https://www.mestmotor.se/recharge/a...-ar-elbilen-billigare-att-aga-an-bensinbilen/
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
https://www.mestmotor.se/recharge/a...-ar-elbilen-billigare-att-aga-an-bensinbilen/
Det har varit så länge. Flera år faktiskt..Och det redan idag.
Tänk om tre år med all elbils-satsning.
Samtidigt borde fossilt bränsle knappast bli billigare i närtid med den nya situationen i Mellanöstern.
Har du koll på inköpspris och batterikapacitet/räckvidd på Konan och e-Golfen som är med i testet?
Även Kona 64 skulle funka för längre resor, men man får lägga på 2500 kr på inköpspriset för att få med Bose QC35 eller liknande.
Ja om ”längre resor” är 20-30 mil. Problemet med Kona är den långa laddningstiden där det tar uppåt två timmar att ladda på en 60-milaresa istället för en kvart.
Buy quality, cry once
Går den inte 40 mil på en laddning? Ska man 20 mil till samma dag kan det knappast ta två timmar att fylla upp det. 54 min till 80% vid 100 kW enligt specen. 39 kWh har väl haft en del problem att ta emot ström.
men om du köper en demobil / lågmilad (sub 1000 mil) bensinbil så far denna kalkylen åt helvete.
Särskilt om bilen är pre-bonus-malus.
Så för de allra flesta (de som inte köper nytt / har firmabil) är det fortfarande inte ekonomiskt försvarbart.
Våran skoda octavia som vi köpte ny 2016 är avbetald, lågbeskattad och snål. Då garantin gått ut servar vi hos en erkännt duktig och lokalt aktad verkstad.
Månadskostnaden skulle mer än 3-dubbla om vi skaffade elbil. Så.... Nej!
Byta till elbil bara för att = nej
Köpa elbil om du ändå ska köpa nytt = kanske
Du vill nog ha mer än 0% när du kommer fram så jag räknade med två laddningar ”i verkligheten”. Man laddar ju inte 0-100 utan kanske 15-65 vid två tillfällen eftersom det både går snabbare och är bättre för batteriet.
Det kommer att hända saker med utbud och pris redan nästa år, men det kommer att ta längre tid innan balans uppstår eftersom det är brist på batterier för alla utom Tesla några år till.
Buy quality, cry once
De påstår ju 44 mil och folk har kört dem längre än så. Att dra ur till noll vid enstaka tillfällen tror jag inte är hela världen. Det hände mig ett par gånger att jag körde sista kilometern hem med 0 km räckvidd kvar med min gamla VW.
2 ggr 15-65 lär inte heller ta 2 timmar utan snarare hälften vid en bra stolpe.
Och här ser man även hur det i detta fall inte spelar ett dyft roll att man kör elbil om det är en Tesla. Troligen tvärtom.
Kör i 3 timmar från Luleå, stannar till i Umeå och köper en kaffe/slår en drill. Bilen är klar innan du är (13 min).
Kör 3 timmar till, stannar i Sundsvall och käkar. Bilen är klar innan du är (29 min).
Kommer fram till Uppsala 9 timmar efter avfärd.
Med en bensinbil hade man fått köra och tanka först en gång innan man åker, sen en gång till i Sundsvall innan man kan parkera bilen för att kunna sätta sig och käka. Med bensinbil måste du köra iväg någonstans du inte vill vara på och vänta på att bilen blir färdigtankad för att kunna fortsätta dit du vill.
Med en elbil (Tesla) väntar bilen på dig, på en plats och tillfälle du vill stanna på..
Hur ser det ut med laddstationer generellt på mackar/rastplatser utmed vägarna?
Tänker man bensin/diesel så är ju mackarna mlm regelbundet utplacerade utmed Europavägarna och man kan stanna när man tycker det passar för att det allt som oftast kommer ett nytt tillfälle bara några minuter senare.
Gäller det att i förväg ha koll på var man kan ladda och hoppas att det finns ledig plats att ladda när man kommer fram?
Den plats och det tillfälle du vill stanna på kräver att det finns laddmöjligheter, varför skulle du vilja stanna på en plats där du inte kan ladda om behovet just är att ladda?
Tanka innan man åker är väl rimligt i båda fallen, jag skulle iofs inte kunna tanka min elbil hemma i dagsläget.
Måste man tanka, oavsett bränsle, så måste man ta sig till ett tankställe. Hur ofta man behöver tanka och hur många tankställen det finns samt var de är placerade blir alltid en faktor?Med en elbil (Tesla) väntar bilen på dig, på en plats och tillfälle du vill stanna på..
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|