har jag aldrig haft. Har för mig att de förbrukar 5 dl bränsle för att värma upp. Det blir 10 kr cirka. Billigare normalt sett med elvärmare. (Inte i år om man har rörligt avtal)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kollade nu, ett exempel (MB E-klass 2019)
Kallstart -3 grader vs. snitt på 700mil
Allt stadskörning och pendling tor jobb ca 40min genom Göteborg centrum (medelfart 41km/h)
Sjukt snål bil !
 

Bifogat

  • B631E785-DBA4-4B09-9912-2E955CF80517.jpeg
    B631E785-DBA4-4B09-9912-2E955CF80517.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 24
  • 1C537B77-2BBA-4AF1-8B7D-D2A33FF3CCD7.jpeg
    1C537B77-2BBA-4AF1-8B7D-D2A33FF3CCD7.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 24

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Kollade nu, ett exempel (MB E-klass 2019)
Kallstart -3 grader vs. snitt på 700mil
Allt stadskörning och pendling tor jobb ca 40min genom Göteborg centrum (medelfart 41km/h)
Sjukt snål bil !
Vet inte om jag håller med. Är det en större bensinmotor?
Min SAAB bensin 2005 drar 0,61 enligt färddatorn och 0,63 mätt på GPS, landsväg och blandat 2-3 pers med packning.

Min bror har en E-klass 220D från 2017 med automat. Den förbrukar blandad körning 0,46 l/mil. Går att komma under 0,4 l/mil långkörningar landsväg.
Han bor i södraste Sverige knappt utan backar och sällan snö
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Svårt att motivera att lägga 500k emellan på en EQE när min nuvarande E-klass är så snål.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vet inte om jag håller med. Är det en större bensinmotor?
Min SAAB bensin 2005 drar 0,61 enligt färddatorn och 0,63 mätt på GPS, landsväg och blandat 2-3 pers med packning.

Min bror har en E-klass 220D från 2017 med automat. Den förbrukar blandad körning 0,46 l/mil. Går att komma under 0,4 l/mil långkörningar landsväg.
Ok du jämför kallstart och pendling i stan som ger jättelåg medelhastighet, med långkörning - relevant anser du?

min E-klass är som din bror, och på långfärd är den så snål som du skrev…men nu var det KORTA sträckor vi snackade om.
:tungan
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Ok du jämför kallstart och pendling i stan som ger jättelåg medelhastighet, med långkörning - relevant anser du?

min E-klass är som din bror, och på långfärd är den så snål som du skrev…men nu var det KORTA sträckor vi snackade om.
:tungan
Vet inte riktigt för jag förvärmer motorn med el innan. Har för dåligt med statistik för rena kallstarter ofta. Sällan är det jag har ren kallstart på vintern. Men visst förvärmer man inte så springer det iväg, särskilt för dieselmotorer.

Stadskörning och blandat. Tycker inte stad påverkar så mycket som du skriver. Med manuell är det lättare att påverka förbrukningen nedåt, frirullar, högre växel, utnyttjar medlut, start på 2:an. Vet att det inte är möjligt för automat.

Det är enligt mig inte lämpligt att ha dieselbil för så korta pendlingar som du gör. Hög bränsleförbrukning, sliter onödigt på motorn, vevhusventilationen hinner inte ventilera av kondensen så motoroljan kan bli för fuktig. Hinner inte få upp värmen.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vet inte riktigt för jag förvärmer motorn med el innan. Har för dåligt med statistik för rena kallstarter ofta. Sällan är det jag har ren kallstart på vintern. Men visst förvärmer man inte så springer det iväg, särskilt för dieselmotorer.

Stadskörning och blandat. Tycker inte stad påverkar så mycket som du skriver. Med manuell är det lättare att påverka förbrukningen nedåt, frirullar, högre växel, utnyttjar medlut, start på 2:an. Vet att det inte är möjligt för automat.

Det är enligt mig inte lämpligt att ha dieselbil för så korta pendlingar som du gör. Hög bränsleförbrukning, sliter onödigt på motorn, vevhusventilationen hinner inte ventilera av kondensen så motoroljan kan bli för fuktig. Hinner inte få upp värmen.
Alla MB E-klass W213 (2017-) har vad jag vet aut.
Ja du har rätt, inte optimalt med korta körningar men otroligt komfortabel bil och en optimal kontrast till min toktrimmade och bananpassade Miata (låter som tusan och är härligt stenhård) - som jag pendlar med då det är barmark.
Bästa av båda världar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top