Så vad kom du fram till för total milkostnad/mil för de tre första åren?
Fackpressen må inte alltid ha rätt, men personligen tror jag mer på den än privatpersoners egna kalkyler där man så gärna vill försvara sitt dyra nybilsköp (för sig själv och andra).
Och att elbilar skulle vara i princip befriade från service stämmer inte heller, om man ska tro Teknikens värld: https://teknikensvarld.se/service-av-elbil-billig-men-dyr/
Men det kanske är som Trump säger, fackpressen är bara fake-news
Teknikens Värld har ju direkt fel bland annat i den detaljen, åtminstone vad gäller Tesla.
När det gäller värdeminskning så tror jag inte att man hittar en tre år gammal Tesla S 75D med ett pris på under 350.000. De säljs för cirka 650.000 idag vilket innebär ett faktiskt restvärde på ungefär 67% efter tre år.
Sedan är det en annan sak hur det ser ut framledes men prognoserna vad gäller elbilars restvärde har justerats uppåt den senaste tiden.
En sak är helt säker och det är att fossilbilar inte kommer att säljas särskilt mycket alls inom något eller några år- detta apropå önsketänkande. Vad det innebär för restvärdena kan var och en räkna ut.
Buy quality, cry once