Sluta va en surkuk och inse att elbilar fungerar för typ 94% av befolkningen om dom fixar laddplatser. Så det inte bara fungerar för dom som bor i hus och har möjlighet att ladda ”hemma”.
Om du skall verka världsvetande och smartare än alla andra så kom med lösningen istället för att gnälla jämt.
Jag är fullstänfigt medveten om att "det funkar"
Jag kommer förmodligen själv att köpa elbil när jag behöver en nyare bil, men just nu slutförbrukar jag gamla bilar eftersom mitt bilbehov är lågt och inte motiverar priset av en elbil. (eller en nyare bensinbil)
Men jag är förbannat trött på elbils-evangelisterna som absolut inte kan se att det finns några som hels negativa saker med elbil och som ständigt ska överdriva dess förträfflighet, såna som uppfann elbilsbajsen för att motivera att man skulle stå vid laddare och påstår att ska man köra längre än så utan att bajsa så måste man ha blöja.
Mina bekanta som kör Tesla är elbilsfanatiker, men på ett bra sätt, det kan bero på att dom har kört allt från dom första konverterade Subaru-bussarna med 19hk och en räckvidd på 6 mil som laddades från 220V i ett dygn, till dom tidiga franska bilarna med skitkassa SAFT batterier till det senaste och även sånt som aldrig har kommit ut på marknaden, dom har jobbat med elfordon.
Dom vet att det finns brister, dom förskönar inga siffror, dom talar om vilka elbilar som inte klarar av att hålla värmen på vintern eller ens defrosta rutan om det är kallt.
Dom har installerat en dieselvärmare i en El-Kangoo..
Elbilarna NU är bättre än någonsin, att dom drar mycket energi i hög fart är en naturlag, det går inte att komma ifrån, körcykeln som testerna görs i har en snitthastighet som är löjligt låg, därför stämmer inte dom när man kör i verkligheten, absolut inte långfärd på motorväg.
Det vet mina bekanta, det talar dom om för folk som frågar om man kan motorvägspendla med en elbil med 44kW batteri, dom säger "Räkna med 2kW milen om du ska köra motorväg, mer om du väljer en SUV"
Köper dom sen en elbil som dom med den beräkningen klarar sig med och det visar sig att dom kan sitta nöjd i 80 bakom en lastbil och att bilen då bara drar 1.8kW milen så blir dom ju glatt överraskade
Istället för att köpa en elbil som inte räcker till när det blir kallt/motvind/dom kör lite fortare.