På mina bilar som jag kört fram till 30000mil innan de åk till skroten på grund av rost har det inte varit några större motorrelaterade problem men många andra saker som rattlås, handbromsströmbrytare, kärvande bromsok, rostiga bromsskivor, dörrar som läcker in, ställdon i klimatanläggningen. Oavsett om det är en elbil eller inte behöver den ungefär lika mycket underhåll/reparationer är min slutsats.
Så här säger en taxiägare som kör tesla. 12000:- för ett dörrhandtag känns ju som ett fynd!
https://teknikensvarld.se/sa-mar-tesla-model-s-efter-48-000-mil/
Jag vet inte hur många dörrhandtag jag har fått byta ut.
Handtagen fälls ut med elmotor, en delikat konstruktion som har lätt för att krångla.
– Det kan bli ganska dyrt, jag har betalat upp till 12 000 kronor för ett handtag. I dag har man förbättrat handtagen, och de är mycket billigare. Laddportarna var också ett problem i början, liksom elmotorerna. På min första bil bytte jag elmotor tre gånger på garantin, men det problemet verkar de ha löst. Den sista elmotorn hade gått över 30 000 mil när bilen såldes.