Varför diskuterar du elbilar om du bara ser dem som något negativt? Jag tycker att det är praktiskt om laddmöjlighet finns i närheten av vägen jag kör. Oftast kan jag förstås ladda när jag sover eftersom långresor inte är min absoluta vardag. Jag kör sällan mer än 5000 mil per år.
Undrar hur folk lever som tycker att det är trevligt att stå vid bensinpumpar i kyla och blåst och vänta på att oljekladd ska rinna ur en slang.
Lustigt nog har jag många bekanta som gärna kör på olja och inte gillar att vi tar in flyktingar. De flesta sentida konflikterna i världen har kommit ur olja.
Elbilar kommer inte att lösa några kriser i mellanöstern. Världen är beroende av olja på många fler sätt än bara att framställa fossilbränslen. Däremot kommer nog världen att stöta på andra regionala konflikter när vi ställer om.
Ärligt talat så hade man önskat att fler tillverkare tog fram elbilar som människor faktiskt efterfrågar till en kostnad som de kan betala utan statliga subventioner. Om man nu ska ha statliga subventioner så borde de endast gälla bilar i ett visst prissegment för att tvinga tillverkarna att ta fram en "folkbil". Som det har varit har man subventionerat en exklusiv skara personer som ärligt talat inte behöver det. Framförallt borde man ha visat vägen genom att satsa på utbyggnad av elnät och laddningsställen.
De enda som har kunnat köpa en Tesla som vi får anse vara en bil bortom räckhåll för majoriteten av bilköpare är de som har förmånliga incitament att göra så via förmånsvärden i kombination med subvention från staten. Man har gett bidrag till något som dessa företag/individer hade kunnat köpa helt utan dessa incitament. Alla i min omgivning som har köpt en Tesla har gjort det för att de vill profilera sin image samtidigt som de har fått dessa förmånliga incitamenten från staten. Dessa individer är inte beroende av Tesla som enda bil utan har en bilpark beroende av fossilbilar som de använder när det passar dem. Det är en dubbelmoral utan dess like. En statusmarkering inget annat.
Nu när Porsche har släppt sin elbil som har lite mer status än en Tesla kommer de att köra runt med en sådan inom inte allt för lång tid också med subventioner från staten.
Än så länge har de flesta enklare elbilarna inte varit tillräckligt bra och för dyra och infrastrukturen för dåligt utbyggd. Ute i Europa så ser man vilka länder där det kör runt elbilar. Det är högskatteländer som har subventioner till användarna. Övriga länder ligger långt efter så den här omställningen lär ta tid. Så för egen del har jag inte bråttom att gå över till elbil. De måste bli lättare och ha mer körglädje. Acceleration 0-100 tricket tröttnar man på efter några repor. Det är endimensionellt. Önskade att Porsche skulle visa lite framfötter på den fronten, men den där testen som jag länkade gav mig ingen förhoppning i närtid om att någon tillverkare kommer att lösa det.
Det finns gott om körglada fossilbilar som tur är och de är redan tillverkade. Bara bra för miljön om de används livslängden ut och att om man tar hand som dem håller de väldigt länge. När tiden är mogen så kanske man köper en elbil eller något ännu bättre.