Inget motstånd alls här, ge mig 40 mil för 200000-300000 och jag handlar.
Kommer inom några år.
Buy quality, cry once
Inget motstånd alls här, ge mig 40 mil för 200000-300000 och jag handlar.
En elbil har typ.... 40 rörliga delar. En fossilbil har cirka 4000. Det är snarare DÄR skillnaderna ligger och det avspeglar servicebehov och underhåll rent allmänt.
En fossilbil ligger i service på ungefär 2-4 kronor per mil i ren servicekostnad. Tillkommer övrigt underhåll och reparationer där de första 10.000 milen brukar vara hyfsade men sedan drar det iväg om man börjar räkna ihop det.
Att laga saker själv på en 40.000-milare kan man göra oavsett om det är el eller förbränningsmotor men bara avgasreningssystemet på en modern diesel kan kosta över 100.000 kr och när de sakerna går sönder så är det färdigkört om man inte byter ut felaktiga komponenter. Ett partikelfilter kan kosta 30.000kr, en växellåda 70.000 osv osv. Titta hur många automatlådor Volvo bytt tex. VAG... Det är helt enkelt så att elbilen är så otroligt enkel och det är delvis det som gör den så billig även i längden.
Kommer inom några år.
Buy quality, cry once
Som tidigare förklarat i tråden så är inköpspris en sak, totalkostnad inkl drift en helt annan och det är ju den man skall jämföra.
Jag tycker att elbilen även är billig i inköp, med tanke på att fossilbilar med motsvarande prestanda är mycket dyrare i inköp OCH kostar massor i både bränsle och service.
Det skulle tex vara roligt att se en TCO på en betydligt slöare BMW M5 sett över 20.000 mil...
Buy quality, cry once
Inköpspris kommer så småningom högst troligt gå under priset för motsvarande petroleumbil, inom hyfsat få antal år. Det behövs massproduktion för att få ner styckpriset. Fabrikerna är så sakteliga på väg att byggas.Jo, men nu gällde kommentaren just inköpspris. Tillverkningskostnaden är troligen lägre när man väl skrivit av utvecklingskostnaderna.
Endast en observation när det gäller försäljningspris kontra tillverkningskostnad. Nu sätts givetvis priserna utefter vad marknaden tål och inte enligt en cost-plus modell, men det är ändå intressent, ffa som en förlängning av kostnad vs pris på reservdelar.
En anledning till att formen är som den är. Att _faktiskt_ kunna köra jävligt tunga stenar i verkligheten utan att knäcka ramen.
Exempel på en Ford F350 med lite mer än bara en skvätt löv på flaket:
https://mobile.twitter.com/real_john_d/status/1200323551301005313
Varför tror du att terrängbilar, lastbilar och riktiga SUV har ram som den där Forden?
Däremot är 3:an för spartansk för min smak. Finns Toyota som är sexigare idag..
Rättelse: Det var billigast.För att det är billigast, man har gjort så sedan 1910-talet, det ger stor flexibilitet och det är billigast.
Varför tror du att amerikanska vans i lång version har en skarv mitt på sidan som börjar rosta efter några år? Kromade kofångare...
Konstruerar man nytt utan att behöva ta hänsyn till existerande modellprogram kan man tänka utifrån andra principer, ungefär som när Citroën lanserade DS 1955 när övriga märken med få undantag i princip var moderniserade trettiotalskonstruktioner.
Sa jag att det är billigast?
Buy quality, cry once
Det här låter orimligt och måste vara en rejäl överdrift.
Mm, nej. Det finns fog för den kritiken. Är man dock sådan som går igång på dansk minimalism så förstår jag att man gillar M3 skarpt.
Det var mest påståendet om Sexig och Toyota jag reagerade på.
Jag föredrar förstås minimalism framför knapphysteri som i en Corolla eller en DS7.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |