Idag är driftkostnaden för en elbil skitbillig. Man ska vara helt klar över att det faktumet inte kommer bestå över tid. Signaler har redan kommit från finansministern, ju fler som övergår till fossilfritt bilägande ju mer sjunker skatteintäkterna. Det blir ett bortfall som måste fyllas och det är nära till hands att tro att elkonsumptionen är den som ska kompensera denna kassako... Eftersom debatten redan har börjat gissar jag att den ökade elbilförsäljningen redan börjat märkas av.
Min nästa bil blir nog en hybrid, den bästa kombinationen. De nya hybridbilarna börjar få fin elräckvidd men man har ändå en backupp.... Jag är dock helt övertygad om att det inte kommer vara en lönande affär för mig men skattmasen blir troligen nöjd.
Det där är den Gordiska knuten!
Samhället är fullständigt bilberoende. Dels av bilen i sig, men även av överbeskattningen från bilismen.
Hur skall bortfallet från fossilbilarna kompenseras?
Att bara höja skatten på el funkar dåligt. En generell höjning av energiskatten slår mot industrin, som i sin tur slår tillbaka mot samhället.
Och, glöm att redan hårt ansträngda villaägare är beredda att "subventionera" grannar som skaffar elbil när taxan höjs över hela linjen.
Så vad är lösningen? Differentierade elskatter beroende på hur uttaget ser ut?
Högst elskatt på laddstationerna just för elbilar?
Hur slår sådant?
Eller blir det en förflyttningsskatt? En kilometerskatt, en slags straffskatt för mobilitet?
Hur skall man lösa det rent praktiskt?
Rfid ligger ju nära till hands. Vågar politikerna ta det steget?
Frågor, frågor, frågor - frågor som våra politiker sitter och våndas över.
Pengarna måste ju in! Hur...?