Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns lite att välja på bland elbilar på Blocket

Mustang Mach-E 500 bilar finns till salu på Blocket
vilket placerar bilen i samma härad som konkurrenten Kia EV6.
Än större utbud har Volkswagen ID.4 med drygt 600 bilar till salu.
Volvo XC40 Recharge 172.
Tesla Model Y 89.
Mest sålda elbilen och minst tillgänglig på marknaden. Säger kanske något det med?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Åkte 40 mil med en id.3 igår.
Trevlig bil som inte stack ut på något sätt men med helt ok knuff vid omkörningar.
Tror den snittade runt 1.6kWh på mest 100 väg.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Åkte 40 mil med en id.3 igår.
Trevlig bil som inte stack ut på något sätt men med helt ok knuff vid omkörningar.
Tror den snittade runt 1.6kWh på mest 100 väg.
Orkar man bara med den ytterst påtagligt billiga känslan i bilen så är den säkert ok, personligen är jag färdig med VW konsernens bilar för all framtid.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det var nånstans efter 2010 som den koncernen gick full kräftgång. Hävdar med emfas att peak performance låg 2003.
Som f.d. ägare av en Golf VI TDI -10 dieselgate edtion så kan jag bara hålla med, avgasfusket var det lilla problemet med den (skit)bilen. Fast peak log nog snarare på 90-talet.

Skulle jag köpa elbil och det inte var en Tesla så skulle jag nog kolla Kia och Hyundai. För visst har de slutat med tramset att man måste byta kylvätska till batteriet i tid och otid för en ohemul summa pengar? Och de har tradition av nöjda ägare, relativt bra kvalitet (inte Toyota men långt över VW) och relativt långt framme tekniskt med 800V m.m.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle jag köpa elbil och det inte var en Tesla så skulle jag nog kolla Kia och Hyundai. För visst har de slutat med tramset att man måste byta kylvätska till batteriet i tid och otid för en ohemul summa pengar? Och de har tradition av nöjda ägare, relativt bra kvalitet (inte Toyota men långt över VW) och relativt långt framme tekniskt med 800V m.m.

Jag vet faktiskt inte om kylvätskegate bara blåste över, det blev billigare eller om dom helt enkelt inte kräver byte längre.

Det var intressant då en bekant just skulle byta bil och nästan hade bestämt sig för en Hyundai, men han väntade med beslutet och bytte jobb och fick en bil genom jobbet istället.

Men det blev helt jävla tyst om det, så något hände ju?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som f.d. ägare av en Golf VI TDI -10 dieselgate edtion så kan jag bara hålla med, avgasfusket var det lilla problemet med den (skit)bilen. Fast peak log nog snarare på 90-talet.

Skulle jag köpa elbil och det inte var en Tesla så skulle jag nog kolla Kia och Hyundai. För visst har de slutat med tramset att man måste byta kylvätska till batteriet i tid och otid för en ohemul summa pengar? Och de har tradition av nöjda ägare, relativt bra kvalitet (inte Toyota men långt över VW) och relativt långt framme tekniskt med 800V m.m.
Jag är också av den uppfattningen, att de sydkoreanska märkena har bra egenskaper.

Jag är dock besviken på Toyota och Honda för att de är så svårt konservativa. Dacia har ju för f.. kommit med mer användbara elbilar. En accord Tourer ev, det skulle sitta fint!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är också av den uppfattningen, att de sydkoreanska märkena har bra egenskaper.

Jag är dock besviken på Toyota och Honda för att de är så svårt konservativa. Dacia har ju för f.. kommit med mer användbara elbilar. En accord Tourer ev, det skulle sitta fint!

Ja, Japanerna har verkligen utmärkt sig på ett dåligt sätt, och Toyota i synnerhet, när det gäller elbilar, men jag håller med till viss del, det är inte rimligt att elektrifiera allt, det är viktigt att fortsätta att forska på förbränningsmotorn också, och hoppas på bra syntetiska bränslen i framtiden.

Det är inte heller rimligt att bygga gigantiska fyrkantiga SUV/Pickups som kräver 200kw batterier för att få rimlig räckvidd, batterier och dess mineraler är en bristvara.

Men Toyota bygger ju fan ingenting, dom hade ju kunnat elektrifiera alla småbilar där 50kw, batterier hade gett dom rimlig räckvidd i stället för att stoppa i en 600cc bensinare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, Japanerna har verkligen utmärkt sig på ett dåligt sätt, och Toyota i synnerhet, när det gäller elbilar, men jag håller med till viss del, det är inte rimligt att elektrifiera allt, det är viktigt att fortsätta att forska på förbränningsmotorn också, och hoppas på bra syntetiska bränslen i framtiden.

Det är inte heller rimligt att bygga gigantiska fyrkantiga SUV/Pickups som kräver 200kw batterier för att få rimlig räckvidd, batterier och dess mineraler är en bristvara.

Men Toyota bygger ju fan ingenting, dom hade ju kunnat elektrifiera alla småbilar där 50kw, batterier hade gett dom rimlig räckvidd i stället för att stoppa i en 600cc bensinare.
Honda Prologue får nog fasiken få bättre start en Toyota BZR4XZ eller vad de nu kallar sin Subaru Solterra, annars kan det bli en Epilog istället… (jag hoppas den kommer till Europa med i så fall) Den ser iaf inte ut som nåt hittepå utan liknar mest en bil. Bara det är ju en klar fördel!

Exakt, de kunde bara struntat i den fåniga Atkins-bensinaren som mest låter som en plåga och använt utrymmet till en låda batterier.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Honda Prologue får nog fasiken få bättre start en Toyota BZR4XZ eller vad de nu kallar sin Subaru Solterra, annars kan det bli en Epilog istället… (jag hoppas den kommer till Europa med i så fall) Den ser iaf inte ut som nåt hittepå utan liknar mest en bil. Bara det är ju en klar fördel!

Exakt, de kunde bara struntat i den fåniga Atkins-bensinaren som mest låter som en plåga och använt utrymmet till en låda batterier.

Den lilla Hondan var i grunden vettig, jag mötte 2 stora kraftiga män körandes en sån liten gullig sak, när jag frågade vad den hade för räckvidd skrattade dom och sa "Kanske 10-15 mil, men det spelar ingen roll, den ska aldrig utanför stadsgränserna"

Nej, det är ju inte en långfärdsbil på något annat sätt heller, så varför skulle den ha mer räckvidd? Men inne i stan var den smidig och pigg enlig dom som körde den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag vet faktiskt inte om kylvätskegate bara blåste över, det blev billigare eller om dom helt enkelt inte kräver byte längre.

Det var intressant då en bekant just skulle byta bil och nästan hade bestämt sig för en Hyundai, men han väntade med beslutet och bytte jobb och fick en bil genom jobbet istället.

Men det blev helt jävla tyst om det, så något hände ju?
Samma för mig, jag hade i princip bestämt mig för en Kia men blev förbannad av det där och köpte en Tesla istället.

Mer principen än pengarna. Kändes som att de bara ville tvinga på folk onödig service till hög kostnad, är väl inte ovanligt att de är på service och reservdelar som märkena tjänar pengar snarare än bilen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mer principen än pengarna. Kändes som att de bara ville tvinga på folk onödig service till hög kostnad, är väl inte ovanligt att de är på service och reservdelar som märkena tjänar pengar snarare än bilen.

Absolut, och jag hoppas att det var så att folk röstade med börsen och att Koreanerna backade.

Dom var ju tidigt ute med 7 års garanti på sina ICE bilar, men bara om man gjorde all service hos auktoriserad Kia/Hyundai verkstad, och då tog dom igen det på dyra servicear.
Jag tror dom fick backa på det också när det blev känt.
Det slutade pratas om dom dyra servicearna i alla fall.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
BMW i5…

Grundpris i all ära men i tysk manér sp blir det närmre miljonen för instegsmodellen.

Sen har de stoppat i ett batteri i mellanklassen för?! 81 kWh.
De vill verkligen inte va? De liksom vill inte. Det ska med ”setup for fiasco ” bevisas att marknaden inte vill ha elbilar..
Deras strateger måste sitta på en oljefond :hihi

till och med en model S som ändå ser likadan ut som för 11år sen känns ju mer lockande….
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
BMW i5…

Grundpris i all ära men i tysk manér sp blir det närmre miljonen för instegsmodellen.

till och med en model S som ändå ser likadan ut som för 11år sen känns ju mer lockande….

Men den har ju 15 inbyggda spel?
Är inte det vad alla efterfrågar på en bil?

Är det inte S dom håller på att uppgradera just nu?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men den har ju 15 inbyggda spel?
Är inte det vad alla efterfrågar på en bil?

Är det inte S dom håller på att uppgradera just nu?
S har varit ute som uppgraderad sen förra året. Det är liggande skärm och skämt-ratten men även ccs, högre laddeffekt och lite detaljer i front och bakparti samt ingen krom. Samt 3-motor-grejen.

3/y ryktas få en uppdatering till -24. Vad det nu blir.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Världens mest sålda bilar
Antal sålda exemplar under första kvartalet 2023.

Bilmodell Antal
1 Tesla Model Y 267 200
2 Toyota Corolla 256 400
3 Toyota Hilux 214 700
4 Toyota RAV4 211 000
5 Toyota Camry

Sedan är frågan. Hur kan det finnas så många som köper Toyota som är världens könslösaste tråkigaste bil. Så jäkla bra är dom inte, vet ett antal med motorras, broms bekymmer, o allt annat.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Världens mest sålda bilar
Antal sålda exemplar under första kvartalet 2023.

Bilmodell Antal
1 Tesla Model Y 267 200
2 Toyota Corolla 256 400
3 Toyota Hilux 214 700
4 Toyota RAV4 211 000
5 Toyota Camry

Sedan är frågan. Hur kan det finnas så många som köper Toyota som är världens könslösaste tråkigaste bil. Så jäkla bra är dom inte, vet ett antal med motorras, broms bekymmer, o allt annat.

"Bland bilar med några år på nacken (årsmodell 1999 och 2001) är det Porsche som utmärker sig som den tillverkare vars bilar är mest problemfria. Porsche Boxster hade bara 0,9 procent underkända bilar efter tio år, nästan lika bra kvalitet uppvisade Porsche 911 och Toyota Corolla, som båda hade 1,3 procent underkända.

Satt i relation till den sämsta modellen efter tio år – Renault Laguna diesel som hade 59,4 procent underkända
"

Vill man inte punga ut för en Porsche, så är Toyota väldigt prisvärt om man vill ha en rejäl arbetshäst som bara går och går. Även om du anekdotiskt känner till flera motorras, bromsbekymmer och allt annat, så ligger Toyota otroligt bra till i statistiken.

Men på ett sätt kan jag hålla med, många andra bilmärken har förbättrat sig väldigt väl senaste åren och kommit ifatt Toyota - men då kostar också en Audi, Merc, BMW, Lexus, Volvo, Porsche m.fl. mer än vad Toyota erbjuder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Bland bilar med några år på nacken (årsmodell 1999 och 2001) är det Porsche som utmärker sig som den tillverkare vars bilar är mest problemfria. Porsche Boxster hade bara 0,9 procent underkända bilar efter tio år, nästan lika bra kvalitet uppvisade Porsche 911 och Toyota Corolla, som båda hade 1,3 procent underkända.

Satt i relation till den sämsta modellen efter tio år – Renault Laguna diesel som hade 59,4 procent underkända
"

Vill man inte punga ut för en Porsche, så är Toyota väldigt prisvärt om man vill ha en rejäl arbetshäst som bara går och går. Även om du anekdotiskt känner till flera motorras, bromsbekymmer och allt annat, så ligger Toyota otroligt bra till i statistiken.

Men på ett sätt kan jag hålla med, många andra bilmärken har förbättrat sig väldigt väl senaste åren och kommit ifatt Toyota - men då kostar också en Audi, Merc, BMW, Lexus, Volvo, Porsche m.fl. mer än vad Toyota erbjuder.

En porsche körs ju sällan på vintern och ofta inte så många hundra mil om året (om man inte tänker på AUDI SUV'arna med Porche-märke)

Jag körde Porsche på vintern:

carerra4s.jpg
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns väl ganska gott om Panameror som rullar året runt också förutom terrängfordonen från Porsche.

Toyota har under senaste åren haft enorma kostnader för reklamationer och återkallelser. De är inte alls lika bra på att bygga fordon med modern teknik som på gasdrivna taxibilar utan utrustning eller motoriserade höskrindor.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top