Och elen kommer från tyska kolkraftverk, polska kolkraftverk #, franska kärnkraftverk eller tyska vind och vattenkraftverk ?
För med vind och vattenkraftverk så är ju elen helt ren. Eller hur. ?
Den el hen använder i bilen hade ju absolut inte kunnat användas till att dra ner på tex kraftverk eldade med
naturgas eller kol.
För att underlätta handeln med el behöver ett EUland som exporterar el inte ta upp CO2-utsläppen från sin export i redovisningen. Genom att exportera kolkraftel till norra Polen och sedan importera kolkraftel från södra Polen så sänker både Tyskland och Polen sina utsläpp jämfört med om man dragit kraftledningar från norr till söder i Tyskland.
När Barsebäck stängdes så började importen av Dansk kolkraft. Och på SVT kunde man se att det var Danmarks älsta och "smutsigaste" kolkraftverk som användes för exporten till Sverige. Av naturliga skäl.
Då belastade ju utsläppen Danmark så lite som möjligt. Den el som förbrukades i Danmark kom ju från de bästa kraftverken.
Det enklaste sättet få en miljövänlig elförsörjning i EU är att importera elen.
Suck. T.o.m dubbel-suck.. Vi har redan avhandlat detta i tråden. Flera gånger om. Och lite till efter det. Och när jag tänker efter ett par ggr till efter det.
Även om man eldar med kolkraft och vaskar energi i processen bara för att jävlas blir det mindre utsläpp än att elda dinosaurie-juice. Det blir mindre totala utsläpp av att kategoriskt ladda sin bil med diesel-generator än att hälla det i en bil med tank.. Sen att bilarna håller långt längre (uppenbarligen, nu när 100.000 mil är nådda och föraren siktar på 200.000) än deras förbrännings-dito gör inte saken sämre.
Felet är inte elbilen. Felet är att elda kol och annat skröfs. Det har gjorts i 100+ år, men nu helt plötsligt är det elbilens fel, allt är elbilens fel. Fordonet som faktiskt hjälper till istället för att göra det värre.
Pengarna som sparas på att man slipper betala av sitt livslånga sms-lån (förlåt menade bensinräkningarna) kan sen med enkelhet användas för att bygga ut energiförsörjningen. Så gjorde jag, och många fler med mig. Summa är att vi nu producerar
mer "grön" el i Sverige för att mitt hushåll har 2 elbilar än om vi haft 2 traditionella bilar. Pengarna kunde jag investera just för att vi kör elbil!
Olje-lobbyn har verkligen lyckats med att utbilda en rejäl hord med "nyttiga idioter" som assisterar deras ekonomiska intressen och fortsätter tro på, och sprida, fake news eller vriden statistik. Ironiskt att dessa hårdföra kapitalist-företag använder sig av kommunistiska metoder för att förvrida psyket hos massorna, förfinade till nästintill perfektion.
Slutsats: Med elbilar får vi garanterat ner utsläppen (teoretiskt ner till 0 över hela livscykeln), får jämnare belastning på våra elnät (då merparten kommer laddas på natten och därmed jämnar ut den jättesvackan) och bidrar till mer "grön" elförsörjning (eftersom bränslebesparingarna gör att vi får kapital att investera i energiförsörjning både på individ- och statsnivå).
För att kunna sluta elda olja/kol/naturgas måste vi börja sluta elda olja/kol/naturgas. Det är helt omöjligt annars.