Äh, det är ju ungefär så folk kör med ansiktet i mobilen, så dom flesta märker nog ingen skillnad
Hur bra är såna där system i snömodd och mörker, dvs när dom behövs som mest?
Ja det är ju iofs sant..
Volvon klarar mörker bra (eller lika dåligt som dagsljus) men snömodd på vägen så ger den upp rätt omgående.
På V60in nu hade dom åtminstone lagt in en liten vibration i ratten när den slår av (E4 här uppe kan ha linjerna bortnött och då går den vilse)
Tidigare modeller jag kört har då bara slagit av funktionen utan att säga ett skit, mer än att symbolen slocknar. Lämpligt spännande. Så tycker inte man sparar så mycket energi på Pilot assist, snarare ett stressmoment av att nån idiot drar i ratten hela tiden.
Adaptiv farthållare däremot sparar ju föraren en hel del energi. Har man inte bråttom är det bara lägga sig bakom och se till att man håller sig på vägen. (Men adaptiv farthållare kan man ju få i en gammal Merca S500 från 2001 typ)
Sen att den bromsar senare än en själv vill kan ju bero på en själv som person, vissa man åker med gillar ju att bromsa hårt när man är uppe i röven på bilen framför istället för att släppa i tid så för dom är det säkert helt som vanligt.