FettSnok
96% enligt läkaren
Sluta tomta om utsläppen nu. Bilar.
Barnrumpor!
Barnrumpor!
Ger de ökningen per tidsenhet? Vi snackar 50år..
(Nej, precis vad jag skrev alltså. )
Vattenångan är den klart dominerande växthusgasen. C02 har ökat med en promille, från 0,03 procent till 0,04 procent sedan 1950-talet. Historiskt har vi en mycket låg C02 halt. En minskad CO2 halt till strax under 0,02 procent skulle utgöra en uppenbar fara för allt liv på jorden. Människan bidrar med cirka fyra procent av CO2 utsläppen (av de 0,04 procent) och "naturen" (vulkaner, spricker i jordskorpan och haven) med resten cirka 96 procent..
Om du vill snacka lobby-indoktrinering så varsågod och skölj.
Bra fråga, finns både och. Tror (obs tror) att tillverkare som har huvudkvarter i soliga breddgrader väljer direktverkande för det är enklare så.
Om du kan mäta koncentration per år så får du även ökning per tidsenhet.. Tänk position per tidsenhet, då vet du hastigt om du har minst två mätpunkter. Ju fler mätpunkter desto mer noggrann upplösning på hastigheten.
Jag är mer benägen att tro på forskare hos NASA än t.ex ett internet-troll som Lars Bern..
Absolut.
Nuvarande acceleration för senaste årtiondena: https://www.co2levels.org/
Historisk data för de senaste 800.000 åren: https://climate.nasa.gov/climate_resources/24/graphic-the-relentless-rise-of-carbon-dioxide/
Gobi-öknen, största i Asien: https://www.forbes.com/sites/daniel...inas-growing-deserts-are-choking-the-country/
Sahara, världens största öken: https://phys.org/news/2018-03-sahara-expandingworld-largest-grew-percent.html
Skogarna i världen: https://www.worldwildlife.org/threats/deforestation-and-forest-degradation
Korrekt! KLART dominerande.Vattenångan är den klart dominerande växthusgasen.
Fyfan vad hemskt, förstår folk detta rent matematiskt hur små tal det skriks om?C02 har ökat med en promille, från 0,03 procent till 0,04 procent sedan 1950-talet.
Korrekt. Världen gick säkert under för längesen egentligen när CO2 var högre.Historiskt har vi en mycket låg C02 halt.
Korrekt. Vet klimatgaphalsarna om detta tro?En minskad CO2 halt till strax under 0,02 procent skulle utgöra en uppenbar fara för allt liv på jorden.
Om du kan mäta koncentration per år så får du även ökning per tidsenhet.. Tänk position per tidsenhet, då vet du hastigt om du har minst två mätpunkter. Ju fler mätpunkter desto mer noggrann upplösning på hastigheten.
Jag är mer benägen att tro på forskare hos NASA än t.ex ett internet-troll som Lars Bern..
Men vafan. Iskärnorna ger inte noggrannhet på år. Läs själv det du länkar!
Du får ett snitt på 100-1000år. Så? Om den ökningen skedde på 50 eller 5 eller 500? Den är ju bevisat INTE linjär. Geeez
En bild för barn;
View attachment 451599
Ja, det är NASA-data.
Förlåt, jag uttryckte mig dåligt. Jag menade deras ekonomiska livslängd, inte den tekniska. Givet hur mycket pengar och tid som helst så kan man hålla liv i vad som helst. Men i verkligheten skrotas bilar som bara gått 15.000 mil. För de kostar för mycket att laga.
Dr Philip Lloyd: “I am doing a detailed assessment of the IPCC reports and the Summaries for Policy Makers, identifying the way in which the Summaries have distorted the science. I have found examples of a summary saying precisely the opposite of what the scientists said.”
0.04 är måhända lite men det är 33% mer än 0.03 så jag skulle nog vilja beskriva det som en väldigt signifikant ökning.
Precis. Det hela handlar om balans. För 10.000 år sen fanns det säkert 100.000 vargar i Sverige. Betyder det att det är en skitsmart idé att dumpa in 100.000 vargar årligen från tomma intet? Och öka antalet vi dumpar in varje år?Ja ÖKNINGEN i sig är ju tydlig på det viset.
Ja du har säkert rätt att det inte kostar så mycket att laga upp en sån bil så den klarar 30.000 mil till. Men efter 30.000 mil, hur mycket har du då lagt på bensin/diesel på den bilen? Hur stor skillnad hade det varit per mil om du skrotat den bilen och istället köpt en bättre begagnad för typ 100.000 och kört med istället? Om du istället skaffat en splajsans ny elbil för 400.000?Där har du inte helt rätt..
Köper man en bil som har en beräknad livslängd på säg 5år/10000mil så skrotar man den oftast efter den tiden, inte för att en bensin/dieseldriven bil har just den livslängden utan för att just den bilen inte är byggd för att hålla längre, det är lite det man betalar för vid oinköpet i form av ett lågt pris.
Ta en gammal volvo eller merca eller bmw exempelvis(väljer de märkena då jag har personlig erfarenhet) så har du ett helt annat tänk vid bygget och den livslängden är inte 15´mil, ingen jag haft som passerat 30´på annat än service har varit ens nära slut.
Världen kommer inte gå under. Världen klarar sig hur bra som helst. Vi kommer att kunna leva här utan problem.Korrekt! KLART dominerande.
Fyfan vad hemskt, förstår folk detta rent matematiskt hur små tal det skriks om?
Korrekt. Världen gick säkert under för längesen egentligen när CO2 var högre.
Korrekt. Vet klimatgaphalsarna om detta tro?
Ok så var i cykeln är vi?
https://www.geocraft.com/WVFossils/PageMill_Images/image277.gif
Har förändringen inte varit exponentiell helt naturligt någon gång tidigare eller vad är problemet?
Vi har naturligt en variation. Det har ingen sagt något om. Här ser vi variation +-100 ppm med cykler om ca 100.000 år. Vi har ökat med 200 på mindre än ett sekel. Det gäller att titta på skalan också.Syns att vi eldade mycket fossilt där strax innan Jesu födelse.
Ja du har säkert rätt att det inte kostar så mycket att laga upp en sån bil så den klarar 30.000 mil till. Men efter 30.000 mil, hur mycket har du då lagt på bensin/diesel på den bilen? Hur stor skillnad hade det varit per mil om du skrotat den bilen och istället köpt en bättre begagnad för typ 100.000 och kört med istället? Om du istället skaffat en splajsans ny elbil för 400.000?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|