De som får sin bonusbil levererad efter sista dagen som klimatbonusen gällde, den 8 november 2022, ska enligt reglerna söka bonusutbetalningen på en blankett som inte finns. Hur ska det gå till?
MIKAEL STJERNA
mikael.stjerna@teknikensvarld.se
När regeringen tog bort bonusen bjöd man på en sista dag att beställa en klimatbonusbil med 50 000 kronors subvention.
Följden blev en osannolik rusch till bilhandlarna den 8 november. Bilsäljarna jobbade över och innan midnatt hade tusentals miljöbilar beställts med ett tydligt löfte om att 50 000 kronor i klimatbonus skulle betalas ut.
Men nu hotas utbetalningarna till kunderna. Orsaken är – blankettbrist!
Peter Sigfridsson i Sundsvall är en av de drabbade.
– Vi hade länge funderat på att köpa en elbil, och nästan bestämt oss. När nyheten kom ut att miljöbonusen skulle försvinna så var jag på resa, men ringde min fru och tillsammans bestämde vi oss för att utnyttja tillfället och få 50 000 kronor i rabatt. Jag skrev på köpeavtalet klockan 20.00 på kvällen hos bilhandlaren, berättar Peter Sigfridsson.
Peter Sigfridsson köpte en klimatbonusberättigad elbil, men när klimatbonuspengarna betalas ut är oklart.
Peter Sigfridsson köpte en klimatbonusberättigad elbil, men när klimatbonuspengarna betalas ut är oklart. Foto: Privat
Säljaren sa till Peter Sigfridsson att bonusen skulle betalas ut automatiskt, så har det nämligen fungerat tidigare. Men reglerna ändrades denna sista dag. Man bestämde nu att alla som ställer på en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 också måste ansöka om bonusutbetalning. Detta för att man måste bevisa att bilen beställdes senast 8 november.
Denna bonusansökan ska göras på en särskild blankett. Det finns bara ett problem.
Transportstyrelsen har ännu inte lyckats ta fram denna blankett som man kräver att ägarna av klimatbonusbilar ska fylla i, trots att det nu har gått mer än ett halvår sedan blankettkravet infördes.
– Jag hörde av mig till Transportstyrelsen både i mars och nu i maj och frågade efter den blanketten som de kräver att jag ska fylla i. Men på Transportstyrelsen svarar de bara att den kommer ”så snart som möjligt”. Det konstigt tycker jag, att göra en blankett låter ju inte så märkvärdigt, säger Peter Sigfridsson.
Blir du orolig för att du kommer att bli utan pengar?
– Man undrar ju om man är ”ghostad”, kanske vill de inte kännas vid oss som köpte den sista dagen, säger Peter Sigfridsson.
Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen.
Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen. Foto: Josefine Backström / Transportstyrelsen
Enligt Transportstyrelsen har förseningen flera orsaker.
– Det handlar inte bara om att ta fram en blankett, framför allt handlar det om det bakomliggande systemstödet. Arbetet har tagit tid på grund av flera orsaker. Dels så fick vi veta det samtidigt som alla andra, den 7 november. Vi visste då inte riktigt hur det skulle gå till och fick inleda ett arbete med miljödepartementet för att ta fram en tillämplig förordning. Dels så fanns arbetet inte med i vår planering. De som skulle arbete med det här var upptagna med annat som de var tvungna att avsluta först. Det innebar att arbetet kom igång sent, förklarar Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen.
Den försenade blanketten innebär att utbetalningarna av bonuspengarna kommer att bli försenade. Bonus ska egentligen betalas ut sex och en halv månad efter första registrering. De klimatbonusbilar som registrerades 9 november 2022 ska alltså generera en bonusutbetalning senast 23 maj 2023. Men när detta skrivs, den 11 maj, har Transportstyrelsen fortfarande inte tagit fram den blankett som man kräver ska fyllas i.
När blanketten är framtagen ska den fyllas i av bilägarna och sedan granskas av Transportstyrelsen och först efter det kan bonuspengarna betalas ut.
– Det kommer att bli en viss försening, erkänner Jonny Geidne.
Frågan är dessutom om det finns pengar för alla klimatbonusbilar som hann registreras fram till 8 november. Regeringen satte av 5,95 miljarder kronor för bonusutbetalningar, nog för 119 000 elbilar.
Kommer pengarna att räcka?
– Vi vet bara att det finns en viss summa avsatt i budgeten, 5,95 miljarder kronor. Enligt vår prognos bör pengarna räcka för årets utbetalningar. Men det kommer att behövas ett tillskott, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.