Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ny motgång för Easee: Domstolen nobbar laddboxföretaget – igen
Easees vd Jonas Helmikstøl.
Easees vd Jonas Helmikstøl. Marius Valle och Felix Björklund
Norska Easees andra försök att tillfälligt stoppa Elsäkerhetsverkets säljstopp misslyckades. Förvaltningsrätten säger ännu en gång nej till så kallad inhibition.

Charlotta von Schultz
REPORTER
PUBLICERAD 5 JUN 2023 KL 15.28
UPPDATERAD 5 JUN 2023 KL 17.03
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post

Förvaltningsrätten i Karlstad säger för andra gången nej till så kallad inhibition i den uppmärksammade rättstvisten mellan Elsäkerhetsverket och det norska laddboxföretaget Easee.

Bakgrunden är att den svenska myndigheten i mars beslutade om försäljningsförbud för Easees storsäljande laddboxar Home och Charge. Elsäkerhetsverket pekade på flera säkerhetsbrister, framför allt i den inbyggda jordfelsbrytaren och det så kallade DC-skyddet.

Easee överklagade snabbt beslutet till Förvaltningsrätten i Karlstad, som ännu inte har avgjort ärendet. Företaget begärde även redan i mars inhibition, en rättsterm som innebär att ett beslut inte ska gälla så länge rättsprocessen pågår. Förvaltningsrätten sade då nej.

Sedan dess har Easee kompletterat sin överklagan med mer dokumentation, tester och expertutlåtande. Företaget anser därför att det nu finns skäl till inhibition och lyfter även fram att det svenska beslutet snart kan få spridning inom resten av EU, något Ny Teknik nyligen skrev om.

Läs mer: Klockan tickar för Easee - flera länder har säljstoppat laddboxen

Elsäkerhetsverket står dock kvar vid sin ursprungliga bedömning och poängterar att all dokumentation ska vara på plats redan innan en produkt sätts på marknaden.

En domstol kan besluta om inhibition om det finns en “tämligen hög grad av sannolikhet” för att ett överklagat beslut senare kommer att ändras i sak. I vissa fall räcker det att utgången i målet “framstår som oviss” för att få ett beslut pausat. Men i så fall måste det överklagade beslutet ha stor betydelse för parten samtidigt som det inte finns något motstående intresse som starkt talar för att beslutet ska gälla.

Men i det här rättsfallet har Förvaltningsrätten i Karlstad alltså för andra gången beslutat att säga nej till Easees begäran om ett tillfälligt säljstopp. Beslutet kan överklagas.

Elsäkerhetsverkets beslut innebär förutom försäljningsförbudet även att Easee Home och Charge ska återkallas från återförsäljarna och att cirka 100 000 laddboxar som redan har installerats i Sverige ska åtgärdas. Hur dessa åtgärder ser ut måste Easee informera om senast i mitten av juni.
Den norska myndigheten Nkom har startat en egen granskning av företagets produkter som också ska vara färdig i mitten av juni.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Buuuuu.Då kan du lika gärna fälla upp taket.
Ja, jag är en tunnis hehe.
Men på MC'n har man hjälm på sig, Med sidorutorna nere är det tinnitus-varning, uppe är det kanon. Men kanske inte alla åker 120-130 knyck på motorvägen iof.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
View attachment 484966
Autobahn-smask, en lastbil i vägen där mitti. 199Wh/km med all komfort på, i 140. 75kWh (användbar kapacitet)

75000Wh/199 = 376km

praktiskt? Nja då blir det runt 30mil pga inte optimalt mellan laddstopp.
Hur länge lyckas jag ligga såhär? Inte särskilt ofta. Ja som här, en kväll mitt i veckan visst. Men snittet tenderar bli mycket lägre, runt 114km/h pga trafik, ständigt massa jäkla vägarbeten etc… när jag landar in hemma, efter att ha tagit mig från autostradan på 3mil landsväg är snittet 183-185Wh/km. Så praktiskt runt 40mil räckvidd. Eller 3,5h. Efter 3timmae vill barn, fru och hund rasta. Det har inte blivit någon skillnad i praktisk restid vad jag kunnat märks, för vår familj. Detta min ”vanliga” resa från flygplatsen och hem, 17mil enkel. Laddar hemma, bilen står på flygplatsen, kör hem utan extra laddningar.

”Bara fattiga har bråttom”
Det där är kanonbra snitt, givet hastigheten. Tesla 3?

