Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I USA är det väldigt vanligt med "Flat tow" bakom husbilar
Ja då går det inte. Men kan man lyfta upp framhjulen, vilket också förekommer, så borde väl en framhjulsdriven gå att frakta så. För de har väl ingen regenerering på icke drivande hjul? Är det samma problem med hybridbilar, de brukar väl också regenerera

Är det ett stort problem för amerikaner så borde det väl komma en lösning på det hela.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Benz EQC gen1 verkar ju prisvärda nu. Är de dåliga eller vad tror ni? Har ju visat på låg/sanningsenlig förbrukning i flera tester. Smarta funktioner
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Benz EQC gen1 verkar ju prisvärda nu. Är de dåliga eller vad tror ni? Har ju visat på låg/sanningsenlig förbrukning i flera tester. Smarta funktioner
Kört den. Bra grejer! Dock tycker jag att den konsumerar allt för rmycket el, men det beror på att det är en blytung SUV. Tyst o fin inne. Klart trevlig bil med massa go merca-känsla
Kan du stå ut med SUV, köp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Volvos stora elsuv är ett år försenad.

Då drämmer Kia till med sin EV9, där de stora utrymmena, laddteknik och prestanda är snarlika men priset betydligt lägre. Aftonbladets Glenn Lindberg har redan kört den och spår en succé. ”Då finns ingen bättre bil i dag.”

”Överlägsen!”
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som fler varit inne på, är det dyra idag arbetskostnaden.

Att byta ut en stor del = slipper (utöver det som redan beskrivits ovan) en mängd saker som man ofta glömmer räkna med som besparingar. Tex felsökning kan man ofta ta bort eller minska massivt, få eller en stor delar förenklar lagerhållning av flera smådelar och snabbar sedan på demontering/montering.
Att delen i sig kostar mer är ofta fel det med. Kolla hela end-to-end, kallas product lifecycle. Jämför att produktutveckla många saker mot att göra det för EN del. Inga andra synka med, inga att hantera revisioner med mm.
Med en bakgrund i försvaret lärde jag mig snabb att logistik är det jobbiga.
Därför har jag sedan dessa jobbat med hightech mjukvaruutveckling. Mycket enklare än att bygga bilar!!
De på Volvo är sjukt skickliga, verkligen skitsvåra saker och massa aspekter att ta hänsyn till. Supersvårt
Jag skulle påstå att det resonemanget inte håller i ganska många lägen.
Dels för att en större del med massor av inmonterade komponenter faktiskt kan kräva avsevärt mycket mer arbete att byta men också för att större delar i många fall kan bli så mycket dyrare.
Om du ska byta en del i en bakvagn så kan det förvisso vara en del arbete men om du istället skall byta ut hela framvagnen så innebär det ju att du antingen måste betala för alla delar som sitter i framvagnen (vilket kan vara ansenliga summot) eller plocka över alla delar som sitter monterade i den gamla framvagnen till den nya (vilket blir en icke försumbar arbetskostnad.
Eller en så enkel sak som en styrbox till en bil.
Om ett enda chip i den dör så funkar den inte och då kostar det ofta över 10 000 för en ny. Men det finns ett fåtal firmor som kan diagnosticera felet och byta ut den felande komponenten vilket faktiskt är betydligt billigare.
Eller en ABS pump som kan kosta rätt mycket att köpa en ny men det går att lämna in den på en firma som renoverar den för betydligt lägre summot.

Visst finns det situationer där det kan vara en fördel att byta en större del förutsatt att det då blir mer eller mindre "plug and play" men långt ifrån alltid.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
betallänk. Kan du sammanfatta?

Läst på annat håll att den ser ut att, FÖR ATT VARA ELBIL, vara relativt prisvärd givet vad man får. Lite samma väg som Tesla valt med model3/y jämfört med S/X, mer standardiserat, det dyraste leksakerna som lidar bortplockat, lite billigare lösningar etc.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag antar att det är volvon som dom hade annonserat ett pris på 429000?

Men det var en specialare med mindre batteri har jag för mig.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
betallänk. Kan du sammanfatta?

Läst på annat håll att den ser ut att, FÖR ATT VARA ELBIL, vara relativt prisvärd givet vad man får. Lite samma väg som Tesla valt med model3/y jämfört med S/X, mer standardiserat, det dyraste leksakerna som lidar bortplockat, lite billigare lösningar etc.


Ja chortrange konkurrerade väll ut varenda bil i samma räckvidds område.

Och longrange konkurrerade ut varenda bil i det området.

Alternativen som var likvärdiga var väll MG4 longrange. O MG zx i chortrange.

Det som ev skiljer mg o lill volvon är ju det ev bättre andra hands värdet till volvon fördel.

Obs volvon är en kines bil till 100% utvecklad av kineser o producerad av kineser precis som MG.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Volvo och Polestar har kommit överens med Tesla om att få tillgång till den amerikanska jättens enorma Supercharger-nätverk. Överenskommelsen innebär att Volvo och Polestar-förare kommer kunna ladda vid 12 000 Supercharger-stationer i USA och Kanada.

– Som en del av vår ambition att bli helelektriska till 2023 vill vi göra livet med elbil så lätt som möjligt, säger Volvos vd Jim Rowan.

Från och med 2025 kommer Volvo och Polestars bilar i Nordamerika förses med NACS-kontakter som standard för att möjliggöra laddning vid Teslas snabbladdare. För att se till att förare fortfarande kommer kunna ladda via laddstationer utanför Supercharger-nätverket kommer bilarna också förses med CCS-adapter.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Volvo och Polestar har kommit överens med Tesla om att få tillgång till den amerikanska jättens enorma Supercharger-nätverk. Överenskommelsen innebär att Volvo och Polestar-förare kommer kunna ladda vid 12 000 Supercharger-stationer i USA och Kanada.

– Som en del av vår ambition att bli helelektriska till 2023 vill vi göra livet med elbil så lätt som möjligt, säger Volvos vd Jim Rowan.

Från och med 2025 kommer Volvo och Polestars bilar i Nordamerika förses med NACS-kontakter som standard för att möjliggöra laddning vid Teslas snabbladdare. För att se till att förare fortfarande kommer kunna ladda via laddstationer utanför Supercharger-nätverket kommer bilarna också förses med CCS-adapter.
Borde inte det döda bilarna som levereras INNAN de får dessa kontakter om det nu är framtiden i USA?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lite så. Hur kan det ta 1,5-2 år att få ett extra ladduttag?

är iofs typiskt Volvo så det förvånar mig inte mycket.
Det är så hela traditionella bilindustrin jobbar. Den typen av uppdateringar sker i princip bara i en stor batch som kräver ett flerårigt projekt där marknadsavdelningen måste hinna köpa glass och ballonger osv. Tesla jobbar mer som vid modern mjukvarutveckling och kan göra sådana förändringar i produktion hela tiden och det finns exempel på just förändring i laddporten som sattes i produktion på 48 timmar. I det avseendet ligger Tesla ljusår före övriga bilbranschen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är så hela traditionella bilindustrin jobbar. Den typen av uppdateringar sker i princip bara i en stor batch som kräver ett flerårigt projekt där marknadsavdelningen måste hinna köpa glass och ballonger osv. Tesla jobbar mer som vid modern mjukvarutveckling och kan göra sådana förändringar i produktion hela tiden och det finns exempel på just förändring i laddporten som sattes i produktion på 48 timmar. I det avseendet ligger Tesla ljusår före övriga bilbranschen.
Jo tack. Jobbat i sex år på Volvo cars R&D. Trots att jag hela tiden försökte nysta i varför allt tar sån jävla tid så fick jag inget konkret svar. Allmän ineffiktivitet är det jag landar i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo tack. Jobbat i sex år på Volvo cars R&D. Trots att jag hela tiden försökte nysta i varför allt tar sån jävla tid så fick jag inget konkret svar. Allmän ineffiktivitet är det jag landar i.
Min personliga spaning är att företag och gärna hela branscher som funnits länge och är mogna tenderar att dra fötterna efter sig. Och ju större bolag desto blyfotigare.
Vad jag sett är det en kombination av rädsla för att ta beslut och byråkrati och chefer som har beröringsångest (dvs måste i och peta i allt för att sätta sin "prägel" på allt)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jo tack. Jobbat i sex år på Volvo cars R&D. Trots att jag hela tiden försökte nysta i varför allt tar sån jävla tid så fick jag inget konkret svar. Allmän ineffiktivitet är det jag landar i.
Stora bloatade organisationer som funnits länge och utvecklats till byråkratier, där vansinnigt mycket tid går åt till budgetar, beslut som skall fattas högre upp osv. Hela traditionella föreställningen om en bil bygger på att det är en produkt som lanseras EN gång, efter flera års planering och utveckling. Man gör fleråriga planer där såväl produktionsdatumet som när ritningarna skall vara låsta är huggna i sten och utifrån antagandet att inget skall behöva ändras, men likt förbannat springer alla arslet av sig på slutet och ändrar en massa i sista stund när man upptäcker att planen inte stämde med verkligheten och vad marknaden nu efterfrågar, så det blir i stort sett alltid förseningar. Så här är det generellt bland de traditionella biltillverkarna.

Tesla bygger istället upplägget på att kunna göra förändringar hela tiden och satsar stenhårt på bl.a. automatiserade tester och annat som ger dem förutsättningar till detta, även för hårdvara. De har inga budgetar, utan finansiella medel omallokeras hela tiden automatiskt med hjälp av maskininlärning. Även chefer är till stor del ersatta av s.k. "digital self-management" för att bl.a. undvika att behöva vänta på beslut. Det gör inget att AI inte alltid fattar lika bra beslut som en människa - värdet av snabbheten är så enormt mycket större. Eftersom alla har tillgång till all relevant information kan de självorganisera kring där de behövs.

Finns väldigt mycket mer och de flesta som jobbat hos traditionella biltillverkare skulle nog bli rätt chockade när de fick insikt i hur Tesla jobbar och sedan uppgivna när de inser att det är i princip omöjligt att lyckas förvandla deras tröga organisation till något motsvarande, trots att Tesla är i princip helt öppna med hur de jobbar och inte har något emot att andra följer efter. Men visst görs det stora framsteg även hos de traditionella tillverkarna och visst finns det sådant som de är bättre på, men på det stora hela är det två skilda världar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Stora bloatade organisationer som funnits länge och utvecklats till byråkratier, där vansinnigt mycket tid går åt till budgetar, beslut som skall fattas högre upp osv. Hela traditionella föreställningen om en bil bygger på att det är en produkt som lanseras EN gång, efter flera års planering och utveckling. Man gör fleråriga planer där såväl produktionsdatumet som när ritningarna skall vara låsta är huggna i sten och utifrån antagandet att inget skall behöva ändras, men likt förbannat springer alla arslet av sig på slutet och ändrar en massa i sista stund när man upptäcker att planen inte stämde med verkligheten och vad marknaden nu efterfrågar, så det blir i stort sett alltid förseningar. Så här är det generellt bland de traditionella biltillverkarna.

Tesla bygger istället upplägget på att kunna göra förändringar hela tiden och satsar stenhårt på bl.a. automatiserade tester och annat som ger dem förutsättningar till detta, även för hårdvara. De har inga budgetar, utan finansiella medel omallokeras hela tiden automatiskt med hjälp av maskininlärning. Även chefer är till stor del ersatta av s.k. "digital self-management" för att bl.a. undvika att behöva vänta på beslut. Det gör inget att AI inte alltid fattar lika bra beslut som en människa - värdet av snabbheten är så enormt mycket större. Eftersom alla har tillgång till all relevant information kan de självorganisera kring där de behövs.

Finns väldigt mycket mer och de flesta som jobbat hos traditionella biltillverkare skulle nog bli rätt chockade när de fick insikt i hur Tesla jobbar och sedan uppgivna när de inser att det är i princip omöjligt att lyckas förvandla deras tröga organisation till något motsvarande, trots att Tesla är i princip helt öppna med hur de jobbar och inte har något emot att andra följer efter. Men visst görs det stora framsteg även hos de traditionella tillverkarna och visst finns det sådant som de är bättre på, men på det stora hela är det två skilda världar.
Håller med. Förr var det annorlunda. Då sneglade Volvo avundsjukt på Toyota och försökte plocka russinen ur kakan med taskig implementering av LEAN, 5S med mera.
Efter det kollade man på stora techbolag och det skulle vara agilt arbetssätt. Post-its, whiteboards, mer möten, sprintar, scrum masters och annat. Inget blev gjort.
Nu kikar man avundsjukt på Tesla och försöker kopiera deras framgång.

I slutändan sitter allt i väggarna och hos alla gamlingarna som faktiskt jobbar där. Alla verkar så jävla nöjda. De har ett vuxendagis att gå till och fika bort halva dagen, andra halvan i möten där man varken får ut något eller bidrar med något. Men alla ska sitta med. Busy doing nothing.

Nu har de kickat 6% av personalstyrkan. Man hade kunnat kicka 60% av R&D och ändå kunnat leverera samma resultat. Givet att de 40% som är kvar faktiskt arbetade hela arbetsdagen. Nya VDn och de nya aktieägarna kräver högre vinstmarginal. Man behöver ställa om hela tänket i företaget till att prioritera värdeskapande för kunderna och aktieägarna. Det tänket saknas helt.
Vet inte hur många gånger jag fick höra ”Vi arbetar inte med effektivitet, vi arbetar med kreativitet, ny teknik och kvalité”.
Jag menade att man hinner med mer av detta om man jobbar effektivt och smart. Inte så intressant lägre ner i hierarkin. Dock fick jag alltid back-up av cheferna tre-fem steg uppåt. Var rätt poppis där uppe men mindre där nere.

Har jag sagt att det är skönt att vara egenföretagare? ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Håller med. Förr var det annorlunda. Då sneglade Volvo avundsjukt på Toyota och försökte plocka russinen ur kakan med taskig implementering av LEAN, 5S med mera.
Efter det kollade man på stora techbolag och det skulle vara agilt arbetssätt. Post-its, whiteboards, mer möten, sprintar, scrum masters och annat. Inget blev gjort.
Nu kikar man avundsjukt på Tesla och försöker kopiera deras framgång.

I slutändan sitter allt i väggarna och hos alla gamlingarna som faktiskt jobbar där. Alla verkar så jävla nöjda. De har ett vuxendagis att gå till och fika bort halva dagen, andra halvan i möten där man varken får ut något eller bidrar med något. Men alla ska sitta med. Busy doing nothing.

Nu har de kickat 6% av personalstyrkan. Man hade kunnat kicka 60% av R&D och ändå kunnat leverera samma resultat. Givet att de 40% som är kvar faktiskt arbetade hela arbetsdagen. Nya VDn och de nya aktieägarna kräver högre vinstmarginal. Man behöver ställa om hela tänket i företaget till att prioritera värdeskapande för kunderna och aktieägarna. Det tänket saknas helt.
Vet inte hur många gånger jag fick höra ”Vi arbetar inte med effektivitet, vi arbetar med kreativitet, ny teknik och kvalité”.
Jag menade att man hinner med mer av detta om man jobbar effektivt och smart. Inte så intressant lägre ner i hierarkin. Dock fick jag alltid back-up av cheferna tre-fem steg uppåt. Var rätt poppis där uppe men mindre där nere.

Har jag sagt att det är skönt att vara egenföretagare? ?
Ja och det här mönstret finns hos i stort sett alla större och mer traditionella företag. Man försöker kopiera andra som varit framgångsrika men fokuserar på helt irrelevanta saker och missar det som är viktigt. I bilbranschen har det varit först Toyota, sen Tesla. I bankvärlden och andra branscher tror man lösningen är att ta hjälp av McKinsey för att införa vad de tror är Spotifys arbetssätt. Osv…

Egentligen är Tesla nog vad man kan kalla ett agilt företag ifall man ser till utkomsten och förmågan, men det har ingenting med scrum masters, post-its och sprintar att göra, och mer om det jag beskrev ovan. Kanske också om att Elon Musk är närmast besatt av att arbeta hypotesdrivet och allergisk mot all byråkrati och annat som inte bidrar till tekniken och produkten.
 
Last edited by a moderator:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja och det här mönstret finns hos i stort sett alla större och mer traditionella företag. Man försöker kopiera andra som varit framgångsrika men ändrar på helt irrelevanta saker och missar det som är viktigt. I bilbranschen har det varit först Toyota, sen Tesla. I bankvärlden och andra branscher tror man lösningen är att ta hjälp av McKinsey för att införa vad de tror är Spotifys arbetssätt. Osv…

Egentligen är Tesla nog vad man kan kalla ett agilt företag ifall man ser till utkomsten och förmågan, men det har ingenting med scrum masters, post-its och sprintar att göra, kanske mer om att Elon Musk är närmast besatt av att arbeta hypotesdrivet och allergisk mot all byråkrati och annat som inte bidrar till tekniken och produkten. Är förstås mycket mer än så.
En annan aspekt är såklart de kulturella skillnaderna mellan länder. Svenska modellen, demokrati på arbetsplatsen med mera lirar inte riktigt ihop med varken Musk eller Toyota.
 

Raderad medlem 51742

Guest
En annan aspekt är såklart de kulturella skillnaderna mellan länder. Svenska modellen, demokrati på arbetsplatsen med mera lirar inte riktigt ihop med varken Musk eller Toyota.
Beror på i vilket avseende. Tesla ger egentligen mycket högre frihet och ansvar till de anställda. Kan man agera förväntas man agera och alla förväntas ta egna initiativ och hjälpa varandra för att uppfylla företagets mål, dvs Musks Masterplan.

Däremot är det inte en miljö där det funkar att sitta i långbänk för att älta frågor i möte efter möte för att nå konsensus. Möten existerar knappt, än mindre powerpointpresentationer.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top