L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Jag har ett överlastproblem hemma. Vi har en elbil och en laddhybrid. Elbilen laddas via en Wallbox på tre faser med 10 A och hybriden via en Zaptec på en fas med 10A. Garaget matas via 16A säkringar så om jag laddar dem samtidigt går säkringen på en fas efter ett par timmar vilket bryter laddningen på båda bilarna. Oftast är hybriden fulladdad vid 22-tiden och jag har elbilen ställd att börja ladda vid 23:00, men senast igår kördes de samtidigt.
Nästa problem är att diskmaskinen och mikrovågsugnen givetvis ligger på samma fas som laddhybriden använder så glömmer man att använda fördröjd start på diskningen varnar Tibberappen för att huvudsäkringen är överbelastad. Det är bara några delar av ampere över 25 så det löser inte ut.
In the words of Skånska Lasse:
"För allt går ju med elektricitet”.
Nästa problem är att diskmaskinen och mikrovågsugnen givetvis ligger på samma fas som laddhybriden använder så glömmer man att använda fördröjd start på diskningen varnar Tibberappen för att huvudsäkringen är överbelastad. Det är bara några delar av ampere över 25 så det löser inte ut.
In the words of Skånska Lasse:
"För allt går ju med elektricitet”.