Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ju mer jag tänker på det ser de traditionella pickisarna mer och mer ut såhär
b75326ce9b9b19ad87c4b36ed93b05c3.jpg

Eftersom min fru tagit Teslan till Kiruna över helgen blev jag tvungen att starta upp Landcruisern. Det kändes på riktigt som att förflytta sig 30 år bakåt i tiden... även om jag tokgillar den. Men när Cybertrucken kommer är det ajöss LC. Om någon ens vill ha den då.

Fick förresten månadens Statoilräkning häromdagen. Brukar ligga mellan 4.000 och 6.000 (till detta skall läggas OK-s dito på mellan 1.000 och 3.000).

0 kr, enormt skönt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle gått till Specsavers? Man undrar om Elon stashat lite puk i sina bilar han skeppar för man får va bra stukad för att kalla Cybertruck modern i designen. Lika modern som 60-talet miljonprogram, där man byggde effektivt och funktionellt, javisst. Designen därefter.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle gått till Specsavers? Man undrar om Elon stashat lite puk i sina bilar han skeppar för man får va bra stukad för att kalla Cybertruck modern i designen. Lika modern som 60-talet miljonprogram, där man byggde effektivt och funktionellt, javisst. Designen därefter.

Det går ju inte att designa på särskilt många andra sätt om man valt den byggmetoden som man gjort. Sjukt smart skulle jag säga.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Vad gäller uni-body som pickup så startade det med Honda Ridgeline. Det var 13år sedan och modellen finns än idag. :fakta

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det går ju inte att designa på särskilt många andra sätt om man valt den byggmetoden som man gjort. Sjukt smart skulle jag säga.

Well? Varför det? Vad för ”byggmetod” menar du? Vad förhindrar dem att klä den bärande fula konstruktionen med plast som de gjort på andra bilar?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag undrar också vad som menas med "den byggmetoden"? Självbärande karosser har varit den vanligaste byggmetoden inom fordonsindustrin sedan 70-talet och det var knappast en ny uppfinning ens då.

Och övriga industrin har fixat biffen med mjuka runda linjer. Även olika olika karosser på samma bottenplatta.

Inte så vanligt på lastbilar och SUV dock, vilket kanske säger en del om vad det egentligen är en för sorts bil. Jag tror inte terrängbilsfolket kommer gå man ur huse för att köpa cityjeepen från Tesla.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag sätter en bärs på att de fått in en kvarts miljon förbeställningar inom en vecka. Någon som sätter emot?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Well? Varför det? Vad för ”byggmetod” menar du? Vad förhindrar dem att klä den bärande fula konstruktionen med plast som de gjort på andra bilar?

Men läs om hur den är gjord vetja.

Har väldigt lite med andra bilar att göra.

Buy quality, cry once

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Ja, det var ju en lite annorlunda design minst sagt... :va
Men det är ju kul med ny design & även om jag personligen inte kommer skaffa en Cybertruck så förstår jag att det är många som gillar den!!
Dock så är jag lite fundersam över till hur många Sverige som i dag kör pickup som kommer att ratta en Cybertruck 2022...
Tänker då främst på företagare som dels pga av rådande skatteregler avseende lätt lastbil mm, men även då designen av flaket som mer eller mindre gör det omöjligt att ha en funktionell kåpa med sidoluckor.
De flesta nyare pickuper ägs eller leasas ju främst av företag & om man inte kommer kunna lyfta momsen på Cybertryck så kommer nog Ford's & Rivians modeller som sägs komma ut på marknaden ungefär samtidigt få en fördel.
Sen vete fan om EU kommer att gilla den fronten då flera biltillverkare fått ändra sin design på fronten pga ökade krav på skydd för fotgängare mm.
Hur som helst, kul med lite nytänk!!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gissar att det kommer att komma X antal olika eftermarknadskåpor på liknande tema som campingkitet som syntes i en reklambild. Dessutom finns lastutrymmen bredvid och under. Och angående praktiskhet så är det sannolikt en vinnare hands down.

Buy quality, cry once

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag håller på att avsluta en roadtrip Sth-Köpenhamn t/r på två dagar i en Model 3. Autopiloten är betydligt sämre än jag trodde och maten som finns tillgänglig vid superchargerstationerna är rätt trist. Förutom det har det funkat extremt bra: Det tar inte betydelsefullt längre tid och man är piggare än vanligt när man kommer fram.
Får jag välja så tar jag inte en fossilbil nästa långtur.
Den är byggd extremt "enkelt" och då håller man nere priset rejält.
Jag tror en stor del i att vi upplever instegspriset på Trucken som förvånansvärt lågt är att Tesla räknar med att batterikostnaden hinner sjunka en hel del innan första leverans. Model 3 kändes ju också omöjligt prissatt när den annonserades men nu är ju de andra tillverkarna inte så sjukt långt efter längre. Det samma kommer ju hända med trucken. Pickisar är ju sjukt billiga i USA också så vi får se hur prissättningen i Europa blir.

Jag är iaf sjukt sugen på en truck men jag har ju också en väldig försmak för stora konstiga terränggående fordon. Frugan kan tänka sig en elbil men trucken faller nog inte i smaken.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin