Elbil eller inte?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Varför anges "Upp till" räckvidd ÖHT?

Finns det någon fossilbilstillverkare som säger att en besinbil kan gå upp till 90 mil på en 50 liters tank, om den drar 1 liter milen enligt WLTP.

WLTP är tillräckligt snäll även om den är mycket bättre än den tidigare NEDC
Båda körcyklerna togs fram för besninbilar för att "straffa" dom med körning som är oekonomisk (mycket stadstrafik), vilket som av en händelse gör körcykeln snäll mot elbilar.

Det är väl typ 50 år sedan man började ange bränsleförbrukning för fossilbilar med en siffra för stadstrafik och en för landsväg, varför inte göra samma sak med elbilar, då kan man använda den nuvarande WLTP cyckeln för stadstrafik och sedan ta fram en ny körcykel för landsvägstrfik.

Det är ju ändå när man ska köra långt på motorväg räckvidden är viktig, man har ju inte räckviddsångest när man snurrar runt i en stad för att göra ärenden och det finns laddare överallt.
Det är ju ytterst sällan man får ihop 10 mils stadssnurr utan att parkera.

Sen måste man ju stadsbajsa också
Mycket god idé.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fossilbilar anges ju som XX liter och snittförbrukning X.X l/100km i stadskörning (tex).

Jag gissar att även elbilar så småningom kommer gå över till att anges som XXX kWh batteri med snittförbrukning X.X kWh/100km i stadstrafik.
Eller möjligen X.X-Y.Y kWh/100km för att visa skillnad i vinter- resp sommar-väglag.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tesla Model Y är nu världens bäst säljande bil. Första EV att bli det. :)

Från Feber.se:
"Förra året blev modellen den bäst säljande i Europa och Kalifornien och den fjärde bäst säljande i Kina. Men under årets första kvartal blev den alltså bäst i hela världen och petar därmed ner Toyota Corolla från tronen. 267.200 exemplar av Model Y såldes och 256.400 av Corolla.

Fortsätter den här trenden för Model Y kan den mycket väl passera en miljon sålda exemplar när året är slut. Förra året lyckades Toyota att sälja totalt 1,12 miljoner Corolla så det är siffran Model Y måste slå för att bli "vinnare".
"

Mer info: https://electrek.co/2023/05/25/tesla-model-y-is-now-the-worlds-best-selling-car-first-ev-to-do-so/

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tesla Model Y är nu världens bäst säljande bil. Första EV att bli det. :)

Från Feber.se:
"Förra året blev modellen den bäst säljande i Europa och Kalifornien och den fjärde bäst säljande i Kina. Men under årets första kvartal blev den alltså bäst i hela världen och petar därmed ner Toyota Corolla från tronen. 267.200 exemplar av Model Y såldes och 256.400 av Corolla.

Fortsätter den här trenden för Model Y kan den mycket väl passera en miljon sålda exemplar när året är slut. Förra året lyckades Toyota att sälja totalt 1,12 miljoner Corolla så det är siffran Model Y måste slå för att bli "vinnare".
"

Mer info: https://electrek.co/2023/05/25/tesla-model-y-is-now-the-worlds-best-selling-car-first-ev-to-do-so/
Inte illa pinkat.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ladda elbil dyrare än bensin och diesel
Publicerad 09:30

Annons
Även om elpriset gått ned rejält sedan vintern har inte alla operatörer sänkt sina priser för snabbladdning. I en granskning av vad det kostar att köra i sommar framgår att bensin och diesel fortfarande kan vara billigare.

Hos operatörer som Eon och Recharge ligger priserna kvar på en hög nivå med 7,29-735 kronor per kWh. Dyrast är Ionity med 8,70 kronor per kWh medan Tesla, Mer, Circle K och OKQ8 har sänkt sina priser med i genomsnitt 1,50 kronor lägre per kWh.

