Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Märklig frånvaro av varslade förbränningsmotorforskare.
Nästa julklapp från en statlig myndighet.
Jag är så jäkla nöjd med att jag satsat på eget vindkraftverk egna solceller o litium batterier o hybrid invertrar.. staten kan gå o fucka sig själv i arslet
Svenska Kraftnät chockhöjer nätavgift
Statliga Svenska Kraftnät höjer effektavgiften med 20 procent från årsskiftet, enligt ett pressmeddelande. Beslutet innebär i sin tur en höjning av elnätsföretagens, de balansansvarigas, avgifter.
Den höjda effektavgiften ska bland annat täcka utbyggnaden av stamnätet, något som Svenska Kraftnät fått viss kritik för att man släpat efter och som medfört kapacitetsbrist på vissa ställen i landet, något som uppmärksammats senaste året.
Svenska Kraftnät ändrar också energiavgiften till ett rörligt pris för överföringsförluster, som då ska variera med det faktiska elpriset på elbörsen.
För de balansansvariga elföretagen kommer grundavgiften för förbrukning och produktion att höjas med cirka 35 procent, enligt Svenska Kraftnät.
Ja, det där är ju faktiskt rent jävla vansinne Och är det så pass mycket som 50%? Det ska vara en upphandling, som tar resurser hos beställaren som hanterar ett antal konkurrerande firmor, något överklagande på det, och sen ska den som vann debitera tillbaka kostnaden för offertarbetet. Redan där har det ju försvunnit massor med pengar. Och sen ska det beställas för varje jobb, och firman som gör det vill göra så lite som möjligt för att maximera sin vinst. Det är inte så jävla konstigt att vägar, vård, järnväg, elnät mm ser ut som det görMycket kan du tacka för vår vilja att lägga ut drift på privata aktörer. Marknaden skall ju styra. Borträknat inflation har vi idag ca 50% kvar av våra investerade skattemedel i upphandlingar mot vad vi fick när statliga bolag gjorde saker inhouse. Sjukt skrämmande
Fattar bara inte varför jag inte tog steget tidigare.
Jahapp. Jag blev ju intresserad av det här med elbil delvis pga denna tråd...
Jag har nu kört ca 300 mil och så mycket kan jag säga att jag aldrig tittar tillbaka. Bil på en nivå som övriga inte ens är nära - oavsett framdrivningsprincip.
Fattar bara inte varför jag inte tog steget tidigare.
Grattis!!
M3 är min egna målbild, när jag är klar med Östeuropa och milen blir mer igen med pendling(då kommer en elbil löna sig även för mig).
En LR D antar jag, eller begick du full cinnamon-toast-batshit-crazy på en Performance? Vilka tillval? Handla direkt från Tesla? Finansiering? Tell me more!!
Du pratar om "TCO - Total Cost of Ownership", vet du vad den ligger på Model 3? Alltså, totalkostnad/mil?Jahapp. Jag blev ju intresserad av det här med elbil delvis pga denna tråd och efter att ha läst in mig ordentligt under några år under alltmer positiva tongångar slog jag till för några veckor sedan och köpte en ny Tesla.
Har han vunnit på Lotto? Är han vansinnig? Kommer de snälla farbröderna i den stora vita bilen och klär på honom den där lustiga skjortan nu?
Ifjol tankade vi för 90.000 kr. Boendes i Norrbotten med familj och släkt utspridda över halva Sverige. Ca 60.000 i skatt - varje år. Plus skatt på bilarna, service osv. Så sjukt mycket pengar. Började räkna på elbil och fann att en Tesla 3 inte bara fyllde kraven på räckvidd (+50 mil) och användbarhet (4wd, dragkrok) utan också på TCO - Total Cost of Ownership. Milkostnad under 2 spänn vad gäller drivmedel. Ingen service utöver byte av kupeluftfilter varannat år (ca 200kr). 8 år/19.200 mil garanti på allt som har med drivlina+batteri att göra. 4 år på resten. Den kostar en slant men blir ändå billigare än den vanliga dieselkombin med våra mil.
Jag har nu kört ca 300 mil och så mycket kan jag säga att jag aldrig tittar tillbaka. Bil på en nivå som övriga inte ens är nära - oavsett framdrivningsprincip.
Fattar bara inte varför jag inte tog steget tidigare.
Du pratar om "TCO - Total Cost of Ownership", vet du vad den ligger på Model 3? Alltså, totalkostnad/mil?
Enligt Teknikens värld har Model X 100D en milkostnad på 108,69 kr. Jämförelsevis har en Volvo XC90 D5 AWD en milkostnad på 73,63 kr. En A6 Avant 40 TDI S tronic, som är en premium fossil-bil, har en milkostnad på 54,97 kr.
Allt enligt https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilen-milkostnad-vardeminskning-forbrukning/
Jag har åkt en hel del i en Tesla Model S P100 D (visst heter dom så?) med 772 hk och det är den första bil som jag har blivit rädd av accet. Den går som ett as. Och all elektronik och lull-lull är imponerande.
Men... personligen tycker jag den är könlös. Jag tror (vet...) också att många gör (rejäla) glädjekalkyler när de försöker uppskatta milkostnaden på sina elbilar...
Men huvudsaken såklart att de är nöjda med sina elbilar
De flesta kalkyler i motorpressen är inte ens på banan. Dels grundar de sig på uppskattningar av årlig service som är lika stort som fossilbilar (vilket inte stämmer, Tesla har avskaffat årlig service och många som kört uppåt 20.000 mil har aldrig "servat"). Byte av kupéluftfilter vartannat år à 250 kr är det som gäller.
Dels har de uppskattningar av andrahandsvärden som åtminstone än så länge inte ens varit i närheten av det faktiska utfallet.
Men såklart är grunden att det hittills också varit DYRA bilar; Tesla X 100D kostar väl 1,2 miljoner och då blir det dyrt pga kapitalkostnad oavsett hur man ser det. Men det är dyrare med Porsche Cayenne och liknande SUV som kostar i den klassen...
Min kalkyl på Tesla 3 P- ligger på 7 år, kontantinsats på 160.000 och att jag betalar ned den till 0 under den tiden. Jag kör ca 4-5000 mil privat och om jag antar att jag betalar snittpris på 2 kr/kW (vilket är mycket högt räknat för mig som mest laddar hemma) så hamnar jag på en kostnad för drift och kapital kring 7500 kr/mån - något som jag bara TANKADE för förra året. Skatt 360 istället för 3600 (diesel Euro6).
Tillkommer däck och service där däck troligen kommer att bli något dyrare och service mycket billigare. Kör man 4-5000 mil blir det två servicar årligen och bara där ca 8-10.000 kr allt inräknat. Om inget går sönder förstås...
När miljöbonusen på 60.000 trillar in om 6 mån skjutsar jag in det i lånet och minskar månadskostnaden med ungefär 900 spänn.
Det hade blivit billigare med restvärde efter 3 år men jag föredrar att någon gång ha en skuldfri bil som inte är sopslut.
De som kört Tesla mycket långt (20.000-50.000 mil) är generellt mycket nöjda med både hållbarhet och batterikapacitet. Dörrhandtag på S är största problemområdet men de kan å andra sidan åtgärdas billigt om man pysslar lite själv.
Jag räknar med att kunna njuta av bilen länge och det blir även på sikt betydligt billigare än fossilbil.
Rekommenderar www.teslaclubsweden.se där det finns ett mycket bra generellt elbilsforum även om Tesla såklart dominerar, men dominansen är faktiskt motiverad.
Milkostnaden hos Teknikens Värld är beräknad på ett antagande om andrahandsvärdet som så här långt inte stämmer så bra på Teslas bilar.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |