Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite mer seriöst - Det har kommit en ny rapport som påvisar att EL4 har störst underskott (förväntat maxbehov - egen produktion) av 50 undersökta områden i Europa. I riskzonen ligger även EL3. Å andra sidan ligger EL1 och 2 i topp.

Det är ingen fara, det jobbas stenhårt på att bygga ut produktionskapaciteten....



I Norrlandsälvarna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Shelby Mustang Mach-E GT får ett sportavgasssystem. Det är inte ett regelrätt avgassystem, men Borla har tagit fram ett så kallat Active Performance Sound System som använder ut- och invändigt monterade högtalare för att simulera ett motorljud som sägs matcha hastighet, kraftutveckling, motorvarv och vridmoment utan fördröjning. Enligt Shelby ska Borla-systemet generera ett ”hyperrealistiskt” förbränningsmotorljud.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Shelby Mustang Mach-E GT får ett sportavgasssystem. Det är inte ett regelrätt avgassystem, men Borla har tagit fram ett så kallat Active Performance Sound System som använder ut- och invändigt monterade högtalare för att simulera ett motorljud som sägs matcha hastighet, kraftutveckling, motorvarv och vridmoment utan fördröjning. Enligt Shelby ska Borla-systemet generera ett ”hyperrealistiskt” förbränningsmotorljud.

Porsche har ju haft detta länge till Taycan… ”kunden har alltid rätt”.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tycker det är ball att det finns.
Hade det mest påslaget då jag körde Taycan, men avstängt på EQE och EQS.
Kör man aktivt är det trevligt men inte på långfärd. Då vill man ha tystnad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trippat runt på Balkan förra veckan. Motorvägar av sådär kvalitet och nån extra höjdmeter att klättra. Trots 130+ så landa förbrukning på 209wh/km. Full bil och 18grir

21 grader i bilen, 2 personer plus packning, AP största delen av vägen. Fart 90-100, två korta stopp längs vägen. 2-10 plusgrader. Dubbade vinterdäck med 2,7 bar, torr asfalt största delen (där det inte var våt lerig grusväg…) Sedvanliga omkörningar av lastbilar och släpvagnsekipage.

Tesla har fått till det med energieffektiviteten, helt klart.


2a34550cf3a18be90e19bfabf6bb404d.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Notan för att laga batteriet i elbilen blev en chock
Publicerad 13:30

I stället för att byta ut hela batteriet går det i Volkswagens elbilar att både byta ut höljet och enskilda komponenter. Kostnaden för att byta ut två av tolv batterimoduler i ett 77 kWh högvoltsbatteri i Sveriges mest sålda elbil blev ändå en chock.

Hållbarheten hos elbilsbatterier och kostnaden för en reparation är ett par av de vanligaste rädslorna hos dem som överväger att gå över till elbil. Hos vissa bilmärken går det varken att öppna batteriet, byta hölje eller laga enskilda komponenter.

Nyligen fick sajten Carups reporter Maths Nilsson sin Volkswagen ID.4 inkallad på verkstad för att i samband med servicen få batteriet ombyggt. Två battericeller var defekta och behövde bytas. Åtgärden ingår i en kampanj där omkring 2 000 Volkswagen ID-bilar i Sverige måste byggas om.

Ingreppet skedde i samband med bilens tvåårsservice och efteråt begärde Nilsson ut fakturan trots att bytet av de två defekta batterimodulerna föll inom bilens garanti.

228 000 kronor
Totalt landade kostnaden för bytet på 68 240 kronor. Varje batterimodul har ett ordinarie listpris på19 018 kronor när moms lagts på. Då det finns totalt tolv stycken i batteriet skulle det kosta 228 000 kronor plus arbetskostnad att byta ut alla.

”Jag tackar min lyckliga stjärna för att operationen täcktes av garantin. Men det kan vara väldigt bra att känna till för framtida begagnatköpare eller för den som köper en Volkswagen ID-bil och tänker behålla den ett tag. För när bilen hunnit fylla åtta år eller rullat 16 000 mil då gäller inte batterigarantin längre”, skriver Nilsson
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den marknaden existerar i Norge redan o dom byter ju då bara celler inte moduler.

Det blir som med Nissan Leaf; eftermarknaden erbjuder större och modernare batterier till ett bättre pris än originalet.

Om tio år kan man då exempelvis få ett tio år modernare batteri i sin elbil…
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det kommer att bli allt viktigare med försäkringar som täcker (en del av) kostnaden för batteribyten eller reparationer. Jag har en bekant som fick motorhaveri på en bensinbil med riktigt stark och fin motor - ett byte skulle hamnat på ca 400 tusen (!!) och det blev istället inlösen på bilen, som var värd ungefär just det. Sjukt mycket för en motor och lite arbete kan man tycka, men så är det med vissa premiummärken. Då kan ett elbilsbatteri vara nästan billigt i jämförelse.

För äldre fordon brukar inte försäkringarna gälla ändå när de rullat mer än tio år och 20 tusen mil eller var nu gränsen går, så det är kört ändå om man äger en gammal bil och får problem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kommer att bli allt viktigare med försäkringar som täcker (en del av) kostnaden för batteribyten eller reparationer. Jag har en bekant som fick motorhaveri på en bensinbil med riktigt stark och fin motor - ett byte skulle hamnat på ca 400 tusen (!!) och det blev istället inlösen på bilen, som var värd ungefär just det. Sjukt mycket för en motor och lite arbete kan man tycka, men så är det med vissa premiummärken. Då kan ett elbilsbatteri vara nästan billigt i jämförelse.

För äldre fordon brukar inte försäkringarna gälla ändå när de rullat mer än tio år och 20 tusen mil eller var nu gränsen går, så det är kört ändå om man äger en gammal bil och får problem.
Det är tex därför en gammal BMW eller MB V12 kostar mindre beg än en basmodell....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
228 000 kronor
Totalt landade kostnaden för bytet på 68 240 kronor. Varje batterimodul har ett ordinarie listpris på19 018 kronor när moms lagts på. Då det finns totalt tolv stycken i batteriet skulle det kosta 228 000 kronor plus arbetskostnad att byta ut alla.

Nu byter man ju knappast ut alla batterimuduler en och en, utan beställer ett nytt batteri med 12 moduler monterade från fabrik.
Då slipper man allt arbete med att öppna batteriet och återförsegla det också.

Det där är ju ungefär lika ärligt som att räkna ut vad en motorcykel kostar genom att lägga ihop reservdelspriserna och tiden för den lokal MC meken att montera ihop den.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Saxat ur samnytt verkar bara vara samnytt som visar detta.

Sverigedemokraterna och de tre borgerliga regeringspartierna meddelar att man nu infriar vallöftet om att avskaffa den så kallade reduktionsplikten. Enligt Tidöpartierna kan det innebära en sänkt literpris vid pump på 5,50 kronor.

Efter valet har flera svekdebatter uppstått sedan givna vallöften inte infriats. En av dem har gällt en utlovad men hittills utebliven sänkning av reduktionsplikten, det vill säga den kontroversiella och kraftigt fördyrande inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel som givit det svenska folket ”sossepriser” på drivmedel, bland de högsta i hela Europa.

De rödgröna partierna hade aviserat ytterligare höjningar av reduktionsplikten med ännu högre drivmedelspris som följd. Biodrivmedlen har också kritiserats för att inte ge de klimat- och miljöfördelar som förespeglats. De är dessutom energifattigare än de fossila och sliter mer på bilarnas motorer.

Ekonomiskt pressade hushåll och företag otåliga
Det föga populära löftet till det redan hårt ekonomiskt prövade svenska folket var ett av skälen till att man gav vänsterregeringen respass från Rosenbad och röstade på partier som utlovat sänkt reduktionsplikt om man fick regeringsförtroende.

Otåligheten bland dessa väljare har varit stor efter valet, inte minst därför att hushållens ekonomi på grund av fortsatt hög inflation försvagats ytterligare. Att Tidöregeringen inte kommit till skott med att infria löftet har avspeglat sig i vikande väljarstöd. Men nu meddelar man alltså att en sänkning av reduktionsplikten är på gång.

Ned till 6 procent vid årsskiftet
I en debattartikel i DN undertecknad av de fyra Tidöpartiernas partiledare berättar man att reduktionsplikten från och med årsskiftet sänks till 6 procent. Det bedöms motsvara en sänkt literpris vid pump på 5,50 kronor för bensin och diesel.

Man motiverar åtgärden med att många svenska hushåll har en svår ekonomisk situation och många av dessa är beroende av bilen. Motsvarande gäller också för många företag i landet.

Högsta drivmedelspriserna i Europa
SD och regeringen anser det inte rimligt att Sverige har egna regelverk – införda av Socialdemokraterna och Miljöpartiet – som gett svenskarna bland de högsta priserna på bensin och diesel i hela Europa. I synnerhet som reduktionsplikten inte är effektiv klimatpolitik.

Med den aviserade sänkningen går Sverige enligt Tidöpartierna från EU:s högsta nivå till EU:s miniminivå gällande reduktionsplikten. Vad som egentligen är miniminivån har diskuterats och Sverigedemokraterna har tolkat det som att den är noll, vilket man också haft som mål. I en kompromiss med M, KD och L har man i stället enats om 6 procent.

6 procent i stället för 40
I synnerhet för dieseln är det en kraftig sänkning då tidigare rödgröna regeringars beslut varit att dieseln ska ha så mycket som 40 procent inblandat biodrivmedel. Men även för bensinen innebär det en dryg halvering. Jämfört med nu gällande procentsatser blir sänkningen något blygsammare.

Beträffande vad det ger i kronor och ören brasklappar man för att vissa faktorer ligger utanför de beslutande partiernas kontroll, vilket kan innebära att prissänkningen inte blir fullt den prognostiserade men den kan också bli kraftigare.

Man ser också åtgärden som ett sätt att bekämpa inflationen. Många varor och tjänster är beroende av transporter och andra typer av fordon som i sin tur är beroende av drivmedel och fördyras kraftigt av de höga priserna. Tidöpartier förutser exempelvis märkbart lägre matpriser när reduktionsplikten sänks.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
@moddlaren, du återger ett inlägg från Samnytt som hänvisar till DN som källa och skriver att ingen annan visar det. Hur tänker du då?
Det har väl inte varit en nyhetssändning som inte nämnt det inför pajkastningseventet på SVT ikväll.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Diesel för 15kr/lit? Blir nog drag på dieselbilsmarknaden igen då, eller har svensken tröttnat på att byta bil vartefter vinden vänder?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Diesel för 15kr/lit? Blir nog drag på dieselbilsmarknaden igen då, eller har svensken tröttnat på att byta bil vartefter vinden vänder?

Ja, dom som köpte etanolbil för att byta in den mot en miljödiesel för att byta in den mot en bensinare för att byta in den mot en hybridbil för att byta in den mot en elbil köper nog inte en diesel igen.... (på vissa orter hanns gasbilar med)

Eller i vilken ordning det nu var dom var miljöns räddning.

Men skämt åsido, nu är ju elbilarna tillräckligt bra, det var dom inte när miljödiesel, etanol och hybridbilarna hyllades som miljöns räddning
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top