Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har svårt att avgöra vad som faktiskt är löjligast:

Digitala pruttkuddar eller möjligheten att belysa instrumentpanelen och dörrsidorna i 3600 olika färger...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har svårt att avgöra vad som faktiskt är löjligast:

Digitala pruttkuddar eller möjligheten att belysa instrumentpanelen och dörrsidorna i 3600 olika färger...
Pruttkudden är jättefånig MEN använder väl bara hårdvara som ändå måste finnas, högtalare och sensorer i stolarna. Dvs ren mjukvarufråga att få igång, ingen fördyrning av produktion

Belysta dörrsidor i olika färger känns ju mindre nödvändigt. Måste väl ändå ha belysning, men variationerna kräver krångligare kablar (fler? buss?) och dyrare lampor. Utöver mjukvara för att styra
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har svårt att avgöra vad som faktiskt är löjligast:

Digitala pruttkuddar eller möjligheten att belysa instrumentpanelen och dörrsidorna i 3600 olika färger...
Vad som är löjligast är en spattig adaptiv farthållare istället för en enkel farthållare som håller farten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad som är löjligast är en spattig adaptiv farthållare istället för en enkel farthållare som håller farten.
Jag blir irriterad varje gång jag kör hustruns Opel med envis farthållare och närmar mig en Toyota eller annat långsamtgående fordon. Då är den adaptiva en fröjd för hälsan.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag gillar adaptiv farthållare, men det vore inte fel om man också kunde få funktion att bara låsa farten som en gammal dum. Exempelvis om man vet att bilen har svårt att läsa ett visst avsnitt. Var ju ett gäng bilar av flera tillverkar som alltid tvärbromsade på Essingelden exempelvis.

Men det kanske blir för jobbigt för gemene man att hålla reda på varför tillverkaren snart blir stämd av någon som trodde h*n hade adaptivt läge men bara hade dumt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En Amazon är 56 år gammal....

Ingen har sett en Tesla som är 56 år gammal
Vissa bara 53...
De var 15 år gamla när jag noterade fenomenet.

Fast jag håller med om att man inte ska krångla till saker i onödan. Till för strax över 10 år sen hade vi en biltillverkare i landet som hade en ovana att hitta på omständiga lösningar på obefintliga problem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vissa bara 53...
De var 15 år gamla när jag noterade fenomenet.

Fast jag håller med om att man inte ska krångla till saker i onödan. Till för strax över 10 år sen hade vi en biltillverkare i landet som hade en ovana att hitta på omständiga lösningar på obefintliga problem.

Ja, och 15 år gamla teslor går också sönder.
Dom torde ju vara inne på sitt sjunde dörrhandtag eller nåt...

Jag hade till och med en Golf ett tag, men jag har aldrig bytt ett mekaniskt dörrhandtag på en bil
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Till för strax över 10 år sen hade vi en biltillverkare i landet som hade en ovana att hitta på omständiga lösningar på obefintliga problem.

Och deras kunder älskade det. Sen togs tillverkaren över av ett stort bolag som tog bort allt det där nyskapandet som deras kunder älskade. Och resten är historia...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som med allting. Att ta bort EN pryl blir inte mycket billigare. Att ta bort ALLT onödigt blir mycket billigare. Jag tror absolut att ett litet elektriskt låsbleck är billigare än ett mekaniskt lås, reglage och fjäder. Man måste ha två olika luckor beroende på höger- eller vänsterstyrd. Osv.

På Tesla model S sitter en separat elektrisk knapp bredvid, den rationaliserade man bort.

Ungefär som när man ersätter den mekaniska vajern till tankluckan och ersätter den med en knapp som styr det elektriskt. Dyrare? Knappast.

Elhissar är inte dyrare än mekaniska vevar heller, är det också onödigt?

Allt handlar om att kunna göra bilar billigare, samtidigt som funktionaliteten helst skall bli högre.
Jag är inte övertygad.
Om du behöver ha två olika luckor till handsfacket för höger och vänsterstyrda bilar om du har en vanlig knapp eller vred för att öppna så måste du det även om du har en solenoid eller elmotor som gör samma jobb. Du får dessutom två olika kabeldragningar beroende på om handsfacket ska sitta på höger eller vänster sida.

Och jag har extremt svårt att se att det skulle vara dyrare med en låsmekanism där du trycker med tummen för att dra in låshaspen så luckan kan öppnas än att ersätta din tumme med en elmotor som skall göra samma jobb. för du behöver faktiskt inte något lås med nyckel på handsfacket. Om någon redan brutit sig in i bilen så har jag svårt att se att en plastlucka med billigast möjliga lås skulle hindra dom från att bryta upp även handsfacket.
Att ersätta en befintlig tumme med en elmotor gör det inte biligare. Dessutom är ett enkelt lås för ett handsfack så billigt att det är svårt att göra det billigare.

Vad gäller tankluckan så är det en annan sak. Där vill man kunna öppna den från förarplatsen för att slippa ha en nyckel där. då är en elektrisk anslutning en fördel eftersom man blir mer fri att dra kabeln utan hänsyn till skarpa böjar mm. I och för sig så hade min förra bil tankluckan styrd av centrallåset vilket var väldigt praktiskt men om centrallåset av någon anledning skulle fallera så blir ju inte luckan låst alls. Alternativt öppnas inte utan att du plockade bort en del paneler i bagagen.

Vad gäller att elfönsterhissar inte skulle fallera oftare än vevar så är jag övertygad om att du har fel. Elhissarna strömförsörjs med kablar som går vid gångjärnen och dom viks varje gång du öppnar och stänger dörren. Till slut ger kablaget upp och något slutar funka. Det är av den anledningen som det faktiskt är relativt vanligt med strulande elhissar och centrallås på bilar som blivit 10 år gamla. Och det är det som är anledningen att det finns färdiga kabelstammar att byta ut på hyllan hos de flesta bilfabrikanter.

I fallet med elfönsterhissar så ger det ju ändå en viss bekvämlighet vilket kan göra det värt det. I fallet med centrallås likaså.
Men ingen kan komma och påstå att det är en fördel att du antingen måste leta reda på en knapp i en undermeny på displayen eller säga rätt kommando utan alltför mycket dialekt till bilen för att kunna öppna handsfacket när det tidigare räckte med att trycka med tummen.

Jag har full förståelse för att du har en Tesla och gillar den skarpt. Det finns massor med saker att gilla med den. Men det betyder inte att man måste försvara även dumheterna dom hittar på. Något som faktiskt finns hos i stort sett vartenda bilmärke och modell.

Jag gillar min egen bil skarpt men även den har sina nackdelar som jag gärna hade varit utan men det finns inget som är perfekt tyvärr. Och jag skulle aldrig ge mig på att försöka försvara dom sakerna som jag anser är brister i min bil bara för att jag gillar bilen som helhet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Försvarar och förklarar är två helt olika saker. :)

Även jag retar mig på vissa saker, men jag låter inte det förmörka mitt sinnelag.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
MG4 EV XPower officiell – 0-100 km/h på 3,8 sekunder

Som utlovat kommer kinesiska MG4 nu i ett prestandautförande. MG dammar av det gamla namnet XPower och ger elbilen MG4 435 hästkrafter och 600 newtonmeter.


ERIK WEDBERG
erik.wedberg@teknikensvarld.se

Ända sedan MG4 lanserades har det talats om att det ska komma en fyrhjulsdriven version med mer effekt. Nu är den här och den överträffar nog de flestas förväntningar.

Kommer ni ihåg MG XPower SV? Under de sista åren fram till konkursen 2005 byggde MG Rover 82 exemplar av den märkliga sportbilen med V8 från Ford. Nu dammar kinesiska MG av XPower-namnet och sätter det på den lilla elbilen MG4. Och kanske gör den mer skäl för namnet än sin föregångare, nya MG4 EV Xpower har 115 hästkrafter mer än ursprunliga XPower SV, totalt 435 hästkrafter och 600 newtonmeter. Det räcker för att den ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder, hela 4,1 sekunder snabbare än vanliga MG4 som har 204 hästkrafter.

MG XPower SV fick stor uppmärksamhet under det tidiga 2000-talet, men innebar också slutet för MG Rover.
MG XPower SV fick stor uppmärksamhet under det tidiga 2000-talet, men innebar också slutet för MG Rover. Foto: Glenn Lindberg
XPower-modellen har två motorer och är därmed fyrhjulsdriven. Den främre ger 204 hästkrafter medan den bakre ger 231 och systemet som kallas Motor Control fördelar kraften mellan vänster och höger hjulpar genom torque vectoring. MG4 EV XPower blir också första MG med elektroniskt låsbar diffbroms.

Nykalibrerade stötdämpare, hårdare krängningshämmare och skarpare styrutväxling ska motsvara den ökade prestandan. Fjädringssättningen uppges vara 25 procent hårdare än på standardbilen. Bakom nydesignade 18-tumsfälgar finns ventilerade skivor fram och bak och orangefärgade bromsok.

MG säger sig vilja att MG4 EV XPower ska kunna ”flyga under radarn” och har därför gjort relativt små designförändringar. Man känner igen XPower-modellen på bromsoken, det svarta taket, aluminiumfärgad plast i kjolarna fram och bak samt den gröna kulören.

När, eller om, MG4 EV XPower kommer att säljas i Sverige är ännu inte känt. I Storbritannien kostar den från 36 495 pund, motsvarande 500 000 kronor.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Amazonen är fin, men jag tror tyvärr få bilar som byggs idag kommer bli mycket över 15-20 år, oavsett om de drivs med bensin, diesel eller el. Mycket plastskit i motorerna som ger sig och ger dyra reparationer som inte blir lönsamma på gamla bilar. Gäller även, eller kanske snarare än mer, premiummärken. Rena sportbilar undantaget, de har stabilare värden som gör det mer lönsamt att hålla liv i dem.

Även om entusiaster kan rädda enstaka exemplar och då är det nog lättare att hålla liv i en bensin över en diesel som i sin tur är lättare än en el. Värst blir nog hybridbilar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fortfarande en kinabil = bojkotta
Och 36495 pund må vara strax över 500000, men det tillkommer högre moms och andra avgifter här. Redan där är vi nog på närmre 550k, sen är vi en mindre marknad, sämre konkurrens etc. Blir inte mycket under motsvarande Tesla, sen om dessa är bättre eller sämre kan man diskutera, men MG är inte det där billiga märket som de först introducerades som.

Men folk verkar ju vara hyggligt nöjda med dem, åtminstone de som köpte när de var billigare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men folk verkar ju vara hyggligt nöjda med dem, åtminstone de som köpte när de var billigare.

Jo, absolut är det ju så att förväntningarna ställs mot priset, man tolererar lite halvmissar på en billig bil.

Men till och med Trabant justerade panelgapen innan dom släppte ut bilarna på marknaden
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top