Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Detta gäller dock USA…
Sant vi har ju en annan standard i EU.

Men kan standarden på ladd utförande ändras i US så kan den säkert ändras här med, tycker man att teslas kontakt är sämre än den biffen som sitter på våra EU bilar då tycker man väll det då.

Det verkar som att tesla skall tillverka adaptrar a som behövs för att andra bilmärken skall kunna ladda effektivt på tesla stationer.

Tesla har tydligen börjat med att börja låsa upp batterierna mot en kostnad.

Modell s D60 går att låsa upp till 100 mot en kostnad på 4500 dollar.

Är väll fantastiskt billigt igentligen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Igår råkade jag ladda bilen när elpriset var negativt så totalkostnaden för förbrukningen för hela hushållet blev -2:60 kr för det dygnet.

Ja, jag vet att det kostar att ha kabeln in i huset också, men det ser ändå roligt ut.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
VW har kommit överens med tesla om att få använda teslas laddnätverk. Elektrifyamerika står enligt uttalande inför stora bekymmer då kunderna sviker grund av att deras laddnätverk har så mycket downtime pga att laddare är ur funktion.

GM höjer priset på sin silverado EV från 40k dollar till 80k dollar, genidrag då alla andra sänker priset på fordon.
Jösses, GM går bort sig...HELA tiden.
Deras VD är allt annat än bra och säger ytterst märkliga saker.

Stor skillnad mot Fords VD som gått ut och och erkänt hur bra Tesla är och satt en handlingsplan i action, så handlar en VD som tar ansvar och leder företaget på rätt väg!
Och han var först att sammarbeta med Tesla laddnätverk, bara en sån sak. :yoparty
Nu tar alla andra efter! Bra!!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sant vi har ju en annan standard i EU.

Men kan standarden på ladd utförande ändras i US så kan den säkert ändras här med, tycker man att teslas kontakt är sämre än den biffen som sitter på våra EU bilar då tycker man väll det då.

Det verkar som att tesla skall tillverka adaptrar a som behövs för att andra bilmärken skall kunna ladda effektivt på tesla stationer.

Tesla har tydligen börjat med att börja låsa upp batterierna mot en kostnad.

Modell s D60 går att låsa upp till 100 mot en kostnad på 4500 dollar.

Är väll fantastiskt billigt igentligen.

Det är nog 7-8 år sedan de erbjöd ”upplåsning” av det lilla 60-batteriet som fanns ett tag på S/X. Och då till 75/eller om det var 85 eftersom 60-batteriet endast var mjukvarustyrt och samma batteri i grunden som det vanliga.

Och i Europa har alla Tesla sedan 2019 CCS-uttag, de äldre S och X konverteras av dem för någonstans kring 3-4000kr. Alla nya laddstationer sedan 2019 har endast CCS i Europa.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är nog 7-8 år sedan de erbjöd ”upplåsning” av det lilla 60-batteriet som fanns ett tag på S/X. Och då till 75/eller om det var 85 eftersom 60-batteriet endast var mjukvarustyrt och samma batteri i grunden som det vanliga.

Och i Europa har alla Tesla sedan 2019 CCS-uttag, de äldre S och X konverteras av dem för någonstans kring 3-4000kr. Alla nya laddstationer sedan 2019 har endast CCS i Europa.

Sedär det var iallafall en nyhet i US att det gick o låsa upp tesla batterier nu..

Jag har ju diesel så mitt utag till motorvärmaren är från biltema, kan inte standarden i EU.. Tycker det finns för många namn, har inte en en kabel till elbils laddaren som sitter på garaget avstängd iomed diesel

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jösses, GM går bort sig...HELA tiden.
Deras VD är allt annat än bra och säger ytterst märkliga saker.

Stor skillnad mot Fords VD som gått ut och och erkänt hur bra Tesla är och satt en handlingsplan i action, så handlar en VD som tar ansvar och leder företaget på rätt väg!
Och han var först att sammarbeta med Tesla laddnätverk, bara en sån sak. :yoparty
Nu tar alla andra efter! Bra!!

Hon är kvinna? dom känner en massa o tar beslut efter detta, det är ju som att lägga ned bolt o satsa pengarna på ev pikupp nu när pikupp marknaden är nästintill död.

Se vad Ford F150 kommer att kosta i Svedala 1-1,7 mille.. Visserligen etanol så dom är ju miljöbilar??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Klarade inte telsas laddkontakt mindre kräm än våran europeiska standard?

Jag har för mig att jag läste det någonstans.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Ursäkta nybörjarfråga, men du menar Teslabilar och Teslas snabbladdare

Men andra bilar och snabbladdare har väl inte CSS.
Borde väl vi göra samma sak här, som i USA?

Eller är andra kontakter bättre rent tekniskt?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
När vi pratar laddning.

EU kräver kortbetalning på laddare
PUBLICERAD: 17 JUL 2023, KL 09:21
Nya regler sätter fart på infrastruktur och betalningsmodeller i EU.

MIKAEL STJERNA
mikael.stjerna@teknikensvarld.se
EU-parlamentet har den 11 juli antagit en rad bestämmelser som ska göra det lättare att ladda elbilar i EU. Fokus ligger på enklare betalningar, högre laddhastighet och fler laddstationer.

EU har därför identifierat de viktigaste vägarna som sammanbinder Europas hörn från norr till söder, från öst till väst. Detta vägnät kallas Ten-T, Trans-European Transport Network. EU:s mål är att det på dessa prioriterade vägar ska finnas snabbladdare på minst 400 kW med högst sex mils mellanrum senast 2026. Senaste 2028 ska minsta effekten vara 600 kW.
Vidare ställer EU-parlamentet krav på laddare för bussar och lastbilar var 12:e mil. Dessa ska ha en effekt på 1,4-2,8 MW.

Dessutom sätter EU-parlamentet ned foten när det gäller betalning. På stationerna måste det bli möjligt att betala med kort, och priserna måste skyltas till kunderna, inte döljas i en app.

LÄS MER: Enklare kortbetallösning för

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, jag sliter ju på trådarna även om elektronerna inte kostar nåt. I mitt fall är det ett annat företag som tar betalt för det än för själva strömmen.
Betalar man överföring på båda håll så blir det ju tveksamt med förtjänst när priset är lågt, eller tänker jag fel?
Här kostar öf ca 75 öre/kW, minus ett par öre fr o m juli. Jag förbrukar under 8000 kWh/år, ca 6000 kWh, och betalar efter sänkning från 124 öre nu 113 öre/kW i överföring. Priser inkl skatt.

Bara undrar hur lätt det är att räkna hem investeringen.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Min Kia har CCS, precis som typ alla andra bilar här som har stöd för snabbladdning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

I Europa är CCS standard, därför har alla det i Europa sedan många år. Äldre japaner har ChaDeMo och gamla Tesla har en egen som ser ut som Typ2 men som sagt så är det CCS sedan länge i Europa.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Betalar man överföring på båda håll så blir det ju tveksamt med förtjänst när priset är lågt, eller tänker jag fel?
Här kostar öf ca 75 öre/kW, minus ett par öre fr o m juli. Jag förbrukar under 8000 kWh/år, ca 6000 kWh, och betalar efter sänkning från 124 öre nu 113 öre/kW i överföring. Priser inkl skatt.

Bara undrar hur lätt det är att räkna hem investeringen.
Det är detta som gör batteri lager så effektivt.

Kört verkstaden med svarv o svets samt fräs, på ofgrid, gratis således o laddade batterierna nu när det var minus pris..

Samma desember-jauari tankade några kilowatt på natten när det var nästan gratis.. El skatt var dyrare överföring var dyrare o anläggnings anslutningen dyrare, men kan man kapa 25% av Tot kostnaden gör det skillnad även om jag bara behövde hämta 1600 kilowatt Tot på ett år.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Elbilar med kampanjpriser
Teknikens Värld sonderade marknaden i slutet av juni och hittade dessa bilar och kampanjer. Utbudet växlar hela tiden, när du läser detta kanske det är andra modeller som reas ut.

Modell Listpris Rabatt Kampanj
Nissan Leaf 379 900 60 000 319 000
MG4 Electric 364 990 35 000 329 990
MG5 Electric 404 290 50 000 354 290
Honda e 416 800 30 000 386 800
Cupra Born 479 900 50 000 429 900
Fiat 500e Cab 479 900 50 000 429 900
BYD Atto 3 532 900 70 000 462 900
Opel Corsa-e 529 900 60 000 469 900
Peugeot e-208 534 900 65 000 469 900
Ford Mustang Mach-E 639 990 50 000 579 900

Nyheter