Elbil eller inte?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är inte allt för långsökt gissning att vissa fastighetsägare kommer plocka bort parkeringsplatser istället för att bygga eluttag.

Dålig koll på hur det görs i storstäder, men här uppe där bilen får många är ett måste då kollektivtrafiken är snällt sagt skral, så bygger många med fint snack om poolbil. Sen i hur många fall det realiseras och hur många gånger det bara är för att slippa ett gäng parkeringsplatser går ju att fråga sig.

Men rent krasst är det väl så att de miljömål som man sägs vill uppnå gör väl i princip att i städer som har över 100k invånare mer eller mindre måste åka kollektivt till största del. Hur vi ska nå miljömålen där varje familj ska äga 2st bilar känns rätt omöjligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där påminner om när bensinmackarna blev tvingade att även sälja etanol. Med följden att mackarna ute på landsorten istället las ner.

Det är inte allt för långsökt gissning att vissa fastighetsägare kommer plocka bort parkeringsplatser istället för att bygga eluttag.

Det finns ju visserligen oftast vissa krav för att man ska få bygga att det finns ett viss antal parkeringsplatser i förhållande till antalet bostäder. I Solna var det om jag inte missminner mig så att det måste byggas 0,7 parkeringsplatser/hushåll i planen för att man skulle få bygglov.

Men nu verkar det som att man i en del fall får igenom att inte bygga nästan några parkeringsplatser om man istället lägger med några fina ord om bilpooler mm.

En sak är i alla fall säker. Om man tvingar byggherrarna att ha en viss andel av parkeringsplatserna med ladduttag vilket ökar kostnaderna så kommer dom inte att planera för en enda onödig parkeringsplats.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Idag är driftkostnaden för en elbil skitbillig. Man ska vara helt klar över att det faktumet inte kommer bestå över tid. Signaler har redan kommit från finansministern, ju fler som övergår till fossilfritt bilägande ju mer sjunker skatteintäkterna. Det blir ett bortfall som måste fyllas och det är nära till hands att tro att elkonsumptionen är den som ska kompensera denna kassako... Eftersom debatten redan har börjat gissar jag att den ökade elbilförsäljningen redan börjat märkas av.

Min nästa bil blir nog en hybrid, den bästa kombinationen. De nya hybridbilarna börjar få fin elräckvidd men man har ändå en backupp.... Jag är dock helt övertygad om att det inte kommer vara en lönande affär för mig men skattmasen blir troligen nöjd.


Det där är den Gordiska knuten!

Samhället är fullständigt bilberoende. Dels av bilen i sig, men även av överbeskattningen från bilismen.

Hur skall bortfallet från fossilbilarna kompenseras?

Att bara höja skatten på el funkar dåligt. En generell höjning av energiskatten slår mot industrin, som i sin tur slår tillbaka mot samhället.
Och, glöm att redan hårt ansträngda villaägare är beredda att "subventionera" grannar som skaffar elbil när taxan höjs över hela linjen.

Så vad är lösningen? Differentierade elskatter beroende på hur uttaget ser ut?
Högst elskatt på laddstationerna just för elbilar?

Hur slår sådant?

Eller blir det en förflyttningsskatt? En kilometerskatt, en slags straffskatt för mobilitet?
Hur skall man lösa det rent praktiskt?
Rfid ligger ju nära till hands. Vågar politikerna ta det steget?


Frågor, frågor, frågor - frågor som våra politiker sitter och våndas över.
Pengarna måste ju in! Hur...?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det där är den Gordiska knuten!

Samhället är fullständigt bilberoende. Dels av bilen i sig, men även av överbeskattningen från bilismen.

Hur skall bortfallet från fossilbilarna kompenseras?

Att bara höja skatten på el funkar dåligt. En generell höjning av energiskatten slår mot industrin, som i sin tur slår tillbaka mot samhället.
Och, glöm att redan hårt ansträngda villaägare är beredda att "subventionera" grannar som skaffar elbil när taxan höjs över hela linjen.

Så vad är lösningen? Differentierade elskatter beroende på hur uttaget ser ut?
Högst elskatt på laddstationerna just för elbilar?

Hur slår sådant?

Eller blir det en förflyttningsskatt? En kilometerskatt, en slags straffskatt för mobilitet?
Hur skall man lösa det rent praktiskt?
Rfid ligger ju nära till hands. Vågar politikerna ta det steget?


Frågor, frågor, frågor - frågor som våra politiker sitter och våndas över.
Pengarna måste ju in! Hur...?


Ligger redan på förslag; GPS-kopplad avgift. Beroende på hur långt samt vilka vägar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Undrade länge och väl över designen, sen hittade jag nog fan anledningen..
Utveckla en pickup för sig och en marsbil för sig: svindyrt.
Utveckla en arbetshäst som funkar på båda planeterna: genialt
f55d61bfb84ceaa0ccb7e80ef57e40bb.jpg
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Undrade länge och väl över designen, sen hittade jag nog fan anledning..
Utveckla en pickup för sig och en marsbil för sig: svindyrt.
Utveckla en arbetshäst som funkar på båda planeterna: genialt
f55d61bfb84ceaa0ccb7e80ef57e40bb.jpg

De får nog fixa rutorna innan de tryckfärger den:D (vet inte om du såg men de skulle demonstrera rutornas förträfflighet på pressvisningen. Det blev lite av ett Windows bluescreen moment..)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
De får nog fixa rutorna innan de tryckfärger den:D (vet inte om du såg men de skulle demonstrera rutornas förträfflighet på pressvisningen. Det blev lite av ett Windows bluescreen moment..)
Jo, jag tänkte precis samma sak. Elon skulle ju gjort som Gates. "..and that is why we are not shipping it yet" :fyllisar
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ligger redan på förslag; GPS-kopplad avgift. Beroende på hur långt samt vilka vägar.


GPS, intressant.
Sveriges skatteuttag skall alltså göras beroende av USAs krigsmakt och deras välvilja att leverera korrekta positionsangivelser?

Finns det något att länka till, eller är det hon den stolliga folkpartisten du tänker på?
Hon som inte svarar på mail?


Edit:

Liberal heter det visst. Det finns ju inga Folkpartister kvar...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är den Gordiska knuten!

Samhället är fullständigt bilberoende. Dels av bilen i sig, men även av överbeskattningen från bilismen.

Hur skall bortfallet från fossilbilarna kompenseras?

Att bara höja skatten på el funkar dåligt. En generell höjning av energiskatten slår mot industrin, som i sin tur slår tillbaka mot samhället.
Och, glöm att redan hårt ansträngda villaägare är beredda att "subventionera" grannar som skaffar elbil när taxan höjs över hela linjen.

Så vad är lösningen? Differentierade elskatter beroende på hur uttaget ser ut?
Högst elskatt på laddstationerna just för elbilar?

Hur slår sådant?

Eller blir det en förflyttningsskatt? En kilometerskatt, en slags straffskatt för mobilitet?
Hur skall man lösa det rent praktiskt?
Rfid ligger ju nära till hands. Vågar politikerna ta det steget?


Frågor, frågor, frågor - frågor som våra politiker sitter och våndas över.
Pengarna måste ju in! Hur...?

Jo. Det där är ju intressant. Att ta ut hela bortfallet på beskattning av fossilt bränsle när folk går över till elbilar på elen istället är nog ett dåligt alternativ som kommer att slå hårt på industrin. Om man då inte väljer att lägga en energiskatt på el till privatpersoner specifikt men det misstänker jag skulle vara väldigt impopulärt.
Att ha tracking med GPS på alla fordon tror jag kan bli lite svårt att få igenom av integritetsskäl så den vägen tror jag inte är lätt framkomlig.

Däremot så har vi ju redan idag en funktion som läser av mätarställningen i bilarna i form av bilbesiktningen.
Man jämför årets mätarställning med fjolårets och så får man en räkning hem i brevlådan som motsvarar det antal km man kört under det gågna året. Alternativt att man på samma sätt som med försäkringen uppger en förväntad körsträcka och så korrigeras det mot faktisk körsträcka vid årets slut.
Det är nog det som är enklast att åstadkomma. Troligen blir det väl så mycket pengar att man är tvungen att portionera ut inbetalningarna över året. Men om man säger att man ska betala 1kr i skatt per körd km och det visar sig att man har kört 1500 mil så blir det 15000 kr som ska in och då får man en räkning på dryga tusenlappen varje månad under det kommande året.

Det ställer ju till med problem om man byter bil under året vilket ju händer ibland kan man förmoda.
Men någon form av inrapportering av mätarställning som sedan kontrolleras vid besiktningen skulle man nog kunna tänka sig är den variant som skulle vara lättast att genomföra sett till eventuella integritetsrisker.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top