Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla säljer väl vad dom kan nu, till exempel tillgång till laddarna.

På USA marknaden kanske det funkar bra, där det är glest mellan andra snabbladdare.

Men bäst hade ju varit om man hade enats om en standard för laddarna och sedan låtit dom vara märkesoberoende.
Lite som man har gjort med mobil laddare, man har enats om en st... oh wait, there is always that one asshole...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tesla säljer väl vad dom kan nu, till exempel tillgång till laddarna.

På USA marknaden kanske det funkar bra, där det är glest mellan andra snabbladdare.

Men bäst hade ju varit om man hade enats om en standard för laddarna och sedan låtit dom vara märkesoberoende.
Lite som man har gjort med mobil laddare, man har enats om en st... oh wait, there is always that one asshole...
Ja.. den amerikanska (tesla) är smidig och så, men funkar inte för Europa..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I Europa finns ju redan en standard (CCS) och den använder förstås även Tesla.

I USA var de först och satte standarden själva.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I Europa finns ju redan en standard (CCS) och den använder förstås även Tesla.

I USA var de först och satte standarden själva.

Nej, dom var inte först, vare sig med elbilar eller laddare.

GM hade EV1 redan på 90 talet, och dom var inte heller först...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Toyota lovar extremt mycket väldigt snabbt.


Så kallade solid state-batterier, som till skillnad från konventionella litiumjonbatterier inte använder vätskeformad elektrolyt, spås vara framtiden för elbilar. Flera tillverkare säger sig ha batterier på gång medan andra källor hävdar att tekniken ligger långt fram i tiden.

Nu hävdar Toyota att de kommer lansera tekniken 2026 och siktar på en serieproduktion under 2027 eller 2028. En första generation av batterierna ska ge märkets elbilar en räckvidd på över 110 mil på en laddning. En andra, som kommer någon gång efter 2028, ska erbjuda än längre räckvidd: närmare 150 mil.

Tidigare på agendan ligger märkets vidareutveckling av dagens litiumjonteknik som 2026 ska ge bilar en räckvidd på närmare 100 mil. 2026-2027 ska man också lansera bipolära LFP-batterier (koboltfria som har elektroder som är anoder och katoder samtidigt) som ska sänka produktionskostnaden med 40 procent. På det följer bipolära litiumjonbatterier som ska öka räckvidden med 10 procent jämfört med dagens teknik.

Toyota siktar på att sälja 3,5 miljoner elbilar 2030. I dag har koncernen tre helt eldrivna bilmodeller i utbudet: Lexus UX300e och RZ samt Toyota bZ4X. Tio nya modeller ska komme under de tre kommande åren.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Toyota lovar extremt mycket väldigt snabbt.


Så kallade solid state-batterier, som till skillnad från konventionella litiumjonbatterier inte använder vätskeformad elektrolyt, spås vara framtiden för elbilar. Flera tillverkare säger sig ha batterier på gång medan andra källor hävdar att tekniken ligger långt fram i tiden.

Toyota har väl jobbat ganska länge med Solidstate-batterier, men om dom har kommit längre än någon annan i att lösa problemen är väl diskutabelt.
Hursomhelst ska man inte inteckna förbättringar i nya tekniker förän dom finns och fungerar.
Jag tror det när jag ser det.

Jag såg i kväll något klipp från ett möte i Californien som ska förbjuda allt fossildrivet 2035.
Dom har just nu värmebölja och risk för sina årliga skogsbränder, och pratar om laddförbud för elbilar för att nätet är överbelastat av AirConditioners, samtidigt som dom uppmanar befolkningen att alltid ha en fulltankad bil hemma i händelse av evakuering.

Tipset var att lifta med en granne som har fossilbil när det ska evakueras....
Hur tänker dom evakuera 2035 då?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Någon har byggt om sin Tesla till hybrid för att han inte "orkade ladda". Alltid retar det nån, frågan vilken grupp som tar det hårdast ... :tungan

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Någon har byggt om sin Tesla till hybrid för att han inte "orkade ladda". Alltid retar det nån, frågan vilken grupp som tar det hårdast ... :tungan


Vad gjorde han alla timmar han behövde elbilsbajsa då?

Volvo byggde ju en hybrid med en gasturbinmotor som drog generatorn medans man körde, Volvo ECC
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Toyota lovar extremt mycket väldigt snabbt.


Så kallade solid state-batterier, som till skillnad från konventionella litiumjonbatterier inte använder vätskeformad elektrolyt, spås vara framtiden för elbilar. Flera tillverkare säger sig ha batterier på gång medan andra källor hävdar att tekniken ligger långt fram i tiden.

Nu hävdar Toyota att de kommer lansera tekniken 2026 och siktar på en serieproduktion under 2027 eller 2028. En första generation av batterierna ska ge märkets elbilar en räckvidd på över 110 mil på en laddning. En andra, som kommer någon gång efter 2028, ska erbjuda än längre räckvidd: närmare 150 mil.

Tidigare på agendan ligger märkets vidareutveckling av dagens litiumjonteknik som 2026 ska ge bilar en räckvidd på närmare 100 mil. 2026-2027 ska man också lansera bipolära LFP-batterier (koboltfria som har elektroder som är anoder och katoder samtidigt) som ska sänka produktionskostnaden med 40 procent. På det följer bipolära litiumjonbatterier som ska öka räckvidden med 10 procent jämfört med dagens teknik.

Toyota siktar på att sälja 3,5 miljoner elbilar 2030. I dag har koncernen tre helt eldrivna bilmodeller i utbudet: Lexus UX300e och RZ samt Toyota bZ4X. Tio nya modeller ska komme under de tre kommande åren.
Vet inte var du fått texten ifrån men om de inte ens klarar av att ta reda på Toyotas nuvarande elektriska flotta så blir man skeptisk till resten av texten också. De missade de olika varianterna av Proace/Proace city.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vet inte var du fått texten ifrån men om de inte ens klarar av att ta reda på Toyotas nuvarande elektriska flotta så blir man skeptisk till resten av texten också. De missade de olika varianterna av Proace/Proace city.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Toyya ligger långt efter men har hela tiden lovat en massa…som inte kommer så ingen tror på vad de säger längre
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om det nu är så att branden startat i en laddare undrar man ju om det är en box eller schuko.

Är det box och en viss typ som Elsäkerhetsverket har anmärkningar på, vilka kan följderna bli?

Är det schuko, var det skarvsladd inblandad eller kanske rent av i motorvärmaruttaget? I så fall, om det var en samfällighets garage, var det enligt stadgarna tillåtet att ladda bil där?

Tragiskt i vilket fall och hoppas den skyldiga lagförs om det handlar om vårdslöshet även om ett likgiltighetsuppsåt föreligger.

Mycket om/utifall i mina spekulationer, det vet jag. Men av eget intresse då laddbox är på g hemmavid i garagelängan och minst två grannar laddar på plats ute med skarvsladd från förrådet. (En med sladden klämd i låst dörr) Känns bra att det inte är i min länga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det ställer till problem när folk börjar konstantbelasta uttagen till max.
Gamla sketna uttag som var av billigaste möjliga sort när dom skruvades upp för 20-60 år sedan.

Uttag som sedan dess har använt som motorvärmar uttag med flera i/urkopplingar om dagen (vintertid) av en ofta saltslaskig sladd som suttit upplindad runt extraljusen.
Lägg till det att sladdarna har backats ut några gånger per vinter...

Vad kan gå fel med det liksom.

Så för att vara säker köper man då en laddbox, givetvis den billigaste på marknaden, men vad kan gå fel med en sån liksom, den tillverkas ju i grannlandet.... Oh wait..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Någon har byggt om sin Tesla till hybrid för att han inte "orkade ladda". Alltid retar det nån, frågan vilken grupp som tar det hårdast ... :tungan

Såg på SVT "Norge på längden", Norsk TV körde genom Norge med en elektrisk skåpbil. Men eftersom det är klent med laddmöjligheter ibland så hade dom ett elverk (bensin/diesel?) i skåpet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och det blir allt vanligare, snart ingen nyhet längre
1687037616351.png
1687037746412.png
Märkligt att gp.se har bättre foto från katastrofen nära Sthlm än dn.se .....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Spännande med tanke på att endel FBolag iprincip kräver att du laddar din bil 50 meter från hus/garage, kan bli intressant med hur dom ställer sig till detta.
Nej, det finns inga "FBolag" som kräver det. Ens "iprincip".

Det spreds en länk där det påstods att vissa fb krävde attt du stod minst 6 meter från din husvägg när du laddade, men det byggde på vad EN handläggare hade för personlig åsikt i en intervju, inte vad bolaget han representerade tyckte. Få laddsladdar är över 6 meter så det borde falla på sin egen orimlighet då det skulle göra det omöjligt att följa reglerna om laddaren är monterad på en husvägg, vilket säkert 95% av alla hemmaladdare är.

Att sen 6 meter har blivit 50 meter antar jag är en effekt av den vanliga viskleken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såg på SVT "Norge på längden", Norsk TV körde genom Norge med en elektrisk skåpbil. Men eftersom det är klent med laddmöjligheter ibland så hade dom ett elverk (bensin/diesel?) i skåpet.

Det finns väl inget land i världen som har tätare mellan laddarna än Norge?
Nu körde dom väl Pegutt, räckvidd ett skutt, men det finns ju just inga skåpbilar med bra räckvidd. (då offrar man all lastvikt)
Det var ett Diesel rlverk som dom körde på matolja, tanken var att dom skylle tigga ihop begagnad matolja efter vägen, men eftersom dom slog i den direkt, bara grovsilad sp blev det problem med elverket.

Jag såg nu att det var förslag på att höja totalvikten på B kort för att hantverkare skulle kunna köra elektriskt, men det föreslogs bli något urkukat förslag som bara skulle gälla om man körde dom i tjänsten, vilket i såna fall gör dom osäljbara i andra hand.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top