Genomsnittlig drivmedelskostnad och service... på ett ungefär.
Har gjort den kalkylen många, många gånger. Får helt andra kostnader. Jag jämför helheten. Vad de där extra 300kkr som elbilen kostar levererar i avkastning på ett fond/index/räntekonto. Man kan ogärna räkna på kapital som en konstant idag. Då har posten drivmedel inte levererat några 2kr/mil. Har inte räknat med fri laddning då det varit önsketänkande.
Exempelvis får jag räkna på att säkra upp kåken ett hack för att inte frysa när elbilen laddar på natten. Helheten som sagt. En Model3 skulle om nåt år kunna ersätta nuvarande diesel och gå att räkna hem, såvida inte vi får tyska elpriser.
Idag ligger en genomsnittlig elkostnad på 1,4kr/kWh inkl allt. En tesla m3 snittar 1,7kWh / mil utifrån snitt på 52 ägares verkliga förbrukning, dock ej inkluderat laddförluster. Nåväl; idag slickar min dieselknyffla i sig bränsle för 26200 inkl vägskatt för 2500mil. Men värdeminskning är hälften mot Teslan i kronor räknat. Då ingår service och däcken ser jag som nollsummespel mot elbilen. Jag går årligen back 13300kr på att köra elbilen. Båda räknat på att jag som nu köper en ny och byter efter 3år. Åker Mercedes C-Klass som är jämförbar i de flesta aspekter men med et mer användbart lastutrymme för en tvåbarnsfamilj.
Istället tar jag den överskjutande kapitalkostnaden och sänker mina bolånekostnader.
Om du räknar med att behålla den längre minskar kapitalkostnaderna rejält då de planar ut efter de första tre åren. Räkna på sex år, eller i Teslas fall åtta då drivlinegarantin är just åtta år...
Finns ont om så gamla men en Tesla som är 5år, kostade ny 837000 (MS 85, källa ViB, Teslaclub)2014 får du idag 450kkr (vid privatförsäljning) för då den rullat 10000mil. 2000mil/år
Det är 77400kr/år i snitt. Sen drar du bort skillnaden i milkostnad på 20000kr( då har jag räknat på din 2kr/mil, inget annat och 12kr/mil för den andra vilket verkligen tar höjd för högre bränslepriser och skatt..) så hamnar vi på 57400kr. Sålänge värdeminskningen på förbränningsbilen är lägre än det, går du back på elbilen. Enkelt. Visst planar det ut men såhär ser reella data ut. En 6år gammal MS som gått 120000, ja då är du nere på 400kkr.
En bränsledriven bil som kostade 837.000 har haft minst lika stor värdeminskning...
Smaken är som baken. Jag personligen finner det lika lockande att gå tillbaka till en Volvo/WV/Buick med förbränningsmotor som att kasta ut platt-TV'n och ställa fram en 14" svartvit tjock-TV. Finns inte på kartan i min värld.Då får du allt en annan flärd och komfort. Förutom accelerationen så är även en MS inte nämnvärt vassare än en Volvo, VW eller Buick.
Man kan börja med stolarna. Eller paneler. Osv. Osv.
Jag blev faktiskt förvånad att I.D3'an verkar på riktigt blivit designad från grunden att vara en elbil. Alla andra biltillverkare (förutom Tesla såklart) har hittills bara utgått från en traditionell design och sko-hornat in en elektrisk motor, och placerat batterierna där de har kunnat knöla in dem. Typ..
Nu förstår jag varför, WV går all-in på elbilar, på koncern-nivå: http://www.businessinsider.com/volk...k-after-rolling-out-first-electric-car-2019-9
Vad jag for efter var att finishen i the almighty T inte är i närheten av prislappen, iaf i de 4 olika jag provat/kollat på.
(S75D, S90, M3LR, M3LRP). Det var det enda.
Bensinen upp till nästan 16 och diesel till nästan 17 Kr/liter.
Och jag gissar att det sista inte är sagt i den sagan heller tyvärr.
Jag är glad att jag kan ta mig 6 mil per dag för 2:70 iaf.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |