Nej, inget konstigt alls
Du har alltså till och med lyckats tända eld i bränsletanken! Hur gick det till? Försökte du kolla nivån med en tändsticka?
Tända är mycket sagt. I ärlighetens namn satt jag på passagerarstolen i min egen AMC Javelin SST. Den hade avgassystem som slutade strax innan bakaxeln och brorsan var inte riktigt van bilen så han klev av och på gasen så accpumparna gav lite mer bränsle än motorn behövde. Då kom det lågor ur rören som fick massan på undersidan av tanken att antändas. Gissningsvis hade massan fått lite bensin på sig tidigare under färden.
Eftersom det var vinter såg vi att snön runt bilen började skimra vackert brandgult så jag bad honom stanna och väl ute kunde vi se att det brann nästan hela bilens bredd under bakre stötfångaren. Då vek jag bak nummerplåten och en brinnande plastklump föll till marken. Jag identifierade det som tanklocket och såg att det kom lågor ur hålet.
Brorsan la sig på marken under bilen och släckte lågorna på underredet med handskarna och snö och jag släckte inne i tanken. När vi trodde vi var klara hörde vi att det knastrade i bagageutrymmet och öppnade luckan. Därinne brann det fortfarande, men inte så mycket. En förbipasserande tog sig till sitt hem alldeles intill och hämtade en hink vatten så löste det sig.
Där och då tänkte jag att det väl var dags att köra vidare, men med mig själv bakom ratten. Jag kom till första korsningen när det började spraka bak i bilen igen. Då hade det blivit kortslutning mellan de numera oisolerade trådarna till bakljus/bromsljus. Säkringarna ville tydligen inte lösa ut för det. Nåja, det slocknade i princip av sig själv så jag körde hem utan att bromsa eller tända lyset.
Dagen efter lånade jag en bil och åkte och köpte avgasrör på lösvikt och en brandsläckare.