Elbil eller inte?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ja, men i motsats till kortkramare som vägrar ha kontanter i plånboken har jag kort i min, tre stycken vilket nog är 2 stycken fler än vad den genomsnittliga kortkramaren bär med sig.
2 Kredit och ett Debit har med olika banker/kortutgivare har funnits i min plånbok sedan 1992 när jag började resa runt i Europa för första gången. Hjälper föga när macken inte har någon uppkoppling.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad bygger du det på? Jag påstår att det är tvärtom, speciellt i övergångsfasen.

Alla tillverkare med ambitioner vill bygga upp ett inhouse knowhow och på sikt ha kontroll över värdekedjan som drivlinan med batterier, motorer, elektronik etc utgör.
Att bygga upp det från ”scratch” drar rejält med R&D pengar/insats.

Att sen också integrera eldrivlina i en bil påverkar många ”traditionella” områden som krockkrafter, vikt, chassie, osv vilket gör att även där måste man lägga krut på R&D om man vill få ut nåt bra.

Elbilar behöver ingen utveckling för att passera miljökraven.
Den forskning som görs på elbilar är bara för att förbättra fordonen i sin egen takt och göra tillverkningen billigare.

Det är inte utan anledning det börjat poppa upp så mycket nya biltillverkare just nu.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
2 Kredit och ett Debit har med olika banker/kortutgivare har funnits i min plånbok sedan 1992 när jag började resa runt i Europa för första gången. Hjälper föga när macken inte har någon uppkoppling.

Ok, det borde dock vara ovanligt att alla dessa riskfaktorer ska infalla precis samtidigt.
Alltså dels lite bränsle samtidigt som långt till nästa mack och dessutom betalsystem som ligger nere.
Särskilt nere i södra Sverige är det väl aldrig mer än 2 mil mellan mackarna?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Elbilsladdarna ligger garanterat nere då det inte finns någon uppkoppling, på en mack kan du gå in och betala.

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Ok, det borde dock vara ovanligt att alla dessa riskfaktorer ska infalla precis samtidigt.
Alltså dels lite bränsle samtidigt som långt till nästa mack och dessutom betalsystem som ligger nere.
Särskilt nere i södra Sverige är det väl aldrig mer än 2 mil mellan mackarna?
Sa inte att det var långt, bara att det har hänt mig ett antal gånger....

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Elbilsladdarna ligger garanterat nere då det inte finns någon uppkoppling, på en mack kan du gå in och betala.
Obemannad??? Hur då? Stängd! Hur då???

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Enda gången jag fått lämna en mack i oförrättat ärende kostade mig den hundring jag hade stoppat i sedelautomaten. Där och då lärde jag mig att alltid kolla om jag kan öppna tanklocket innan jag startar betalningsproceduren. Is i låset...

Cowdriver

Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Elbilsladdarna är alltid obemannade...
Japp, men du ska förklara hur du alltid får tag i bensin/diesel. Det var du som sa att det bara var att gå in och betala. (För övrigt vet jag inte om ditt påstående stämmer, då jag inte kör elbil. Men många ligger ju i anslutning till dygnetruntöppna verksamheter)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Japp, men du ska förklara hur du alltid får tag i bensin/diesel. Det var du som sa att det bara var att gå in och betala. (För övrigt vet jag inte om ditt påstående stämmer, då jag inte kör elbil. Men många ligger ju i anslutning till dygnetruntöppna verksamheter)

Jag menar att ett internetavbrott ALLTID drabbar elbilsladdare, medans det i undantagsfall drabbar bensinstationer

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast den närliggande dygnetruntverksamhet har sällan något alls att göra med själva laddstationen så det går nog inte betala där och ladda heller.

Vad gäller att få åka vidare utan bensin har det hänt mig att macken hade slut på bensin ett par gånger, att sedelautomaten vägrade ta sedlar flera gånger (innan det blev kortautomater) och kortautomater utan uppkoppling.
På den gamla onda tiden hade jag alltid en dunk bensin i bagagen just för om jag skulle råka ut för en strulig betalsituation. Nu är det nog mist 20 år sedan jag hade problem vid tankning däremot.

Elbil har jag inte kört tillräckligt för att ha fått problem med laddning, men det kommer säkert hända när det blir dags.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag har under mina 2 år som elbilsförare råkat ut 1 gång att laddaren var ur funktion, fick åka 200 meter till nästa ställe och vid ett annat tillfälle fått vänta 20 minuter på att få ladda.
Kört 4500 mil under dessa 2 år. Nu laddar jag mest hemma förutom på resor, vilket ofta verkar hamna i skidorter i Sverige.

Blev en ny elbil nu när denna skall bytas. Dock med mindre batteri enbart beroende på inköpskostnad.

Vid dom tillfällena där räckviddsångesten blir för stor tar jag min diesel Tiguan (vilket inte ännu hänt).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Åkt nu till söder om Rom och tillbaka, inklusive några alppass.

Vänta på laddare = 1 gång, i Dorotea pga en VW som parkerat fel och jag hade släpvagn så endast den laddaren var lämplig.

Övrigt bara att svänga in och ladda, under tiden pinka/fylla på kaffe/ta en NAP (sträckkörning Uppsala-Gardasjön resp Bodensjön-Uppsala). Autobahn 140 kmh på autopilot och svänga av när bilar närmar sig bakifrån. 186 Wh/km i snitt inklusive allt på dryga 700 mil varav de första 100 med kåpsläpet.

Många elbilar nu även i Europa, t.o.m. södra Italien.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Vänta på laddare = 1 gång, i Dorotea pga en VW som parkerat fel och jag hade släpvagn så endast den laddaren var lämplig.

Övrigt bara att svänga in och ladda, under tiden pinka/fylla på kaffe/ta en NAP (sträckkörning Uppsala-Gardasjön resp Bodensjön-Uppsala). Autobahn 140 kmh på autopilot och svänga av när bilar närmar sig bakifrån. 186 Wh/km i snitt inklusive allt på dryga 700 mil varav de första 100 med kåpsläpet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Vi hörde dig första gången...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, det är ju välkänt att det går att köra på under 2kW milen i 140km/h

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dina erfarenheter i ämnet?

Bekanta som har tesla som har hemfallit åt att köra under hastighetsgränserna, gärna bakom en husvagn på långresorna...
Men dom kör ju IOFS klimatanläggningen och laddar mobiltelefonerna också.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi hörde dig första gången...

Haha ja jag har redan glömt bort att jag skrev förra gången… men det finns ju de (inte du) som tycks glömma att de läst också så det jämnar nog ut sig.

Hur skall man annars förstå att det fortfarande finns de som tror att man står timvis och laddar? :va

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Haha ja jag har redan glömt bort att jag skrev förra gången… men det finns ju de (inte du) som tycks glömma att de läst också så det jämnar nog ut sig.

Hur skall man annars förstå att det fortfarande finns de som tror att man står timvis och laddar? :va
Det var dubbelpostningen jag åsyftade. Låter som en fin tripp!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning