Service kategoriserar jag som saker man måste göra för att drivlinan ska funka. På petroleum är det förhållandevis stort. På elbil nästan obefintligt.
Underhåll kategoriserar jag som saker man behöver göra för att hålla bilen i rullande skick. Bromsar, spolarvätska, etc. Nästan samma där, men lite mindre på elbilen.
Drift, ja där är vi ganska överens om att det blir mycket billigare med el.
Fanatiskt hacka var nytt
Kanske framgår dåligt i skrift, men om någon exempelvis säger att alla som kör motorcykel antingen är pundare eller medlem i kriminellt mc-gäng kommer jag säga emot. Samma som i de här diskussionerna.
Har jag i något inlägg sagt till någon att inte köra bil/motorcykel drivet av petroleum? Att vi ska skrota bilar som är i drift idag? Att personer som kör något petroleum-drivet är dåliga människor? Jag har dementerat ryktet att elbilar är dåliga för miljön, att de är dyra och att man inte kan köra långt med dem. Men jag har aldrig sagt att de är för alla. Inte än iaf
Som jag skrivit innan, ett motorbyte är sällan ekonomiskt, eftersom den stora driftskostnaden gör att bilen inte är "lönsam" att göra en sån operation på. Det är oftast bättre ekonomi att helt enkelt skrota och köpa bättre begagnat. Ett batteribyte däremot gör att bilen blir "som ny eller ännu bättre" med fortsatt låga driftskostnader, vilket gör det till ett attraktivt alternativ. Både ekonomiskt och för miljön.