Sitter i valet och kvalet mellan elbil och laddhybrid... Kommer att kunna ladda både hemma och på jobbet.
Min största ångest framkallas av just räckvidden på elbil i min prisklass (640tkr). Min pendling är inga problem 46km enkel, men jag kör relativt ofta +400km under en dag. Under dessa resor har jag självklart tid att stanna och ladda, men - jag har inte tid att stå i kö för att ladda... Vet inte hur stort problemet är, litar inte till 100% på medias rapportering om "laddkaoset".
Ytterligare en nackdel är den i mitt tycke hårda chassi sättningen på dessa relativt billiga elbilar. Antar att det kommer sig av vikten och önskemål om "sportiga, dynamiska" köregenskaper.
Så, provkörde en DS4 laddhybrid igår (+ en CX60). Jag har aldrig varit speciellt förtjust i fransmännen och därför helt ignorerat dem tidigare. Men döm om min förvåning då denna bil rent körmässigt var allt jag någonsin letat efter i en bil!?
Först ska jag sprida lite ljus över mina i andras ögon kanske "udda" preferenser.
Jag uppskattar en bil som har mjuk chassi sättning, hjul som inte studsar över ojämnheter, lätt men exakt styrning med förutsägbart utfall, tyst kupe och (detta är subjektivt) en förarplats som "omfamnar" föraren. Då det gäller ljudsystem föredrar jag neutralt ljud med hyfsad midbas och rent mellanregister, ingen beundrare av överdriven bas och skrikiga diskanter. Rent ljudmässigt i Volvon tycker jag (subjektivt) att High performance systemet låter bättre (inte högre) än H&K systemet. Vet inte om det beror på att H&K ljudet är mer processat eller om det är något annat.
Kör idag en V60CC som är måttstocken, hade den funnits som laddhybrid hade jag tagit ut en sådan. V60T6 har 18mpnaders leveranstid.
DS4 är i mitt tycke bekvämare än V60CC, tystare, snudd på likvärdig känsla i styrningen, den har kontroll på hjulen utan att vara hård, testade med standard fjädring, vid beställning kör jag på "DS Active scan suspension". Hyfsad orginal stereo, enligt loggorna element från franska Focal.
Men nackdelarna - Mindre än V60CC, har två hundar som ska in i bilen, okänt service nätverk (Volvo är riktigt bra), okänd faktisk kvalite (för mig), låg dragvikt = får använda familjens XC70 för att dra husvagnen..
De två sista punkterna är sant för de flesta elbilarna på marknaden också. Inden bästa av världar går inte bilen sönder men det händer, då måste det bara funka med verkstaden...
Testade ju även CX60 som enligt säljaren skulle vara riktigt komfortabel att åka i, kanske stämmer för någon med sportiga ambitioner... Stötig, inte tyst i kupen, nervös styrning på motorväg, vag och märklig känsla i styrningen överlag, original ljudet (JBL) var inte mycket att hurra för. Samspel el/bensin och växellåda var riktigt sorgligt. Stort plus för utrymme i kupen och bagage samt dragvikt.
Kia Sportage laddhybrid, gillade körställningen, men gillade inte chassi sättningen på denna heller, styrningen knappt ok, utrymmen ok, original ljud defenitivt inte ok.
ID3 - helt ok bil, för hård för min smak, gillar inte den "flytande skärmen", sätena är inte bekväma för min kropp. Bra känsla i motorstyrningen, acceleration/regenerering vid enpedalskörning. Original ljudet går bort, lite för "luftig" i kupen, små utrymmen.
EV6 GT-Line. Hade stora förhoppningar efter att ha löst recensioner om den... Men mina preferenser harmoniserar nog inte med de som skriver bil reportage.
Märkligt syntetisk känsla mellan styrning/chassi, kändes inte som att ratten hade någon koppling alls till hjulen, riktigt obehagligt. Dålig kontroll på hjulen vid körning över ojämnheter, potthål och liknande, högt vindbrus i kupen, bra sittställning och justermån på stol/ratt. Även i denna bil går ljudet bort.
V60T6 - Lite lika samma som CCn, lägre dragvikt och markfrigång, hårdare chassi men i övrigt lika samma. Drivlinan är riktigt bra (MY23 med uppdaterade batteri/motor). Google operativet är en klar förbättring på vissa punkter och en klar försämring på andra, alla snabbknappar för funktioner var tydligen onödigt... Största nackdelen är leveranstiden på 18månader - vad hinner MP ställa till med över ett årsskifte!?
Det är fasiken inte lätt! Elbil kanske är det mest PK valet, laddhybriden mest mångsidigt. DS4 har vunnit mitt hjärta men t.ex. Sportage är klart vettigare. En V60T6 med leveranstid detta år hade varit mitt första val, men det går inte...
Finns det någon elbil, laddhybrid som jag borde testa, någon som fyller mina kriterier? Laddhybrid 600tkr, elbil 640tkr.
Snälla - hjälp en ångestfylld själ ?