Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo, avtalen löper ut så folk tecknar sig på en ny, dom tidigare leasade bilarna ställs i hall och väntar på köpare som kanske inte kommer nu när allt har blivit dyrare.

Visst, bilar ska vi alltid ha, men man kanske nöjer sig med något hälften så dyrt som en återlämnad leasing Tesla
Ponera nu när det säljs fler elbilar än bensin+diesel tillsammans.
Efterfrågan på billigare bilar om 5år kommer troligen inte vara lägre.. begpriserna stiger (lex 2022)..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, så småning om kommer det att finnas billiga begagnade elbilar på marknaden.

Problemet just nu är att dom billigaste begagnade elbilarna på marknaden är rätt kassa på många sätt, luftkylda små batterier osv.
Den generationen vill inte jag ha.
(vi kan kalla den generation två, då generation 1 började på 1800 talet och varade fram till innan Nissan Leaf släpptes)

Det är först generation tre (som vi är inne i nu) som är intressant på begmarknaden.
Men kommer den där revolutionen i batterikemi som alla väntar på (och några redan räknar med) så kallnar även den här generationen avsevärt på begagnatmarknaden.

Vem vill ha en Lithium bil som bara tar sig 50 mil och tar en timme att ladda (0-100) när solidstate batteribilarna tar sig 80 mil och laddar på 10 minuter (givet att det finns laddare som klarar att ladda så snabbt)

Fast det är nog troligare att solidstate-bilarna får mindre/lättare batterier med 20-40 mils räckvidd, då laddtiden inte längre är ett besvär och laddnätverken har byggts ut i några år till. (EU hade väl något mål om laddmöjlighet var sjätte mil efter dom större vägarna och var tolfte efter dom mindre)

På förbränningsmotorsidan har revolutionerna redan varit och dom har ganska förutsägbart andrahandsvärde
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Begagnad elbil är väl inte särskilt attraktivt med tanke på livslängd på batterierna.
Att köpa en bensin/dieselbil med 10 år på nacken är ju inget konstigt öht men att förvärva en närmare 10 år gammal elbil som fortfarande rullar med samma batterier som den lämnade fabriken med är ju inte intressant för fem ören.
Jag hade inte ens velat köpa en elbil som rullat leasad i 3 år, vet ju själv hur lite hänsyn man har tagit till det här med att ladda på vettigt sätt.
Trivs jäkligt bra med min elbil men när avtalet löper ut om 2 år så blir det med all sannolikhet något som drivs av bensin eller diesel om jag inte kan lösa något nytt eldrivet till vettig peng (vilket inte alls känns troligt).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Begagnad elbil är väl inte särskilt attraktivt med tanke på livslängd på batterierna.
Att köpa en bensin/dieselbil med 10 år på nacken är ju inget konstigt öht men att förvärva en närmare 10 år gammal elbil som fortfarande rullar med samma batterier som den lämnade fabriken med är ju inte intressant för fem ören.
Jag hade inte ens velat köpa en elbil som rullat leasad i 3 år, vet ju själv hur lite hänsyn man har tagit till det här med att ladda på vettigt sätt.
Trivs jäkligt bra med min elbil men när avtalet löper ut om 2 år så blir det med all sannolikhet något som drivs av bensin eller diesel om jag inte kan lösa något nytt eldrivet till vettig peng (vilket inte alls känns troligt).
Det gäller gen 1-2 som man ska referera till exemplet ovan från GuW..
Att livslängden på batteri skulle vara där på ”gen3” är inte sant helt enkelt. Köpa en 10år gammal Long-life servad bensin-eller dieselbil? Det är snarare garanti för besvär i plånboken..
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, så småning om kommer det att finnas billiga begagnade elbilar på marknaden.

Problemet just nu är att dom billigaste begagnade elbilarna på marknaden är rätt kassa på många sätt, luftkylda små batterier osv.
Den generationen vill inte jag ha.
(vi kan kalla den generation två, då generation 1 började på 1800 talet och varade fram till innan Nissan Leaf släpptes)

Det är först generation tre (som vi är inne i nu) som är intressant på begmarknaden.
Men kommer den där revolutionen i batterikemi som alla väntar på (och några redan räknar med) så kallnar även den här generationen avsevärt på begagnatmarknaden.

Vem vill ha en Lithium bil som bara tar sig 50 mil och tar en timme att ladda (0-100) när solidstate batteribilarna tar sig 80 mil och laddar på 10 minuter (givet att det finns laddare som klarar att ladda så snabbt)

Fast det är nog troligare att solidstate-bilarna får mindre/lättare batterier med 20-40 mils räckvidd, då laddtiden inte längre är ett besvär och laddnätverken har byggts ut i några år till. (EU hade väl något mål om laddmöjlighet var sjätte mil efter dom större vägarna och var tolfte efter dom mindre)

På förbränningsmotorsidan har revolutionerna redan varit och dom har ganska förutsägbart andrahandsvärde
Medhåll på att teknikutvecklingen kommer forsätta vara massiv.
Ni minns BMW i3 som kom 15mil och laddade på en halv evighet, var inte så länge sedan. Bra och trevlig bil annars!
Nu kan budgetbilarna gå 40mil.

Tror inte att det kommer bilar med 20-40mils räckvidd, oavsett hur snabbt dessa kan laddas. Vem vill ha en sådan om 5år? Då alla andra klarar 60-100mil. Dvs som en fossilbil som för många ÄR referensen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Medhåll på att teknikutvecklingen kommer forsätta vara massiv.
Ni minns BMW i3 som kom 15mil och laddade på en halv evighet, var inte så länge sedan. Bra och trevlig bil annars!
Nu kan budgetbilarna gå 40mil.

Tror inte att det kommer bilar med 20-40mils räckvidd, oavsett hur snabbt dessa kan laddas. Vem vill ha en sådan om 5år? Då alla andra klarar 60-100mil. Dvs som en fossilbil som för många ÄR referensen.

Att det kommer bilar med mindre batterier/kortare räckvidd är jag rätt säker på, det är just nu enklaste sättet att göra dom billigare, och ännu värre blir det (i början) med solid state batterierna.

Men laddar dom tillbaka 20 mil på under 10 minuter så tror jag folk accepterar det också.

Givetvis kommer det att finnas premiumbilar med längre räckvidd än i dag och solidstate batterier också, men dom kommer att bli dyra.

Jag har inte lärt mig att elbilsbajsa än, men elbilskissa var 20mil i 10 minuter kan jag göra, man kan ju köpa mera kaffe varannan gång om man har stor blåsa.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vi får se vem av oss som får rätt. Ska vi säga avstämning om 5 år och vinnaren blir bjuden på en öl? :fyllisar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kan konstatera att en Leaf är ganska usel på att ta sig loss om den kört fast i snö... Blev till att hämta X5:an och dra loss. Leafen är väldigt låg och tar i marken väldigt snart och endast framhjulsdrift utan någon sorts "difflåsning" gör att man sitter där man sitter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Begagnad elbil är väl inte särskilt attraktivt med tanke på livslängd på batterierna.
Att köpa en bensin/dieselbil med 10 år på nacken är ju inget konstigt öht men att förvärva en närmare 10 år gammal elbil som fortfarande rullar med samma batterier som den lämnade fabriken med är ju inte intressant för fem ören.
Jag hade inte ens velat köpa en elbil som rullat leasad i 3 år, vet ju själv hur lite hänsyn man har tagit till det här med att ladda på vettigt sätt.
Trivs jäkligt bra med min elbil men när avtalet löper ut om 2 år så blir det med all sannolikhet något som drivs av bensin eller diesel om jag inte kan lösa något nytt eldrivet till vettig peng (vilket inte alls känns troligt).
Nu är ju inte livslängden på batterierna generellt något problem.
De undersökningar som gjorts visar att efter 16 000 mil så har bilarna fortfarande kvar 90-95% av batterikapaciteten. Och det mesta fallet i kapacitet sker redan under första året. Dvs batteriet är i stort sett lika bra efter 10 år som efter 1. Skillnaden är marginell.
Däremot är det ju fortfarande en issue att man saltar så in i helsike vilket får bilarna att rosta och ärga vilket betyder att livslängden på bilarna ur det perspektivet är begränsad. Och man vill ju inte betala skitmycket pengar för en bil som kommer att ätas upp av rosten inom några år. Och det är ett problem för elbilar i och med att dom generellt är såpass mycket dyrare än bensin och diesel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Hur långt tar man sig på en laddning – och hur påverkas räckvidden av motorvägshastighet. Det är två vanligt förekommande frågor som nu ställts till sin spets i ett nytt Autobahn-test.​


PUBLICERAD 24 MAR 2023 KL 11.07

Begreppet räckviddsångest kom med elbilen och även om bilägare har blivit mer vana är det ofta de få gånger om året man gör riktiga långresor som den kommer tillbaka. För det är då man kombinerar långa sträckor med motorvägshastighet.

Officiell: Kolla in Fords utmanare till populära Volkswagen ID4

För även om räckvidd på pappret räknats enligt WLTP-körcykeln som bitvis innehåller motorvägskörning, är detta värde oftast inte något man kan återupprepa i verkligheten.Trots att vissa elbilar utlovar räckvidder på 50 eller 60 mil, kommer man inte riktigt så långt.
Men hur långt kan man räkna att komma på ett fullt batteri? För att ta reda på det tog tyska Autobild ut 50 bilar på Autobahn och körde tills elen tog slut.
Intressant var att se att trots en hastighet på 130 km/h klarade flera bilar över 40 mil. Räckviddsmästare blev Mercedes EQS 450+ som var nära 50 mil.
Värt att notera att Autobilds Autobahntest inte innehåller alla olika elbilar och versioner. Det finns flera intressanta modeller som inte har utvärderats. Bilarna kördes inte heller alla vid samma tidpunkt. Dock ger resultatet en fingervisning om vad man kan förvänta sig för räckvidd

Lista: 50 elbilars räckvidd på Autobahn (130 km/h)​

MärkeModellAutobahn-räckvidd
MercedesEQS450+482 km
BMWIX Xdrive50434 km
BMWIX M60 Xdrive430 km
GenesisG80427 km
MercedesEQE 350+423 km
SkodaEnyaq IV RS380 km
NissanAriya FWD 178 kW378 km
Polestar2 Single motor Long Range374 km
AudiRS E-tron GT367 km
TeslaModel 3363 km
HyundaiKona Electric363 km
VWID5 Pro Performance340 km
FordMustang Mach-E GT337 km
PorscheTaycan Turbo S336 km
VWID4 GTX332 km
GenesisGV60330 km
VWID4 Pro328 km
Mercedes-AMGEQE 53 4Matic328 km
KiaNiro EV326 km
AudiQ4 E-tron 40326 km
SkodaEnyaq IV80318 km
KiaEV6305 km
VWID Buzz Pro301 km
BMWI4 M50299 km
RenaultZoe E-Tech292 km
HyundaiIoniq 5 AWD290 km
KiaE-Soul280 km
MercedesEQV273 km
MGZS EV272 km
RenaultMeagne E-Tech EV60268 km
AiwaysU5266 km
Hyundai Ioniq 5 (160 kW)261 km
Polestar2 Dual motor Long range258 km
OpelZafira-e250 km
SubaruSolterrra244 km
VolvoXC40 Recharge227 km
CupraBorn E-Boost226 km
MercedesEQA250222 km
ToyotaBz4x217 km
VWID3 Pro216 km
SsangYongKorande E-motion203 km
MercedesEQB350200 km
MG5178 km
OpelCombo E-life171 km
PeugeotE-Rifter164 km
HondaE153 km
MazdaMX-30140 km
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Sitter i valet och kvalet mellan elbil och laddhybrid... Kommer att kunna ladda både hemma och på jobbet.
Min största ångest framkallas av just räckvidden på elbil i min prisklass (640tkr). Min pendling är inga problem 46km enkel, men jag kör relativt ofta +400km under en dag. Under dessa resor har jag självklart tid att stanna och ladda, men - jag har inte tid att stå i kö för att ladda... Vet inte hur stort problemet är, litar inte till 100% på medias rapportering om "laddkaoset".
Ytterligare en nackdel är den i mitt tycke hårda chassi sättningen på dessa relativt billiga elbilar. Antar att det kommer sig av vikten och önskemål om "sportiga, dynamiska" köregenskaper.

Så, provkörde en DS4 laddhybrid igår (+ en CX60). Jag har aldrig varit speciellt förtjust i fransmännen och därför helt ignorerat dem tidigare. Men döm om min förvåning då denna bil rent körmässigt var allt jag någonsin letat efter i en bil!?
Först ska jag sprida lite ljus över mina i andras ögon kanske "udda" preferenser.
Jag uppskattar en bil som har mjuk chassi sättning, hjul som inte studsar över ojämnheter, lätt men exakt styrning med förutsägbart utfall, tyst kupe och (detta är subjektivt) en förarplats som "omfamnar" föraren. Då det gäller ljudsystem föredrar jag neutralt ljud med hyfsad midbas och rent mellanregister, ingen beundrare av överdriven bas och skrikiga diskanter. Rent ljudmässigt i Volvon tycker jag (subjektivt) att High performance systemet låter bättre (inte högre) än H&K systemet. Vet inte om det beror på att H&K ljudet är mer processat eller om det är något annat.

Kör idag en V60CC som är måttstocken, hade den funnits som laddhybrid hade jag tagit ut en sådan. V60T6 har 18mpnaders leveranstid.

DS4 är i mitt tycke bekvämare än V60CC, tystare, snudd på likvärdig känsla i styrningen, den har kontroll på hjulen utan att vara hård, testade med standard fjädring, vid beställning kör jag på "DS Active scan suspension". Hyfsad orginal stereo, enligt loggorna element från franska Focal.

Men nackdelarna - Mindre än V60CC, har två hundar som ska in i bilen, okänt service nätverk (Volvo är riktigt bra), okänd faktisk kvalite (för mig), låg dragvikt = får använda familjens XC70 för att dra husvagnen..

De två sista punkterna är sant för de flesta elbilarna på marknaden också. Inden bästa av världar går inte bilen sönder men det händer, då måste det bara funka med verkstaden...

Testade ju även CX60 som enligt säljaren skulle vara riktigt komfortabel att åka i, kanske stämmer för någon med sportiga ambitioner... Stötig, inte tyst i kupen, nervös styrning på motorväg, vag och märklig känsla i styrningen överlag, original ljudet (JBL) var inte mycket att hurra för. Samspel el/bensin och växellåda var riktigt sorgligt. Stort plus för utrymme i kupen och bagage samt dragvikt.

Kia Sportage laddhybrid, gillade körställningen, men gillade inte chassi sättningen på denna heller, styrningen knappt ok, utrymmen ok, original ljud defenitivt inte ok.

ID3 - helt ok bil, för hård för min smak, gillar inte den "flytande skärmen", sätena är inte bekväma för min kropp. Bra känsla i motorstyrningen, acceleration/regenerering vid enpedalskörning. Original ljudet går bort, lite för "luftig" i kupen, små utrymmen.

EV6 GT-Line. Hade stora förhoppningar efter att ha löst recensioner om den... Men mina preferenser harmoniserar nog inte med de som skriver bil reportage.
Märkligt syntetisk känsla mellan styrning/chassi, kändes inte som att ratten hade någon koppling alls till hjulen, riktigt obehagligt. Dålig kontroll på hjulen vid körning över ojämnheter, potthål och liknande, högt vindbrus i kupen, bra sittställning och justermån på stol/ratt. Även i denna bil går ljudet bort.

V60T6 - Lite lika samma som CCn, lägre dragvikt och markfrigång, hårdare chassi men i övrigt lika samma. Drivlinan är riktigt bra (MY23 med uppdaterade batteri/motor). Google operativet är en klar förbättring på vissa punkter och en klar försämring på andra, alla snabbknappar för funktioner var tydligen onödigt... Största nackdelen är leveranstiden på 18månader - vad hinner MP ställa till med över ett årsskifte!?

Det är fasiken inte lätt! Elbil kanske är det mest PK valet, laddhybriden mest mångsidigt. DS4 har vunnit mitt hjärta men t.ex. Sportage är klart vettigare. En V60T6 med leveranstid detta år hade varit mitt första val, men det går inte...

Finns det någon elbil, laddhybrid som jag borde testa, någon som fyller mina kriterier? Laddhybrid 600tkr, elbil 640tkr.

Snälla - hjälp en ångestfylld själ ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill du ha en elbil som faktiskt levererar är Tesla inget dumt val… Du får en Y LR för de pengarna. Jag kör hyfsat ofta 900 km på en dag och det är på samma tid som med förra dieselkombin (man måste ju ändå pausa liksom).

Det finns en anledning till att Teslaägarna är de absolut nöjdaste.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Vill du ha en elbil som faktiskt levererar är Tesla inget dumt val… Du får en Y LR för de pengarna. Jag kör hyfsat ofta 900 km på en dag och det är på samma tid som med förra dieselkombin (man måste ju ändå pausa liksom).

Det finns en anledning till att Teslaägarna är de absolut nöjdaste.
Jo, Tesla är ett alternativ, men vad jag hört så är de ganska "sportigt" satta i chassit? En stor fördel är ju deras Supercharger stationer, laddtid och batterikapacitet...
Hur upplever du chassi och styrning på din Tesla?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tidiga Tesla Y hade stenhårda fjädrar och obefintlig stötdämpning, men det påstås vara ordnat. Rent generellt har högbyggda bilar uppstyvad fjädring för att man inte ska uppleva det som att man far omkring som i toppen av en mast.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tidiga Tesla Y hade stenhårda fjädrar och obefintlig stötdämpning, men det påstås vara ordnat. Rent generellt har högbyggda bilar uppstyvad fjädring för att man inte ska uppleva det som att man far omkring som i toppen av en mast.

Och för att dom inte ska välta vid undanmanöver. Det var ju anledningen till att Volvo dröjde så länge med att ta fram en suv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, Tesla är ett alternativ, men vad jag hört så är de ganska "sportigt" satta i chassit? En stor fördel är ju deras Supercharger stationer, laddtid och batterikapacitet...
Hur upplever du chassi och styrning på din Tesla?

Jag hade en model 3P tidigare. Första batchen Y från Kina hade struttig fjädring, så pass att tyska P med bredare däck och sänkt fjädring upplevdes komfortablare… Men på min är fjädringen absolut komfortabel utan att vara Citroënklass på den. Men norrländska tjälskottsvägar äter den utan att skicka föraren i taket. Styrning, tja inte lika rapp som 3an men snabbare än det mesta annat.

Har ca 5000 mil nu i Y och är mycket nöjd med allt utom främre stänkskydden original som nog kommer att ersättas med mjuka eftermarknadslösningar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade den inte varit så onödigt dyr hadecen Mercedes GLE 350 DE varit ett smakfullt phev alternativ.. men det är billigare med två bilar i det sammanhanget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sitter i valet och kvalet mellan elbil och laddhybrid... Kommer att kunna ladda både hemma och på jobbet.
Min största ångest framkallas av just räckvidden på elbil i min prisklass (640tkr). Min pendling är inga problem 46km enkel, men jag kör relativt ofta +400km under en dag. Under dessa resor har jag självklart tid att stanna och ladda, men - jag har inte tid att stå i kö för att ladda... Vet inte hur stort problemet är, litar inte till 100% på medias rapportering om "laddkaoset".

Laddkaoset består till 90% av flockdjur i Stockholm som alla ska åka till samma ställe samtidigt.

I år läste jag inte om några laddkaos, dom mobila laddpunkterna dom hade ställt ut avlastade laddnätverket rätt bra och folk hade lärt sig att planera bättre.
Dessutom skulle ju någon av dom tillfälliga laddpunkterna permanentas.

Annars kan man ju köpa en Tesla

 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top