Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Låter precis som installerade / inte installerade mjukvaruuppdateringar ......

Nej, jag läste någonstans (alltomelbil.se ? ) att dom bara skulle tillåta det på dom kraftigt underutnyttjade laddarna. I alla fall till att börja med.

Dom vill ju inte ha tre teslor i kö vid dom populära laddarna på väg till skidorterna för att alla laddare är upptagna av Kia och WV (vilket man kan förstå)

Samtidigt bör det ju vara på ställen där dom inte är överutnyttjade det saknas andra alternativ i närheten, typ uppe i Nordnorge

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, jag läste någonstans (alltomelbil.se ? ) att dom bara skulle tillåta det på dom kraftigt underutnyttjade laddarna. I alla fall till att börja med.

Dom vill ju inte ha tre teslor i kö vid dom populära laddarna på väg till skidorterna för att alla laddare är upptagna av Kia och WV (vilket man kan förstå)

Samtidigt bör det ju vara på ställen där dom inte är överutnyttjade det saknas andra alternativ i närheten, typ uppe i Nordnorge
Påminner om när jag körde "gasbil" # (VW Passat) i tjänsten. När jag rullade in i Skärhomen(?) där det fanns gas på en mack stod vanligen redan 2 taxi i kö. Mycket lärorikt. Fick tex reda på att VW's automatlåda bara höll ca 5000 mil i taxi.
Och taxi inbjöds därför av VW till särskilda kurser i hur man kör bil med VW's automatlåda.

# Som tur va gick det bra tanka bensin när det inte fanns någon "gaskompressor" i närheten.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vidhåller att det har brunnit i batterier som har suttit på laddning
Hur många av de gångerna har det varit i bilar?
Det jag menar är att vi inte vet vad som startade branden. Att en elbil brinner behöver inte bero på ett fel i bilen. Det är ju inte som i en BMW diesel där det är vanligt med EGR-brasor och det är den troliga orsaken om en sån brinner.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det jag menar är att vi inte vet vad som startade branden. Att en elbil brinner behöver inte bero på ett fel i bilen. Det är ju inte som i en BMW diesel där det är vanligt med EGR-brasor och det är den troliga orsaken om en sån brinner.

Hur många av dom gångerna har det varit gräsklippare indränkta i spolarvätska som har satt eld på EGR ventilen?

Det är ju inte som i en Audi elbil där det är vanligt med batteribrasor och det är den troliga orsaken om en sån brinner.

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur många hoverbord eller vad dom där leksakerna heter har börjat brinna när dom laddats om man jämför med elbilar?
Tycker mig ha läst ganska många sådana fall

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur många hoverbord eller vad dom där leksakerna heter har börjat brinna när dom laddats om man jämför med elbilar?
Tycker mig ha läst ganska många sådana fall
Mobiltelefoner, surfplattorm laptops, howerboards, elsparkcyklar och allt annat som har laddningsbara Lithiumbatterier kan börja brinna vid laddning.

Utom elbilar, dom kan bara ta eld om man spiller spolarvätska på en nykörd gräsklippare.

Givetvis har en skitbillig leksakshoverboard sämre laddövervakning än en elbil, men det är samma batterikemi och samma risker

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det är knappast batterikemin som gör att billiga leksaker brinner. Även om man använder samma molekyler kan man använda laddstyrning av olika komplexitet.

GuW,
Hur många bränder hade rapporterats i Audi e-tron enligt din länk?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur många gräsklippare indränkta i spolarvätska har satt eld på elbilar som stått på laddning?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Hur många gräsklippare indränkta i spolarvätska har satt eld på elbilar som stått på laddning?

Många länkar, inga bränder i batterier. Läser du det du länkar till?
Jag tror inte att explosioner i bälten beror på att de sitter i elbilar.

Återigen, spolarvätska är brandfarlig vätska. Varför det brann i Vinsta är inte klarlagt ännu. Det finns en elbil på adressen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Många länkar, inga bränder i batterier. Läser du det du länkar till?
Jag tror inte att explosioner i bälten beror på att de sitter i elbilar.

Återigen, spolarvätska är brandfarlig vätska. Varför det brann i Vinsta är inte klarlagt ännu. Det finns en elbil på adressen.

Räddningstjänsten sa att branden startade i en elbil, dom hittade varken gräsklippare eller spolarvätskedunkar på platsen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så torrt som det är nu så räcker det med att hosta oförsiktigt för att starta en brand…

Det verkar även råda nyhetstorka, trots ryskt storkrig i Europa.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Från din artikel från 2020: "– Det finns en jättestor okunskap tyvärr, både inom räddningstjänsterna...".

Från min artikel från 2023: "MSB har under våren genomfört flera tester för att samla in mer kunskap om att släcka bränder i elbilar.".

Med kunskapen kanske det går att minska farorna.

Tror och hoppas på att alla möjliga parter blir bättre och bättre på att minska (risker och)konsekvenser av bränder i elbilar över tid ju mer bekanta vi blir med saken.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hade vi sedan 1880 alla kört elbil och någon plötsligt kom med en ny fordonstyp som hade 80 liter bensin eller annan brandfarlig i en tank hade nog brandkåren också haft synpunkter och lyft risker innan de hade erfarenhet hur de skulle behandla ett brinnande fordon.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe, okej, elbilar brinner inte, och när dom (inte) gör det så är det ingen fara, dom är lika lättsläckta som en vanlig bil.

Dom utsöndrar inte några giftiga gaser och dom självåterantänder inte efter flera dagar.

Det är lika bra att vi tar bort alla specialregler kring brinnande elfordon.

Däremot gräsklippare och spolarvätska måste vi nog reglera, det verkar ju jävligt farligt

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vaknat på fel sida idag GuW?
Näe, okej, elbilar brinner inte, och när dom (inte) gör det så är det ingen fara, dom är lika lättsläckta som en vanlig bil.
Var har du fått det här ifrån, att elbilar inte brinner? Vem påstår något så märkligt?

Dom utsöndrar inte några giftiga gaser och dom självåterantänder inte efter flera dagar.
Inga giftiga gaser? Är det något nytt som framkommit? Ingen vätefluorid tex längre alltså? Vem har kommit fram till det och hur har de gått till väga?

Det är lika bra att vi tar bort alla specialregler kring brinnande elfordon.
Varför då?

Däremot gräsklippare och spolarvätska måste vi nog reglera, det verkar ju jävligt farligt
Njaee det tycker jag nog inte direkt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Klart att även elbilar brinner ibland, om än mer sällan än bensinbilar, och att dessa bränder kan ge nya utmaningar för brandkåren.

Men för något år sedan lät det som att elbilar brann för jämnan och att släcka en brinnande elbil var i klass med att bli utsatt för en nervgasattack och just den biten kanske var lite överdriven. Fast jag har full förståelse för att man från brandkåren vill iaktta en försiktighetsprincip med något som är nytt och flagga för det som kan vara farligt och som behöver utredas.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Lithiumbatteribrand verkar påminna om skogsbrand.
Branden släcks och så brinner det likaförbannat igen nästa dag.
Ett exempel är containerbranden i södra Göteborg nyligen.
Brandkåren släckte och så brann det igen nästa dag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nej det kan ju vara nån som varit så less på elbilen att dom satt eld på elbilen.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka