Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jo, när man tänker på det så ser man det och det blir komiskt.

Toyotas helt nya revolutionerande batteri är ju fortfarande samma Solid-state batteri som tidigare, bara med ett nytt försök att lösa gamla problem.

Skulle det däremot vara sant att dom har löst det, får ut dubbla energidensiteten, dubblar livslängden, halverar vikten och priset och laddar fullt på 5 minuter, då är både billiga elbilar och rimliga elflygplan här snart

Då kan Heart Aero damma av sitt elflygplan igen och NASA kan återuppta utvecklingen av sitt elflygplan.
För det är på batterierna det hänger, motorer och andra komponenter klarar det redan.
Jag räknar med att det kommer vara en ganska substansiell skillnad på räckvidd och batteriet om tre år varför jag, egentligen mot mina principer, privatleasat bil denna gång.
Alltid svårt att gissa framtiden så om tre år får jag facit. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag räknar med att det kommer vara en ganska substansiell skillnad på räckvidd och batteriet om tre år varför jag, egentligen mot mina principer, privatleasat bil denna gång.
Alltid svårt att gissa framtiden så om tre år får jag facit. ?

Kan ha varit ett smart drag, vi hyrde vår första Videobandspelare, en VHS, bekanta köpte en Sony BetaMax, för Sony var ju ett välrenomerat företag och BetaMax var ju den överlägsna tekniken med bättre bildkvalitet...

Några år senare satt dom där med en Video som det inte fanns några hyrfilmer till, och dom enda filmer som gick att köpa var Japansk tentakel-porr....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Solid state är säkert bra när det kommer, och "tre år bort" har det väl varit sen åtminstone 2018, men jag tror inte att det kommer vara dominerande den närmsta 5-10 åren. Halverat pris var mot NCA, men NCA har också effektiviserats så frågan är om solid state verkligen blir billigare. Sen blir LFP vanligare och vanligare och de kostar en bråkdel av NCA så då kommer ändå solid state bli det dyrare alternativet.

Men de har onekligen tekniska fördelar. Snabbare laddning förutsätter att det finns laddare som har kräm att ladda så mycket snabbare och elsystem som kan försörja dessa. Dubbla går säkert men mer än så börjar vi få andra problem. Kanske mer blir en fråga om att kunna ladda snabbt i större delar av laddningsintervallet. Vikt var fantastiskt för några år sedan, men andra batterier har också förbättrats, och frågan är vad skillnaden blir i ett sytem som klarar av att sitta i en bil och inte bara i ett laboratorium.

Och hållbarheten ger frågetecken. Kommer de att släppa produkten när det precis är "good enought så kommer det ge ännu mer frågetecken om livslängd än elbilar redan har.

Får jag sia så tror jag inte att GuW kommer att köra runt i en elbil med solidstate under detta årtiondet. Och det är väl det som räknas?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Angående den viktiga hanskfacksdiskussionen, kan det ha med låset att göra och att Tesla inte har fysiska nycklar?

Inte för att jag fattar varför man faktiskt vill låsa ett handskfack som det ändå tar högst två sekunder att bryta upp. Men det kanske är krav på vissa marknader eller användare?

För nej, jag tror inte heller att det är billigare med soleonider, sladdar, mjukvara som måste testas och underhålla, support till folk som inte får det att fungera etc. Och kan man bygga luckan i sig så den fungerar med både höger och vänsterstyrda fordon så kan man säkert lösa det med låset också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På BMW 323i E21 var låset på handskfacket en del av sportpaketet. Även diffbroms och bredare verktygsfack ingick.

Jag tycker nog att lås är lite extra sportigt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har för mig att låsbara handskfack var ett krav på Cabriolet-bilar förut.
(då man var tvungen att bilens papper med sig)
Det var därför många bilar hade det förr, man gjorde (eller köpte) ett handtag för alla bilar.

Det var någon som förklarade det för mig när jag ifrågasatte det oerhört dyrksäkra handskfacks-låset på en SAAB V4 (som förvisso aldrig fanns som Cab, men det kanske var ett arv från Sonett?)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inte har väll bilar lås på sina handsfack idag?
Det försvann väll med Volvo 240?
Jag hade på min VW Golf från 2010.

Och min nuvrande Tesla kräver att mjukvaran är igång, vilket den bara är om den är upplåst. Och att solenoid fungerar. Och att sladdarna är hela. Och att mjukvaran är buggfri. Och att touchen på skärmen fungerar ELLER att micken fungerar OCH jag inte är för hes.

Jag känner mig jättetrygg i att ingen snor handskarna jag inte ens har i handskfacket.

Edit: Missade att batteriet också måste vara laddat. Tror dock det räcker med 12Voltarn.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Edit: Missade att batteriet också måste vara laddat. Tror dock det räcker med 12Voltarn.

Ja det är ju ett vanligt fel på Teslan, och då får man inte ens upp huven för att kunna ladda batteriet, för man har ersatt huvlås wiren med en solenoid.....

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade på min VW Golf från 2010.

Och min nuvrande Tesla kräver att mjukvaran är igång, vilket den bara är om den är upplåst. Och att solenoid fungerar. Och att sladdarna är hela. Och att mjukvaran är buggfri. Och att touchen på skärmen fungerar ELLER att micken fungerar OCH jag inte är för hes.

Jag känner mig jättetrygg i att ingen snor handskarna jag inte ens har i handskfacket.

Edit: Missade att batteriet också måste vara laddat. Tror dock det räcker med 12Voltarn.
När gick elhissarna sönder sist i en bil? Oftast är det vajer eller fästen, inte det elektriska...

Kan inte låta bli att undra om det lät likadant från the grumpy old men på den tiden när biltillverkarna började med att sätta spakarna INNANFÖR karossidorna...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det är ju ett vanligt fel på Teslan, och då får man inte ens upp huven för att kunna ladda batteriet, för man har ersatt huvlås wiren med en solenoid.....

Det finns ju en "gömd" koppning man kan aktivera solenoiden till frunken med.
Vilket också är fånigt för då kan man ju öppna frambagagen lite snabbt utan nyckel om man nu känner till det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja det är ju ett vanligt fel på Teslan, och då får man inte ens upp huven för att kunna ladda batteriet, för man har ersatt huvlås wiren med en solenoid.....

Nja, finns en nödladdning av 12V om man plockar bort plugg till fästet för främre dragkroken. Då kan man öppna dörrar, se om display fungerar och tom låsa upp handskfacket. Om man råkar ha ett löst 12V batteri hemma.

Så är det åtminstone på Model 3 och med största sannolikhet på Model Y. Model S (som klippet handlar om) och X har jag ingen koll på.

Tror att problemet med 12V tog slut när de bytte från bly till nån-litiumvariant. Men å andra sidan kanske de inte har varit med tillräckligt länge än för att man ska veta livslängden på dessa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När gick elhissarna sönder sist i en bil? Oftast är det vajer eller fästen, inte det elektriska...

Kan inte låta bli att undra om det lät likadant från the grumpy old men på den tiden när biltillverkarna började med att sätta spakarna INNANFÖR karossidorna...

Jag har definitivt haft fler trasiga elhissar än manuella fönstervevar.
Och då har en majoritet av mina bilar haft fönstervevar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det finns ju en "gömd" koppning man kan aktivera solenoiden till frunken med.
Vilket också är fånigt för då kan man ju öppna frambagagen lite snabbt utan nyckel om man nu känner till det.
Du kan koppla på spänning, men du måste fortfarande låsa upp bilen eller aktivera "öppna frunk" i din app. Om du inte snackar om någon annan hemlig koppling än den jag snackar om ovan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nja, finns en nödladdning av 12V om man plockar bort plugg till fästet för främre dragkroken. Då kan man öppna dörrar, se om display fungerar och tom låsa upp handskfacket. Om man råkar ha ett löst 12V batteri hemma.

Så är det åtminstone på Model 3 och med största sannolikhet på Model Y. Model S (som klippet handlar om) och X har jag ingen koll på.

Tror att problemet med 12V tog slut när de bytte från bly till nån-litiumvariant. Men å andra sidan kanske de inte har varit med tillräckligt länge än för att man ska veta livslängden på dessa.

Nej, problemet tog slut när man införde en mjukvarufix som laddade 12V batteriet från det stora batteriet lite nu och då även när bilen var avstängd.
Det hände precis efter att den där videon gick viral.

Videon beskriver även den "hemliga 12V matningen" som man måste komma åt
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan inte låta bli att undra om det lät likadant från the grumpy old men på den tiden när biltillverkarna började med att sätta spakarna INNANFÖR karossidorna...
Jag har inget emot teknikutveckling, hade väl knappast ägt en Tesla om jag hade varit det.

Jag gillar min bil. De flesta saker är bra med den. Men det betyder inte att jag tycker att allt med den är bra och detta är ett bra exempel. En enklare lösning är ofta bättre, se bara dörrhandtagen på Model 3/Y (enkla) jämfört med Model S/X (komplicerade saker som ska fällas ut automatiskt). Och ett handskfack med vanlig öppnare utan solenoid och helst helt utan lås är enklare både att tillverka men också för mig som brukare att använda.

Även om man inte längre kan imponera på barnen med att röststyra upp den. Men då har lyckligtvis Elon redan fixat pruttkuddar istället.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top