Elbil eller inte?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tesla tillsatsvärmare?

Screenshot-20220602-224007-You-Tube.jpg

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag inser också att vi som åker blötbränslebil och aldrig skulle ställa om, vi är nog fast i ett "tankafullt" tänk. Man kan ju faktiskt ladda lite på stan så man kommer hem om det krisar. Soppapriserna nu är minst sagt ett bekymmer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte riktigt MX är den optimala dragbilen vad avser förbrukning. Min bil drar ca 3.5 KWh/mil i landsvägsfart med 1 200 kg släpvagn på kroken vilket ger en räckvidd om ca 20 mil. Med körning kring stan borde den siffran gå att hyfsa till något.

Det lär ju visa sig, vi har skaffat lägenhet i Luleå och ska till att helrenovera så snart vi får tillträde. Har fyllt utrymmena här hemma med byggmaterial, när inte ens byggvaruhandeln klarar av att fixa fram parkett blev det tvunget att beställa själv.

Så vagnen kommer att rulla 16 mil t/r plus lite avfarter till återvinning etc. Jag kommer att veta allt om släpvagnskörning med elbil till hösten?

Varken 8 eller 16 mil mellan laddmöjligheterna kan väl omöjligt vara en utmaning oavsett vilket släp man har?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Varken 8 eller 16 mil mellan laddmöjligheterna kan väl omöjligt vara en utmaning oavsett vilket släp man har?
Nej, inte vid normal körning. Men skulle jag lasta betongsten i släpet och lägga mig i 120-140 km/h på motorvägen skulle förbrukningen säkert sticka iväg duktigt, så pass att 15 mil skulle kunna bli en utmaning. Nu kör jag normalt inte så, men kan som sagt förekomma för andra.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
DSC_0179.JPG Ibland drar jag denna vagn. DSC_0182.JPG Ibland fraktar jag stora stenar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så länge elbilen har dragkrok är det inga problem alls. Skall du börja frakta minigrävare till Ritsem är det en annan femma.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu börjar det ordna till sig även här uppe i norr. Förstår jag det rätt bygger Ionity sex stolpar vardera i Docksta, vid ICA E-fyren i Jävre samt i Töre. Då jag bor i Jävre, på gränsen mellan Norr- och Västerbotten, förstod jag att ledningsarbetena är klara till semestern, markarbeten och installation sker efter semestern.

Kul?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Var och kollade på en Etråån idag. Den var tyvärr såld. Men kunde iaf konstatera att jag tyckte den kändes mer rejäl än eqc. Nån som vet om det är möjligt att mata 12 volt när bilen är avstängd? Har ju massa elverktyg som behöver ström mest jämt. Min nuvarande bil kan inte driva invertern utan att vara i radioläge. Och får då ej att låsa. Varför fattar jag inte för bilen är keyless.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Var och kollade på en Etråån idag. Den var tyvärr såld. Men kunde iaf konstatera att jag tyckte den kändes mer rejäl än eqc. Nån som vet om det är möjligt att mata 12 volt när bilen är avstängd? Har ju massa elverktyg som behöver ström mest jämt. Min nuvarande bil kan inte driva invertern utan att vara i radioläge. Och får då ej att låsa. Varför fattar jag inte för bilen är keyless.
Jag kan mata 230V från min, finns ett läge för att använda uttagen när bilen är "avstängd" men har inte testat det än, varit jäkligt korta stunder jag haft behov av det hittills.
Körde en 2,2kw elgrill från bilen senast idag på lunchen faktiskt.
Har ett uttag i baksätet och ytterligare ett i laddporten via en adapter.
Har du så många verktyg som går via 12V uttag?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Jag kan mata 230V från min, finns ett läge för att använda uttagen när bilen är "avstängd" men har inte testat det än, varit jäkligt korta stunder jag haft behov av det hittills.
Körde en 2,2kw elgrill från bilen senast idag på lunchen faktiskt.
Har ett uttag i baksätet och ytterligare ett i laddporten via en adapter.
Har du så många verktyg som går via 12V uttag?
Jag har en inverter på 150w som omvandlar till 240 volt. Med den driver jag laddaren som laddar mina 18v batterier. Dessa batterier driver sen min : skruvdragare mutterdragare tigersåg lövblås och röjsåg. Go green or go home! ?

Jag har tänkt byta ut även gräsklippare samt Åkgräsklippare och snöslunga till batteridrift. Jag har några kunder som jag sköter grönytor åt. Jag bytte till batterröjsåg nu när säsongen drog igång och det var ett riktigt bra beslut.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag har en inverter på 150w som omvandlar till 240 volt. Med den driver jag laddaren som laddar mina 18v batterier. Dessa batterier driver sen min : skruvdragare mutterdragare tigersåg lövblås och röjsåg. Go green or go home! ?

Jag har tänkt byta ut även gräsklippare samt Åkgräsklippare och snöslunga till batteridrift. Jag har några kunder som jag sköter grönytor åt. Jag bytte till batterröjsåg nu när säsongen drog igång och det var ett riktigt bra beslut.
Det låter ju spontant som att du skulle må bra av en kärra som har iaf ett, möjligtvis flera, 230V uttag :tummenupp

Uttaget i baksätet kan man ju ladda från under tiden man kör.
Högst oklart om det man plockar ur laddporten också funkar på det viset, men då det känns ganska efterblivet att ens försöka sig på det så chansar jag på att det inte går.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
@Knoddas Ja i min sprinterbuss har jag mera kräm i invertern så den driver micro kokplatta samt kovektorelement och kaffebryggare. Hemelektronik i bilen är lite mind Fu*k

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Elbilar brukar ha ganska dålig kapacitet i 12V-batteriet, kan vara värt att ha ett extra för det ändamålet.

Eller kolla på Ioniq5 som har riktigt uttag med HÖG kapacitet.

• Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min gissning här:
Man kan inte få ut 240V någonstans när bilen är helt avstängd, för då bryts kontaktorerna till driv-batteriet.

Man kan koppla en egen inverter till 12V batteriet och omvandla därifrån, men då tömmer man det och sedan kan man inte "starta" bilen eftersom 12V batteriet är tomt och inte orkar dra kontaktorerna.

Siderant:
Det är ju därför långtidsparkerade elbilar ibland får ta bärgare från Arlanda, trots att dom var fulladdade när dom parkerades, det är alltså det lilla 12V batteriet som har dött.

Jag har för mig att någon pingade Elon i en arg tweet och han lovade att titta på att införa automatisk laddning av 12V batteriet från driv-batteriet om bilen långtidsparkeras.

Förslaget var att den skulle gå in och ladda 12V en stund en gång i veckan eller nåt.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Att ladda småbatterier är inte jättehög prio. Det är bara just nu för jag ännu inte hunnit skaffa nog många. 18v 9.0ah batterier är inte billiga.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA