Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hmm, hur mycket var det de skulle sänka förra året när det slutade med 15 öre litern vid pump? Inte så lite "tror det när jag ser det" över det här.
Sverige, dieselpris som i Polen? Hmm.. har mina tvivel, ja. Dessutom är det inte mer än ett valår bort innan en sänkning helt magiskt blir en höjning och sen är vi där runt 45kr/lit som Märta vill få det till. Plötsligt känns svängningarna på elmarknaden mindre riskfyllt :smasha

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

View attachment 483921

Det framgår inte om dom tagit hänsyn till att förbränningsmotorfordonen kan vara betydligt äldre än de eldrivna fordonen.
Den vanligaste brandorsaken är väl gamla torkade bränslesslangar.

Om man undantar bilar de bilar som eldas upp med flit.

De gånger jag ser bilar som brunnit så är det nästan alltid äldre bilar som varit lämnade en tid på någon avlägsen parkering.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
De gånger jag ser bilar som brunnit så är det nästan alltid äldre bilar som varit lämnade en tid på någon avlägsen parkering.
Ja, är det inte lustigt att de börjar brinna när de stått där ett tag?

Påminner mig om en händelse i Malmö för några år sen. Jag kommer promenerande på Föreningsgatan, korsningen Amiralsgatan. Känner en frän doft av bränd plast och ser en svart e36 kombi där det bolmar vit rök under framänden. Pinnar över till mitträcket och upplyser föraren om saken. "Det är nog diesel", garvar han, får grönt och försvinner i ett sällan skådat moln.

Undrar ännu hur det gick?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Fast jag undrar ju om inte Christian skulle tjänat på att sänka sin marschhastighet med 20 km/h så att han tjänar räckvidd och slipper ladda på vägen.

Sen kan jag ju hålla med om att det är trist när han köpt en bil som med råge ska klara av pendlingen men sen ändå inte gör det.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Alla bilar jag haft som börjat brinna spontant har gjort det under färd och de flesta gångerna för att det kommit bensin där det inte borde ha hamnat. Nån enstaka gång har det kommit rök från elledningar, en av de gångerna för att isoleringen smält bort strax innan när det brann bensin intill kablaget.
Bensinbränderna har gått att släcka med snö, sockerdricka och trasor när de inte slocknat av sig själv.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Alla bilar jag haft som börjat brinna spontant har gjort det under färd och de flesta gångerna för att det kommit bensin där det inte borde ha hamnat. Nån enstaka gång har det kommit rök från elledningar, en av de gångerna för att isoleringen smält bort strax innan när det brann bensin intill kablaget.
Bensinbränderna har gått att släcka med snö, sockerdricka och trasor när de inte slocknat av sig själv.
Vanligaste bilen att brinna är ju bmw 2,0 diesel, polisen i London har ju eldat upp 56 st 2022 o nu är alla bmw tagna ur drift.

E jhu egr, n som tar eld på dom där häckar a om man kör dom hårt o bmw verkar inte speciellt intresserade av att rätta till trots krav från myndighet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Alla!? Menar du att det hänt dig flera gånger?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Fast jag undrar ju om inte Christian skulle tjänat på att sänka sin marschhastighet med 20 km/h så att han tjänar räckvidd och slipper ladda på vägen.

Sen kan jag ju hålla med om att det är trist när han köpt en bil som med råge ska klara av pendlingen men sen ändå inte gör det.

Menar du att man ska ligga 20km/h under skyltad hastighet när man pendlar?

Han har bara inte lärt sig att elbilsbajsa var 26'e mil

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Ja. Mullsjö till Stockholm är ju 35-40 mil enkel väg beroende på vilken väg man väljer.
Det lämnar relativt lite marginal mot räckvidden vilket innebär att under vinterhalvåret så är risken rätt stor att man hamnar väldigt på gränsen.
Om han regelmässigt bara kommer hälften så antyder det nog att han kör relativt fort och det straffar räckvidden rätt hårt.
Sänker han hastigheten lite så kan han troligen klara körningen utan att stanna och ladda på vägen åtminstone under sommarhalvåret men under vintern lär det vara knepigt att klara hela vägen utan laddning på vägen.

Och att elbilar i många fall får kortare räckvidd på vintern är inte direkt någon nyhet utan något som har varit rätt välkänt ganska länge och som man måste ta hänsyn till när man väljer bil.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hur vet du att han kört skyltad hastighet? Med tanke på att han bara tar sig 26 mil så förefaller det sannolikt att han snarare kör med moms överallt.

Vill man tidsmaximera sin resa med den bil han dumt nog råkar sitta i så är svaret ja.

Sen finns naturligtvis alternativet att tex byta bil, flytta eller byta jobb. Eller som Christian åka till McD varannan timme.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Alla!? Menar du att det hänt dig flera gånger?
Ja, det har brunnit några gånger i olika bilar. Det är väl inte så konstigt? Det är massor med brandfarlig vätska i dem och en del prylar som är varma alldeles intill vätskan.

Ingen bil har blivit speciellt skadad utan det har bubblat upp lacken på motorhuven eller underredsmassa har försvunnit på undersidan av tanken och så har jag fått byta ut lite elkablar några gånger.
På en bil satt det ett sånt där universaltanklock i plast, men det brann upp så jag fick köpa ett nytt. Det gick inte att blåsa ut flammorna inne i tanken utan det kom tillbaka och värmde pannan en smula. Det slocknade när jag höll för hålet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det har brunnit några gånger i olika bilar. Det är väl inte så konstigt? Det är massor med brandfarlig vätska i dem och en del prylar som är varma alldeles intill vätskan.

Ingen bil har blivit speciellt skadad utan det har bubblat upp lacken på motorhuven eller underredsmassa har försvunnit på undersidan av tanken och så har jag fått byta ut lite elkablar några gånger.
På en bil satt det ett sånt där universaltanklock i plast, men det brann upp så jag fick köpa ett nytt. Det gick inte att blåsa ut flammorna inne i tanken utan det kom tillbaka och värmde pannan en smula. Det slocknade när jag höll för hålet.

Nej, inget konstigt alls :rofl
Du har alltså till och med lyckats tända eld i bränsletanken! Hur gick det till? Försökte du kolla nivån med en tändsticka?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Nej, inget konstigt alls :rofl
Du har alltså till och med lyckats tända eld i bränsletanken! Hur gick det till? Försökte du kolla nivån med en tändsticka?
Tända är mycket sagt. I ärlighetens namn satt jag på passagerarstolen i min egen AMC Javelin SST. Den hade avgassystem som slutade strax innan bakaxeln och brorsan var inte riktigt van bilen så han klev av och på gasen så accpumparna gav lite mer bränsle än motorn behövde. Då kom det lågor ur rören som fick massan på undersidan av tanken att antändas. Gissningsvis hade massan fått lite bensin på sig tidigare under färden.
Eftersom det var vinter såg vi att snön runt bilen började skimra vackert brandgult så jag bad honom stanna och väl ute kunde vi se att det brann nästan hela bilens bredd under bakre stötfångaren. Då vek jag bak nummerplåten och en brinnande plastklump föll till marken. Jag identifierade det som tanklocket och såg att det kom lågor ur hålet.

Brorsan la sig på marken under bilen och släckte lågorna på underredet med handskarna och snö och jag släckte inne i tanken. När vi trodde vi var klara hörde vi att det knastrade i bagageutrymmet och öppnade luckan. Därinne brann det fortfarande, men inte så mycket. En förbipasserande tog sig till sitt hem alldeles intill och hämtade en hink vatten så löste det sig.

Där och då tänkte jag att det väl var dags att köra vidare, men med mig själv bakom ratten. Jag kom till första korsningen när det började spraka bak i bilen igen. Då hade det blivit kortslutning mellan de numera oisolerade trådarna till bakljus/bromsljus. Säkringarna ville tydligen inte lösa ut för det. Nåja, det slocknade i princip av sig själv så jag körde hem utan att bromsa eller tända lyset.
Dagen efter lånade jag en bil och åkte och köpte avgasrör på lösvikt och en brandsläckare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag skulle snarare misstänka att eftersom han regelmässigt bara kommer ungefär halva den uppgivna räckvidden så kan man med ganska hög tillförlitlighet anta att han kör med relativt väl momsad hastighet. Typ åtminstone 130 på 110 väg.
Visserligen har elbilarna under verkliga förhållanden ofta kortare räckvidd än uppgiven men att man inte skulle komma mer än hälften av räckvidden innan man måste ladda antyder att man ligger på rätt ordentligt.
vilket iofs är förståeligt om man har 35-40 mil att pendla enkel väg men med elbil så får det den tråkiga följden att batteriet inte räcker utan man måste stanna och ladda på vägen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ovana elbilister tenderar att vara lite fega när det gäller kvarvarande räckvidd. En avgasbil har varning för bränslebrist när de har samma räckvidd kvar som elbilar hade som max för 10 år sen.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka