Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Frågan är om Teslas jakt på billigare produktion gör att bilarna är engångsvarianter som inte går att reparera. Stora delar som inte är separerbara riskerar att bli dyrt i andra änden av livscykeln.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det som har varit tydligt är också övriga tillverkares oförmåga att tillverka bilarna billigare. Tesla kan sänka priserna mycket och ändå gå med vinst.
Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Frågan är om Teslas jakt på billigare produktion gör att bilarna är engångsvarianter som inte går att reparera. Stora delar som inte är separerbara riskerar att bli dyrt i andra änden av livscykeln.
Teslas filosofi är att ha ett modulärt tänk och samtidigt undvika en massa varianter av dessa moduler under bilens livscykel, samtidigt som de hela tiden (många gånger per dag) vidareutvecklar och produktionssätter uppdaterade varianter. För att detta skall funka har de som princip att göra modulerna bakåtkompatibla, så att de antingen håller infästningar och andra gränssnitt stabila eller tillhandahåller en adapter.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
Ur Teslas perspektiv är det inte heller nödvändigtvis negativt att konkurrenterna blir framgångsrika, då mätetalet de styr mot är hur stor andel av alla bilar som är elektrifierade snarare än hur många som är Teslor.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
Jo men det har visat sig att BYD har gigantiska fällt med registrerade bilar som bara är dumpade, dopad statlig statestik, precis som med städer ingen bor i men dom finns.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det som har varit tydligt är också övriga tillverkares oförmåga att tillverka bilarna billigare. Tesla kan sänka priserna mycket och ändå gå med vinst.

Du kan få köpa loka päron av mig för 400kr flaskan, sen kan jag sänka priset, flera gånger i månaden och ändå gå med vinst...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är säker på att det är tvärt om faktiskt
Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.

Det är inte alls garanterat billigare att byta en av 350 delar än att byta en modul. Snarare tvärtom, vilket nästan all utveckling visat hittills.

En pressad bakvagn består av plåt och tar några sekunder att göra som jag förstått det. Kostnad är mycket liten i jämförelse med att foga ihop ett stort antal delar. Material i form av x kilo plåt är samma, arbetstiden en hundradel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är inte alls garanterat billigare att byta en av 350 delar än att byta en modul. Snarare tvärtom, vilket nästan all utveckling visat hittills.

En pressad bakvagn består av plåt och tar några sekunder att göra som jag förstått det. Kostnad är mycket liten i jämförelse med att foga ihop ett stort antal delar. Material i form av x kilo plåt är samma, arbetstiden en hundradel.
Det är en sak att bygga något och en helt annan sak att reparera den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag bytte nyss styrled på bilen, den kostade ungefär 200 kr, arbete gjorde jag själv men skulle väl blivit en tusenlapp på verkstaden.

Jag har svårt se hur det skulle kunnat bli billigare att byta hela framvagnen som en modul.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag pratade med en bekant i USA.
Det finns INGEN elbil som man kan bogsera bakom sin gigantiska husbil tydligen.
Han ville ha med sig en elbil för att åka och handla/dagsutflykter, men ingen av dom får bogseras.

Min tanke med en Elektrisk Suzuki Jimny (eller annan liknande småjeep) med fördelningslåda börjar mer och mer se ut som en bra idé, man lägger i neutralen på fördelningslådan när man ska bogsera den, sen har man en terrängväxel och en landsvägsväxel när man kör, vilket gör att man klarar sig med en mycket mindre elmotor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag bytte nyss styrled på bilen, den kostade ungefär 200 kr, arbete gjorde jag själv men skulle väl blivit en tusenlapp på verkstaden.

Jag har svårt se hur det skulle kunnat bli billigare att byta hela framvagnen som en modul.

Nä det är en annan sak och dessa delar pressas ju inte heller i ett stycke.

Men arbetstid är dyrare än material sedan länge och skillnaderna ökar hela tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä det är en annan sak och dessa delar pressas ju inte heller i ett stycke.

Men arbetstid är dyrare än material sedan länge och skillnaderna ökar hela tiden.

Så vilken sorts moduler menade du att verkstaden ska byta i framtiden då?

Bara bakvagnar alltså?

Jag tror vi passerat en peak för priset på arbete mot material. Vi har redan flyttat produktionen till de billigaste länderna och det kan vi inte fortsätta att göra ytterligare en gång för att pressa ner arbetskostnaden.
Dessa länder har i sin tur dessutom en hög inflation som kommer visa sig på produktionskostnaderna för oss. Samtidigt så är mängden råvaror begränsade och blir allt dyrare att gräva fram i takt med att vi måste gräva djupare och energin dessutom inte längre kommer billigt ur marken.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag pratade med en bekant i USA.
Det finns INGEN elbil som man kan bogsera bakom sin gigantiska husbil tydligen.
Han ville ha med sig en elbil för att åka och handla/dagsutflykter, men ingen av dom får bogseras.

Min tanke med en Elektrisk Suzuki Jimny (eller annan liknande småjeep) med fördelningslåda börjar mer och mer se ut som en bra idé, man lägger i neutralen på fördelningslådan när man ska bogsera den, sen har man en terrängväxel och en landsvägsväxel när man kör, vilket gör att man klarar sig med en mycket mindre elmotor.
Jettebra jue. Då kan man ju ladda elbilen samtidigt som man drar den bakom husbilen. Då laddar man ju gratis.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jo men det har visat sig att BYD har gigantiska fällt med registrerade bilar som bara är dumpade, dopad statlig statestik, precis som med städer ingen bor i men dom finns.
Är detta bekräftat av oberoende källor?
Inte av Youtubers som lever på "clicks".
De som jag vet om, är otroligt vinklade och byter lite åsikt varje gång det kan ge Click
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.
Som fler varit inne på, är det dyra idag arbetskostnaden.

Att byta ut en stor del = slipper (utöver det som redan beskrivits ovan) en mängd saker som man ofta glömmer räkna med som besparingar. Tex felsökning kan man ofta ta bort eller minska massivt, få eller en stor delar förenklar lagerhållning av flera smådelar och snabbar sedan på demontering/montering.
Att delen i sig kostar mer är ofta fel det med. Kolla hela end-to-end, kallas product lifecycle. Jämför att produktutveckla många saker mot att göra det för EN del. Inga andra synka med, inga att hantera revisioner med mm.
Med en bakgrund i försvaret lärde jag mig snabb att logistik är det jobbiga.
Därför har jag sedan dessa jobbat med hightech mjukvaruutveckling. Mycket enklare än att bygga bilar!!
De på Volvo är sjukt skickliga, verkligen skitsvåra saker och massa aspekter att ta hänsyn till. Supersvårt
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vill man inte hellre ha en trailervagn bakom med bilen på?
Tror aldrig jag sett någon bogsera en bil bakom en husbil?
Men jag har sett husbilar som drar både båtar, bilar och mc på vagnar bakom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vill man inte hellre ha en trailervagn bakom med bilen på?
Tror aldrig jag sett någon bogsera en bil bakom en husbil?
Men jag har sett husbilar som drar både båtar, bilar och mc på vagnar bakom.

I USA är det väldigt vanligt med "Flat tow" bakom husbilar
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top