Elbil eller inte?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Fyrhjulingen som tesla presenterade tillsammans med cyberugly ska tydligen vara en yamaha raptor 700 som man förstört med elmotor och annan plast. Jävligt utvecklande haha
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fyrhjulingen som tesla presenterade tillsammans med cyberugly ska tydligen vara en yamaha raptor 700 som man förstört med elmotor och annan plast. Jävligt utvecklande haha

Nog oerhört tillfällig, du kan nog va säker på att tillbehörs-quaden blir en egen produkt när den väl klar. S3XY CAR, geeed it?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad tar de till kund?

En begad går lös på 11900 dollares till en MS. Skulle vara intressant och se vad det står längst ner till höger i Teslas reservdelskatalog.
Tyvärr nästan ingen som vet. Det finns inga bilar som är mer än 8 år, och kanske ett fåtal som gått över mil-gränsen sen de ändrade garantin från "obegränsat antal mil". Sen ska de gå sönder på dessa också.. $11.900 är ju inte bara rån, utan sodomering ovanpå också. Du kan ju nästan köpa en krockad bil med motorerna/batteriet intakta för samma pengar.
Deras nya motorer som är specade till minst 160.000 mil sitter i alla Model 3, och är en av två motorer på nyare S/X (kallad Raven) och ska enligt uppgift även sättas i okänt antal i lastbilen (Semi).
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad har ni haft för motorrelaterade reparationer på era bilar? Det enda jag kan minnas att jag gjort är byte av olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter. Avgassystem några gånger. Kamrem ibland. På bensinbilar även tändstift och någon gång har jag bytt tändkablar och fördelarlock.
Batterier brukar man ju också få byta med några års mellanrum.

Resten av mina servicar och reparationer är detaljer som även elbilar har.

I motsats till vad elbilsägarna vittnar om så har jag sannerligen aldrig bytt en motor.
Så av de fem som svarat så har tre inte haft problem förutom standard service/underhåll, en har kapitalt motorras som löste in bilen och en som haft två betydande haverier. Då är det ju statistiskt säkerställt att 40% att alla bilar får haveri innan 20.000 mil (obs ironi här).
Om man nu kommer 60.000 mil med en petroleum-driven bil, hur mycket spenderar man vid pumpen? Hur mycket skulle man alternativt få betala på elräkningen med en elbil som går lika långt? Hur mycket mer värd är då elbilen p.g.a den minskade driftskostnaden?
Jag skriver inte detta för att vara dryg utan för att visa på att det är mer ekonomiskt vettigt att lägga 30.000 spänn på att byta ett batteri till ett helt nytt (och kunna köra lika långt eller längre till med samma driftskostnad för drivmedel) än att lägga 30.000 spänn på t.ex en ny koppling/växellåda/renoverad motor där den enda vinningen är att man kan köra vidare med samma höga driftskostnad.
30-nånting lök var det en märkesverkstad ville ha för att fixa min koppling när den havererade, det slutade med att jag betalade typ 1.500 för felsökningen där, 2.000 för transport till brorsans verkstad på flakbädd och 2.000 nånting i reservdelar till inköpspris. 8+ timmar verkstadstid bjöd brorsan på.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Absolut. Så; priserna på delarna då, tack. Vi vet vad delar kostar till en med förbränningsmotor, men det verkar lite luddigt minst sagt på vad Tesla har i sin reservdelskatalog. Kommer de lagerhålla delar till bilar äldre än 10år(därefter är det ingen lagstadgad kravställan)..
om bilen går på 600kkr så blir det en avräkning på 60’ årligen.
Jag har legat på under det inkl allt med nya dieslar, helt klart. Ja soppa inkl.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Då har du haft tur. Och jag haft otur. Om brorsan inte kunde fixat mina grejer till inköpspris hade jag varit många 10-tusenlappar fattigare. Därmed inte sagt att alla kommer och drabbas av samma sak.
Det jag ville visa på var två faktiskt stora haverier, som jag själv råkat ut för, som inte kan uppstå på en elbil. Båda inträffade runt 15.000 mil.

