Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Rättelse: Det var billigast.
Ja precis, för mycket länge sedan innan man lärde sig göra självbärande karosser.
Rättelse: Det var billigast.
Självbärande kaross är naturligtvis billigast. Det går åt minst mängd stål till sånt chassi.
Ändå har vissa fordon ram, fordon inom vissa kategorier.
Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).
Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...
Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).
Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...
Om vi tittar på hur priset på elbilar förändrats i förhållande till prestanda så har de blivit rejält billigare.
Cybertruck är dessutom BILLIGARE än motsvarande fossilpickup.
Buy quality, cry once
Av denna artikel att döma kommer det inte vara sparsmakat utbud av pickisar med ordentlig drivlina inom snar framtid: https://www.nyteknik.se/elbilar/tillverkarna-vars-el-pickups-utmanar-tesla-cybertruck-6980531
Jag tror vi kommer se en uppsjö av nya tillverkare framöver, eftersom det är mycket enklare att sätta ihop ett fordon med elektrisk drivlina än petroleum-driven dito. Tusen hästar är ju en barnlek att få till med ett gäng elmotorer.
Är tusen spänn för ett tuggummi billigt om smaken räcker i 20 år?
Om man tuggar tuggummi hela dagarna och köper tuggummi för 100kr/mån så... absolut.
Buy quality, cry once
Det är ju typ så som Tesla gjort med S/X/3 fast bredare med sin "skateboard". Hela bottenplattan är ett batteri, men gjord som strukturellt bärplan, styvt som själve fan..Framförallt är ju rambygget ohyggligt tacksamt att stacka batterier emellan. Tänk 1m bredd och 5m lång låda som är 15cm hög. Grymt enkelt och stadigt! En elmotor i varje hörn och en frunk till värmepump och reglersystem.
Det är ju typ så som Tesla gjort med S/X/3 fast bredare med sin "skateboard". Hela bottenplattan är ett batteri, men gjord som strukturellt bärplan, styvt som själve fan..
Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).
Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...
Den uppmärksamme såg att bilen gick sönder av 1500kg på flaket. Något som min gamla Citroën CX Break hanterade utan att det ens märktes oavsett underlag.
Chassi är en sak, hjulupphängningar en annan. För att öka möjligheterna för stelaxlade bilar att nå ned med hjulen så krävs ofta att man har en flexibilitet i chassit, tex Scania TGB30/40.
Den flexen i en vanlig pickup är snarare en oönskad bieffekt av den traditionella extremt billiga och ålderdomliga konstruktionen.
Snart kommer vi väl att få argumentera kring fördelen med luftfyllda gummihjul istället för järnskodda trähjul.
Kan man lösa flexibilitet i hjulupphängningarna på annat sätt så gör man det.
Buy quality, cry once
Släpp nu hyllningssången. Cybertruck är ingen truck. Det är en stor herrgårdsvagn med öppningsbart tak över bagaget. Eller en 6 sitsig skåpbil med öppningsbart tak över lastutrymmet. Pick your poison.
Det är förmodligen sant. Om "truck" definieras som "har stel ram och axlar samt motor av gjutjärn". Får det vara toppventiler?
Jag minns ett reportage om amerikanska truckers i en biltidning på 1970-talet. Peterbilt, MACK osv. Tvåtaktsdieslar på 18 liters slagvolym och rakskurna lådor utan synkronisering. En chaufför i reportaget sade: "Jag skulle aldrig våga köra en lastbil som har bromsar på framhjulen."
Det är ju inte så att den tekniska utvecklingen drivits av amerikanska pickups direkt. Men nu händer det något och det skall bli intressant att se hur marknaden ser ut om låt säga 6-7 år.
Det återstår nog att se vad man kan och inte...
Under tiden kan du kika på vad man kan göra med vanliga personbilar hos tex Nilssons i Laholm. Utan ram!
Buy quality, cry once
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |