Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla kommer ju med en ny bil 24 o en ny bil 25 samt pickupen o lastbilarna.

Vad händer,?

Om Clusterfuck som skulle komma 2020 kommer 2024 så kan du ju lägga på lika mycket på dom som skulle komma 2024-2025 också...

Lastbilarna ja... Inte ens Pepsi kör med sina längre, trots att dom fick dom gratis.
80 mils räckvidd är nu nere på 16, någon glömde visst att räkna med att dom skulle ha last också...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla lovade 500 Miles med full last (detta är towers, dvs trailerdragare). Pepsi säger att de gör 425 Miles med marginal och att de flesta resorna hamnar kring 100 Miles.

Men som vanligt så räcker det ju att det står ”Tesla” någonstans för att vissa skall tappa huvudet…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla lovade 500 Miles med full last (detta är towers, dvs trailerdragare). Pepsi säger att de gör 425 Miles med marginal och att de flesta resorna hamnar kring 100 Miles.

Men som vanligt så räcker det ju att det står ”Tesla” någonstans för att vissa skall tappa huvudet…

 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Om Clusterfuck som skulle komma 2020 kommer 2024 så kan du ju lägga på lika mycket på dom som skulle komma 2024-2025 också...

Lastbilarna ja... Inte ens Pepsi kör med sina längre, trots att dom fick dom gratis.
80 mils räckvidd är nu nere på 16, någon glömde visst att räkna med att dom skulle ha last också...
Har du läst vad som står?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har suttit o lyssnat lite om VW o deras elbilar ingen vill ha, VW stoppade ju elbils fabriken i 6 veckor pga låg efterfrågan, men samtidigt så väntar 3 bekanta nu på sina id 3-4 den som väntat längs är väll uppe i 16-17 månader nu.

Tesla rekord säljer.
MG rekord säljer.
Kia rekord säljer
Tillomed Ford säljer allt dom kan tillverka.
Stelantis säljer.

Varför inte VW? Skit bilar? Dåligt bemötande av kunder är ju VW o ktm, s specialitet utan tvekan.

VW går ut o säger att nu skall vi börja tillverka ice bilar igen.

Samtidigt stänger dom fabriken i Kina som gör ice bilar där pga,,, wait fort it, bristande försäljning o att man helt enkelt inte får någon nummer skylt av myndigheterna om man köper en ice bil oavsett märke, detta verkar gälla hybrider med.

VW har även stängt fabriken i Brasilien i 6 veckor då lager ytorna är fulla med osålda bilar alla ice bilar.

VW satsade 195 miliarder lånade pengar att bygga elbilar o är vad jag fattade den högstbelånade fordons tillverkaren som finns, Tillomed värre än GM som faller fritt.

Vågar någon köpa en undermålig VW produkt med taskig attityd mot garantier o allt vad kundservice heter. Börjar det bränna ordentligt under fötterna på VW som på Toyota, Toyota fick ju några miliarder av japanska staten o mer eller mindre en direkt order att nu jävlar börjar ni bygga elbilar.

Tesla kommer ju med en ny bil 24 o en ny bil 25 samt pickupen o lastbilarna.

Vad händer,?
Det som händer är att elbilsägarna är mer kräsna och köper bllligare och bättre bilar, än VW!
VW's bilar är för dyra o dåliga.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om Clusterfuck som skulle komma 2020 kommer 2024 så kan du ju lägga på lika mycket på dom som skulle komma 2024-2025 också...

Lastbilarna ja... Inte ens Pepsi kör med sina längre, trots att dom fick dom gratis.
80 mils räckvidd är nu nere på 16, någon glömde visst att räkna med att dom skulle ha last också...
Fakta på detta? Tycker allt jag läser ger positiva besked.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fakta på detta? Tycker allt jag läser ger positiva besked.

what about Pepsi’s comments on the Tesla Semi and its range?​

Pepsi is very concerned about the Tesla Semi, which was released just a few days ago and has been enjoying great popularity. Although the LKW has a range of 500 kilometers on a single trip, experts have found that this figure is unlikely to be achieved in practice. In addition, the cost of the Semi is much higher than originally anticipated

Pepsi appears to be unhappy with Tesla’s lack of detail on operating costs and charging capacity. The company did not provide concrete data or additional information about the van’s performance in various conditions, such as rough terrain and extreme weather. This has led to serious criticism of the truck’s ability to deliver on the promise of total and operational efficiency

In addition, the safety features implemented in the Tesla Semi have been challenged by some industry experts concerned about its reliability in challenging situations. Some argue that Tesla’s Autopilot system may not be suitable for semi-trucks due to its limited ability to monitor for obstacles and, therefore, its guidance behavior

In light of these issues, Pepsi is understandably frustrated with the cost and performance of the Tesla Semi, while stating that it is not discounting its standards and aspirations as a reliable transportation option for its business goals.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Pepsi appears to be unhappy
Någon tror att pepsi verkar vara missnöjd.
Det är ingen fakta det är 3dje parts tyckande.

Pepsi is understandably frustrated
Åter igen ett tyckande från 3dje part.

Pepsi säger inget alls i den texten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Pepsi appears to be unhappy
Någon tror att pepsi verkar vara missnöjd.
Det är ingen fakta det är 3dje parts tyckande.

Pepsi is understandably frustrated
Åter igen ett tyckande från 3dje part.

Pepsi säger inget alls i den texten.

Nej, förmodligen för att Pepsi inte FÅR säga någonting enligt avtalet med Tesla..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej, förmodligen för att Pepsi inte FÅR säga någonting enligt avtalet med Tesla..

Så kan det vara o har man fått något gratis kan det ju inte kosta speciellt mycket, då finns ju inga kostnader att gnälla om heller känns det som.

Det är ju en helt nu produkt som inte har samlat ihop en massa data ännu, som Tesla verkar jobba så lär det komma uppdateringar i systemen ganska kontinuerligt i början för att justera parametrar åt rätt håll.

Tesla är kanske inte bäst på allt men bygga grejor som håller minst lika bra som dom som har haft över 100 år på sig att utveckla skiten, så jag är iallafall imponerad av tesla o koningsegg för dom gör iprincip samma sak, det andra inte kan i alla möjliga segment.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

what about Pepsi’s comments on the Tesla Semi and its range?​

Pepsi is very concerned about the Tesla Semi, which was released just a few days ago and has been enjoying great popularity. Although the LKW has a range of 500 kilometers on a single trip, experts have found that this figure is unlikely to be achieved in practice. In addition, the cost of the Semi is much higher than originally anticipated

Pepsi appears to be unhappy with Tesla’s lack of detail on operating costs and charging capacity. The company did not provide concrete data or additional information about the van’s performance in various conditions, such as rough terrain and extreme weather. This has led to serious criticism of the truck’s ability to deliver on the promise of total and operational efficiency

In addition, the safety features implemented in the Tesla Semi have been challenged by some industry experts concerned about its reliability in challenging situations. Some argue that Tesla’s Autopilot system may not be suitable for semi-trucks due to its limited ability to monitor for obstacles and, therefore, its guidance behavior

In light of these issues, Pepsi is understandably frustrated with the cost and performance of the Tesla Semi, while stating that it is not discounting its standards and aspirations as a reliable transportation option for its business goals.
ok men båda artiklarna är från dec 2022. Mer relevant torde vara att få aktuell info, efter de nu kört dom en hel del.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
PROV: Zeekr 001 – gökungen i Volvoboet
PREMIUM Zeekr är Geelys nystartade 100-procentiga elbilsmärke som kliver rakt in i elbilsvärldens finrum och ställer både Volvo och Polestar i farstun, på vänt. Först ut är ”halvsvenska” Zeekr 001 som gör Porsche Taycans jobb för halva pengen...
AV: ALRIK SÖDERLIND FOTO: ALRIK SÖDERLIND, ZEEKR
Publicerad: 2023-07-12 Uppdaterad: 2023-07-12

Det finns inte längre några regler att förhålla sig till, tradition betyder inget, det finns inte ens något som heter familjesammanhållning.

Det vi har är till synes total anarki, fullt gaspådrag och en bilvärld som ritas om snart sagt varje dag.

In med en ny bil på marknaden och ett gäng gamla storsäljare kan plötsligt bli uråldriga, passé, i stort sett meningslösa för de som inte tvunget måste ha en bil av ett speciellt varumärke.

Följaktligen har bilköparna aldrig varit så varumärkesotrogna som nu, och det vet biltillverkarna som alla satts under den största pressen sedan bilarnas barndom, då det snabbt ploppade upp hundratals nya bilmärken, som alla hoppades på ett framgångsrikt och långt liv. Men väldigt få fick det.

Nu upprepar sig historien, med den stora skillnaden att det redan finns etablerade bilmärken, som nu måste slåss för sina liv mot de uppstudsiga nya märkena som tar alla genvägar och skamgrepp de kan för att lyckas.

Denna gång handlar det om den gigantiska kinesiska tillverkaren Geely som startades 1986 – 80 år efter BMW – och som tillverkar 2,3 miljoner bilar jämfört med BMW:s 2,1 – alla siffor från 2022.

På Geelys palett finns åtminstone 11 varumärken, varav nio är yngre än tio år.

Volvo har sagts vara kronjuvelen, men det vete tusan om det fortfarande stämmer. Osäkert är också hur högt i kurs det ”svenska” bilmärket Polestar står.

Så här ser det nämligen ut.

In på svenska marknaden kommer redan nu på senhösten Zeekr 001, som är en stenhård konkurrent mot Polestar 2, för att inte tala om kommande Polestar 4 som kommer först nästa sommar. Jämfört med Volvo XC40 är Zeekrn på alla sätt mer premium och det enda som kan rädda Volvo är varumärket och rabatterade priser, att rea ut sig.

Zeekr började sälja bilar 2021 men modell 001 designades och konstruerades för att vara flaggskeppet i varumärket Lynk & Co:s uppställning. Strax före försäljningsstart bytte man namn på bilen och skapade ett nytt varumärke.

Min gissning är att bilen blev för påkostad och uppmarket för att passa in i Lynks affärsplan där bilarna inte är huvudsaken, tvärtom handlar Lynk om att man ska slippa äga och i stället hyra, leasa, prenumerera … och då är priset väldigt viktigt.

Varumärket som pryder huven på Zeekr är i princip identiskt med Lynks.

Allt det här går tvärt emot alla marknadsföringsregler, men så finns det inte längre några regler.

Inte heller finns det en klar hierarki i Geelys stall av märken, det är alla mot alla på samma spelplan. Stora delar av tekniken delas av kostnadsskäl, men förvånande mycket utvecklas separat för de olika märkena – ”annars skulle vi bli anklagade för att bara syssla med badge engineering” – säger vd Spiros Fotinos.

Ett exempel är att Zeekr har sitt egenutvecklade infotainmentsystem – operativsystem – medan Volvo och Polestar håller sig till Google. Vilket som är bäst kan vi inte svara på, eftersom bilarna vi kör har ”föreseriemjukvara”. Men visst känns det mer premium att ha ett eget unikt system, och systemet har en riktigt snabb processor och det känns bra.

Under karosserna har dagens Polestar 2 och Volvo XC40/C40 den äldre CMA-plattformen som utvecklades för både förbränningsmotorbilar och elbilar. Zeekr 001 bygger på den modernare SEA-tekniken, som är dedikerad för elbilar.

Intressant nog jobbar det drygt 1 200 Zeekr-anställda i Geelys gigantiska Sverigekontor i Göteborg, som man delar med Lynk & Co. 800 ingenjörer och 400 designers.

Man kan alltså med pondus dra ”Sverigekortet” – även om Zeekr 001, Polestar 2, och en hel del Volvo XC40 och så vidare alla tillverkas i Kina.

Det pågår alltså en hård familjefajt även bland svenska ingenjörer och formgivare. Polestar och Volvo tillhör samma bolag (Volvo äger Polestar) men Zeekr är sitt eget företag.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tittar man på specifikationerna är Zeekr 001 livsfarlig för väldigt många konkurrenter och prislappen gör det inte heller lättare för de etablerade. Ta bort Volvos varumärke ur köpekvationen och eldrivna XC40 och C40 är körda – om man inte nödvändigtvis måste ha en trängre suvkaross.

Argumentet om bättre framkomlighet som en hög suv bör ge – 21 cm – gäller inte om man väljer de fyrhjulsdrivna versionerna eftersom denna stora bil har 20,5 cm under karossen, när man ställt luftfjädringen på det högsta läget. Luftfjädring som Volvo- och Polestarköparna kan drömma om.

Snabbfakta Zeekr 001. 4,9 meter lång, 2 meter bred. 1,56 meter hög – det är ungefär 1,5 dm högre än Porsche Taycan, men de andra måtten är snarlika. Axelavståndet är som för så många andra elbilar 3 meter.

Två motoralternativ erbjuds. Bakhjulsdrift och 272 hk – för övrigt samma motor som kommer i Volvo EX30 och Polestar 4. I Performance-versionerna med 4WD får man 544 hk, vilket betyder att man sniffar på prestandan i Porsche Taycan GTS Sport Turismo (598 hk) som kostar mer än dubbla Zeekr 001-Performancepriset.

I Zeekr får man stå ut med att bli avhängd med 0,1 sekunder till 100 km/h: 3,8 sekunder mot 3,7 för Porschen. Å andra sidan får man med sig 539 liter bagage, mot Porschens 446 liter – och baksätet är rena drömmen.

Räckvidden är 62 mil för den bakhjulsdrivna och 59 mil med fyrhjulsdrift. Även dessa siffror är tuffa för Volvo/Polestar och ställer inte minst Taycan i skuggan. I GTS-version har Porschen bara 42 mils räckvidd enligt WLTP.

Förklaring till att räckvidden är så pass bra är ett 100 kWh stort batteri.

Lite längre fram kan det hända att det sitter ett batteri på 150 kWh i Zeekr 001, i Kina har man sålt ett antal bilar med det nya så kallade Qilin-batteriet, som har mycket hög energidensitet – 255 wh per kg. Man talar om räckvidder runt 100 mil och snabbladdning på tio minuter – och intressant nog kommer batteriet från CATL, som är delägare i Zeekr.

Inget säger att Polestar och Volvo kommer att få tillgång till det. Världens största batteritillverkare vill nog hellre att biltillverkaren man själv äger en bit av lyckas än att i tidigt skede sälja det till konkurrentmärken – även om de är inom Geelyfamiljen.

Däremot krossar inte Zeekr vid snabbladdstolpen, vilket vi absolut hade förväntat oss. Allt man läst om Zeekr 001 indikerade att bilen skulle ha 800-voltsarkitektur, det förnekades inte ens när vi träffade vd Spiros Fotinos på Shanghais bilsalong i april.

Men nu visar det sig att bilen bygger på samma SEA-arkitektur som exempelvis Polestar 4 och alltså har 400-voltssystem. Max lDC laddeffekt 200 kW och AD 22 kW. Men Spiros indikerar att 800-volt är på gång, vilket är mycket spännande. Hitintills har ingen bil, vad jag vet, bytt från 400 volt till 800 volt under pågående produktion. Men nu går det undan, eller rättare sagt, kampen är så fruktansvärt hård att det tydligen kan löna sig/vara nödvändigt med stora kostsamma uppdateringar av en bils hela elektriska system.

Priserna gör som sagt det inte lättare att på pappret slå Zeekr 001. 677 000 för Long Range. 707 000 för 4WD Performance och i sitt lyxigaste Privilegeutförande kostar den 757 000 kronor.

Hur är den att köra? Tekniska data och utrustningslistor säger långt ifrån allt.

Det första som slår mig när jag satt mig till rätta är hur mjuk och mysig förarstolen är. En perfekt blandning mellan bra stöd och mjuk, fluffig komfort. Självklart kör jag Privilege-versionen, med bland annat värme/ventilation och massage i framstolarna. Ljudanläggningen kommer från Yamaha och låter riktigt bra. Luftfjädringen är därtill aktiv.

Alla versioner har över 20 självkörningssystem, men inte Lidar, eftersom merkostnaden inte sägs motivera fördelarna. Med andra ord säger Zeekr att Lidar, som till exempel Volvo EX90 har, handlar mer om skryt än funktion.

Byggkvaliteten är rejäl och alla material känns mjuka och påkostade. Jämfört med en Polestar 2 är det här mycket modernare, fluffigare för att inte tala om rymligare.

Fram finns mycket utrymme och bak är det riktigt slösande. Jämfört med en Tesla Model 3 är det här rena komfortkryssaren, på alla vis.

Bilen rullar riktigt mjukt, även i sportläget, ljudnivån är låg och bilen känns ombonad.

Fartresurserna går inte att klaga på, men det är mer ett starkt sugande än en spark i ryggslutet. Styrningen är mjuk och skön, men saknar skärpan och närheten som finns i Polestar 2 och bilen känns bra mycket tyngre än Tesla Model 3, vilket också stämmer, viktskillnaden är cirka 400 kg.

Hade man hoppats på en supervass Taycan-upplevelse blir man också besviken.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men hur många kräver det? Zeekr 001 har omarbetats rejält infor Europapremiären, och chassi, styrning, bromsar och även interiören har anpassats efter vad man antar är den europeiska kundens preferenser.

Det kan tyckas märkligt att lägga ner mycket utvecklingstid för att göra känslan ”svensk” men det här är den första ”kinesiska” bil jag kört där fjädringen verkligen träffar rätt när det gäller komfort.

Stabil, mjuk men ändå så fast att kontrollen är riktigt bra. Vägljudet är också lågt.

Regenereringen är kraftig i sitt starkaste läge, men ett hopp till den bakhjulsdrivna versionen med 272 hk bjuder på ett osmidigt bromsingrepp och enpedalsläget griper in hårt, fast först under 40 km/h.

Zeekrfolket säger att man har flera månader att finjustera allt, att arbete pågår och självklart kan bilen ta emot riktiga uppdateringar via nätet.

Standardfjädringen är också mycket bekväm, om än inte riktigt på samma nivå som den fina luftfjädrade versionen. De 272 hk räcker absolut till, framförallt i lägre hastigheter. Så är man ute efter en riktigt bekväm, rymlig och modern eldriven familjebil är Zeekr 001 Long Range ett av de mest lockande valen man kan göra just nu.

Priset är inte lågt, men man får bra valuta för pengarna.

Performance-versionen ger superprestanda och jämfört med en jämnsnabb, men mycket trängre BMW i4 M5, sparar man minst 250 000 kronor. Bortsett från varumärket och eventuellt estetiska synpunkter samt styrningens skärpa finns inget som talar för BMW:n.

Som extra lockbete ger Zeekr fem års garanti/10 000 mil, och tio år/20 000 mil om man servar bilen hos Zeekr.

Det kan också Polestar- och Volvokunderna drömma om.

Polestar lär också drömma om Zeekrs försäljningssiffror. I fjol såldes det 71 941 Zeekr i Kina mot 51 500 Polestar över hela världen. Nu ska man in på den europeiska marknaden med 001 och en direkt konkurrent till Volvo EX30 – som är mer premium än Volvon …

Snacka om att det dykt upp en gökunge i Volvo- och Polestarland.

Vad blir motdraget?

Ska vi gissa på prissänkningar?

TEKNISKA DATA/Zeekr 001 Long Range (AWD Performance)
MOTOR: El, 1 st elmotor 272 hk/343 Nm (2 st elmotorer systemeffekt 544 hk/686 Nm). Max laddning AC 22 kW, DC 200 kW. Batterikapacitet 100/94 kWh.
KAROSS: L/b/h 4 955/1 999/1 560 mm. Axelavstånd 2 999 mm. Vikt ca 2 275 kg (ca 2 435 kg) Maxlast ingen uppgift. Bagagevolym 539 liter. Frunk 7 liter. Släpvagnsvikt 1 500 kg (2 000 kg).
PRESTANDA: 0–100 km/h 7,2 s. (3,8 s) Toppfart 180 km/h (200 km/h). Förbrukning blandad körning 15,2 Wh/km (18,5 kWh/100 km). Räckvidd WLTP 620 km (580 km). Laddning 10–80 % ca 30 minuter.
PRIS: 677 000 kr. AWD Performance 707 000 kr. AWD Performance Privilege 757 000 kr. Aktuell oktober–november.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
12 mil idag med Niron och en medelförbrukning på 1,33 kWh/mil, ett kW pris på ca 1,60 inkl skatter och överföringsavgifter ger en totalkostnad på 25,50kr.
Inte så tokigt. ?
(Nej, ingen motorväg. Ja, bilen kostar också pengar. )
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
12 mil idag med Niron och en medelförbrukning på 1,33 kWh/mil, ett kW pris på ca 1,60 inkl skatter och överföringsavgifter ger en totalkostnad på 25,50kr.
Inte så tokigt. ?
(Nej, ingen motorväg. Ja, bilen kostar också pengar. )

Niron är väl en av dom snålare elbilarna på marknaden?
Eller blandar jag ihop med någon annan Kia?

Jag tror att vi snart kommer till den punkt bensinbilarna kom till "Bara för att det är billigt att tanka så betyder det inte att förbrukningen är ovesäntlig"

Inte för att jag tror att elen kommer att bli tokdyr (det kommer den att bli) eller för att jag tror att det kommer att bli ransonering, utan för att mindre förbrukning betyder att man kan ha mindre batterier, bygga en lättare bil (som också leder till lägre förbrukning), få korta laddtider (vilket leder till att man klarar sig med ännu mindre batteri, får ännu mindre förbrukning, får ännu kortare laddtider osv)

Elbilarna är nu i muskelbilseran, det kostar inget att tanka, så då kan vi bygga stora landgående pråmar (SUVar) med större motor och bensintank (motor och batteri)

Men i den takt det byggs och säljs elbilar (och andra batterilösningar) kommer vi att tvingas till effektiviseringarna på grund av matterialbrist till tillverkningen av batterier.

Med brasklappen att om det kommer ett helt nytt revolutionerande batteri nästa vecka som inte använder några sällsynta mineraler utan tillverkas av återvunna tweets och spegelselfies så har vi ingen brist på råmaterial heller....
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top