Nja, 3 bilar av olika märke/modell över 20 års tid som gått över 20´i min ägo och hade gått 10´-15´(misstänkt skruvad mätare) och denna som gått 30´, nu 50´alltså utan annat än service.
En med kamrem som jag bytte när jag köpte i förebyggande syfte och efter 12´mil annars olja, filter och bensinarna emellanåt stift, fördelarlock och rotor på den som hade sådant och någon kylarslang och fläktrem annars inget bränslerelaterat byte/haveri.

Det är mina bilar jag haft länge, farsan och min farbror hade med bilar många bilar många mil och mycket slets ut men motor/drivlina var inget som byttes så ur min position så har jag haft bilar och du haft otur..

Skulle snarare säg att får du inte minst en 40´ mil på service ur en motor/drivlina är den feltillverkad eller misshandlad, hade en gammal opel jag panik-köpte när jag råkade sätta andrabilen i ett träd som jag försökte avliva motorn på genom slarv och sket i att byta olja och bara fylla på(någon gång när lampan tändes, tryck, inte nivå..:näsblod ) men den höll tills hålen var så stora att bilprovningen inte ville den skulle rulla vidare, motorn höll till min förtet..

Så att ta upp haverier och kort livslängd för en bensin/diesel till elbilens fördel är inte korrekt, inte heller servicekostnader då de är obetydliga normalt, drivmedel däremot är klart till elbilens fördel, dess stora nackdel är priset eller räckvidden då man än så länge inte kan få bägge.

15000 förresten..är du en av de som tycker hojar över 2000mil är slut? :7peta:hihi
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
På mina bilar som jag kört fram till 30000mil innan de åk till skroten på grund av rost har det inte varit några större motorrelaterade problem men många andra saker som rattlås, handbromsströmbrytare, kärvande bromsok, rostiga bromsskivor, dörrar som läcker in, ställdon i klimatanläggningen. Oavsett om det är en elbil eller inte behöver den ungefär lika mycket underhåll/reparationer är min slutsats.

Så här säger en taxiägare som kör tesla. 12000:- för ett dörrhandtag känns ju som ett fynd!

https://teknikensvarld.se/sa-mar-tesla-model-s-efter-48-000-mil/

Jag vet inte hur många dörrhandtag jag har fått byta ut.

Handtagen fälls ut med elmotor, en delikat konstruktion som har lätt för att krångla.
– Det kan bli ganska dyrt, jag har betalat upp till 12 000 kronor för ett handtag. I dag har man förbättrat handtagen, och de är mycket billigare. Laddportarna var också ett problem i början, liksom elmotorerna. På min första bil bytte jag elmotor tre gånger på garantin, men det problemet verkar de ha löst. Den sista elmotorn hade gått över 30 000 mil när bilen såldes.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så att ta upp haverier och kort livslängd för en bensin/diesel till elbilens fördel är inte korrekt, inte heller servicekostnader då de är obetydliga normalt, drivmedel däremot är klart till elbilens fördel, dess stora nackdel är priset eller räckvidden då man än så länge inte kan få bägge.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara det hela, kan vara jag som är världsmästare på att krångla till saker i skrift.. Men min poäng var att _om_ det blir ett kostsamt haveri oavsett drivlina, så är det mer ekonomiskt att lägga ner en mycket större summa pengar på att laga en elbil än en petroleumbil.
Ex: Två till synes lika bilar, petroleumbil behöver laga motor/växellåda/koppling för 20.000. Elbilen behöver nytt batteri för 100.000. Båda bilarna kan sen köra 20.000 mil till utan problem.
När petroleumbilen kört de milen har ägaren lagt ut 20.000 + 20.000*10(kr per mil i bensin) = 220.000 för att driva bilen.
När elbilen kört detta har ägaren lagt ut 100.000 + 20.000*3(kr per mil i el, högt räknat) = 160.000.
En ägare av elbil sparar alltså 60.000 spänn på att investera 100.000 i ett nytt batteri. Alternativt så kostar det ägaren av petroleumbilen 60.000 mer att laga motorn för 20.000 än att köpa nytt batteri för 100.000.
Eftersom det i dagsläget är så stor skillnad i driftskostnader så slår det även på lönsamhet i att reparera bilen _om_ den havererar. Även om det är en betydande kostnad att laga/byta batteri är det fortfarande mer lönsamt än att köpa bensin. Det var typ det jag ville komma till.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
15000 förresten..är du en av de som tycker hojar över 2000mil är slut? :7peta:hihi
Jag drog till med den siffran eftersom det var runt där nånstans som jag haft två haverier med två olika bilar.
Som av en händelse så har jag inte haft några problem alls med mina hojar som jag servat själv.. :va
(förutom startproblem på en gammal 80-talshäck, men det är nog preskriberat)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
På mina bilar som jag kört fram till 30000mil innan de åk till skroten på grund av rost har det inte varit några större motorrelaterade problem men många andra saker som rattlås, handbromsströmbrytare, kärvande bromsok, rostiga bromsskivor, dörrar som läcker in, ställdon i klimatanläggningen. Oavsett om det är en elbil eller inte behöver den ungefär lika mycket underhåll/reparationer är min slutsats.

Så här säger en taxiägare som kör tesla. 12000:- för ett dörrhandtag känns ju som ett fynd!

https://teknikensvarld.se/sa-mar-tesla-model-s-efter-48-000-mil/

Jag vet inte hur många dörrhandtag jag har fått byta ut.

Handtagen fälls ut med elmotor, en delikat konstruktion som har lätt för att krångla.
– Det kan bli ganska dyrt, jag har betalat upp till 12 000 kronor för ett handtag. I dag har man förbättrat handtagen, och de är mycket billigare. Laddportarna var också ett problem i början, liksom elmotorerna. På min första bil bytte jag elmotor tre gånger på garantin, men det problemet verkar de ha löst. Den sista elmotorn hade gått över 30 000 mil när bilen såldes.
Precis som det står var det konstruktionsfel i de spejsade dörrhandtagen. Dels ett kugghjul som var gjort av, jag vet inte, härdat smör kanske? Dels var det en kabel som inte var specad för att böjas kontinuerligt. Kostnad för att laga själv var/är i storleksordningen hundralappar..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
TM3 har ju en smartare lösning på dörrhandtag. Det är som en klumpigare version av det som fanns på FIAT Barchetta.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Precis som det står var det konstruktionsfel i de spejsade dörrhandtagen. Dels ett kugghjul som var gjort av, jag vet inte, härdat smör kanske? Dels var det en kabel som inte var specad för att böjas kontinuerligt. Kostnad för att laga själv var/är i storleksordningen hundralappar..

Det brukar vara så. Det som går sönder har konstruktionsfel eller är feltillverkat. Laga själv brukar kosta några kronor. Lämna in på verkstad kostar flera tusen. De gäller oavsett om det är en elbil eller inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns alltid ett motstånd mot förändring och det oavsett vad det handlar om. Jag erkänner villigt att jag bara för ett år sedan tillhörde den stora grupp som var mycket skeptisk till elbilar och deras egenskaper och funktion i verklig användning.

Sedan blev jag intresserad och började läsa på. Jag provade några elbilar och upptäckte att det fanns stora fördelar och att jag omedvetet/medvetet förstorat nackdelarna, dvs jag var själv ett offer för "Conformation bias". Men den stora förändringen inträffade när jag fick provköra en Tesla S och sedan en Tesla 3 och började titta på totalkalkylen.

Körde tex Luleå-Åre tor i helgen med elbil. Inga problem alls. Fantastisk värme, mycket god framkomlighet och väghållning, bra komfort och behaglig resa på alla vis. Lite räckviddsångest i 17 minusgrader, snöfall och 31 mil mellan laddarna men det gick fort över när man inser att man kan lita på bilens dator och räckviddsberäkningar. Får de bara upp en SuC i Dorotea någon gång är det hur lugnt som helst...

Så jag själv gick från uttalad skeptiker till att själv skaffa en på ungefär ett halvår. Jag tror att det kommer att gälla fler framöver, bara man vågar släppa sargen och se vad det handlar om.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det brukar vara så. Det som går sönder har konstruktionsfel eller är feltillverkat. Laga själv brukar kosta några kronor. Lämna in på verkstad kostar flera tusen. De gäller oavsett om det är en elbil eller inte.

En elbil har typ.... 40 rörliga delar. En fossilbil har cirka 4000. Det är snarare DÄR skillnaderna ligger och det avspeglar servicebehov och underhåll rent allmänt.

En fossilbil ligger i service på ungefär 2-4 kronor per mil i ren servicekostnad. Tillkommer övrigt underhåll och reparationer där de första 10.000 milen brukar vara hyfsade men sedan drar det iväg om man börjar räkna ihop det.

Att laga saker själv på en 40.000-milare kan man göra oavsett om det är el eller förbränningsmotor men bara avgasreningssystemet på en modern diesel kan kosta över 100.000 kr och när de sakerna går sönder så är det färdigkört om man inte byter ut felaktiga komponenter. Ett partikelfilter kan kosta 30.000kr, en växellåda 70.000 osv osv. Titta hur många automatlådor Volvo bytt tex. VAG... Det är helt enkelt så att elbilen är så otroligt enkel och det är delvis det som gör den så billig även i längden.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara det hela, kan vara jag som är världsmästare på att krångla till saker i skrift.. Men min poäng var att _om_ det blir ett kostsamt haveri oavsett drivlina, så är det mer ekonomiskt att lägga ner en mycket större summa pengar på att laga en elbil än en petroleumbil.
Ex: Två till synes lika bilar, petroleumbil behöver laga motor/växellåda/koppling för 20.000. Elbilen behöver nytt batteri för 100.000. Båda bilarna kan sen köra 20.000 mil till utan problem.
När petroleumbilen kört de milen har ägaren lagt ut 20.000 + 20.000*10(kr per mil i bensin) = 220.000 för att driva bilen.
När elbilen kört detta har ägaren lagt ut 100.000 + 20.000*3(kr per mil i el, högt räknat) = 160.000.
En ägare av elbil sparar alltså 60.000 spänn på att investera 100.000 i ett nytt batteri. Alternativt så kostar det ägaren av petroleumbilen 60.000 mer att laga motorn för 20.000 än att köpa nytt batteri för 100.000.
Eftersom det i dagsläget är så stor skillnad i driftskostnader så slår det även på lönsamhet i att reparera bilen _om_ den havererar. Även om det är en betydande kostnad att laga/byta batteri är det fortfarande mer lönsamt än att köpa bensin. Det var typ det jag ville komma till.

Kan inte riktigt hålla med där, kostnaden är samma på kringutrustningen såsom hjulupphängning osv. så det är väl lika bra att skrota elbilen med för reparationerna för att komma nya drivlinan ut blir så höga.
Å andra sidan har du rätt i att man blir tvungen att reparera elbilen då man har så stort bundet kapital i den och därför inte har råd att bara byta, bensin/diesel kan man skrota och köpa ny.

Ah, där är den stora miljövinsten, du måste hålla liv i den då den är så dyr! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det finns alltid ett motstånd mot förändring och det oavsett vad det handlar om. Jag erkänner villigt att jag bara för ett år sedan tillhörde den stora grupp som var mycket skeptisk till elbilar och deras egenskaper och funktion i verklig användning.

Inget motstånd alls här, ge mig 40 mil för 200000-300000 och jag handlar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top