Elbil eller inte?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Såg att Subaru börjat köra reklam för sin första elhybrid på den nordiska marknaden.
Blev nyfiken på teknologin bakom och kikade på bilens lösningar.

Stenålder...

I princip så primitiv en hybrid kan bli: Bilen är i stort sett en gammal modell där man satt en liten klen elmotor kopplad direkt till växellådan.

Oimponerande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg att Subaru börjat köra reklam för sin första elhybrid på den nordiska marknaden.
Blev nyfiken på teknologin bakom och kikade på bilens lösningar.

Stenålder...

I princip så primitiv en hybrid kan bli: Bilen är i stort sett en gammal modell där man satt en liten klen elmotor kopplad direkt till växellådan.

Oimponerande.

Jag skulle nog vänta med att säga om jag är imponerad eller inte för med rätt styrning kan det vara en jäkligt bra lösning.

Bromskraftregenererering ska inte underskattas för totalverkningsgraden på en bil.

Man kan downsiza fossilmotorn som då för bättre verkningsgrad.
Vidare kan man styra motorn till ett område där den har bättre verkningsgrad. Lågt varvtal och högt vridmoment är gynsamt så när du ligger i 70-90 på högsta växeln och bara håller kvarts gas kan man styra motorn till full gas men 75% av vridmomentet laddar batteriet. När sedan batteriet är fulladdat kan fossilmotorn stängas av och bilen går istället till 100% på el en stund.

Fördelarna är att batteriet behöver inte vara så stort och en fossilbil tankar man snabbt. Alltså inte en elbil utan en effektivare fossilbil.

Fast personligen tycker jag man ska använda elmotorn till framhjulen och fossilmotorn till bakhjulen så har man samtidigt löst fyrhjulsdriften. Eller möjligen tvärtom.
Men Subaru är ju ganska pragmatiska kring sin fyrhjulsdrift.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
100.000 mil och resor till Nordkap och Peking. Näe, elbilar kan man knappt köra till kiosken med! :fakta
https://www.mestmotor.se/recharge/a...nadd-har-ar-teslaforaren-som-kort-100000-mil/

Och elen kommer från tyska kolkraftverk, polska kolkraftverk #, franska kärnkraftverk eller tyska vind och vattenkraftverk ?
För med vind och vattenkraftverk så är ju elen helt ren. Eller hur. ?
Den el hen använder i bilen hade ju absolut inte kunnat användas till att dra ner på tex kraftverk eldade med
naturgas eller kol.

För att underlätta handeln med el behöver ett EUland som exporterar el inte ta upp CO2-utsläppen från sin export i redovisningen. Genom att exportera kolkraftel till norra Polen och sedan importera kolkraftel från södra Polen så sänker både Tyskland och Polen sina utsläpp jämfört med om man dragit kraftledningar från norr till söder i Tyskland.
När Barsebäck stängdes så började importen av Dansk kolkraft. Och på SVT kunde man se att det var Danmarks älsta och "smutsigaste" kolkraftverk som användes för exporten till Sverige. Av naturliga skäl.
Då belastade ju utsläppen Danmark så lite som möjligt. Den el som förbrukades i Danmark kom ju från de bästa kraftverken.
Det enklaste sättet få en miljövänlig elförsörjning i EU är att importera elen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Och elen kommer från tyska kolkraftverk, polska kolkraftverk #, franska kärnkraftverk eller tyska vind och vattenkraftverk ?
För med vind och vattenkraftverk så är ju elen helt ren. Eller hur. ?
Den el hen använder i bilen hade ju absolut inte kunnat användas till att dra ner på tex kraftverk eldade med
naturgas eller kol.

För att underlätta handeln med el behöver ett EUland som exporterar el inte ta upp CO2-utsläppen från sin export i redovisningen. Genom att exportera kolkraftel till norra Polen och sedan importera kolkraftel från södra Polen så sänker både Tyskland och Polen sina utsläpp jämfört med om man dragit kraftledningar från norr till söder i Tyskland.
När Barsebäck stängdes så började importen av Dansk kolkraft. Och på SVT kunde man se att det var Danmarks älsta och "smutsigaste" kolkraftverk som användes för exporten till Sverige. Av naturliga skäl.
Då belastade ju utsläppen Danmark så lite som möjligt. Den el som förbrukades i Danmark kom ju från de bästa kraftverken.
Det enklaste sättet få en miljövänlig elförsörjning i EU är att importera elen.

Suck. T.o.m dubbel-suck.. Vi har redan avhandlat detta i tråden. Flera gånger om. Och lite till efter det. Och när jag tänker efter ett par ggr till efter det.
Även om man eldar med kolkraft och vaskar energi i processen bara för att jävlas blir det mindre utsläpp än att elda dinosaurie-juice. Det blir mindre totala utsläpp av att kategoriskt ladda sin bil med diesel-generator än att hälla det i en bil med tank.. Sen att bilarna håller långt längre (uppenbarligen, nu när 100.000 mil är nådda och föraren siktar på 200.000) än deras förbrännings-dito gör inte saken sämre.
Felet är inte elbilen. Felet är att elda kol och annat skröfs. Det har gjorts i 100+ år, men nu helt plötsligt är det elbilens fel, allt är elbilens fel. Fordonet som faktiskt hjälper till istället för att göra det värre.
Pengarna som sparas på att man slipper betala av sitt livslånga sms-lån (förlåt menade bensinräkningarna) kan sen med enkelhet användas för att bygga ut energiförsörjningen. Så gjorde jag, och många fler med mig. Summa är att vi nu producerar mer "grön" el i Sverige för att mitt hushåll har 2 elbilar än om vi haft 2 traditionella bilar. Pengarna kunde jag investera just för att vi kör elbil! :fakta
Olje-lobbyn har verkligen lyckats med att utbilda en rejäl hord med "nyttiga idioter" som assisterar deras ekonomiska intressen och fortsätter tro på, och sprida, fake news eller vriden statistik. Ironiskt att dessa hårdföra kapitalist-företag använder sig av kommunistiska metoder för att förvrida psyket hos massorna, förfinade till nästintill perfektion. :brynad
Slutsats: Med elbilar får vi garanterat ner utsläppen (teoretiskt ner till 0 över hela livscykeln), får jämnare belastning på våra elnät (då merparten kommer laddas på natten och därmed jämnar ut den jättesvackan) och bidrar till mer "grön" elförsörjning (eftersom bränslebesparingarna gör att vi får kapital att investera i energiförsörjning både på individ- och statsnivå).
För att kunna sluta elda olja/kol/naturgas måste vi börja sluta elda olja/kol/naturgas. Det är helt omöjligt annars.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Olje-lobbyn har verkligen lyckats med att utbilda en rejäl hord med "nyttiga idioter" som assisterar deras ekonomiska intressen och fortsätter tro på, och sprida, fake news eller vriden statistik. Ironiskt att dessa hårdföra kapitalist-företag använder sig av kommunistiska metoder för att förvrida psyket hos massorna, förfinade till nästintill perfektion. :brynad

Tänk att den tanken har slagit mig också...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Blir så full i skratt när man läser olika försvar av saker. Men oljan är knappast något sådant.

En aspekt i det är dock alltid rolig att skoja med;

Om vi hade eldat dinosaurierna när de dog, hade det kallats biogas. Innebär det då att efter den tidsperioden rådde egentligen ett koldioxidunderskott? Det var ju inte längre en del av kretsloppet..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir så full i skratt när man läser olika försvar av saker. Men oljan är knappast något sådant.

En aspekt i det är dock alltid rolig att skoja med;

Om vi hade eldat dinosaurierna när de dog, hade det kallats biogas. Innebär det då att efter den tidsperioden rådde egentligen ett koldioxidunderskott? Det var ju inte längre en del av kretsloppet..

Ja, att elda träd anses ju vara koldioxidneutralt, men vad blir nettot ifall man fyller en nedlagd gruva med träd och skottar över? Har man inte bundit CO2 då?

Eller om man tar upp ett ton olja ur marken och fyller hålet med ett ton ved. Är man då koldioxidneutral när man eldar upp oljan?
Nettoutsläppet av CO2 är ju ungefär detsamma som om man skulle ha eldat upp veden.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om vi hade eldat dinosaurierna när de dog, hade det kallats biogas. Innebär det då att efter den tidsperioden rådde egentligen ett koldioxidunderskott? Det var ju inte längre en del av kretsloppet..

Tittar man bara på ett lite längre perspektiv är ju kol och olja 100% förnybara bärmedium av förädlad solenergi. Eftersom de fossila bränslena redan är framställda måste det vara miljövänligare att använda dessa än att producera solceller, batterier och annan utrustning för att fånga ny solenergi.
Koldioxidtillskottet denna rena energiform skänker atmosfären gör även att växtligheten gynnas och därmed ökar takten av nyproduktionen av kol och olja för kommande behov. Där kan man snacka klimatsmart!

Det miljövänligaste man kan göra med sin nya Tesla är alltså att konvertera den till tändkuledrift och tanka råolja.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Två batterier och fyra elmotorer senare ... Tesla har stått för de flesta reparationerna på garantin, men ägaren har själv betalat omkring 130.000 kronor i reparationskostnader."

Drar ner imponansvärdet ganska rejält.

De som köpte Audi Allroad med luftfjädring betalar detta och mer därtill i repkostnad på 10.000 mil...


Märk väl att den aktuella Teslan var av den tidigaste typen och där var såväl batterier och elmotorer föremål för garantiåtgärder. Efter att de bytts ut har bilen funkat bra. Och det handlar om 100.000 mil.

Hur mycket har en fossilbilsägare tankat för under den tiden? *räkneövning*
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Byta batteri och motor på en elbil är väl som att byta... ja hela drivlinan på en med förbränningsmotor.,

100000mil, knappt inkörd Benz eller Dodge Cummins :yoparty

Sluda nu. Haft två allroad. På de 20000milen var det inget mer än service.

Kan också dra bra skräckexempel, kompisens MX har stått på verkstad 3mån av 7 nu.
Och?
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top