Ok. Jag hade inte exakt rätt siffror. Min övre gräns var lite väl hög men kontentan är ungefär densamma
Enligt IVL Svenska Miljöinstitutets rapport från 2017 så genererar tillverkningen av ett 100 kWh stort batteri ca 15-20 ton koldioxidutsläpp baserat på att elmixen är 50-70% fossilbaserat vid tillverkningen (Vilket stämmer relativt väl för många delar av Kina där batterier tillverkas.)
Om du då jämför det med en hyfsat bränslesnål dieselbil så släpper den enligt officiella siffror ut ca 100g/km. Exempelvis Mercedes E 220 d som släpper ut 102g/km.
Det betyder att om man räknar snällt med 15 ton utsläpp så kan dieselbilen köras 150 000 km eller 15 000 mil innan den genererat lika stora utsläpp som ett 100 kWh batteri genererat vid sin tillverkning.
Räknar man elakt så blir det 20 000 mil.
Vill man ha det lättfattligt och sammanställt så.
https://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Sen är det självklart så att vissa delar av en elbil genererar lägre utsläpp vid tillverkningen än motsvarande bensin eller dieselbil men det är relativt marginella skillnader.
Det där är en flera år gammal hoax som fortfarande valsar runt på Internet...
En dieselbil släpper ut x antal CO2 per mil, men produktionen och transport av diesel, tillverkningen av dieselbilen etc har tex inte räknats med i jämförelsen. Dessutom utgår man från att allt vad gäller elbilen görs på absolut värsta vis (kolkraft som gör all el, barnarbetare osv osv) trots att det inte ens är sant.
https://www.transportenvironment.or...iesels-even-when-powered-dirtiest-electricity
Det finns så mycket desinformation som sprids om elbilar att man kan misstänka att det finns starka intressen som motarbetar dem - både från traditionell bilindustri och från oljeproducenter.... vänta, nu det GÖR ju det!