L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Frågan är om Teslas jakt på billigare produktion gör att bilarna är engångsvarianter som inte går att reparera. Stora delar som inte är separerbara riskerar att bli dyrt i andra änden av livscykeln.
Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.Det som har varit tydligt är också övriga tillverkares oförmåga att tillverka bilarna billigare. Tesla kan sänka priserna mycket och ändå gå med vinst.
Är säker på att det är tvärt om faktisktFrågan är om Teslas jakt på billigare produktion gör att bilarna är engångsvarianter som inte går att reparera. Stora delar som inte är separerbara riskerar att bli dyrt i andra änden av livscykeln.
Teslas filosofi är att ha ett modulärt tänk och samtidigt undvika en massa varianter av dessa moduler under bilens livscykel, samtidigt som de hela tiden (många gånger per dag) vidareutvecklar och produktionssätter uppdaterade varianter. För att detta skall funka har de som princip att göra modulerna bakåtkompatibla, så att de antingen håller infästningar och andra gränssnitt stabila eller tillhandahåller en adapter.Frågan är om Teslas jakt på billigare produktion gör att bilarna är engångsvarianter som inte går att reparera. Stora delar som inte är separerbara riskerar att bli dyrt i andra änden av livscykeln.
Ur Teslas perspektiv är det inte heller nödvändigtvis negativt att konkurrenterna blir framgångsrika, då mätetalet de styr mot är hur stor andel av alla bilar som är elektrifierade snarare än hur många som är Teslor.Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
Jo men det har visat sig att BYD har gigantiska fällt med registrerade bilar som bara är dumpade, dopad statlig statestik, precis som med städer ingen bor i men dom finns.Ja de är duktiga, men kinesföretagen är det med. BYD känner kanske några av er till, just nu slåss de med Tesla att vara störst på elbilar globalt och som Tesla ökar de massivt.
Men många andra kinesföretag ökar försäljningen otroligt snabbt.
Kommer bli tufft för de traditionella tillverkarna detta!
Det som har varit tydligt är också övriga tillverkares oförmåga att tillverka bilarna billigare. Tesla kan sänka priserna mycket och ändå gå med vinst.
Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.Är säker på att det är tvärt om faktiskt
Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.
Det är en sak att bygga något och en helt annan sak att reparera den.Det är inte alls garanterat billigare att byta en av 350 delar än att byta en modul. Snarare tvärtom, vilket nästan all utveckling visat hittills.
En pressad bakvagn består av plåt och tar några sekunder att göra som jag förstått det. Kostnad är mycket liten i jämförelse med att foga ihop ett stort antal delar. Material i form av x kilo plåt är samma, arbetstiden en hundradel.
Jag bytte nyss styrled på bilen, den kostade ungefär 200 kr, arbete gjorde jag själv men skulle väl blivit en tusenlapp på verkstaden.
Jag har svårt se hur det skulle kunnat bli billigare att byta hela framvagnen som en modul.
Nä det är en annan sak och dessa delar pressas ju inte heller i ett stycke.
Men arbetstid är dyrare än material sedan länge och skillnaderna ökar hela tiden.
Jettebra jue. Då kan man ju ladda elbilen samtidigt som man drar den bakom husbilen. Då laddar man ju gratis.Jag pratade med en bekant i USA.
Det finns INGEN elbil som man kan bogsera bakom sin gigantiska husbil tydligen.
Han ville ha med sig en elbil för att åka och handla/dagsutflykter, men ingen av dom får bogseras.
Min tanke med en Elektrisk Suzuki Jimny (eller annan liknande småjeep) med fördelningslåda börjar mer och mer se ut som en bra idé, man lägger i neutralen på fördelningslådan när man ska bogsera den, sen har man en terrängväxel och en landsvägsväxel när man kör, vilket gör att man klarar sig med en mycket mindre elmotor.
Är detta bekräftat av oberoende källor?Jo men det har visat sig att BYD har gigantiska fällt med registrerade bilar som bara är dumpade, dopad statlig statestik, precis som med städer ingen bor i men dom finns.
Som fler varit inne på, är det dyra idag arbetskostnaden.Det är garanterat billigare att byta delar av framvagn eller bakvagn än att byta hela. Batteripack som är en del av chassit riskerar att skadas vid en olycka och interna fel blir dyrare att åtgärda med större moduler.
Vill man inte hellre ha en trailervagn bakom med bilen på?
Tror aldrig jag sett någon bogsera en bil bakom en husbil?
Men jag har sett husbilar som drar både båtar, bilar och mc på vagnar bakom.
Ja, så är det.I USA är det väldigt vanligt med "Flat tow" bakom husbilar
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |