Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
18” hjul, Tesla 3 Performance:

Snitt över snart 1000 mil är 198Wh/km och det är antingen 90-120 landsväg eller ”kallstart” och pendling till jobbet i slask och minusgrader (vilket kan snitta 300 Wh/km).



Men för en bil på +500 hk är det ju rätt OK... :fakta


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Motorväg fixar alla rena elbilar utan att tveka. Min gamle Leaf tuffar utan problem i 140+. På..ehm.. Autobahn såklart. 25-30 mil bör de flesta nyare bilar med 60kWh+ batteri klara utan problem.
Vilka bilar förutom Tesla har så stora batterier? Audi, Jaguar och Porsche?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
f33cf06045e0099a7fcb0563d8c41d64.jpg
b7a70d20c34f476f4ae76d6f38e7dcb8.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mer panzertanks åt folket! Sen Volvo slutade bygga murbräcka och istället blev fisförnäma finns ju en marknad att ta över.:banana
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Autopiloten är betydligt sämre än jag trodde

Måste passa på att fråga om detta. Vi har haft ett gäng nyare Volvos på jobbet (hyrbilar) från XC70, V90 och nu en V60 CC.

Volvo har ju länge haft sin adaptiva farthållare (som är en kanon funktion) samt att man på senare år haft sin pilot assist.
Men Pilot assist är ju verkligen helt värdelös. Folk måste ju tro att man är full eller blind. Första bilen jag körde med det trodde jag ville provocera fram en sladd (var vinterväg, höll på skita på mig när den började sicksacka) men även den nyaste V60 är ju tämligen dålig, den agerar ju som en person som tittar 50cm framför bilen, ratten går fram och tillbaka hela tiden och man sicksackar inom filen.

Är även Teslorna så? Eller har dom lyckats få autopiloten att kalkylera bättre så den slipper korrigera hela tiden? För är den ens i närheten av hur Volvo beter sig så förstår jag inte hur folk kan påstå att det är något man kan använda dagligdags utan att få dödsångest?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Måste passa på att fråga om detta. Vi har haft ett gäng nyare Volvos på jobbet (hyrbilar) från XC70, V90 och nu en V60 CC.

Volvo har ju länge haft sin adaptiva farthållare (som är en kanon funktion) samt att man på senare år haft sin pilot assist.
Men Pilot assist är ju verkligen helt värdelös. Folk måste ju tro att man är full eller blind. Första bilen jag körde med det trodde jag ville provocera fram en sladd (var vinterväg, höll på skita på mig när den började sicksacka) men även den nyaste V60 är ju tämligen dålig, den agerar ju som en person som tittar 50cm framför bilen, ratten går fram och tillbaka hela tiden och man sicksackar inom filen.

Är även Teslorna så? Eller har dom lyckats få autopiloten att kalkylera bättre så den slipper korrigera hela tiden? För är den ens i närheten av hur Volvo beter sig så förstår jag inte hur folk kan påstå att det är något man kan använda dagligdags utan att få dödsångest?
Äh, det är ju ungefär så folk kör med ansiktet i mobilen, så dom flesta märker nog ingen skillnad :D

Hur bra är såna där system i snömodd och mörker, dvs när dom behövs som mest? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Äh, det är ju ungefär så folk kör med ansiktet i mobilen, så dom flesta märker nog ingen skillnad :D

Hur bra är såna där system i snömodd och mörker, dvs när dom behövs som mest? :va

Mörker bra, Teslas ser åtminstone 250 meter framåt och reagerar på första bilen i en kö på tre, tar kurvor naturligt osv. Självklart finns situationer som den har svårt att fixa men det lär man sig med tiden.

Snömodd där blir problemet att den har svårt att se var vägen är så då slår den oftast av. Lika bra.


Buy quality, cry once
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Måste passa på att fråga om detta. Vi har haft ett gäng nyare Volvos på jobbet (hyrbilar) från XC70, V90 och nu en V60 CC.

Volvo har ju länge haft sin adaptiva farthållare (som är en kanon funktion) samt att man på senare år haft sin pilot assist.
Men Pilot assist är ju verkligen helt värdelös. Folk måste ju tro att man är full eller blind. Första bilen jag körde med det trodde jag ville provocera fram en sladd (var vinterväg, höll på skita på mig när den började sicksacka) men även den nyaste V60 är ju tämligen dålig, den agerar ju som en person som tittar 50cm framför bilen, ratten går fram och tillbaka hela tiden och man sicksackar inom filen.

Är även Teslorna så? Eller har dom lyckats få autopiloten att kalkylera bättre så den slipper korrigera hela tiden? För är den ens i närheten av hur Volvo beter sig så förstår jag inte hur folk kan påstå att det är något man kan använda dagligdags utan att få dödsångest?

Teslan verkar vara 100ggr bättre än Volvon men eftersom Elon hävdar att de är så pass nära full autonomi hade jag förväntat mig ännu mer.

Så länge den är ren och har koll på filerna kör Teslan rimligt bra och den har koll på bilar i det absoluta närområdet runt om och en god bit framåt. Motorvägskörning och kökörning funkar därför ganska bra så länge det inte är allt för dåliga linjer, vägarbeten, rondeller, gångtrafikanter eller cyklister. Och vid nästan varje avfart på motorväg slår den av gasen någon kvarts sekund av någon oförklarlig anledning.

Det stora problemet är att den förlitar sig på kameror som vid dåligt väder beckar igen rätt fort och då blir det ett evigt växlande mellan autopilot och att man måste köra mer själv vilket vid varje växling spelar upp ett pling-plong man rätt fort tröttnar på. Vi hade växlande torrt och lite duggregn och vägarna var lättsaltade så det blev att torka av kamerorna vid varje stopp men det tog inte speciellt många mil innan bilen började varna om begränsad sikt igen.

Tesla tycker att bilen ska kunna köra med kameror eftersom vi klarar av att köra med hjälp av ögonen men våra ögon sitter bättre till än de främre sidokamerorna och bakkameran. Funkar säkert bra i Cali.

Trots vissa problem gjorde ändå autopiloten att man kom fram mer utvilad så den hjälper helt klart till även om den har en viss utvecklingspotential. Sen är det självklart så att man tappar en del fokus på körningen när bilen hanterar motorvägar så pass bra själv, det är nog helt oundvikligt. Förhoppningsvis är Teslan bra nog på att undvika olyckor för att kompensera för det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Här kör en Tesla 3 på autopilot. Mitt i kurvan upptäcker kamerorna en ankfamilj som travar ut i vägen - den undviker dem!

https://youtu.be/yLsBktUOcMs

I teorin håller ju Teslan koll 360 grader hela tiden och kan analysera trafik och omgivning. I praktiken är det svårare eftersom den självklart inte fattar vad den ser.

Däremot har jag märkt att den håller koll rätt långt fram i köer, har bättre uppsikt än jag själv på saker som kommer snett bakifrån och upptäcker hastighetsskillnader tidigare och bättre än jag själv. Med mer ackumulerad data och dito utveckling så är jag övertygad om att de kommer att bli riktigt bra.

Idag fungerar de klockrent i trafikmiljöer typ matarväg E4 Uppsala-Stockholm; en betydligt enklare miljö för datorerna att analysera. Inga hästar, fotgängare och fan och hans moster. Jag tror också att en del av de märkligheter vi märker av i Europa beror på att autopiloten stympats pga särskild lagstiftning (som billobbyn i Europa krävt) - exempelvis att bilen inte får ha förmåga att göra 90-graderssvängar... :huvet Tesla har ju haft detta som framtidsvision sedan 2010 och hela tiden samlat in data från sina bilar. De packar bilarna fulla med vanliga mobilkameror istället för att ha EN dyr optisk sensor för ändamålet. Bättre då med 7 kameror åt olika håll, ultraljuds- och radarsensorer. De kamerorna används dessutom som regnsensor och ljussensor för automatik.
Autosummon, dvs bilen parkerar själv och hämtar dig sedan vid affärsingången och kör ut-in i garaget själv fungerar i USA men är alltså avstängt i EU. "Säkerhetsskäl" Eller hur. :hihi:hihi:hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nope, oftast ganska risiga räckvidder även på fossilbränsle, hög bränsleförbrukning om man inte bara kör korta sträckor, usel räckvidd på eldrift, höga servicekostnader och fortfarande ålderdomlig teknik...


Buy quality, cry once

Det är alltså en fingerborg till tank monterat i elhybriderna?

Fan vad kass!
Vem vill då ha en sådan om man inte kommer någon vart med den ändå?

Vitsen med en sådan för mig skulle vara att faktiskt ta mig dit jag vill men kunna köra el när man bara snurrar i stan och kortare resor men om den ändå bara tar sig lika kort som en elbil så finns ju ingen anledning att ens titta åt det hållet, bättre då att köpa en diesel/bensin istället.

Trodde de hade tank för en 60mil iaf...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Här kör en Tesla 3 på autopilot. Mitt i kurvan upptäcker kamerorna en ankfamilj som travar ut i vägen - den undviker dem!

Hur ser prioritering ut? Om det suttit en ekorre i det andra körfältet, hade Teslan valt Puffs liv över Kalles kusiner? Ser den skillnad på borgare och proletärer?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur ser prioritering ut? Om det suttit en ekorre i det andra körfältet, hade Teslan valt Puffs liv över Kalles kusiner? Ser den skillnad på borgare och proletärer?

Ja, hur gör Agda 76, i det läget? :va

Eller genomsnittlig bilist?


Hur logaritmerna ser ut vet jag inte, men de blir bättre och bättre.




Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är alltså en fingerborg till tank monterat i elhybriderna?

Fan vad kass!
Vem vill då ha en sådan om man inte kommer någon vart med den ändå?

Vitsen med en sådan för mig skulle vara att faktiskt ta mig dit jag vill men kunna köra el när man bara snurrar i stan och kortare resor men om den ändå bara tar sig lika kort som en elbil så finns ju ingen anledning att ens titta åt det hållet, bättre då att köpa en diesel/bensin istället.

Trodde de hade tank för en 60mil iaf...

60 mil tar du dig med en riktig elbil om du stannar till 10 min längs vägen och trycker i lite grann. Och då slipper man alla nackdelar med bränslemotor osv.

Det jag vet är att tex Volvos hybrider och Mitsubishi PHEV har ganska hög bränsleförbrukning när man kör med bränslemotorn - detta kombinerat med rätt liten tank gör att räckvidden generellt blir dålig i jämförelse med tex vanliga dieselbilar.

Jag var lite orolig för räckvidden i början, nu är jag aldrig det. Det är ju inget problem när man kör Tesla i alla fall.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top