Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Beror på i vilket avseende. Tesla ger egentligen mycket högre frihet och ansvar till de anställda. Kan man agera förväntas man agera och alla förväntas ta egna initiativ och hjälpa varandra för att uppfylla företagets mål, dvs Musks Masterplan.

Däremot är det inte en miljö där det funkar att sitta i långbänk för att älta frågor i möte efter möte för att nå konsensus. Möten existerar knappt, än mindre powerpointpresentationer.
Mycket intressant, berätta gjärna mer hur de i Tesla jobbar.
Vad är det viktiga och vilka arbetsmetoder har de?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mycket intressant, berätta gjärna mer hur de i Tesla jobbar.
Vad är det viktiga och vilka arbetsmetoder har de?
Det finns så enormt mycket att säga och pratar man med anställda kommer man säkert få lite olika svar. Själv har jag bara haft att göra med dem ur ett leverantörsperspektiv och de är helt klart enormt annorlunda än andra företag i branschen.

Sök på Joe Justice på Youtube. Har träffat honom några gånger och han kan definitivt ge en bra beskrivning av hur de jobbar då han varit en av de viktigare personerna som varit med och utvecklat deras arbetssätt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns så enormt mycket att säga och pratar man med anställda kommer man säkert få lite olika svar. Själv har jag bara haft att göra med dem ur ett leverantörsperspektiv och de är helt klart enormt annorlunda än andra företag i branschen.

Sök på Joe Justice på Youtube. Har träffat honom några gånger och han kan definitivt ge en bra beskrivning av hur de jobbar då han varit en av de viktigare personerna som varit med och utvecklat deras arbetssätt.

Största grejen är ju att alla talar/får tala med varandra om produkt utvecklingen.

Ta Fords VD när han berättar om Ford e-mustang, det finns 2,5 km onödig kabel som ex i mustangen berättar vd,n uppgivet pga att avdelningarna inte får tala med varandra.

E mustangen har ett AC system som innehåller så vansinnigt med rör o grejor mot teslas 3-4 delar för samma sak.

Leta gärna efter Fords ceo taking about tesla.. Kul när den högsta i ett företag står o talar om hur otroligt mycket bättre tesla är än Ford på att bygga bilar..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Största grejen är ju att alla talar/får tala med varandra om produkt utvecklingen.

Ta Fords VD när han berättar om Ford e-mustang, det finns 2,5 km onödig kabel som ex i mustangen berättar vd,n uppgivet pga att avdelningarna inte får tala med varandra.

E mustangen har ett AC system som innehåller så vansinnigt med rör o grejor mot teslas 3-4 delar för samma sak.

Leta gärna efter Fords ceo taking about tesla.. Kul när den högsta i ett företag står o talar om hur otroligt mycket bättre tesla är än Ford på att bygga bilar..
Tror aldrig jag har träffat på ett företag där man inte får prata med varandra över avdelningsgränserna. Däremot finns det inte incitament till det. Avdelningar och individer som har vitt skilda mål med tillhörande bonussystem och en massa annat som gör att det inte underlättar samarbete.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tror aldrig jag har träffat på ett företag där man inte får prata med varandra över avdelningsgränserna. Däremot finns det inte incitament till det. Avdelningar och individer som har vitt skilda mål med tillhörande bonussystem och en massa annat som gör att det inte underlättar samarbete.
Jag har varit med om olika sekretessnivåer tidigare. Dock inte på det sättet att det hindrar utvecklingen av funktioner som överlappar mellan teamen.

Däremot som du säger. Man kan snacka med varandra men man väljer att inte göra det. Tyvärr upplever jag att de lägre mellancheferna är de som stoppar samarbetet. Vår avdelning ska klara oss själva, typ. I vissa fall har jag sett riktigt osund konkurrens mellan olika avdelningar där allt går ut på att något ska se riktigt bra ut medan kostnaderna göms i centrala budgetar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har varit med om olika sekretessnivåer tidigare. Dock inte på det sättet att det hindrar utvecklingen av funktioner som överlappar mellan teamen.

Däremot som du säger. Man kan snacka med varandra men man väljer att inte göra det. Tyvärr upplever jag att de lägre mellancheferna är de som stoppar samarbetet. Vår avdelning ska klara oss själva, typ. I vissa fall har jag sett riktigt osund konkurrens mellan olika avdelningar där allt går ut på att något ska se riktigt bra ut medan kostnaderna göms i centrala budgetar.
Just det, det tänkte jag inte på. Sekretessen är förstås påtaglig i bilbranschen och det är mycket "need to know basis" för känsligare saker. En del är ju så hemligt så att de som jobbar med det inte får sitta i ett vanligt kontorslandskap. Sen är ju inte tanken att det skall hindra allt för mycket, även om det gör det och det är förstås mycket enklare när man kan vara mer öppen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
J@vla Tesla!
Satt i kompisens Y long range vid Torsångs café.
Han hade 60% batteri och slog in örnsköldsvik som destination.
Bilj@veln tycker tydligen bara han ska ladda 2ggr á 8 minuter.
När fan ska han hinna laddbajsa? ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
J@vla Tesla!
Satt i kompisens Y long range vid Torsångs café.
Han hade 60% batteri och slog in örnsköldsvik som destination.
Bilj@veln tycker tydligen bara han ska ladda 2ggr á 8 minuter.
När fan ska han hinna laddbajsa? ?
Med en dieselkärra komer du det dubbla och tankar på två minuter. Jag har då ingen lust att behöva tanka/ladda två gånger på 46 mil + laddning när jag kommer fram.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med en dieselkärra komer du det dubbla och tankar på två minuter. Jag har då ingen lust att behöva tanka/ladda två gånger på 46 mil + laddning när jag kommer fram.
Helt ok! ?
Allt passar inte alla.
Hade någon sagt att jag skulle behöva två pauser på 8 min för att ta mig 45mil på den tiden jag pendlade mellan 8-12' mil om året hade jag bet dom dra.
Nu, med ökande ålder :rodnar , har jag inget emot det.
Tyckte tom det lätt lite.
Det har ju diskuterats flitigt här i tråden om laddpauser men att se det svart på vitt sådär gjorde det ganska konkret att det inte kommer bli något problem för mig iaf.
Jag tänkte tom att det var nog en Tesla-grej och att det kommer ta myyycket längre med Kia'n.
Så slog KIA, 100% vid start, 20% vid ankomst i ABRP- appen:
Screenshot_20230702_185152_ABRP.jpg
Längre men jag kan leva med det också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde just 41 mil Luleå-Hemavan i regn utan att behöva ladda. Laddar man två gånger på 46 mil så bogserar man väl en Ford F-150 eller nåt.
Skall ta med kåpsläpet hem, då blir det en laddning men det skall ju käkas också så bilen är klar före oss ändå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Körde just 41 mil Luleå-Hemavan i regn utan att behöva ladda. Laddar man två gånger på 46 mil så bogserar man väl en Ford F-150 eller nåt.
Skall ta med kåpsläpet hem, då blir det en laddning men det skall ju käkas också så bilen är klar före oss ändå.
Eller har en Kia...?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Körde just 41 mil Luleå-Hemavan i regn utan att behöva ladda. Laddar man två gånger på 46 mil så bogserar man väl en Ford F-150 eller nåt.
Skall ta med kåpsläpet hem, då blir det en laddning men det skall ju käkas också så bilen är klar före oss ändå.
Vilken bil och hur snabbt (farten) körde du?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Svenska priser på Zeekr 001 och X

Zeekr har tagit sig in på den svenska marknaden och de börjar med två elbilsmodeller, 001 och X. De avslöjar nu svenska priser för modellerna, där den billigare X börjar på 550 000 kronor.

Som vi vet sedan tidigare bygger X på Geely-gruppens flexibla SEA-arkitektur och den är 445 centimeter lång, 183 centimeter bred och 157 centimeter hög. Den är med andra ord kusin med Volvo EX30. X kommer i olika utföranden, men samtliga har ett batteri på 69 kilowattimmar och det ska räcka till 44 mils körning för den billigare, bakhjulsdrivna versionen, enligt kinesiska testresultat. Därmed vet vi inte vad räckvidden blir enligt WLTP-cykeln. Den har 272 hästar och kostar från 550 000 kronor.

Varianten med fyrhjulsdrift lär ha sämre räckvidd, då den i Privilege-utförande som den kallas, med dubbla motorer har 428 hästkrafter och kan ta sig från 0–100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder. Den är lite dyrare och kostar från 595 000 kronor. X kan snabbladdas med 150 kilowatt oavsett version.

Zeekr X
Flaggskeppsmodellen 001 är en lyxigare bil, enligt tillverkaren, som kommer i tre utföranden. Den billigaste har, precis som X, en motor och bakhjulsdrift och levererar 272 hästkrafter. Denna version kostar från 667 000 kronor.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
I slutändan sitter allt i väggarna och hos alla gamlingarna som faktiskt jobbar där. Alla verkar så jävla nöjda. De har ett vuxendagis att gå till och fika bort halva dagen, andra halvan i möten där man varken får ut något eller bidrar med något. Men alla ska sitta med. Busy doing nothing.
Intressant!
Känner igen det där, men trodde det hörde hemma inom kommun/region/stat.
Kanske vi svenskar som är tröga och gammelmodiga av oss?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Intressant!
Känner igen det där, men trodde det hörde hemma inom kommun/region/stat.
Kanske vi svenskar som är tröga och gammelmodiga av oss?
Tror det är en kultur som växer fram organiskt under längre tid vid dåligt ledarskap och kravlöshet. Sen är det nästan omöjligt att bryta.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top