Prisnivåerna innebär att det inte är självklart att de längre bilresorna blir billigare för dem med elbil som snabbladdar, konstaterar Carup.

Då de flesta elbilar drar omkring 2-2,5 kWh per mil vid körning i 110-120 km/h på motorväg kan elförbrukningen per mil kan kosta 17,40-21,75 kronor om man laddar på Ionity eller Tesla Supercharger när det är som dyrast. Hos Tesla ligger dock kostnaden på 8,10-10,13 kronor milen när det är som billigast.

Diesel och bensin
Dieselbilar drar 0,5-0,7 liter milen vid motorvägskörning på längre sträckor och med dagens priser kan förbrukningen för en mil kosta 10,50-14,70 kronor.

Bensinbilar ligger på 0,6-0,9 liter per mil vid motorvägskörning. Dagens pris på knappt 20 kronor per liter ger en bränslekostnad på 12-18 kronor per liter.

Allra billigast blir det för den som laddar sin elbil hemma och i synnerhet för den som också har timpris och laddar när det är som billigast, i vissa fall mindre än en krona per mil.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ladda elbil dyrare än bensin och diesel
Publicerad 09:30

Annons
Även om elpriset gått ned rejält sedan vintern har inte alla operatörer sänkt sina priser för snabbladdning. I en granskning av vad det kostar att köra i sommar framgår att bensin och diesel fortfarande kan vara billigare.

Hos operatörer som Eon och Recharge ligger priserna kvar på en hög nivå med 7,29-735 kronor per kWh. Dyrast är Ionity med 8,70 kronor per kWh medan Tesla, Mer, Circle K och OKQ8 har sänkt sina priser med i genomsnitt 1,50 kronor lägre per kWh.

Prisnivåerna innebär att det inte är självklart att de längre bilresorna blir billigare för dem med elbil som snabbladdar, konstaterar Carup.

Då de flesta elbilar drar omkring 2-2,5 kWh per mil vid körning i 110-120 km/h på motorväg kan elförbrukningen per mil kan kosta 17,40-21,75 kronor om man laddar på Ionity eller Tesla Supercharger när det är som dyrast. Hos Tesla ligger dock kostnaden på 8,10-10,13 kronor milen när det är som billigast.

Diesel och bensin
Dieselbilar drar 0,5-0,7 liter milen vid motorvägskörning på längre sträckor och med dagens priser kan förbrukningen för en mil kosta 10,50-14,70 kronor.

Bensinbilar ligger på 0,6-0,9 liter per mil vid motorvägskörning. Dagens pris på knappt 20 kronor per liter ger en bränslekostnad på 12-18 kronor per liter.

Allra billigast blir det för den som laddar sin elbil hemma och i synnerhet för den som också har timpris och laddar när det är som billigast, i vissa fall mindre än en krona per mil.
Lär ju lösa sig när nätet blir tillräckligt utbyggt och konkurrensen är större. För mig är detta ett tecken på för svag laddinfrastruktur.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Senaste månaden har mitt elpris varit 70 öre i snitt och eftersom jag laddar nattetid har jag betalat mindre än hälften för det jag kört upp. Det är ungefär 50 öre per mil i energikostnad.
Synd att bilen är så förbannat tråkig att köra.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tycker det finns gott om laddare som ingen utnyttjar lite överallt, så konkurrens verkar finnas men ingen som laddar.
Jag har ganska begränsad erfarenhet av elbilar men de få gånger jag behövt ladda en på station har jag fått köa.
Senaste månaden har mitt elpris varit 70 öre i snitt och eftersom jag laddar nattetid har jag betalat mindre än hälften för det jag kört upp. Det är ungefär 50 öre per mil i energikostnad.
Du har hojar för att ha skoj.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tyvärr tillkommer energiskatter, överföringsavgifter, i vissa fall certifikatavgift och slutligen moms på rubbet. För mig innebär det att även när spotpriset är 0 öre/kWh så blir min totala rörliga kostnad 80öre/kWh. Kan variera lite med nätägare, men jag misstänker att det inte ingick i dina 50öre/mil.

På samma sätt, när Spotpriset säger 50 öre är mitt "verkliga" rörliga pris 80 + 1.25*50 = 112,5 öre, 100 öre 80 + 1,25 * 100 = 205 öre osv.

Hamnar för de flesta som aktivt valt elavtal på två olika räkningar så det är lätt att missa.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Tyvärr tillkommer energiskatter, överföringsavgifter, i vissa fall certifikatavgift och slutligen moms på rubbet. För mig innebär det att även när spotpriset är 0 öre/kWh så blir min totala rörliga kostnad 80öre/kWh. Kan variera lite med nätägare, men jag misstänker att det inte ingick i dina 50öre/mil.

På samma sätt, när Spotpriset säger 50 öre är mitt "verkliga" rörliga pris 80 + 1.25*50 = 112,5 öre, 100 öre 80 + 1,25 * 100 = 205 öre osv.

Hamnar för de flesta som aktivt valt elavtal på två olika räkningar så det är lätt att missa.
Helt sant, men det är ändå en spottstyver jämfört med att åka på nedbrutna dinosaurier eller vad nu oljan består av.
Jag har inte räknat in laddförluster heller för totalt sett är det så små summor det handlar om.
Det som kostar är leasingavgiften som är strax över 5000:-/mån.
Så här långt i maj är elförbrukningen för hela hushållet 609:- (plus nätavgiften). Om jag räknar rätt har det varit 17 arbetsdagar hittills den här månaden. För mig har det varit 170 mil mellan hem och kontor. På bensin borde det röra sig om minst 1700:- om sörjan kostar knappt 20 kr/l och det går en dryg halvliter per mil.
I de 609 kronorna ingår laddning av en bil till och diverse andra saker som matlagning och varmvatten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast nu handlade det Moddlaren hade klippt in om när man ska åka långresa och inte kan ladda hemma till det fantastiska elpriset man har hemma.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Fast nu handlade det Moddlaren hade klippt in om när man ska åka långresa och inte kan ladda hemma till det fantastiska elpriset man har hemma.
Jag tror inte att jag är tvungen att svara på hens inlägg när jag inte citerar dem.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Finns lite att välja på bland elbilar på Blocket

Mustang Mach-E 500 bilar finns till salu på Blocket
vilket placerar bilen i samma härad som konkurrenten Kia EV6.
Än större utbud har Volkswagen ID.4 med drygt 600 bilar till salu.
Volvo XC40 Recharge 172.
Tesla Model Y 89.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Så då är det "hennes" inlägg jag ska skriva.
Du skriver vad du vill men jag är ingen hen jag vet att jag är en han, hen är höna på engelska o hönor lägger ägg som är gott att steka o äta, Föresten kan man äta en höna med, men inte en hen då det är svenska o det är förbjudet att kanibalisera på snarlika organismer, om man nu inte ser sig som en snigel för dessa är ju allätare o äter sina fänder oavsett vad dessa kallar sig, dock är dom långsamma o kan ej köra sportigare hoj.

Nå du får kalla mej vad du vill.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Du skriver vad du vill men jag är ingen hen jag vet att jag är en han, hen är höna på engelska o hönor lägger ägg som är gott att steka o äta, Föresten kan man äta en höna med, men inte en hen då det är svenska o det är förbjudet att kanibalisera på snarlika organismer, om man nu inte ser sig som en snigel för dessa är ju allätare o äter sina fänder oavsett vad dessa kallar sig, dock är dom långsamma o kan ej köra sportigare hoj.

Nå du får kalla mej vad du vill.
I förra inlägget skrev du straight, men det säger ju inget om ditt kön.
Jag använder hen när jag inte vet eller när det inte spelar någon roll.
Jag ser det som "han eller hon", inte som något mellanting.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka