Det finns allt från 0 till 5kr/kWh i Europa(kanske dyrare?!). Beror på var du är och så vidare. Destinationsladdare (som vid hotell osv medför att du(beroende på hur många mil du ska köra med mera) kan surfa runt i Europa på en betal-laddning per dag. Såklart beroende på vad för dagsetapper man avser. Snabbladdare (100kWh+) är nog vanligare mot betalning jft med långsammare (20kWh+).
Men! Det finns ett alternativ som verkar riktigt prisvärt och har bra kräm i kontakten. Om det är så, är det intressant av flera anledningar. Ionity, de tar 80kr/laddning, ingen kWh-taxa alltså. De finns i många länder i Europa och har en smidig app. Tror det är de stora europeiska biltillverkarna som ligger bakom?
Har inte gjort djupare efterforskningar än så, i mina ”studier” kring att byta till eldrift. Ingen direkt brist på stationer iaf.
Ok, så om man räknar på 5 SEK / kWh och EQC’n drar 22.2kWh/100km, så blir det 11kr/mil?
Har jag räknat fel, eller kan man isf lika gärna köra en snål diesel Europa runt?
Tanken här var givetvis att man skulle kunna räkna sig fram till att spara in en stor del av värdeminskningen genom att köra ”gratis” touring...
Last edited: