Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Bland bilar med några år på nacken (årsmodell 1999 och 2001) är det Porsche som utmärker sig som den tillverkare vars bilar är mest problemfria. Porsche Boxster hade bara 0,9 procent underkända bilar efter tio år, nästan lika bra kvalitet uppvisade Porsche 911 och Toyota Corolla, som båda hade 1,3 procent underkända.

Satt i relation till den sämsta modellen efter tio år – Renault Laguna diesel som hade 59,4 procent underkända
"

Vill man inte punga ut för en Porsche, så är Toyota väldigt prisvärt om man vill ha en rejäl arbetshäst som bara går och går. Även om du anekdotiskt känner till flera motorras, bromsbekymmer och allt annat, så ligger Toyota otroligt bra till i statistiken.

Men på ett sätt kan jag hålla med, många andra bilmärken har förbättrat sig väldigt väl senaste åren och kommit ifatt Toyota - men då kostar också en Audi, Merc, BMW, Lexus, Volvo, Porsche m.fl. mer än vad Toyota erbjuder.

:tummenupp Bra poäng fast Porscharna har nog generellt sett färre mil efter 10 år.

Sen det där med kommit ifatt är väl inte en formulering jag håller med om, jag skulle snarare säga att bilar snarare verkar bli allt sämre ur kvalitetssynpunkt.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ladda elbil dyrare än bensin och diesel
Publicerad 09:30

Annons
Även om elpriset gått ned rejält sedan vintern har inte alla operatörer sänkt sina priser för snabbladdning. I en granskning av vad det kostar att köra i sommar framgår att bensin och diesel fortfarande kan vara billigare.

Hos operatörer som Eon och Recharge ligger priserna kvar på en hög nivå med 7,29-735 kronor per kWh. Dyrast är Ionity med 8,70 kronor per kWh medan Tesla, Mer, Circle K och OKQ8 har sänkt sina priser med i genomsnitt 1,50 kronor lägre per kWh.

Prisnivåerna innebär att det inte är självklart att de längre bilresorna blir billigare för dem med elbil som snabbladdar, konstaterar Carup.

Då de flesta elbilar drar omkring 2-2,5 kWh per mil vid körning i 110-120 km/h på motorväg kan elförbrukningen per mil kan kosta 17,40-21,75 kronor om man laddar på Ionity eller Tesla Supercharger när det är som dyrast. Hos Tesla ligger dock kostnaden på 8,10-10,13 kronor milen när det är som billigast.

Diesel och bensin
Dieselbilar drar 0,5-0,7 liter milen vid motorvägskörning på längre sträckor och med dagens priser kan förbrukningen för en mil kosta 10,50-14,70 kronor.

Bensinbilar ligger på 0,6-0,9 liter per mil vid motorvägskörning. Dagens pris på knappt 20 kronor per liter ger en bränslekostnad på 12-18 kronor per liter.

Allra billigast blir det för den som laddar sin elbil hemma och i synnerhet för den som också har timpris och laddar när det är som billigast, i vissa fall mindre än en krona per mil.
Betalade 2,50/kwh hos Ionity senast i februari, om man ofta kör längre sträckor så lönar det sig med ett abonnemang.
Själv kör jag bara sådana sträckor några få gånger per år så det blir svindyra mil med elbilen oavsett för min del :näsblod

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
"Bland bilar med några år på nacken (årsmodell 1999 och 2001) är det Porsche som utmärker sig som den tillverkare vars bilar är mest problemfria. Porsche Boxster hade bara 0,9 procent underkända bilar efter tio år, nästan lika bra kvalitet uppvisade Porsche 911 och Toyota Corolla, som båda hade 1,3 procent underkända.

Satt i relation till den sämsta modellen efter tio år – Renault Laguna diesel som hade 59,4 procent underkända
"

Vill man inte punga ut för en Porsche, så är Toyota väldigt prisvärt om man vill ha en rejäl arbetshäst som bara går och går. Även om du anekdotiskt känner till flera motorras, bromsbekymmer och allt annat, så ligger Toyota otroligt bra till i statistiken.

Men på ett sätt kan jag hålla med, många andra bilmärken har förbättrat sig väldigt väl senaste åren och kommit ifatt Toyota - men då kostar också en Audi, Merc, BMW, Lexus, Volvo, Porsche m.fl. mer än vad Toyota erbjuder.
Jag betalar gärna lite mer för att köra en bil man njuter i

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
En porsche körs ju sällan på vintern och ofta inte så många hundra mil om året (om man inte tänker på AUDI SUV'arna med Porche-märke)

Jag körde Porsche på vintern:

View attachment 484866
Fin!
Jag kör min Miata nedcabbad även på vintern. Underbart. Är ju varmare än MC hur man än ser på saken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns det eller finns det inte en översikt på hur långt dessa bilar kan köra efter att man laddat dem med klimatsmart elektricitet? (Förnybar)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Finns det eller finns det inte en översikt på hur långt dessa bilar kan köra efter att man laddat dem med klimatsmart elektricitet? (Förnybar)
Exakt lika långt som om du laddar dem med den smutsigaste tysk-polska kolkraft som du kan hitta. Eller om kan övertyga dem om att börja elda med pandaungar och enhörningar istället för kol.

Mer seriöst, spelar extrem roll hur du kör. En Tesla som påstås (WLTP) nå precis under 50 mil når för mig 40 mil motorväg på sommaren och strax över 30 mil motorväg på vintern, i båda fallen med hela familjen och packning. Kör jag ensam i bilen mestadels 70-väg till jobbet når den något över 50 mil på sommaren, men kanske 35 mil på vintern. Uppvärmningens andel blir större när man kör kort (2.5 mil enkel) och dessutom vill avisa rutor på morgonen. Skulle jag bara köra stad skulle jag säkert komma betydligt längre, men vem kör 60-70 mil sträck i en stad? Taxissluskar?

Därför blir ett test i en tidning meningslöst för att säga hur det kommer att bli för dig. Om dom inte råkar testa ganska exakt som du kommer att köra. Men för att särskilja mellan olika elbilar kan det såklart säga något.

Kan du ladda hemma eller på jobb lär du dig ganska snabbt att räckvidden inte är så viktig om den är "tillräcklig", säg två eller tre gånger ditt genomsnittliga dagliga behov. Och att bilen kan snabbladdas effektivt (> 100kW) de gånger du ska ut på långresa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

"

Håller Toyota och Volvo mfl fortfarande på och erbjuder bilägare en gratis besiktning innan den riktiga besiktningen? Det var ju smart av dem.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
En Tesla som påstås (WLTP) nå precis under 50 mil når för mig 40 mil motorväg på sommaren och strax över 30 mil motorväg på vintern
Hur snabbt kör du? Att såsa i 90 vs 130 är skillnad. Jag behöver en elbil som kan köras 130...och länge. Lagom fart på autobahn

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
A6E4B0A8-B4D0-47FE-82B0-2CB116E3BA85.jpeg
Autobahn-smask, en lastbil i vägen där mitti. 199Wh/km med all komfort på, i 140. 75kWh (användbar kapacitet)

75000Wh/199 = 376km

praktiskt? Nja då blir det runt 30mil pga inte optimalt mellan laddstopp.
Hur länge lyckas jag ligga såhär? Inte särskilt ofta. Ja som här, en kväll mitt i veckan visst. Men snittet tenderar bli mycket lägre, runt 114km/h pga trafik, ständigt massa jäkla vägarbeten etc… när jag landar in hemma, efter att ha tagit mig från autostradan på 3mil landsväg är snittet 183-185Wh/km. Så praktiskt runt 40mil räckvidd. Eller 3,5h. Efter 3timmae vill barn, fru och hund rasta. Det har inte blivit någon skillnad i praktisk restid vad jag kunnat märks, för vår familj. Detta min ”vanliga” resa från flygplatsen och hem, 17mil enkel. Laddar hemma, bilen står på flygplatsen, kör hem utan extra laddningar.

”Bara fattiga har bråttom”

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller Toyota och Volvo mfl fortfarande på och erbjuder bilägare en gratis besiktning innan den riktiga besiktningen? Det var ju smart av dem.
Gratis besiktning bör Toyota och Volvo kunna tjäna in på "åtgärdena" de gör för att fixa till bilen.
Och så snyggar "gratis besiktning" till besiktningsresultaten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gratis besiktning bör Toyota och Volvo kunna tjäna in på "åtgärdena" de gör för att fixa till bilen.
Saab hade det också "Gratis förbesiktning" och så ringde dom upp med en lista på åtgärder.

Typ fylla på spolarvätska för 50:- + arbetstid...
Byta glödlampa för 50:- + arbetstid

Det mesta kunde man fixa själv, och annat gick igenom besiktningen utan anmärkning trots att förbesiktningen hade anmärkt på det.

Statistiken såg jättebra ut, SAAB hade väldigt få fel på besiktningen, och verkstäderna fick fixa en massa småfel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja det var lite min poäng, sannolikt har detta haft en positiv inverkan på tex Toyotas goda resultat genom åren

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag får erbjudande varje år för min Renault, trots att den är 13 år gammal snart. Mycket praktiskt.

Ägare av andra märken får fylla på hur länge deras verkstäder gör samma.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka