Elbil eller inte?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om alla 10 bilar har ett genomsnittligt körmönster ja. Dvs alla kommer hem och har kört typiskt sett ca 3 mil under dagen och därmed har ca 6kWh att ladda under natten.
Men det blir problem om alla 10 jobbar som resande säljare och kör väldigt långt varje dag. Då har man potentiellt 10 bilar som behöver ladda 60-70 kWh vardera vilket blir svårt att hinna över natt med 11kW.
Så visst går det. Det är bara en fråga om vilka körmönster man behöver möjliggöra.
Nej 11kw funkar klockrent för 10 bilar om man lastbalanserar. Har fått det berättat för mig av en som kör elbil.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lastbalansering is magic…
Japp. Det planeras laddare hemma i garagen. 2,4kW per laddare med två uttag. Alltså två platser per laddare.

Litet snålt tilltaget är min ödmjuka uppfattning. Men vad vet jag, jag har etanolbil? (Har jag fått till mig när jag ställt frågan)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Japp. Det planeras laddare hemma i garagen. 2,4kW per laddare med två uttag. Alltså två platser per laddare.

Litet snålt tilltaget är min ödmjuka uppfattning. Men vad vet jag, jag har etanolbil? (Har jag fått till mig när jag ställt frågan)
Du kan ladda en laddhybrid full på en natt med den stolpen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Japp. Det planeras laddare hemma i garagen. 2,4kW per laddare med två uttag. Alltså två platser per laddare.

Litet snålt tilltaget är min ödmjuka uppfattning. Men vad vet jag, jag har etanolbil? (Har jag fått till mig när jag ställt frågan)
Mmm, lite snålt men kan väl funka. I vår BRF sätter vi 23st 11kW fas 2 i kombo med 10A Schuko på varje plats nästa vecka på 3-fas 63A undercentral. Det blir Zpark som driftar och fasvakt (d v s den kan inte fördela last mellan faserna). Vid hög förbrukning stryps först fas 2-uttagen så att motorvärmarna ska få sitt. På 12h får Du med Ditt uttag in drygt 24kWh med 10A (2.3 kW), eller ca 10 mils körning. Laddar båda uttagen hela tiden blir det hälften.

Det räcker rätt långt i vardagslag, men med en elbil kan det vara lite magert om det blir längre körningar ett par dagar i sträck. Ni kunde ju kolla med elektrikern om det finns möjlighet att prioritera mellan uttagen så att en fulladdad bil på en plats kan släppa mer ström till grannen i det andra uttaget (om det inte redan är så).

Men allt är väl bättre än inget?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Japp. Det planeras laddare hemma i garagen. 2,4kW per laddare med två uttag. Alltså två platser per laddare.

Litet snålt tilltaget är min ödmjuka uppfattning. Men vad vet jag, jag har etanolbil? (Har jag fått till mig när jag ställt frågan)
Köper du elbil kommer du till insikt direkt. Det är omöjligt att ha rätt innan elbilen står parkerad hemma.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mmm, lite snålt men kan väl funka. I vår BRF sätter vi 23st 11kW fas 2 i kombo med 10A Schuko på varje plats nästa vecka på 3-fas 63A undercentral. Det blir Zpark som driftar och fasvakt (d v s den kan inte fördela last mellan faserna). Vid hög förbrukning stryps först fas 2-uttagen så att motorvärmarna ska få sitt. På 12h får Du med Ditt uttag in drygt 24kWh med 10A (2.3 kW), eller ca 10 mils körning. Laddar båda uttagen hela tiden blir det hälften.

Det räcker rätt långt i vardagslag, men med en elbil kan det vara lite magert om det blir längre körningar ett par dagar i sträck. Ni kunde ju kolla med elektrikern om det finns möjlighet att prioritera mellan uttagen så att en fulladdad bil på en plats kan släppa mer ström till grannen i det andra uttaget (om det inte redan är så).

Men allt är väl bättre än inget?
Tror jag läste något sådant i ett test nyligen.
”Elbil vs ICE - Elbil sämre men bättre än inget. ”
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag skrev ju specifikt en laddhybrid, d v s 8-10kWh batteri.
Japp. Det förstod jag.

Uttryckte mig otydligt ser jag nu. Min frågeställning om ren elbil var menat hurpass en natts laddning ger vilken grad av laddning.

Bet om ursäkt för min otydlighet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mmm, lite snålt men kan väl funka. I vår BRF sätter vi 23st 11kW fas 2 i kombo med 10A Schuko på varje plats nästa vecka på 3-fas 63A undercentral. Det blir Zpark som driftar och fasvakt (d v s den kan inte fördela last mellan faserna). Vid hög förbrukning stryps först fas 2-uttagen så att motorvärmarna ska få sitt. På 12h får Du med Ditt uttag in drygt 24kWh med 10A (2.3 kW), eller ca 10 mils körning. Laddar båda uttagen hela tiden blir det hälften.

Det räcker rätt långt i vardagslag, men med en elbil kan det vara lite magert om det blir längre körningar ett par dagar i sträck. Ni kunde ju kolla med elektrikern om det finns möjlighet att prioritera mellan uttagen så att en fulladdad bil på en plats kan släppa mer ström till grannen i det andra uttaget (om det inte redan är så).

Men allt är väl bättre än inget

Lägg till att ALLA elbilar inte behöver laddning hela natten. Ett antal av dem är fulladdade efter någon timme då de kanske bara behövde 3 kWh. Vips mer kvar till övriga. Snittbilisten kör 1200 mil år vilket blir några få mil om dagen.

Lastbalansering kan funka på det viset också… ungefär som när alla på jobbet har lösenordet till den digitala tidningsprenumerationen men bara fem samtidigt som kan läsa.

Eller att antalet sittplatser i restaurangen inte behöver vara lika många som det finns kunder.

Vi behöver ju som bekant inte heller lika många bränslepumpar som det finns bilar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp. Det förstod jag.

Uttryckte mig otydligt ser jag nu. Min frågeställning om ren elbil var menat hurpass en natts laddning ger vilken grad av laddning.

Bet om ursäkt för min otydlighet.

1,2 kW är väldigt lite. På åtta timmar kanske fem-sex mil. Men har man som i ett vanligt MV-uttag 10A (dvs 2,2 kW) så blir det ju dubbelt upp…

I P-huset hos mina döttrar i Uppsala är det typ2 laddplatser med 5 kW (?) vilket räcker riktigt långt för 12kr/h.


Lastbalansering är nyckeln i elsystemet.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@BrooklynS och @gundj

Tack för svaren på mina frågor. ??

I just mitt fall inom de närmaste åren, bedömt nu gällande omständigheter, kommer det inte köpas el/elhybrid. Men litet nyfiken på ämnet är man ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är precis samma princip som gäller för snabbladdningsstationer där det kan vara tex 12 st Max 250kW laddare. Det betyder inte att man MÅSTE boka upp 3MW utan det räcker sannolikt med 2MW eller ännu mindre eftersom alla inte exakt samtidigt kommer att betjäna varma Teslor nyare än 2019/2022 som kommer in med 8% eller mindre utan genomsnittligt kanske de levererar kring 80-120kW.

På samma sätt kommer ju inte BRF-ens 11kW laddare att stå och mata 11kW dygnet runt allihop, viktigare är att möjligheten finns när den behövs och genomsnittligt går de väl någon eller några timmar per dygn. Börjar man ladda 22.00 kommer sannolikt de allra flesta bilar att vara fulladdade före midnatt och de få kvarvarande med tomma batterier har då inga problem att få sina 11kW ända tills batteriet är fullt. Vilket då är kanske 5 timmar till om man har stort batteri.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är precis samma princip som gäller för snabbladdningsstationer där det kan vara tex 12 st Max 250kW laddare. Det betyder inte att man MÅSTE boka upp 3MW utan det räcker sannolikt med 2MW eller ännu mindre eftersom alla inte exakt samtidigt kommer att betjäna varma Teslor nyare än 2019/2022 som kommer in med 8% eller mindre utan genomsnittligt kanske de levererar kring 80-120kW.

På samma sätt kommer ju inte BRF-ens 11kW laddare att stå och mata 11kW dygnet runt allihop, viktigare är att möjligheten finns när den behövs och genomsnittligt går de väl någon eller några timmar per dygn. Börjar man ladda 22.00 kommer sannolikt de allra flesta bilar att vara fulladdade före midnatt och de få kvarvarande med tomma batterier har då inga problem att få sina 11kW ända tills batteriet är fullt. Vilket då är kanske 5 timmar till om man har stort batteri.
Mmm, vår BRF kan teoretiskt mata 63A/16A = knappt fyra bilar som laddar 11kW. Ändå lär detta inte bli något bekymmer just för att få bilar kommer att behöva ladda hela batteriet under samma dygn.

Om vi teoretiskt skulle ha 23 st elbilar inkopplade blir faktorn 4/23 = 17% eller grovt räknat räcker tillgänglig effekt till ca 1/5 laddning under 10h. På 10 h skulle det ge varje elbil ca 22 kWh. En hjälp här är också prioritering, sannolikt väljer vi att prioritera ned bilar som laddat länge till förmån för de som precis kopplat in. Vi tänker också att Schuko bör få prioritet då det oftast handlar om motorvärmare.

Enligt leverantörernas statistik ska detta fungera. Det kan väl funka som inspiration för de som funderar på att installera laddare i en BRF eller jobbets parkeringsplats ?
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är det hela fastighetselen som är avsäkrad 63A eller är det en dedikerad matning bara till laddstolparna?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det hela fastighetselen som är avsäkrad 63A eller är det en dedikerad matning bara till laddstolparna?
Dedikerad matning från fastighetens huvudcentralen till motorvärmare och laddstolpar. En utmaning i sammanhanget är främst laddhybrider och att deras matning förhoppningsvis inte belastar en och samma fas. Det tänkte jag språka lite med elektrikern om vid installationen, det kan ju vara smart att fördela första ansluten fas på alla tre faserna när det gäller båda uttagen (schuko och mode 2 - fördelar last från såväl hybrider som motorvärmare).

Bilden visar hur uttagen kommer att se ut, de monteras i befintliga huvar och nyttjar befintlig matning.
 

Bifogat

  • Zpark.jpg
    Zpark.jpg
    51.3 KB · Visningar: 11
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ni vet väl att vi måste spara på elen de närmaste åren..?
Oh ja. Det handlar om att vi i EL1-2 blir nettoimportörer någon gång under 2030-35. Då vill det till att EL3-4 kan hjälpa till?

Lite mer seriöst - Det har kommit en ny rapport som påvisar att EL4 har störst underskott (förväntat maxbehov - egen produktion) av 50 undersökta områden i Europa. I riskzonen ligger även EL3. Å andra sidan ligger EL1 och 2 i topp. Det är kanske dags för kommuner att lägga ned vetokortet ett slag när det gäller etablering av all sorts elenergi om energipriserna ska stabiliseras? Det räcker kanske inte riktigt med att spara in en maskindisk i veckan…?

 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top