Jag skrev medeleffekt, inte max-effekt
Medeleffekt installerad? Förenklat typ 1 st på 300MW och 1 st på 900 MW?
Eller du menar 600 MW som medelproduktion gissar jag? Skulle väl motsvara typ 2000 MW i installerad effekt?
Last edited:
Jag skrev medeleffekt, inte max-effekt
Ja, medelproduktion (som direkt är relaterad till medeleffekt). Om den högen vindsnurror producerar 0MW täcker vatten upp helt och hållet. Producerar snurrorna mer än 600MW så stänger vatten av helt och sparar dessa liter tills vinden mojnar.Medeleffekt installerad? Förenklat typ 1 st på 300MW och 1 st på 900 MW?
Eller du menar som medelproduktion gissar jag? Dvs mindre än hälften av den installerade effekten.
Regenerering är en av de saker jag gillar mest. One-pedal-driving är riktigt sweet.Som en Benz. Tys(k)t, bekvämt, ombonat. Som en GLC, men tystare. Varenda detalj kändes genomtänkt och ett bra förarfokus. Lätt att vänja sig vid ”motorbroms”/regenerering. En känsla av att prislappen motsvarar förväntningarna.
På tal om en viss amerikansk tillverkare. "Chip-trim" på 3-5% högre effekt på motorerna (beroende på modell) levereras med OTA-uppdatering inom kort: https://electrek.co/2019/10/24/tesla-increase-vehicle-power-range-software-update/
Gotta Love that company..
Ja, medelproduktion (som direkt är relaterad till medeleffekt). Om den högen vindsnurror producerar 0MW täcker vatten upp helt och hållet. Producerar snurrorna mer än 600MW så stänger vatten av helt och sparar dessa liter tills vinden mojnar.
Njae, tror inte det. Är inte bekräftat men det ryktas om att man även ska få längre räckvidd i samband med uppdateringen. De matar alltså inte bara på med mer ström utan kommit på hur man "kör elmotorn" på ett effektivare sätt.Handlar om man förenklar det till att mata med högre frekvens på växelströmmen gissar jag?
Beror på. Om summan kostnad för regler+vind är billigare än alla andra alternativ tar jag hellre det. Men som fettsnok sa, låt oss fokusera på elbilarna.Jag tänker att det är vindkraften som behöver backup i form av reglerkraft. Skit i att lägga pengar på vindsnurrorna så kan vi också skita i att lägga pengar på mer reglerkraft. Win-win.
Ja det är skönt med lite mer verklighetsbaserade siffror på räckvidd. Bara för ett år sen eller två var ju Tesla den enda som faktiskt levererade vad de skrev på räckvidden, de andra har inte ens varit på samma bollplan som uppgiven räckvidd...Dessutom verkar EQC faktiskt leverera den räckvidd som hävdas, tror MB kommer med många intressanta modeller inom närmsta åren. Väntar in en sedan/kombi/halvkombi, ingen suv-fantast men att de lyckas köra den på under 2kw/10km är väl ett bra betyg?
Inte för en slimmad sedan, men för en hög SUV med stort luftmotstånd är det faktiskt inte fy skam.Under 2 kwh per mil känns väl inte som någon superbedrift idag? En bra nivå helt enkelt.
https://www.mestmotor.se/recharge/a...-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/
Under 2 kwh per mil känns väl inte som någon superbedrift idag? En bra nivå helt enkelt.
https://www.mestmotor.se/recharge/a...-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/
På tal om vilseledande information till allmänheten så har DN idag inte många rätt.. Jisses, hur kan man koka ihop så många fel på samma gång
Enkelt sett, det beror på bilen och laddaren. Det är typ som bensin/diesel. Är det en dieselpump kan du inte tanka bensin och vice versa. Med en twist att det både finns snabb diesel/bensin(likström) och långsam diesel/bensin(växelström).Förklara för mig som inget vet... kan man ladda sin elbil på vilken laddstation som helst? Kan jag tex köpa tyskt och använda mig av teslas snabbladdare?
Vad är begränsningarna?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |