Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är ID-bilarna fortfarande så dåliga? Jag vet att det var mycket strul i början, men lyckades de inte få ordning på dem tillslut?

Inte för att jag själv skulle köpa en VW efter "upplevelsen" av en Golf VI TDI, men för er som saknar dylika trauman....

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Är ID-bilarna fortfarande så dåliga? Jag vet att det var mycket strul i början, men lyckades de inte få ordning på dem tillslut?

Inte för att jag själv skulle köpa en VW efter "upplevelsen" av en Golf VI TDI, men för er som saknar dylika trauman....
Satt o tittade på lite folk från USA om id bilar, o tja dom som lägger ut på tuben är ju inta vad man skulle kalla nöjda.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Satt o tittade på lite folk från USA om id bilar, o tja dom som lägger ut på tuben är ju inta vad man skulle kalla nöjda.

Ungefär som det klippet jag såg från en kille i USA som haft sin tesla model 3 perfomance i en vecka. Han visade alla fel och hur dålig ihop monterad den var.

När ett märke får missnöjda ägare får det stor genomslagskraft.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ungefär som det klippet jag såg från en kille i USA som haft sin tesla model 3 perfomance i en vecka. Han visade alla fel och hur dålig ihop monterad den var.

När ett märke får missnöjda ägare får det stor genomslagskraft.
Samtidigt så är det ju bra att vara medveten om att dom som lägger ut sådant är ju dom som är missnöjda. Det är samma sak med betyg på allehanda varor. Dom som skriver är mestadels de som är missnöjda. Merparten av de som får vad dom förväntar sig skriver inget alls.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Samtidigt så är det ju bra att vara medveten om att dom som lägger ut sådant är ju dom som är missnöjda. Det är samma sak med betyg på allehanda varor. Dom som skriver är mestadels de som är missnöjda. Merparten av de som får vad dom förväntar sig skriver inget alls.

Håller med dig helt och hållet. Men just det fallet jag tänkte på var mycket fel och extremt dåligt ihop monterad kan inte tänka mig att någon skulle acceptera att betala premium pengar för den.

Men vet att vi inte får säga något negativt om Tesla för det är en expert här på forumet som blir kränkt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller med dig helt och hållet. Men just det fallet jag tänkte på var mycket fel och extremt dåligt ihop monterad kan inte tänka mig att någon skulle acceptera att betala premium pengar för den.

Men vet att vi inte får säga något negativt om Tesla för det är en expert här på forumet som blir kränkt.
Tesla har absolut dragits med en hel del kvalitetsproblem. Bland annat i oerhört tunn lack på delar av bilen, ojämna skarvar i karossen och en hel del annat som inte anstår ett märke som säljer bilar i de prisklasser dom är.
Och vad jag har förstått så har Volkswagen haft en hel del problem med sina ID bilar som inte heller de anstår ett fordon som skall vara såpass premium som VW försöker vara.

Vem som är mest dålig vågar jag inte ge mig på att bedöma men det är ju samtidigt så att det är relativt välkänt att om man köper de första årsmodellerna av en bil baserad på en ny platform så har man en förhållandevis stor mängd "barnsjukdomar" vilket gäller i stort sett alla bilmärken tyvärr.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Tesla har absolut dragits med en hel del kvalitetsproblem. Bland annat i oerhört tunn lack på delar av bilen, ojämna skarvar i karossen och en hel del annat som inte anstår ett märke som säljer bilar i de prisklasser dom är.
Och vad jag har förstått så har Volkswagen haft en hel del problem med sina ID bilar som inte heller de anstår ett fordon som skall vara såpass premium som VW försöker vara.

Vem som är mest dålig vågar jag inte ge mig på att bedöma men det är ju samtidigt så att det är relativt välkänt att om man köper de första årsmodellerna av en bil baserad på en ny platform så har man en förhållandevis stor mängd "barnsjukdomar" vilket gäller i stort sett alla bilmärken tyvärr.

Det är många fabrikat som ska ställa om och börja bygga elbilar och lyckas få lönsamhet och levera fungerade bilar.
Där har utan tvekan Tesla ett försprång.
Dessutom har byggt upp ett bra laddnät.

Skulle jag köpa elbil idag så är nog Tesla en av de som ligger nära tillhands

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är många fabrikat som ska ställa om och börja bygga elbilar och lyckas få lönsamhet och levera fungerade bilar.
Där har utan tvekan Tesla ett försprång.
Dessutom har byggt upp ett bra laddnät.

Skulle jag köpa elbil idag så är nog Tesla en av de som ligger nära tillhands
I viss mån ja.
Men jag är samtidigt lite tveksam till dom pga deras iver att plocka bort radarn och bara förlita sig på kameror som av förståeliga skäl är sämre i många situationer som exempelvis dimma, mörker osv.
Samt att det har varit en del väldigt underliga och oerhört osmickrande fall där man hanterat garantiärenden ohyggligt dåligt (exempelvis minnesproblemen i huvudenheten på model S) eller mer eller mindre lurar köpare genom att i efterhand stänga av funktioner som fanns i bilen vid köpet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I viss mån ja.
Men jag är samtidigt lite tveksam till dom pga deras iver att plocka bort radarn och bara förlita sig på kameror som av förståeliga skäl är sämre i många situationer som exempelvis dimma, mörker osv.
Samt att det har varit en del väldigt underliga och oerhört osmickrande fall där man hanterat garantiärenden ohyggligt dåligt (exempelvis minnesproblemen i huvudenheten på model S) eller mer eller mindre lurar köpare genom att i efterhand stänga av funktioner som fanns i bilen vid köpet.
Radarn är väll tillbaka nu.

Tesla bytte väll ut alla huvuddatorer gratis som inte klarade av uppdateringarna.

Men att mena att till köpta saker i bilen inte följer med till nästa ägare är jävligt rövigt.. Men även detta har dom väll slutat med, precis som att det i dag går att beställa reserv delar o byta själv..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tesla bytte väll ut alla huvuddatorer gratis som inte klarade av uppdateringarna.

Men att mena att till köpta saker i bilen inte följer med till nästa ägare är jävligt rövigt.. Men även detta har dom väll slutat med, precis som att det i dag går att beställa reserv delar o byta själv..

Elon är ett praktrövhål som ändrar spelreglerna som han vill, nästa vecka kan han stänga av alla funktioner igen och hävda att dom inte ingår om man uppdaterar bilen.

Samma sak med Starlink och Twitter, där ändrar han ju förutsättningar titt som tätt, och backar (ibland) när det blir folkstorm.

Han är ett lysande exempel på att man kan vara helt jävla dum i huvet även om man har hög IQ

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Elon är ett praktrövhål som ändrar spelreglerna som han vill, nästa vecka kan han stänga av alla funktioner igen och hävda att dom inte ingår om man uppdaterar bilen.

Samma sak med Starlink och Twitter, där ändrar han ju förutsättningar titt som tätt, och backar (ibland) när det blir folkstorm.

Han är ett lysande exempel på att man kan vara helt jävla dum i huvet även om man har hög IQ
Jag är inte särskilt övertygad om att han har nämnvärt avvikande IQ heller. Alla hans stora grejor är saker han köpt av andra, med start i familjeförmögenheten. Alla "djupsinnade" saker han säger är ju mest platta tankar han läst nånstans.
Han är en hyfsad bra hypemänniska och troll, så det får man ju erkänna.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är lätt att sitta på läktaren och hacka på framgångsrika personer.
Elon är (oavsett vad man tycker om honom som person) extremt duktig. Man kommer inte så långt i näringslivet annars.
Är djupt imponerad.
Ja han gör märkliga och konstiga saker. Men han har lyckats med projekt som ingen annan gjort. Kolla bara på hans rymdsatsning. Och att elektifiera hela fordonsbranschen och döda fossilindustrin trots massivt motarbetande från olje/gamla biltillverkare, man kan bara lyfta på hatten.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Angående VW och Tesla. VW har stora problem med mjukvara. bara att googla.
Tesla har haft stora problem med kaross och lack. Även det välkänt men klart bättre sedan ca 1år. De flesta tillverkare har svagheter.
Jag skulle aldrig köpa en VW då jag arbetar i mjukvarubranschen. Det är skitsvårt att fixa dåligt skrivet kod.
Lättare att fixa karosspassningar.
Synd att tesla bullrar så förbetat. Men även det är bättre på nyare modeller.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nja. Jag fattade det som att det i nuläget var så att ägare till Teslor som lämnar in dessa på service upptäckt att Tesla på eget bevåg lagt till en serviceåtgärd att fysiskt koppla ur radarn.
När kunderna protesterat så har dom tagit bort posten (och i en del fall lagt tillbaka den igen när kunden tittat bort) men dom har samtidigt meddelat kunden att radarn i alla fall kommer att inaktiveras mjukvarumässigt i framtida mjukvaruuppdateringar.

Så det verkar som att dom kör hårt på att göra sig av med radarn fortfarande. (om det inte ändrats den senaste veckan då)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja. Jag fattade det som att det i nuläget var så att ägare till Teslor som lämnar in dessa på service upptäckt att Tesla på eget bevåg lagt till en serviceåtgärd att fysiskt koppla ur radarn.
När kunderna protesterat så har dom tagit bort posten (och i en del fall lagt tillbaka den igen när kunden tittat bort) men dom har samtidigt meddelat kunden att radarn i alla fall kommer att inaktiveras mjukvarumässigt i framtida mjukvaruuppdateringar.

Så det verkar som att dom kör hårt på att göra sig av med radarn fortfarande. (om det inte ändrats den senaste veckan då)

Det verkar vara som du skriver, men de nya bilarna som levereras från nu har radar igen, bara en mycket bättre sådan…

Det är sånt här som retar, men det är saker som retar med andra bilmärken också bara det att Tesla retar på helt nya sätt.

Men det finns inget märke som har så stor mytbildning runt sig, det retar ju en del också…

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ja Tesla gör helt onödiga saker som blir kass för ägarna.
Svårt att fatta hur de kan vara så framstående tekniskt men samtidigt otroligt efter på kundvård.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja Tesla gör helt onödiga saker som blir kass för ägarna.
Svårt att fatta hur de kan vara så framstående tekniskt men samtidigt otroligt efter på kundvård.

Kass för ägarna vet jag inte, de använder bara en annan (billigare) lösning för samma funktion. Kunden har enligt dem köpt funktionen, inte en viss teknisk detalj.

Att kunden i många fall faktiskt förväntar sig att ha köpt en viss teknik är en annan sak.

Å andra sidan så får man ju en massa funktioner efterhand som man inte alls betalat för, så kunderna är ändå nöjda vad det verkar…

Annorlunda är ordet, och av försäljningen att döma är de nog inte fel ute. Övrig bilindustri försöker förändra sig i den riktningen så fort det bara går.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka