Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Om det nu är så att branden startat i en laddare undrar man ju om det är en box eller schuko.
.
Är man petig så sitter laddaren i bilen. Laddboxen är bara ett dyrt relä med förmåga att prata med laddaren i bilen. Men, jag förstår vad du menar.

Artikeln säger att det var bilen som brann, det borde frikänna både laddbox och dåliga schukokopplingar. Å andra sidan har jag aldrig varit med om att artiklar har varit ens nära korrekta när det handlar om något som jag har varit inblandad i, så det kan mycket väl ha börjat utanför bil.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är man petig så sitter laddaren i bilen. Laddboxen är bara ett dyrt relä med förmåga att prata med laddaren bilen. Men, jag förstår vad du menar.

Artikeln säger att det var bilen som brann, det borde frikänna både laddbox och dåliga schukokopplingar. Å andra sidan har jag aldrig varit med om att artiklar har varit ens nära korrekta när det handlar om något som jag har varit inblandad i, så det kan mycket väl ha börjat utanför bil.

Nejdå, en kass laddare/laddbox kan sätta eld på bilen också

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns väl inget land i världen som har tätare mellan laddarna än Norge?
Nu körde dom väl Pegutt, räckvidd ett skutt, men det finns ju just inga skåpbilar med bra räckvidd. (då offrar man all lastvikt)

Jag såg nu att det var förslag på att höja totalvikten på B kort för att hantverkare skulle kunna köra elektriskt, men det föreslogs bli något urkukat förslag som bara skulle gälla om man körde dom i tjänsten, vilket i såna fall gör dom osäljbara i andra hand.
Det jag hörde i programmet var att mellan Tromsö och Kirkenäs 78 (?) mil fanns det inga alls ....
Är det tätt mellan laddarna i Norge så förstår jag dom som köper en laddhybrid för köra TR jobbet (Höganäs TR Helsingborg ca 2mil) och har en bensin/dieselmotor för längre resor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det jag hörde i programmet var att mellan Tromsö och Kirkenäs 78 (?) mil fanns det inga alls ....
Är det tätt mellan laddarna i Norge så förstår jag dom som köper en laddhybrid för köra TR jobbet (Höganäs TR Helsingborg ca 2mil) och har en bensin/dieselmotor för längre resor.

Åfan, dom har alltså många, men inte särskilt väl utspridda då.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nejdå, en kass laddare/laddbox kan sätta eld på bilen också
Ja, fast är det laddboxen så är det ju inte bilen som sätter eld på huset utan tvärtom, då laddboxen nästan alltid sitter monterad på huset. Och artikeln säger att det är elak elbil som bålade hus, inte elakt hus som bålade elbil.

Finns det känt fall av en korrekt monterad laddbox som faktiskt startat brand? Schuko-kopplingar har ju varit inblandade förr, exempelvis här https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-branden-i-huset/1318920 men riktiga laddboxar hittar jag mest gnäll om en viss norsk tillverkar tänjer på lagar, men inte att någon faktiskt ska ha börjat brinna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, fast är det laddboxen så är det ju inte bilen som sätter eld på huset utan tvärtom, då laddboxen nästan alltid sitter monterad på huset. Och artikeln säger att det är elak elbil som bålade hus, inte elakt hus som bålade elbil.

Om laddboxen får spunk så kan det sätta eld på ombordladdaren i bilen eller bilens batteri.

Men skitsamma, elsäkerhetsverket har fått upp ögonen för dåliga laddboxar nu, så snart har vi inga sådana kvar, och börjar allt för många radhus att brinna så kommer det nya regler för laddning hemmavid.

Skulle jag bo tätt med grannar och dom började ladda elbil hemma på gården skulle jag slå en kik på deras anläggning och se till att ha bra batterier i brandvarnaren
Jag tror det är fler som sätter eld på garagen med hobbysvetsning

Det hände i dotterns garagelänga, någon som hade mekat Epa traktor satte eld på längan och 8 bilar strök med

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Billigast möjliga laddbox och en kvalitativ typ.b jfb i undercentralen så är man bra på det.

För övrigt håller jag på att installera en ”laddbox” integrerat i elcentralen, på DIN-skenan. I garaget kommer det sitta ett infällt typ 2. Svårt mycket snyggare.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nej, det finns inga "FBolag" som kräver det. Ens "iprincip".

Det spreds en länk där det påstods att vissa fb krävde attt du stod minst 6 meter från din husvägg när du laddade, men det byggde på vad EN handläggare hade för personlig åsikt i en intervju, inte vad bolaget han representerade tyckte. Få laddsladdar är över 6 meter så det borde falla på sin egen orimlighet då det skulle göra det omöjligt att följa reglerna om laddaren är monterad på en husvägg, vilket säkert 95% av alla hemmaladdare är.

Att sen 6 meter har blivit 50 meter antar jag är en effekt av den vanliga viskleken.

Mycket bra att du korrigerar ett åldrande minne, aldrig bra med felaktiga uppgifter.

Dock kan jag tillägga att även bensinbilar eldar upp hus då dom själva tänder, en bekant urquatro tog livet av sig o huset genom spontan själva tändning, garanterat med ett tyskt die brinnen.

Då det enda minnet av den bilen var att det var en tysk kvinnlig röst som tjatade konstant om allt som var fel.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mycket bra att du korrigerar ett åldrande minne, aldrig bra med felaktiga uppgifter.

Dock kan jag tillägga att även bensinbilar eldar upp hus då dom själva tänder, en bekant urquatro tog livet av sig o huset genom spontan själva tändning, garanterat med ett tyskt die brinnen.

Då det enda minnet av den bilen var att det var en tysk kvinnlig röst som tjatade konstant om allt som var fel.

Kommer att tänka på när farmor ringer till farsan mitt i natten och säger att det brinner i traktorgaraget (detta var länge sedan typ tidigt -80 talet)
Då bodde vi en bit därifrån så farsan kommer dit samtidigt med brandkåren.

Det visade sig att blivit någon kortslutning och den gamla traktorn börjar brinna inne i maskinhallen. Kortslutningen gjorde att startmotorn börjar dra och får traktorn att gå igenom dörren och brinner upp 50m utanför garaget. (Var parkerad med växel i och utan parkeringbroms)

Det syns fortfarande svart uppe i taket. Brevid traktorn fanns diesel tanken.

Efter det så monterades huvud strömbrytare på alla maskiner.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att rubriken säger "brand i elbil" säger bara att de vill ha klick. Tänk om det hade varit en Tesla, då hade klicken varit tusenfalt fler.

Jag tror inte att någon vet i dagsläget vad som startade branden. Det kan ha varit spolarvätska på en nyligen använd gräsklippare, men ett fel på elanläggningen ser jag som mest troligt.
De första åren jag hade laddbar bil använde jag schuko. Första uttaget tappade spänsten i kontaktblecken på något år så jag köpte ett av bättre kvalitet efteråt.

Nu har vi två laddboxar av olika fabrikat så jag är lugn för egen del.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att rubriken säger "brand i elbil" säger bara att de vill ha klick. Tänk om det hade varit en Tesla, då hade klicken varit tusenfalt fler.

Jag tror inte att någon vet i dagsläget vad som startade branden. Det kan ha varit spolarvätska på en nyligen använd gräsklippare, men ett fel på elanläggningen ser jag som mest troligt.
De första åren jag hade laddbar bil använde jag schuko. Första uttaget tappade spänsten i kontaktblecken på något år så jag köpte ett av bättre kvalitet efteråt.

Nu har vi två laddboxar av olika fabrikat så jag är lugn för egen del.

Vad fan köper folk för spolarvätska som dom lyckas få eld på?

Spolarvätska är sprit i vatten, utblandat är det så svagt att du kan släcka eld med det
Och varför skulle man hälla det på en nyss använd gräsklippare... I garaget...

"Räddningstjänsten uppger för TT att branden ska ha startat i en elbil.
– Branden utbröt i en elbil som stod i en carport vid det mittersta huset. Brandförloppet var därefter mycket snabbt, säger Roger Sverndal, ledningsoperatör vid räddningstjänsten, till TT.
Delapå FacebookDelapå Twitter

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apropå spolarvätska https://www.trailer.se/artikel/koncentrerad-spolarvatska-kan-orsaka-bilbrander

Jag vidhåller att det inte är klarlagt att det var i bilen det började brinna. Så fort går ingen brandutredning.
"Många bilister använder så här års hög-koncentrerad spolarvätska av rädsla för att den ska frysa. "

Inte där jag bor i alla fall, där har man i bästa fall utblandad spolarvätska så här års.

Jag vidhåller att det har brunnit i batterier som har suttit på laddning många fler gånger än en nyanvänd gräsklippare har fattat eld för att man har spillt spolarvätska på den.

Många tusen fler gånger skulle jag tro.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Bara Tesla har Supercharger på dessa ställen (idag), sedan tillkommer såklart andra bolag.
b38cbfd0301c1741fa894a54fc8d57ba.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara Tesla har Supercharger på dessa ställen (idag), sedan tillkommer såklart andra bolag.
b38cbfd0301c1741fa894a54fc8d57ba.jpg
Tydligen dög inte Teslas supercharger till NRK's Postbil ?
Vad vet jag ?
Vilka andra bilfabrikat än Tesla kan använda Teslas supercharger ?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka