Ja, men fram tom 70-talsbilarna så var det vanligt att motorerna fick renoveras före karossen var slut och irish skrev ju klassiker.
Var det verkligen det?
Min Volvo 142 från sent 60-tal snurrade på tills det var rostfläckar överallt, min Mazda B1800 från 1978 gick tills det var rosthål i både skärmar och dörrar, bekanta med gamla jänkebilar är likadant, enda sättet att slita ut en volvo rödblock eller en cheva V8 är väl att trimma ordentligt
Har dock eldat upp en typ1 1600 motor i min beach buggy efter en 5 timmars fullgasrepa, och har dödat en 305 smallblock men det berodde på att den var för ny och hade oljetryckgivare av plast som efter 25+år helt plötsligt fick för sig att den ville vara pulver. Hade inte hänt på en äldre maskin där de är i plåt.
Men när man tänker tillbaks både på egna fordon och bekantas så känns det fortfarande som att karrosen oftast är det som tagit slut först, oavsett årsmodell. Och skulle man råka ha ihjäl en motor så är det oftast ett mänskligt misstag bakom, men då är det avsevärt enklare och billigare att överhala en motor än en upprostad kaross, för att inte tala om roligare!
Tycker dock conceptet är skitcoolt, speciellt om det är lite effekt i grejerna, säg 300 elhästar Men kommer nog kosta mer än det smakar nu i början, om 5-10år kanske