FettSnok
96% enligt läkaren
Nu slår Volkswagen-handlare larm i tyska affärstidningen Handelsblatt om att efterfrågan på elbilar från privata köpare har kollapsat. Orsaken ska vara att Volkswagen vägrat följa efter sedan Tesla sänkte sina priser med upp till 150 000 kronor den 13 januari. Tidningen uppger att Volkswagen tillverkat 97000 ID-bilar i Europa fram till maj, men ska bara ha sålt 73 000 bilar. Siffrorna baserar sig på statistik från Marklines.
Hittills har Volkswagen behållit sina höga priser på elbilar, vilket gjort att bilarna kostar betydligt mer än jämförbara modeller från Tesla. Visserligen har priserna på privatleasing dumpats, men snart är Volkswagen tvingade att ge sig in i priskriget. Hittills har den stora orderstocken med kunder som fått vänta på elbilar gjort att Volkswagen kunnat maskera den svaga efterfrågan, men snart är den tiden förbi. Enligt Handelsblatt är efterfrågan på elbilar stark, så länge priset är rätt.
Adapt or die?
Idag kan du köpa en ny sedan, lagerbil, med bakhjulsdrift och stora batteriet. WLTP på 620km. För under 500kkr. Börjar snart bli konkurrenskraftigt mot en ny bensin/diesel avseende TCO tro?
Är din ”timlön” god nog för att ta omaket med laddstopp på resan nu?
Hittills har Volkswagen behållit sina höga priser på elbilar, vilket gjort att bilarna kostar betydligt mer än jämförbara modeller från Tesla. Visserligen har priserna på privatleasing dumpats, men snart är Volkswagen tvingade att ge sig in i priskriget. Hittills har den stora orderstocken med kunder som fått vänta på elbilar gjort att Volkswagen kunnat maskera den svaga efterfrågan, men snart är den tiden förbi. Enligt Handelsblatt är efterfrågan på elbilar stark, så länge priset är rätt.
Adapt or die?
Idag kan du köpa en ny sedan, lagerbil, med bakhjulsdrift och stora batteriet. WLTP på 620km. För under 500kkr. Börjar snart bli konkurrenskraftigt mot en ny bensin/diesel avseende TCO tro?
Är din ”timlön” god nog för att ta omaket med laddstopp på resan nu?