Elbil eller inte?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Äh, det är ju ungefär så folk kör med ansiktet i mobilen, så dom flesta märker nog ingen skillnad :D

Hur bra är såna där system i snömodd och mörker, dvs när dom behövs som mest? :va

Ja det är ju iofs sant..

Volvon klarar mörker bra (eller lika dåligt som dagsljus) men snömodd på vägen så ger den upp rätt omgående.
På V60in nu hade dom åtminstone lagt in en liten vibration i ratten när den slår av (E4 här uppe kan ha linjerna bortnött och då går den vilse)
Tidigare modeller jag kört har då bara slagit av funktionen utan att säga ett skit, mer än att symbolen slocknar. Lämpligt spännande. Så tycker inte man sparar så mycket energi på Pilot assist, snarare ett stressmoment av att nån idiot drar i ratten hela tiden.
Adaptiv farthållare däremot sparar ju föraren en hel del energi. Har man inte bråttom är det bara lägga sig bakom och se till att man håller sig på vägen. (Men adaptiv farthållare kan man ju få i en gammal Merca S500 från 2001 typ)
Sen att den bromsar senare än en själv vill kan ju bero på en själv som person, vissa man åker med gillar ju att bromsa hårt när man är uppe i röven på bilen framför istället för att släppa i tid så för dom är det säkert helt som vanligt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
60 mil tar du dig med en riktig elbil om du stannar till 10 min längs vägen och trycker i lite grann. Och då slipper man alla nackdelar med bränslemotor osv.

Det jag vet är att tex Volvos hybrider och Mitsubishi PHEV har ganska hög bränsleförbrukning när man kör med bränslemotorn - detta kombinerat med rätt liten tank gör att räckvidden generellt blir dålig i jämförelse med tex vanliga dieselbilar.

Jag var lite orolig för räckvidden i början, nu är jag aldrig det. Det är ju inget problem när man kör Tesla i alla fall.


Buy quality, cry once

Men, tar man sig alltså 60 mil med en hybrid?

Då får man ju räckvidd till ett överkomligt pris ändå med en sådan..eller?

Med bränslemotorn får man ju fördelen att kunna stanna efter vägen och tippa i en dunk om man skulle missa något av alla ställen att köpa soppa på så vissa nackdelar med bränslemotorn vägs ju upp av dess fördelar och vill man kör man ju biobränsle så slipper det dåliga samvetet göra att man får svårt att somna. :tummenupp
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det är inte många som klarar längre sträckor under norska förhållanden.

View attachment 451566

Översikten du valt där är väl för sämsta möjliga förhållanden. Kör man ofta långt på vintern i snöstorm utan laddmöjligheter längst vägen så är det ganska kritisk info. Annars är nog WLTP bättre att förhålla sig till. De flesta kan kosta på sig 10 till 20 minuters laddpaus när man kör över 30-50 mil. De som inte kan ta en kort paus när de är ute och långkör borde antingen se över sitt liv och prioriteringar eller köpa dieselbil, tänker jag :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men, tar man sig alltså 60 mil med en hybrid?

Då får man ju räckvidd till ett överkomligt pris ändå med en sådan..eller?

Med bränslemotorn får man ju fördelen att kunna stanna efter vägen och tippa i en dunk om man skulle missa något av alla ställen att köpa soppa på så vissa nackdelar med bränslemotorn vägs ju upp av dess fördelar och vill man kör man ju biobränsle så slipper det dåliga samvetet göra att man får svårt att somna. :tummenupp

Beror ju på hur stort batteriet är. Räkna med cirka 2 kwh/mil.
Nackdeln som jag ser det med hybriden är ffa att man inte kommer ifrån den fossila drivlinan och därmed det servicebehov den kräver i pengar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Beror ju på hur stort batteriet är. Räkna med cirka 2 kwh/mil.
Nackdeln som jag ser det med hybriden är ffa att man inte kommer ifrån den fossila drivlinan och därmed det servicebehov den kräver i pengar.

Fördelen jag ser med hybriden är att man får mil för en rimlig summa, att man får betala för de milen med service emellanåt är något som är ett problem under garantitiden sen kostar det bara materialet om man vill.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
De som inte kan ta en kort paus när de är ute och långkör borde antingen se över sitt liv och prioriteringar eller köpa dieselbil, tänker jag :)

För mig är inte de korta stoppen några problem, för mig är det dock ett problem vad räckvidden kostar i inköp, man får mycket bränsle, service och underhåll för den mellanskillnaden.

Men, skitsamma, är inte på jakt efter någon bil nu ändå, ska ju ha en buss. :)

Där är räckvidden ett skämt så det är omöjligt att ens kolla på en sådan el så det bli väl diesel igen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Översikten du valt där är väl för sämsta möjliga förhållanden. Kör man ofta långt på vintern i snöstorm utan laddmöjligheter längst vägen så är det ganska kritisk info. Annars är nog WLTP bättre att förhålla sig till. De flesta kan kosta på sig 10 till 20 minuters laddpaus när man kör över 30-50 mil. De som inte kan ta en kort paus när de är ute och långkör borde antingen se över sitt liv och prioriteringar eller köpa dieselbil, tänker jag :)
Jo, det är ju de sämsta förhållandena, men de är ju intressanta ändå.
Låt oss säga att man har långt att pendla till jobb. En 12-13 mil enkel väg. Inte helt ovanligt utanför storstäderna.
Du har ingen möjlighet att ladda vid det aktuella jobbstället. (Det finns företag som inte vill bjuda på lite el till anställda. Arbetar på en sån nu och ändå har vi upp till 64 amp uttag som inte används på plats)
När du sedan skall hem har du inte direkt någon lust att sitta och dega vid CircleK laddplats i 30 min för att kunna köra hem.
Så att kunna ta sig till jobb och hem på en laddning är ändå intressant.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, det är ju de sämsta förhållandena, men de är ju intressanta ändå.
Låt oss säga att man har långt att pendla till jobb. En 12-13 mil enkel väg. Inte helt ovanligt utanför storstäderna.
Du har ingen möjlighet att ladda vid det aktuella jobbstället. (Det finns företag som inte vill bjuda på lite el till anställda. Arbetar på en sån nu och ändå har vi upp till 64 amp uttag som inte används på plats)
När du sedan skall hem har du inte direkt någon lust att sitta och dega vid CircleK laddplats i 30 min för att kunna köra hem.
Så att kunna ta sig till jobb och hem på en laddning är ändå intressant.

Inga som helst problem med en riktig elbil... dessutom lär kalkylen bli riktigt intressant i jämförelse med vilken fossilbil som helst när man kör 5500 mil/år bara jobbpendling. 11.000 i elkostnad och ingen service i jämförelse med 55.000 i bränsle och 10.000 i service för en normal dieselbil. Varje år.




Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo, det är ju de sämsta förhållandena, men de är ju intressanta ändå.
Låt oss säga att man har långt att pendla till jobb. En 12-13 mil enkel väg. Inte helt ovanligt utanför storstäderna.
Du har ingen möjlighet att ladda vid det aktuella jobbstället. (Det finns företag som inte vill bjuda på lite el till anställda. Arbetar på en sån nu och ändå har vi upp till 64 amp uttag som inte används på plats)
När du sedan skall hem har du inte direkt någon lust att sitta och dega vid CircleK laddplats i 30 min för att kunna köra hem.
Så att kunna ta sig till jobb och hem på en laddning är ändå intressant.
Så länge du kan fixa laddning hemma så funkar det utmärkt med någon av bilarna i det högre segmentet. 25 mil á 2kWh/mil är 50kWh. 8A trefas är 5,5 kW vilket de flesta klarar även under den smällkalla vintern. Startar du laddningen vid 21 är den klar kl 7, och under den tiden brukar man inte ha igång både spis/mikro/annat samtidigt så även de klenaste säkringarna klarar för det mesta det utan problem.
Valfri Tesla, Hyundai'en och Kia'n om man vill ha en prisvärd pendlardroska. Som BrooklynS skrev så räknar man hem merkostnad i inköp snabbare ju mer man kör om året. Sen att de rena elbilarna verkar hålla längre och ha bättre andrahandsvärde än de med förbränningsmotor vad det verkar gör ju inte det hela sämre.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fan att ingen tog mitt (och Werzions) vad, vi hade varit vars en bärs rikare :fakta :fyllisar
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en beställning man gör på precis samma sätt som när man beställer en S, X eller 3. Leveranstiden är längre.

Ja så är det ju. Tesla bygger bilar i ”batcher”, sedan matchas en tillverkad bil med din beställning när den kommer till Europa. Du kan ändra specifikation ända fram till dess att bilen får ett registreringsnummer - du får helt enkelt en annan bil då...

Dessutom kan du få bilen levererad, köra sju dagar och sedan lämna tillbaka den och få varenda öre tillbaka. Unikt.

Det Tesla gör är förutom att pressa priserna också att 250.000 redan har bestämt sin nästa bil och konkurrensen inom tre år är redan överspelad.

De som köpte S, X och 3 tillhör de allra nöjdaste bilägarna så jag tror att många befintliga Teslaägare beställer utan att blinka. De som gör detta första gången är kanske mer tveksamma då det skiljer sig åt gentemot hur ”vanliga” bilföretag säljer sina bilar. Dyr reklam, flådiga kontor och säljhallar, prutning, dyra serviceavtal mm mm.

Jag har inte träffat en enda Teslaägare som inte varit toknöjd. Det säljer flera bilar i framtiden.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hehehe
1490d887e886ed74928bc7471b7cd669.jpg
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
https://www.mestmotor.se/automotors...91127/bilar-driftsakerhet-problemfri-garanti/

"
Allra sämst i vår undersökning är Tesla där hela 56 procent av ägarna haft ett garantiärende. Hos Tesla har ägarna också problem med att få tid hos en verkstad för att åtgärda felet. Men trots det är ägarna riktigt nöjda med sina bilar och garantifelen tenderar inte att vara särskilt allvarliga – i vissa fall kan de till och med åtgärdas trådlöst med en mjukvaruuppdatering över nätet.

Renault är näst sämst – där har 37 procent av bilägarna haft ett garantiärende. Även Volvo ligger ganska dåligt till. Där har tre av tio ägare tvingats till garantireparation.
"
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
https://www.mestmotor.se/automotors...91127/bilar-driftsakerhet-problemfri-garanti/

"
Allra sämst i vår undersökning är Tesla där hela 56 procent av ägarna haft ett garantiärende. Hos Tesla har ägarna också problem med att få tid hos en verkstad för att åtgärda felet. Men trots det är ägarna riktigt nöjda med sina bilar och garantifelen tenderar inte att vara särskilt allvarliga – i vissa fall kan de till och med åtgärdas trådlöst med en mjukvaruuppdatering över nätet.

Renault är näst sämst – där har 37 procent av bilägarna haft ett garantiärende. Även Volvo ligger ganska dåligt till. Där har tre av tio ägare tvingats till garantireparation.
"
Precis, antal garanti-ärenden korrelerar inte direkt med hur nöjda ägarna är.
Vår Leaf har varit i stort sett felfri i tre år (bortsett t.ex stenskott som inte kan skyllas på bilen). Men jag tar hellre en tesla med ett par garanti-ärenden om året. För att det är en så mycket bättre bil (som i fordon på fyra hjul som jag vistas i och tar mig till ställen) än allt annat jag kört.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top