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ny motgång för Easee: Domstolen nobbar laddboxföretaget – igen

Elsäkerhetsverkets beslut innebär förutom försäljningsförbudet även att Easee Home och Charge ska återkallas från återförsäljarna och att cirka 100 000 laddboxar som redan har installerats i Sverige ska åtgärdas. Hur dessa åtgärder ser ut måste Easee informera om senast i mitten av juni.
Den norska myndigheten Nkom har startat en egen granskning av företagets produkter som också ska vara färdig i mitten av juni.
Blir konken, helt rättvist.
Ljuga om att de klarar elsäkerhetstestarna...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir konken, helt rättvist.
Ljuga om att de klarar elsäkerhetstestarna...

Ja, det är lika bra att rensa ut skojarna och lycksökarna tidigt, och göra klar spelplanen för dom övriga, jag önskar bara att dom hade hårdare krav på RFI störningar också.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Performance, det fattar jag men Vp?
Tesla blir mer o mer intressant för mig.
Synd de bullrar bara. Van vid E-klass med ljuddämpande akustikpaket. Kör ofta långt så skönt med tystnad.
Är du nöjd med den?
VärmePump. Ja den har inte varit något bekymmer. Granted, det är fruns bil mestadels. Jag får nöja mig med en mini Cooper… har velat byta men frun vägrar. Så jag antar att den är helt ok :hihi
Kommer från C-klass (205) själv. Det enkla var att växelspaken är samma lika.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
När VW lanserade ID3 pratade man om att det skulle vara en ”folkelbil”. Till sommaren kommer en uppdaterad version av denna. Men det är tydligt att vad som är folkligt är en öppen fråga. ID3 startar på 480 000 kr, alltså 150 000 kronor mer än vad en MG4 går loss på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, de slog Porsche Taycan ändå......

Ja, marknaden har ju inte direkt varit nedlusad med bilar som har klarat den, så att Porschen också kukade ur är inte direkt förvånande.....

Det är mindre än ett halvår sedan den första elbilen klarade den, och det var en korean:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Och här kom detta med spionera de kinesiska bilar och Volvo räknas dit.

Experten: Prata inte hemligheter i Kina-bilar
PUBLICERAD: 07 JUN 2023, KL 17:11
ÄMNEN I ARTIKELN: KINA ÖVERVAKNING VOLVO
Cybersäkerhetsforskaren Pontus Johnson avråder från att prata om hemligheter i bilar från Kina. Däribland Volvo.
Pontus Johnson är professor och chef för Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet vid KTH. I en intervju med SVT rekommenderar han att inte prata hemligheter när man färdas i en kinesisk bil.
– Om man planerar väldigt hemliga samtal under sina transporter, då kanske man inte ska köra en omodifierad kinesisk bil, säger Pontus Johnson till SVT.

Problemet belyses med anledning av att många myndigheter använder sig av bland annat Volvo-bilar. Volvo ägs som bekant sedan 2010 av kinesiska Geely. I SVT:s exempel nämns Försvarsunderrättelsedomstolens chef som kör Volvo. De meddelar att man ”inte pratar om säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter utanför säkra och kontrollerade utrymmen”, dit räknas även bilar.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ja, marknaden har ju inte direkt varit nedlusad med bilar som har klarat den, så att Porschen också kukade ur är inte direkt förvånande.....

Det är mindre än ett halvår sedan den första elbilen klarade den, och det var en korean:
Fast det ni skriver stämmer väl inte.
Kia’n har ingen officiell tid, och snabbaste Teslan var inte standard.
Kolla officiell statistik, där är snabbaste standardbilen växelvis… Tesla Plaid och Taycan. De tunar sina bilar o vill gärna slå den andre så den snabbaste växlar.
Standardutförande gäller.

Eller köp en 15år Corvette o kör snabbare…

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fast det ni skriver stämmer väl inte.
Kia’n har ingen officiell tid, och snabbaste Teslan var inte standard.
Kolla officiell statistik, där är snabbaste standardbilen växelvis… Tesla Plaid och Taycan. De tunar sina bilar o vill gärna slå den andre så den snabbaste växlar.
Standardutförande gäller.

Eller köp en 15år Corvette o kör snabbare…

Eller 30 år gammal Yamaha men nu gäller tråden el bilar, o vem faaan vill ha en 15 år gammal corvette?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Så nu har både Ford och GM slutit ett avtal med tesla för att använda tesla laddnätverk och alla nya bilar från Ford o GM kommer med tesla ladd kontakt och som jag Förstog kan då prata med tesslas laddnätverk.

Vad händer? Både GM och Ford skulle ju utradera tesla med ena handen bakbunden?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka