Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
10 retweets på ditt inlägg, så öppnas handskfacket som belöning. :tummenupp

OT: Är det någon som faktiskt använder handskfacket för handskar?

Jag använder handskfacket till en jäkla massa grejor, och rätt ofta ligger det ett par arbetshandskar där.

"Bilhandskar" som det var tänkt till har jag bara sett användas oironiskt en gång i mitt liv
Samma sak med "Bilhjälm" fast där har jag bara sett det användas ironiskt av veteranbilsfolk...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tryck rattknapp, säg ”öppna handskfacket” och det öppnas. Exakt vad är krångligt med det? Och hur ofta öppnar man det? Jag har öppnat det två-tre gånger på snart 6000 mil.

Gissar att man också saknar fysiska knappar när man skall slå telefonnummer…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tryck rattknapp, säg ”öppna handskfacket” och det öppnas. Exakt vad är krångligt med det? Och hur ofta öppnar man det? Jag har öppnat det två-tre gånger på snart 6000 mil.

Mikrofonerna, mjukvaran, kablarna, solenoiderna och elmotorn är krångliga som fan jämfört med ett handtag.

Klart som fan du inte har öppnat oftare, du har ju inget handtag

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Polstar 2024 verkar ha enormt bra förbrukning tror den kom 65 mil
Ett enda bra test gör ingen ny trend. Dock lovande.
Tesla och Kia kommer alltid i toppen i de tester jag läst (många) samt har ägare som trovärdigt vittnar om långa körsträcka&låg förbrukning.
Är med andra ord försiktigt positiv över Polestar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Avdelningen schysst förbrukning:

4c87db485b83b9e2a477a19135146566.jpg

Hemavan - Sorsele, 4P Twin XL lastad med avfall, kanske 100kg på släpet. Ni som känner vägen vet ju att det inte är direkt slätt. 80 på farthållare nästan hela vägen.

Milkostnaden kanske 2 spänn.

En förutsättning är att batteriet förvärms inför start, då blir det väldigt lite som går åt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tesla levererar rekordmånga bilar efter prissänkningar
Publicerad 09:30

Biltillverkaren som grundades av Elon Musk överträffar prognoserna och levererar 466 000 fordon under tre månader fram till slutet av juni

Tesla levererade ett rekordstort antal fordon under det andra kvartalet, då strategin att sänka priserna ledde till en kraftig ökning av försäljningen av de mest populära elbilarna. Företaget, som slog analytikers prognoser på 455 000 försäljningar, levererade 10 procent fler fordon än under första kvartalet och 83% mer än samma period förra året.

Tesla, världens högst värderade biltillverkare med ett marknadsvärde på 820 miljarder dollar, producerade sammanlagt 480 000 fordon under kvartalet.

– Prissänkningarna var ett smart drag av Tesla och ger stora utdelningar på marknaden, särskilt i Kina, säger Dan Ives, en analytiker på Wedbush Securities.

Tesla, som sänkte priserna i början av året för att öka efterfrågan, har satt upp ett ambitiöst mål att öka volymerna med i genomsnitt 50% per år.

– Ett stort antal människor vill köpa en Tesla-bil men har inte råd med det, sa Musk i januari. De här prisförändringarna gör verkligen skillnad för genomsnittskonsumenten.

Företaget levererade 446 915 bilar av modell 3 kompaktbilar och Model Y SUV – Teslas massmarknadsmodeller. Det producerades också 19 225 leveranser av sina Model S- och Model X-premiumfordon.

Leveranserna av den omskrivna Cybertruck, Teslas bidrag inom pickup-sektorn, kommer att påbörjas under detta kvartal.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Det är väl två frågor som uppenbarar sig där.
Dels. Hur mycket anser du att det förenklar för dig att inte har ett vanligt gammaldags handtag med lås på handskfacket? Förmodligen inte alls.
Den andra frågan är. Har det gjort handsfacket dyrare eller billigare. Jag misstänker att en vanlig enkel låsmekanism är betydligt biligare än en massa kabel och solenoider eller motor för att öppna facket.
Den tredje frågan är. Låset på handskfacket på en vanlig bil håller vanligen minst hela bilens livslängd. vågar du svära på att elprylarna som skall öppna handskfacket håller lika länge eller har dom skapat en lösning som håller sämre och kommer att behöva repareras någon eller några gånger under bilens livslängd till ett pris som inte är försumbart?

Jag skulle säga att det är en oerhört korkad lösning som inte tillför något och endast har som följd att bilen blir något dyrare att tillverka och du får ytterligare teknik som kommer att fallera.

Missförstå mig rätt. Jag gillar teknik men handskfacket var faktiskt inget problem som behövde lösas.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som med allting. Att ta bort EN pryl blir inte mycket billigare. Att ta bort ALLT onödigt blir mycket billigare. Jag tror absolut att ett litet elektriskt låsbleck är billigare än ett mekaniskt lås, reglage och fjäder. Man måste ha två olika luckor beroende på höger- eller vänsterstyrd. Osv.

På Tesla model S sitter en separat elektrisk knapp bredvid, den rationaliserade man bort.

Ungefär som när man ersätter den mekaniska vajern till tankluckan och ersätter den med en knapp som styr det elektriskt. Dyrare? Knappast.

Elhissar är inte dyrare än mekaniska vevar heller, är det också onödigt?

Allt handlar om att kunna göra bilar billigare, samtidigt som funktionaliteten helst skall bli högre.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Som med allting. Att ta bort EN pryl blir inte mycket billigare. Att ta bort ALLT onödigt blir mycket billigare. Jag tror absolut att ett litet elektriskt låsbleck är billigare än ett mekaniskt lås, reglage och fjäder. Man måste ha två olika luckor beroende på höger- eller vänsterstyrd. Osv.

På Tesla model S sitter en separat elektrisk knapp bredvid, den rationaliserade man bort.

Ungefär som när man ersätter den mekaniska vajern till tankluckan och ersätter den med en knapp som styr det elektriskt. Dyrare? Knappast.

Elhissar är inte dyrare än mekaniska vevar heller, är det också onödigt?

Allt handlar om att kunna göra bilar billigare, samtidigt som funktionaliteten helst skall bli högre.

En fröjd att läsa vad de frälsta skriver…:blah

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag kanske har blivit gubbe och gammaldags. Men jag vill inte prata med min bil.
Ska jag ändra volym på radion gör jag det på reglage utan att behöva ta bort blicken från trafiken. Vill jag ändra temeratur så vrider jag på det reglaget och tycker det funkar jättebra men jag är kanske socialt handikappad. Handskfacket öppnar jag kanske 2-3 gånger om året känner inte något behov att berätta det för min bil.

Men får väll avsluta med att jag mycket väl kan tänka mig att nästa bil blir en elbil.
Så får börja med att öva mig och berätta för min nuvarande bil vad jag gör hädanefter

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kanske har blivit gubbe och gammaldags. Men jag vill inte prata med min bil.
Ska jag ändra volym på radion gör jag det på reglage utan att behöva ta bort blicken från trafiken. Vill jag ändra temeratur så vrider jag på det reglaget och tycker det funkar jättebra men jag är kanske socialt handikappad. Handskfacket öppnar jag kanske 2-3 gånger om året känner inte något behov att berätta det för min bil.

Men får väll avsluta med att jag mycket väl kan tänka mig att nästa bil blir en elbil.
Så får börja med att öva mig och berätta för min nuvarande bil vad jag gör hädanefter

Vänta bara, snart måste du be om "concent" också...

"Är det okej om jag stoppar in i hanskfacket"

Toyota (sämst på elbilar hittils) har nu uppfunnit nästa revolutionerande batteri.

Det inte bara dubblar energi-inehållet per volym, laddar fullt på 5 minutar det halverar också vikten OCH priset...
Kommer på marknaden 2027.

OM det är sant, jävlar så värdelösa bilarna från 2026 kommer att bli....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tycker inte det är gubbigt, jag undrar snarare hur man tänker när man frivilligt vill ha en pryl som ständigt lyssnar där man befinner sig.

Ingen skulle vilja ha en människa närvarande ständigt lyssnande i sin bil eller i sitt hem men när det är en dator som registrerar allt och man inte vet vad den skickar vidare till ägarbolaget.
Ja, då är det helt plötsligt okej.

Påminner om en diskussion jag hade en gång med min styvfar om hur världens myndigheter avlyssnar internet. Han tyckte det var helt okej, så då frågade jag om han skulle tycka det var okej att staten öppnade alla brev han fick med posten, scannade in dom och lagrade.
Nej, det skulle han ju minsann inte alls acceptera... Men när det är en dator som gör det och sorterar innehållet ja, då var det fortfarande okej.
Jag har iofs aldrig klassat honom som intelligent.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vänta bara, snart måste du be om "concent" också...

"Är det okej om jag stoppar in i hanskfacket"

Toyota (sämst på elbilar hittils) har nu uppfunnit nästa revolutionerande batteri.

Det inte bara dubblar energi-inehållet per volym, laddar fullt på 5 minutar det halverar också vikten OCH priset...
Kommer på marknaden 2027.

OM det är sant, jävlar så värdelösa bilarna från 2026 kommer att bli....
Du skrev för länge sedan att det kommer två nya "revolutionerande" batteri-teknologier i veckan och det har fan stämt bra.
Brukar flina gott när jag ser såna sen dess. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du skrev för länge sedan att det kommer två nya "revolutionerande" batteri-teknologier i veckan och det har fan stämt bra.
Brukar flina gott när jag ser såna sen dess. ?

Jo, när man tänker på det så ser man det och det blir komiskt.

Toyotas helt nya revolutionerande batteri är ju fortfarande samma Solid-state batteri som tidigare, bara med ett nytt försök att lösa gamla problem.

Skulle det däremot vara sant att dom har löst det, får ut dubbla energidensiteten, dubblar livslängden, halverar vikten och priset och laddar fullt på 5 minuter, då är både billiga elbilar och rimliga elflygplan här snart

Då kan Heart Aero damma av sitt elflygplan igen och NASA kan återuppta utvecklingen av sitt elflygplan.
För det är på batterierna det hänger, motorer och andra komponenter klarar det redan.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka