Jag är definitivt inte en Tesla fanboy, men gillar elbilar. Jag köpte en ny elbil för drygt 5 år sen och fick omedelbart höra att den skulle vara värd noll och ingenting på ett par år. Jag förlorade visserligen en bunt tusenlappar, men utslaget på 9000 mil kombinerat med 1,5 kWh per mil gjorde det prisvärt ändå.
När jag gick i skolan fick jag lära mig att aldrig avrunda förrän beräkningar var klara. Ska värdeminskning ingå i milkostnaden kan man inte börja med att runda lite som man känner för.
Priset på Model S har stigit i takt med dollarkursen så de kostar betydligt fler kronor nu än för fem år sen.
Fackpressen och bankerna tror att allt är som med traditionella bilar. Och räknar med att elbilar "beter sig" på samma sätt.Nu ska vi se... fackpressen har fel angående milkostnad samt servicebehov på elbilar... och bankerna räknar fel och leasingföretagen har fel restvärde...
Ordet "religiös" som jag läste låter träffande.
Lyxfällan har snart en ny kategori kunder att ta emot - premium-elbils-köparen
Fackpressen och bankerna tror att allt är som med traditionella bilar. Och räknar med att elbilar "beter sig" på samma sätt.
Hittills har det inte stämt ett skvatt i de allra flesta fall.
Det de råkar glömma är att traditionella bilar har haft balans mellan utbud/efterfrågan i flera decennier, då kan gängse regler och förutspåenden om presumtiva framtida värde beräknas med hyfsad bra träffsäkerhet.
In kommer helt plötsligt elbilar där efterfrågan vida överstiger utbudet. Klart som fan det ställer till det i beräkningarna om grundpelaren för beräkningsmodellen helt plötsligt inte stämmer längre.
Men vad vet jag, jag har bara ca 10.000 mil körda med elbil bakom mig och har 2 st olika dito i hushållet..
Nu ska vi se... fackpressen har fel angående milkostnad samt servicebehov på elbilar... och bankerna räknar fel och leasingföretagen har fel restvärde...
Ordet "religiös" som jag läste låter träffande.
Lyxfällan har snart en ny kategori kunder att ta emot - premium-elbils-köparen
Så för hur lång framtid har du tänkt dig kunna extrapolera den utvecklingen? Och det sk goda andrahandsvärdet?
Man kan ju alltid filosofera över om det verkligen är bra andrahandsvärde när man förlorar 100 kkr/om året i värdeminskning.
Så för hur lång framtid har du tänkt dig kunna extrapolera den utvecklingen? Och det sk goda andrahandsvärdet?
Man kan ju alltid filosofera över om det verkligen är bra andrahandsvärde när man förlorar 100 kkr/om året i värdeminskning.
Hur många år gör man det? Och fossilbilen förlorar ju minst lika mycket PLUS tiofaldiga driftskostnader per mil.
Det finns billiga elbilar också, man behöver inte jämföra värsta Teslan med en Skoda.
Buy quality, cry once
Driftskostnader... Vi såg precis att Tesla har dyrare service trots elmotor. Den verkar dessutom kosta 25000 kr/år i försäkring.
Nej, en fossilbil kan inte falla lika mycket i värde som en elbil av den enkla anledningen att elbilen kosta nästan dubbelt så mycket.
Dubbelt så mycket?
Vad kostar en femsitsig fossilbil som gör 0-100 på 2,4 sekunder? Räcker 2,5 miljoner?
Vad kostar en fossilbil som är taffligt ihopsatt, med dörrhandtag som inte fungerar på vintern etc?
Men jag förstår inte varför man skall sprida rena falsarier.
Självfallet kommer staten kompensera sig för bortfallet när man dödat avgasbilen. Mitt problem är att jag inte lever sen utan nu och någon bestraffning på elbilar kommer knappast införas under den närmsta normala ägarperioden för en bil.
De första miljözonerna där inte alla fordon får köra införs snart i Stockholm. Vem tror att dessa inte kommer att utvidgas? Ska jag köra Stockholm-Göteborg-Malmö-Kalix så är inte veteranbil ett alternativ.
https://teknikensvarld.se/elbilar-har-rekordhogt-andrahandsvarde/
Det finns betydligt fler tecken på att saker och ting förändras i en riktning som inte fossilmarknaden räknat med.
Buy quality, cry once
Orsaker som pekas ligga bakom den ökande prisbilden är ett stort utlandsintresse för svenska, begagnade elbilar på grund av Sveriges svaga valuta, men framför allt att tillgången är begränsad.
– Svenskarna verkar allt mer redo att byta till elbil men producenterna hänger inte med. Det är brist på både nya och begagnade elbilar vilket är den främsta orsaken till att priserna ökar, säger Waykes vd Martin Fransson.
Elbilar på motorväg E4
Gamla elbilar står sig bra ekonomiskt sett. Av de tre bilarna på bilden är det den i mitten som sticker ut med en topp fem-placering i listan nedan.
I Waykes statistik är det framför allt Tesla som sticker ut ur mängden.
– Tesla har på det stora hela visat sig rulla betydligt längre än vad många först trodde men priset har framför allt med den begränsade tillgången på nya bilar tror jag. Det ska bli intressant att se vad som händer med andrahandspriset när Tesla-produktionen ökar samtidigt som tillgången på elbilar blir betydligt större överlag, säger Martin Fransson.
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |