Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är skillnad mellan Volvo och Toyota, Audi och Mercedes även om de använder samma system…

Dessutom är det många som åker omkring med Teslor som har felställda strålkastare och okalibrerade kameror vilket också spelar roll.

Sedan verkar det vara så att många Teslaägare har en bil för första gången och klagar på saker som alla bilägare sedan decennier vet är en egenskap hos alla bilar…

Ungefär som en lirare som lämnade in sin Yamaha RS Viking (snöskoter) till verkstad med uppmaningen att ”fotvärmen var trasig på ena sidan”.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Körde samma sträcka idag till jobbet som vanligt 20-21 grader varmt.
Farthållare på enligt skyltad hastighet. Dit 16.8 hem 17.6 mot låga 19 och 21 när det var -8.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Körde samma sträcka idag till jobbet som vanligt 20-21 grader varmt.
Farthållare på enligt skyltad hastighet. Dit 16.8 hem 17.6 mot låga 19 och 21 när det var -8.
Låter som min förbrukning - men då är det liter per 100 km... (BMW Power, V8!) :3freak :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Låter som min förbrukning - men då är det liter per 100 km... (BMW Power, V8!) :3freak :hihi

Jag har en Blazer S10 som kan komma ner i dom siffrorna ståendes bakom huset...
V6a...

Man borde hänga en hink på avgasröret och se hur mycket som bara rinner rakt igenom..,

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läste att Volvo förtvivlat vill höja gränsen för elbils bidrag malus bonus till 800,000 för det går ej att bygga elbilar för 700,000.
Men vem fan vill ha en Volvo?

Ioförsig lobbar bentlyn för att höja vikten att framföra på B kort till drygt 4 ton då bentlyn nya elbil väger över 3,5 ton med batterier.

Hur fan kan då MG bygga kombi på 1600 kg med batterier o som kostar 400,000 mindre än vad Volvo anser vara billigt.

Nä höj räntan till 8% skippa bonus malus då sjunker bilpriserna rätt fort.

Bekant köpte ny BMW diesel o fick 120,000 i rabbat på en bil som stog i butik så marginaler finns.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läste att Volvo förtvivlat vill höja gränsen för elbils bidrag malus bonus till 800,000 för det går ej att bygga elbilar för 700,000.
Men vem fan vill ha en Volvo?

Ioförsig lobbar bentlyn för att höja vikten att framföra på B kort till drygt 4 ton då bentlyn nya elbil väger över 3,5 ton med batterier.

Hur fan kan då MG bygga kombi på 1600 kg med batterier o som kostar 400,000 mindre än vad Volvo anser vara billigt.

Nä höj räntan till 8% skippa bonus malus då sjunker bilpriserna rätt fort.

Bekant köpte ny BMW diesel o fick 120,000 i rabbat på en bil som stog i butik så marginaler finns.

En trappa kanske, 70 tusen i bidrag för elbilar upp till 300000, 40 tusen i bidrag för bilar upp till 400000, 10 tusen i bidrag för bilar upp till 500000.

Jag är ganska övertygad om att alla bilar skulle fall från 369000, 469000 och 569000 som dom ligger på nu....

Då skulle det kanske bli slut på idiotgrejor som bara gör bilen dyrare utan att göra den bättre, som glastak.

Fast helst ser jag ju att alla bidrag försvinner helt och hållet.

Marknaden löser det där själv, folk köper elbilar när dom blir värda vad dom kostar, det driver tillverkarna till att bygga bättre elbilar billigare.

Och dom som vill bygga en dyr elbil måste göra den så mycket bättre att den är värd det, inte bara trycka in diamanter i en bajskorv

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En trappa kanske, 70 tusen i bidrag för elbilar upp till 300000, 40 tusen i bidrag för bilar upp till 400000, 10 tusen i bidrag för bilar upp till 500000.

Jag är ganska övertygad om att alla bilar skulle fall från 369000, 469000 och 569000 som dom ligger på nu....

Då skulle det kanske bli slut på idiotgrejor som bara gör bilen dyrare utan att göra den bättre, som glastak.

Fast helst ser jag ju att alla bidrag försvinner helt och hållet.

Marknaden löser det där själv, folk köper elbilar när dom blir värda vad dom kostar, det driver tillverkarna till att bygga bättre elbilar billigare.

Och dom som vill bygga en dyr elbil måste göra den så mycket bättre att den är värd det, inte bara trycka in diamanter i en bajskorv
Exakt så. Hade aldrig köpt min till svenskt pris. Då hade det blivit en Marvel R eller nåt istället.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Elbil är svårt, om man är van vid förfiningen i en traditionell bil.
Åkte med i en nästan ny Y och inredning glipar olika mycket, sätena är galonliknande. Dörrarna stängs med ett smäll o rattel.
Bullrig med.
Däremot är EQS helt underbart överlägset skönaste bilen alla kategorier. Otroligt habegär.
När kommer denna nivå ned på en elbil för 400k tror ni?

dagens elbilar för 400-600k känns som 20 år gamla bilar i förfining

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mercedes är Mercedes åter igen. De har varit ute och snedseglat med kvalitetsintrycket men det är förpassat till historien vill jag påstå. Ser med spänd förväntan fram emot c-klass som elbil. En ”lagom” bil för de allra flesta behoven.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läste precis att Volvo gjort en ower air uppdatering och att bilarna slutat fungera o bärgas i drivor till verkstad då ingen vet vad som gått fel eller hur det skall rättas till. Spännande?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Läste precis att Volvo gjort en ower air uppdatering och att bilarna slutat fungera o bärgas i drivor till verkstad då ingen vet vad som gått fel eller hur det skall rättas till. Spännande?
Det här låter ju skitkul faktiskt, har du en källa? :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

OTA uppdatering är ju en "selling point" för många, ända tills någon politiker uttalar sig om Gui Minhai och kineserna släpper en OTA som stänger ner allt som är kinatillverkat eller har kinatillverkad elektronik inbyggd.....
Fast dom är ju inte dummare än att dom sätter nerstängningsdatumet så pass långt i framtiden att alla hinner göra minst en OTA innan det upptäåcks...

Grattis, din kaffebryggare, kylskåpet, tv'n och tvättmaskinen slutar fungera, samtidigt som din mobiltelefon och din nya fina elbil går i baklås.

Blir dom ännu surare tar dom bort laddskyddet med en OTA så att elbilar, datorer och telefoner spontanantänder vid laddning och tar huset med sig.

Jag har svårare att tro att vi skulle kunna reta västländer till den punkten, men dom har samma möjlighet med sin elektronik, men där är ju risken för att någon gör en "man in the middle" och spoofar en legitim uppdatering

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...